Siis kertokaa mulle, miksi teidän mielestänne vl naiset on alistettuja?!
Mää en jaksa ku ihmetellä.
Kommentit (24)
ja vaikka minun veljeni ja hänen vaimonsa eivät enään halunneet uskoa, ei heitä kukaan hyljännyt. Yhtä rakkaita ovat.
Kukin saa päättää oman lapsilukunsa
Ja jos on virallinen, niin käytäntö jotain muuta.
aikojen kuluessa elänyt noin 108 000 000 000 ihmistä. Lestadiolaisia on tällä hetkellä arvioiden mukaan kaikki ympäri maailmaa laskettuna noin 200 000. Ja pari sukupolvea sitä ennen. Mikähän nyt on ihan oikeasti todennäköisyys sille, että jumala on ilmoittanut vain lessuille ainoan mahdollisen tavan välttyä ikuiselta tulimereltä?
jotkut arat ja hissukat vl-naiset ovatkin alistettuja koska eivät uskalla tehdä omia ratkaisuja. Osa tuntemistani vl-naisista käyttää ehkäisyä, osa ottaa aidosti ilolla vastaan suuren lapsimäärän. Nämä "alistetut" surkuttelevat että voi paska olen taas raskaana. Eivätkä uskalla ehkäistä, koska pelkäävät joutuvansa helvettiin niinkuin on opetettu. Itse erosin tuosta yhteisöstä ja vaikka en olisi eronnut niin ehkäisyä olisin kuitenkin alkanut käyttää. Monet haluaisivat erota tuosta yhteisöstä mutta pelkäävät sukulaistensa ja ystäviensä reaktioita.
minä en menettänyt läheisiäni. Pitävät samalla lailla yhteyttä kuin ennenki. Vanhoillislestadiolaisessa liikkeessä on aika harvinaista että suku hylkää "uskonsa kieltäneen". Monet tutuistani ovat liikkeestä eronneet eikä kukaan ole läheisiään menettänyt. En tiedä yhtään tapausta.
-8
jotkut arat ja hissukat vl-naiset ovatkin alistettuja koska eivät uskalla tehdä omia ratkaisuja. Osa tuntemistani vl-naisista käyttää ehkäisyä, osa ottaa aidosti ilolla vastaan suuren lapsimäärän. Nämä "alistetut" surkuttelevat että voi paska olen taas raskaana. Eivätkä uskalla ehkäistä, koska pelkäävät joutuvansa helvettiin niinkuin on opetettu.
Pidän sennettasi aika halpamaisena ja epäreiluna. Uskon säännöt eivät voi olla riippuvaisia siitä onko ihmien persoonallisuutena "hissukka" tai valmis teeskentelyyn ja kaksinaismoralismiin. Siihen syyllistyvät ne vl naiset jotka ehkäisevät salaa ja teeskentelevät hyväksyvänsä uskon liikkeen ehkäisykiellon.
Uskopn tulee perustua Raamattuun, ei ihmisten erilaisiin luonteisiin.
Raamatussa ilmoitetut käskyt koskevat kaikkia erotuksetta.
Siis kertokaa mulle, miksi teidän mielestänne vl naiset on alistettuja?! Mää en jaksa ku ihmetellä.
Lestadiolaiset naiset joutuvat pakotetuksi suostumaan seksiin ilman mitään ehkäisyä, koko elämänsä ajan.
Tiedän niitä jotka on luopunut lutherilaisuudesta ja on saanut perheen vihat päälle ja perhe on pistänyt välit poikki.
jos lapsesta asti aivopestään johonkin tiettyyn uskontoon tai oppiin, ei osaa enää tehdä omia päätöksiä eikä ajatellakaan omilla aivoillaan.
Sitten tietysti voi ajatellakin, että se olen minä itse joka päätän omista valinnoistani, vaikkei olisikaan. Tietysti uskoo sen kaiken, kun ei ole annettu mahdollisuuttakaan uskoa tai ajatella mitenkään muuten.
jos lapsesta asti aivopestään johonkin tiettyyn uskontoon tai oppiin, ei osaa enää tehdä omia päätöksiä eikä ajatellakaan omilla aivoillaan.
Sitten tietysti voi ajatellakin, että se olen minä itse joka päätän omista valinnoistani, vaikkei olisikaan. Tietysti uskoo sen kaiken, kun ei ole annettu mahdollisuuttakaan uskoa tai ajatella mitenkään muuten.
sen lisäksi se ettei kritiikki tule lahkon sisältä eli muutos ei pääse liikkeelle vaan julkisesti kielletään ongelmat toteamalla ettei se nyt mikään ongelma sille tai tällekään ollut.
