Kasvissyöjät, millaisia ruokia teette arkena?
Jos haluaa vältellä pastaa ja perunaa, niin miten saada ateriasta riittävän täyttävä?
Olemme miehen kanssa suunnitelleet ottavamme käyttöön muutaman kasvisruokapäivän koska liha on nykyään ihan törkeän kallista. Pastan ja perunan jätimme ruokavaliosta lähes kokonaan vuosi sitten. Pitääkö ottaa takaisin, jotta saa kunnollisia kasvisruokia tehtyä?
Kommentit (31)
Minä syön arkisin yleensä jotain riisi-kasvis-tofu -ruokaa, maustettuna curry tai tandooritahnalla. Syksyn tuhdimpi ruokasuosikki on linssipata.
Perunamuusi ja itsetehdyt sieni-soijarouhepihvit sopivat tähän vuodenaikaan, samaten kuin lanttu, kyssäkaali tai naurispihvit kuorrutettuva esim. arrabiata-pestolla. Jos ei teille peruna käy, lisukkeeksi vaikka paahdettuja kasviksia tai punajuuripaistosta.
Itse syön sesongin ja vuodenajan mukaan, joten tällä hetkellä näin. Kesällä mennään salaattilinjalla.
Tonnikalako jonkun mielestä halpaa? Pieni purnukka 1,50e?
Mielikuva tonnikalan halpuudesta perustuu siihen, että tölkki on helppo avata ja sen sisältö on helppo mättää naamaan. Sitten sanotaan, että ei ole köyhällä muuhun varaa. Mutta laskekaa, paljonko siinä tulee kalan kilohinnaksi!
syö perunoita ainakin vatsan täytteeksi. Ei sitä voi öljyllä korvata. Syö kyllä valtavia määriä, mutta on ns. läpipasko, eli vähän liiankin hoikka.
tätä reseptiä: http://www.gogreen.fi/reseptit/p%C3%A4%C3%A4ruuat/punaisia-linssej%C3%A…
Kukkakaalin hinnan ollessa pilvissä voi sen korvata vaikka porkkanalla.
sosekeitot raejuuston kanssa: porkkana, maa-artisokka ja bataatti.
Tofucarbonara, voi varmaan syödä myös riisin kanssa.
Wokki, jossa soijasuikaleita, porkkanaa, parsakaalia ja cashew-pähkinöitä, joko kookosmaidolla ja chilillä tai osterikastikkeella ja soijalla.
Tortillat paputäytteellä tai tofulla.
Sit tietysti risotot, mutta mun on ollut vaikea keksiä proteiinipitoista hyvää kasvisrisottoa. Sienirisotto on ihanaa, mutta ei pidä nälkää.
Ei tarvitse pastaa ja perunaa kasvisruokiin, jos ei niitä halua. Lihan sijaan vaan papuja, linssejä, pähkinöiä, siemeniä, tofua, soijarouhetta ja -suikaleita, sitten vaan paljon erilaisia kasviksia, niin varmasti tulee täysipainoista ruokaa.
Meillä syödään nykyään aika paljon täysjyväpastaruokia, kun lapsi niistä tykkää, mutta muuten olen jo pidempään ollut sellaisella linjalla, että ruoka on erilaisia kasvis-papupatoja, kasvis-kikherne-kookoscurryja, kasvis-linssikeittoja, tofu- tai soijasuikalewokkeja, soijarouhe-kaalipataa jne. Mulla on aina kaapissa soijarouhetta- ja suikaleita, punaisia linssejä ja erilaisia papu-, kikherne-, ja linssitölkkejä, erilailla maustettuja tomaattimurskia, kookosmaitoa, kaurakermaa (ollaan vegaaneja), soijakastiketta, balsamiviinietikkaa, hyviä öljyjä ja paljon mausteita. Noista saa tuoreiden kasvisten kanssa aina hyvää, ravitsevaa ruokaa nopeasti, eikä kaipaa pastaa tai perunaa.
