Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka kauan pidätte vaatteita kunnes heitätte menemään?

Vierailija
22.10.2012 |

Onko normaalia jos vie kierrätykseen tai kirpputorille joka vuosi jätesäkillisen vaatteita vai onko sun mielestä jos suoranaista tuhlausta? Jos vain yksinkertaisesti kyllästyy helposti.

Onko muitakin, jotka saattaa käyttää yhtä asukokonaisuutta oikeasti vain kerran pari, esim. jossain juhlissa ja hommata seuraaviin aina uuden? Tänään iski oikeasti huono omatunto kun tajusin, miten paljon törsään vaatteisiin ja tuhlaan samalla luonnonvaroja.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
22.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostelen vaatteita, kun löydän mieleisiäni ja varsinkin jos on tarvis jollekin. Taitaa olla korvike jollekin muulle puutteelle elämässä, jos tyydyttää mieltä ostoksilla. Itse koitan käyttää vaatteet loppuun.

Vierailija
2/9 |
22.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ellei vaatteet alunperinkin ole kirpparilta ostettu. Mulla on ihan ikivanhoja vaatteita, yläasteelta saakka käytössä olleita, ja vieläkin pidän niitä päälläni. Kulahtaneet ryysyt käytän loppuun mökillä risusavotassa. Luonnonkuituiset päätyvät vielä senkin jälkeen erilaisiksi remonttirievuiksi.

Tehtiin miehen kanssa semmoinen vaatepäätös, että vastedes satsataan entistä enemmän laatuun ja kiinnitetään huomiota vaatteiden alkuperään ja eettisyyteen. Pyritään ostamaan luonnonkuituvaatteita ja kankaita. Mahdollisuuksien mukaan ostetaan kirpparilta. On säästetty rahaa tän päätöksen jälkeen tosi paljon, vaikkei ennenkään oo suoranaisesti törsätty vaatteisiin. Ja toivottavasti näin säästettäis luonnonvaroja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
22.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on käytössä ihan yläasteaikaisiakin vaatteita, kuten miehellänikin.. ollaan jo lähempänä neljääkymppiä kuin kolmeakymppiä. olen vieläpä töissä vaatekaupassa...

Vierailija
4/9 |
22.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko se vaate on rikki tai niin kulahtanut ettei kehtaa ihmisten ilmoilla liikkua.

Tai sitten se on pyörinyt 2v kaapissa käyttämättä.

Vierailija
5/9 |
22.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotkut vaatteet tulee kulutettua ihan loppuun, siis kunnes tulee reikiä ja väri lähtee. Esim. suosikki T-paidat. Jotkut sitten lojuu kaapissa lähes käyttämättöminä vuosia, kunnes totean ettei todellakaan tule käytettyä. Ne kannattaisi kyllä viedä kierrätykseen jo paljon aikaisemmin, niin niistä olisi ehkä iloa jollekin muulle. Varsinkin lasten juhlavaatteet ovat sellaisia, että käytetään vain kerran ja seuraavalle kerralla ei enää mahdu. Joskus niin käy omillekin juhlavaatteille, ikävä kyllä. Pitäisi juhlia enemmän!

Vierailija
6/9 |
22.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä. Aika moni vaatteistani on suht vanhoja, mutta ne ovatkin sitten suht laadukkaita. Heikompilaatuiset kulahtavat nopeammin ja ne joutuvat sitten roskiin nopsaan.

Nyt mulla on päällä abihuppari vuodelta 1995 :D

Vierailija
7/9 |
22.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

samalla tavalla kuin ap, mutta nykyään olen onneksi paljon kohtuullisempi. Yritän hankkia vain juuri täydellisiä vaatteita ja mahdollisimman laadukkaina, että kestävät pitkään (ja tietysti myös määrällisesti mahdollisimman vähän). Hutejakin tulee välillä valitettavasti, mutta kirppikselle menee enää yksittäisiä vaatteita.

Ja vastauksena alkuperäiseen kysymykseen on mielestäni kamalaa tuhlausta, mutta valitettavan yleistä ainakin nuorilla. Hienoa kuitenkin ap, että olet alkanut miettimään asiaa. Nyt vain muokkaamaan kulutustapoja parempaan suuntaan, niin ei tarvitse potea huonoa omaatuntoa :)

Vierailija
8/9 |
22.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan kyllä järkyttävän paljon vaatteita, mutta kirpparilta. Ja vien takaisin kirpparille tai annan siskoille tai tutuille. Mulla kiertää monta jätesäkillistä vuosittain muille. Tää ei kuitenkaan samaa ole, kun en osta vaatteita uusina :D

Mä en muistakaan, koska olisin ostanut jotain ihan oikeasta kaupasta. Saan kirpparilta halvemmalla parempia.

Vierailija
9/9 |
22.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuoden sisään laihduttanut 2 vaatekokoa.. välissä olen ollut myös niissä liian suurissa vaatteissa kiristäen vyöllä tms., mutta nyt alkaa näyttää että ois uusittava kun kutistun tästä edelleen.