- heidän seksuaalisuuttaan valvotaan yhteisön taholta. Meikkaaminen ym. sukupuolisuuden korostaminen koetaan synniksi, lapsilukuun vaikuttaminen on kiellettyä koska Raamatun koetaan kieltävän syntyvyyden säännöstelyn. JOS joku ehkäisee, hänen on tehtävä se salaa, jos ei halua joutua ikävyyksiin
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vanhoillislestadiolaisuus_ja_ehk%C3%A4isy
- Vanhoillislestadiolaisissa piireissä naisen rooli on vaieta, miehet ovat perheen pää ja yhteisössä puhe-oikeutettuja. Eivät naiset. Vanhoillislestadiolaiset eivät kannata naispappeutta eivätkä salli naisten puhua seuroissa. Luottamus- ja opetustehtävissä naisia on, muttei siis sananjulistuksessa. Se on sovinistista.
- heidän seksuaalisuuttaan valvotaan yhteisön taholta. Meikkaaminen ym. sukupuolisuuden korostaminen koetaan synniksi, lapsilukuun vaikuttaminen on kiellettyä koska Raamatun koetaan kieltävän syntyvyyden säännöstelyn. JOS joku ehkäisee, hänen on tehtävä se salaa, jos ei halua
Jaa jaa, mutta pystyt tällaista väittämään silti. Kukaan ei oo kyllä meitä käynyt yhteisön taholta valvomassa....
- heidän seksuaalisuuttaan valvotaan yhteisön taholta. Meikkaaminen ym. sukupuolisuuden korostaminen koetaan synniksi, lapsilukuun vaikuttaminen on kiellettyä koska Raamatun koetaan kieltävän syntyvyyden säännöstelyn. JOS joku ehkäisee, hänen on tehtävä se salaa, jos ei halua Jaa jaa, mutta pystyt tällaista väittämään silti. Kukaan ei oo kyllä meitä käynyt yhteisön taholta valvomassa....
Ei sitä nyt kukaan tietysti käy aamulla makkarissasi katsomassa, mitä päällesi pistät. Mutta se on silti yhteisön käyttäytymisnormi, joka on pakko sisäistää jo nuorena, ettei joudu paheksunnan kohteeksi.
Juu, tiedän, moni on niin aivopesty, että selittääkin sen olevan sitten "oma valinta". Mutta eihän se sitä oikeasti ole, jos sen valinnan rikkominen johtaa sosiaaliseen paheksuntaan.
Lestadiolainen sanoo: ei meillä ole mitään "sääntöjä".
Tosiasiassa yhteisössä voi olla sääntöjä vaikka niitä ei olisi kirjallisessa mudoossa ja vaikka niiden olemassaolo kiistettäisiin.
Sääntö on aina olemassa silloin KUN SEN RIKKOMISESTA SEURAA JOKIN SANKTIO.
jos lestadiolainen toteaa julksiesti hyväksyvänsä ehkäisyn, käyttävänsä itse ehäisyä, hvyäksyvänsä meikkaamisen tai naispappeuden, siitä seuraa aina hänelle itselleen sanktio.
Hänet voidaan pakottaa pyytämään anteeksi mielipiteitään julkisesti. Hänelle voidaan järjestää hoitokokous. Hänet voidaan erottaa yhteisöstä.
mutta ihan tavallisilta, tyytyväisiltä naisilta vaikuttavat, iloineen ja suruineen.
yllämainitut yksilöidyt sanktiot seuraa. Ei ihan varmana. Ehkä paheksuntaa saa osallensa joltain rohkealta, jos sitäkään nykyään..
Näin se on nykyään.
on osallinen liikkeen oppiin, joka alistaa naisia ja lapsia.
Ei voi irtaantua vastuusta sanomalla että "ei itse allekirjoita kaikkia oppeja"... kuten moni uskovainen sanoo.
Kun antaa aikaansa ja rahaansa liikkeen käyttöön, silloin tukee alistavaa oppia ja hengellistä väkivaltaa.
Se ei lopu niin kauan kuin tukijoita sille riittää.
Siis kertokaa mulle, miksi teidän mielestänne vl naiset on alistettuja?!Mää en jaksa ku ihmetellä.
Lue Eeva-lehdestä 11/2012 Helena Jaakkolan haastattelu. Perheväkivallan uhri saa rauhanyhdistyksellä syyn niskoilleen. Naisella ei ole mitään ihmisarvoa.
http://freepathways.wordpress.com/2012/11/24/perhevakivalta/
ainakaan kaikissa tilanteissa. Mutta jos on tosi tiivis yhteisö, joka määrää tarkkaan miten tulee elää - eikä se mene naisen omien ajatusten kanssa täysin yksiin, niin kyllä sillon on aika alistetussa asemassa. Jos vaihtoehtona on siis erota liikkeestä ja menettää kaikki läheisensä niin onhan siinä aika puun ja kuoren välissä.
Sinänsä ihan sama mistä uskonnosta tai muusta yhteisöstä on kyse. Jos taas itse jakaa ne yhteisön arvot ja säännöt niin ei kai siinä mitään ongelmaakaan ole.