Neuvokaa mua talousasioissa (otanko yritystä varten lainaa vai myynkö asunnon?)
Minulla on sijoitusasunto, jonka arvo lienee 180 000 euron tienoilla. Lainaa on jäljellä noin 65 000,-, eli jos myisin, saisin 115 000,- miinus verot (kuinkahan paljon veroa menisi, kun olen ostanut kämpän aikanaan 95 000 eurolla?).
Tarvitsisin yritykseni kasvattamiseen rahaa ainakin sen verran, että voin palkata työntekijän vuodeksi (kulut noin 30 000,-) ja osallistua kahteen myyntitapahtumaan vuodessa (kulut 15 000,-), eli yhteensä noin 50 000,-.
En millään haluaisi myydä tuota sijoitusasuntoa juuri nyt. Se on ainoa ns. vanhuuden turvani ja asuntojen reaalihinnatkin ovat olleet jo tovin laskusuunnassa. Onko se kuitenkin järkevintä tässä tilanteessa, vai olisiko parempi ottaa lisää lainaa asuntoa vastaan? Odotus on, että yritys alkaa tuottaa voittoa vasta pitkän ajan kuluttua. Työntekijän palkkaamalla uskon saavani tilauskannan sille mallille, että tuon ensimmäisen vuoden jälkeen pystyn rahoittamaan hänen palkkansa tilauksilla.
Olisin kiitollinen kommenteista.
Kommentit (6)
olet nyt tienannut yritykselläsi? Paljonko tunteja olet tehnyt päivässä? Mikäli myyntitapahtumassa (esim USA:ssa) saisit 100 000 kpl tilauksen pystyisitkö toimittamaan ne määräajassa? Montako muuta samantapaista myyntiartikkelia on saatavilla Suomessa, missä on vahvuutesi?
olet nyt tienannut yritykselläsi? Paljonko tunteja olet tehnyt päivässä? Mikäli myyntitapahtumassa (esim USA:ssa) saisit 100 000 kpl tilauksen pystyisitkö toimittamaan ne määräajassa? Montako muuta samantapaista myyntiartikkelia on saatavilla Suomessa, missä on vahvuutesi?
Yritys on tappiollinen, koska yksi ihminen ei pysty hoitamaan kaikkia välttämättömiä toimintoja. Vain työntekijän avulla saisimme toiminnan kunnolla käyntiin (yritys nyt alle vuoden ikäinen). Olen tehnyt km. 14-tuntista päivää, 7 päivää viikossa, mutta se ei riitä.
Mainitsemasi kappalemäärä ei ole alallani mahdollinen. Toimitusvalmiuteni on kuitenkin kunnossa suurimman mahdollisen tilauksen osalta. Minulla on useita pieniä vahvuuksia liittyen uskottavuuteen alalla, alihankkijoiden laatuun, palvelukonseptiin ja logistiikkaan, mutta ei yhtä suurta yksittäistä juttua. Täysin vastaavaa tuotetta/palvelua ei ole tarjolla muilla.
Firmani on osakeyhtiö, jossa on tällä hetkellä kaksi osakasta (enemmistö minulla, vähemmistöosakas toimii bisneskonsulttina firmalle tarvittaessa).
myisi sijoitusasuntoa vaan ottaisin yrityslainaa, asunto voi toki olla siinä vakuutena.
Betobe vai jälleenmyyjät? Myytkö ns. designia vai mitä?
1. Ei kukaan yrittäjä ole niin tyhmä, että tulee av:lle kysymään neuvoa, että mitä tekee 180 te sijoitusasunnon kanssa. Missä kivet?
2. Kukaan yrittäjä ei ole niin tyhmä, etteikö olisi jo saanut 50.000 - 80.000 e velkaa jos on antaa 120 te reaalivakuuden pankille.
3. Ja vielä bisneskonsultti vähemmistöosakkaana, eikä tuota juttua talon sisällä osata tehdä. Ei päätöksiä ja pitää av:lta veroasiat kysellä.
4. hyvät ap:lle, koska tässä vaiheessa kukaan ei ole vieleä pettänyt ketään eikä tähän ketjuun saada millään lasten kotihoitoa/päivähoitoa. Tuore avaus ja siitä pisteet.
En myisi asuntoa tuon takia, vaan ottaisin yritykselle lainaa. Mikä yhtiömuoto yritykselläsi on?