Linssikeitto, kasvishernekeitto, kasvispihvit (yleensä nekin papupohjaisia, myös falafelia.) Teemme myös aika usein papuperunalaatikkoa mutta perunanhan voi korvata esim. porkkanalla, punajuurella ja palsternakalla. Tykkään tosi paljon myös palak panerista ja tulisista linssi ja papukastikkeita.
Itse tykkäisin syödä useammin myös esim. papusalaattia mutta se ei oikein lapselle käy ruuasta Käytämme välillä myös hirssiä pastan/perunan tms. asemasta. Pidän tosi paljon myös tofusta mutta sitä meillä syödään harvoin lapsen allergian takia. Jos jaksaa nähdä vaivaa kannattaa hampunsiemenenistä tehdä hefua (resepti varmaan löytyy netistä, tofunkaltainen tuote siis). Hampunsiemenet ovat muutenkin terveellisiä. Myös puurot ovat varsin hyvä ruoka. Meillä harvemmin pääruokana.
Emme syö lihaa, kalaa kylläkin, yleensä joko halpoja seitejä yms. msc kaloja ja sitten kallista ahventa ja kuhaa. Lapsi kyllä tykkää kaikkein eniten lohesta.
Itse en haluaisi luopua pastasta ja perunasta kokonaan. Tykkään muusista ja erityisesti uuniperunoista mutta tiedän jopa vegaaneja, jotka eivät niitä juuri syö joten ei tämä mikään ongelma ole.
että meidän suurin suosikki lapsella on kasvismakaronilaatikko, jonka teen härkäpapurouheella ja myös munakkaasta pidän. Kasvislasagne on yksi omista herkuistani.
Mutta edelleen sanon, että hyvin pärjää ilman pastaa ja perunaa jos ei niitä syystä tai toisesta halua syödä.
Itselle tuottaa ongelmia puolison kasvissyönti. Jos minun tekee mieli esim. uunivihanneksia, niin söisin niiden kanssa mielelläni esim. kanapihvin tai laadukasta luomulihaa. Moni kasvissyöjä ajattelee, että "huoli pois, puoliso jättää lihan pois!" Itseä ainakin säälittää, jos puoliso joutuu syömään uunivihannesten kanssa esim. papuja tai linssejä!
Aika köyhäksi jää makuelämys ja toki kasvissyönnin perinteiset ongelmat (proteiinin saanti, b-ryhmän vitamiinit ja lähes jokaisen suomalaisen sinkkipuutos) pysyvät mukana. Ikävää, jos hän aina joutuu syömään lisäksi pähkinää, siemeniä, raejuustoa, öljyä yms., jotka eivät juuri siihen ateriaan kuulu, vaan ovat enemmänkin pakollisia "ravintolisiä", urheilijoita kun ollaan. Soija on toki ongelmallinen, esim. hormonitoimintaan vaikuttavien fytoestrogeeniensa takia (kts. esim. http://humrep.oxfordjournals.org/content/17/7/1692.short). Nykymaailmassa saasteet, muovit ynnä muut laskevat miesten testotasoja, itse en ainakaan siihen soijaa viitsisi lisätä. Ekologisesti ottaen soija on myös ongelma.
Moni kasvissyöjä listaa "arkiruokiaan", esim. kurpitsakeittoa, tomaattikeittoa, fenkolikeittoa, kasvisrisottoja yms. mutta, niillä ei urheilija pitkälle paina. Liikkumattomalle nykyihmiselle toki hyviä vaihtoehtoja.
ja riisiäkin välillä...
Mutta siis meidän päivärytmi on sellainen että päivällä lounaaksi syödään joko kasviskeitto tai ruokaisa salaatti ja leipää.
Sitten pääateria illalla, siihen kuuluu alkusalaatti, lämmin ruoka ja jälkkäri. Lämmin ruoka-osiossa pastat ja risotot on meillä varmasti yleisimpiä ruokia, sitten tietysti erilaisia papuruokia kuten papupihvejä ja -pullia, vihannespatoja ja paistoksia, piiraita salaatin kanssa jne. Meillä syödään myös maitotuotteita ja munia ja niitä yleensä jommallakummalla aterialla mukana onkin, maitotuotteista juustoja lähinnä.
Falafelpullat (uunissa tehdyt)