Alkoholi ja raskaus
Tiedän, että tästä aiheesta on olemassa jo useampi keskustelu, mutta keskustelu niissä on mennyt lähinnä riitelyksi ja huoritteluksi joten päätin tehdä uuden ketjun joka toivottavasti pysyy asiallisena.
Olen siis raskaana viikolla 16 ja olin eilen illalla juhlissa joissa minun oli "pakko" juoda jonkinverran alkoholia, sillä paikalla oli ihmisiä joilta haluan salata raskauteni niin pitkään kuin mahdollista. Tilasin kaksi olutta joista molemmista join vähän yli puolet eli yhteensä ehkä noin 1,5 annosta 6 tuntia kestäneiden juhlien aikana. Lappasin myös tavallista enemmän ruokaa lautaselleni ja join runsaasti vettä minimoidakseni alkoholin vaikutuksen mahdollisimman hyvin, enkä ollutkaan huolissani juomisestani ennenkuin heräsin tänä aamuna järkyttävään krapulamaiseen päänsärkyyn.
Kuinka todennäköistä siis on, että noin pieni määrä alkoholia olisi aiheuttanut jotain haittaa sikiölle ja onko krapula merkki siitä, että juomani määrä oli liikaa?
Kommentit (53)
Raskaus on pakko piilottaa esim. omassa työyhteisössäni. Jos tulisin nyt kaapista raskauteni kanssa lentäisi parista raha-hakemuksesta ulos kuin leppäkeihäs. Niissä kuitenkin kannattaa olla mukana; mitä jos menetänkin vauvan niin ei ole työpaikkaa mihin palata. (Tai siis irtisanomisajab jälkeen). Ja mun työmaailmassa kuitenkin rahoittajat suostuvat kyllä siirtämään rahoja hoitovapaan yli, toki siinä projektin muut ihmiset vähän kärsivät.
Pienen määrän ei ole osoitettu olevan haitallista sikiölle. Päinvastoin on jopa katsausartikkeleja, joiden mukaan pienet annokset alkoholia raskauden aikana voivat olla hyväksi.
Omaan työhöni kuuluu ap:n kuvaamia juhlia. Itse toimin niin, että otan viinilasin nostan välillä huulille ja sitten lasken pois. Jos joku huomauttaa niin sanon ettei nyt vaan tee mieli/ pitää ajaa vielä autoa. Jos on baarimahis niin tilaan ginger alen jäillä (näyttää aivan siideriltä).
kannattaa muistaa sen olevan liuotin ja hermomyrkky joka vahingoittaa soluja.
Kai sitä heroiiniakin voisi vetää jos se olisi laillista,ei siinäkään yksi annos sikiötä tapa.
että ainahan sitä voi sillä omalla sikiöllä vähän testailla.
mutta ei myöskään ole todettu ettei olisi haitallista. Se kuitenkin varmuudella tiedetään, että alkoholi aiheuttaa vaurioita sikiölle. Ei kannata ottaa riskiä ja testata, että sattuukohan mitään.
että ainahan sitä voi sillä omalla sikiöllä vähän testailla.
että yksikin kulaus mietoa alkoholijuomaa on liikaa - äiti on heti riskikäyttäjä ja käytöllään aiheuttaa sikiövaurioita. taidanpa tehdä itsestäni ls-ilmon!
Siis ne ketkä sitä juovat.
"lasi viiniä ruoan kanssa" harvoin on sitä,helposti menee siinä toinenkin jne eikä lasi vedä sitä 12cl vaan enemmän.
että sellaista. Minä ainakin olen hyvällä omalla tunnolla ottanut raskauden (ensimmäisen ja nykyisen) aikana silloin tällöin pienen tölkin alkoholijuomaa. Esikoiseni on harvinaisen fiksu ja hurmaava tapaus.
Lopettakaa kiihkoilu ja rentoutukaa. Stressi se pahempi sikiölle on kuin parin desin alkoholiannos joskus!
Siis ne ketkä sitä juovat.
"lasi viiniä ruoan kanssa" harvoin on sitä,helposti menee siinä toinenkin jne eikä lasi vedä sitä 12cl vaan enemmän.
Jos mitalla mittaa, niin kyllä se annos aika jämpti on. Ja jos pelkän maun takia juo, ei ole ongelmaa jäädä siihen yhteen ( tai puolikkaaseen) lasilliseen.
Mutta jokainen tietää sen, jos on pakko ottaa, ota sitten. Omalla riskillä.
Kuka yleensäkin mittaa kotona viiniannoksen? Ei kukaan!
että sellaista. Minä ainakin olen hyvällä omalla tunnolla ottanut raskauden (ensimmäisen ja nykyisen) aikana silloin tällöin pienen tölkin alkoholijuomaa. Esikoiseni on harvinaisen fiksu ja hurmaava tapaus.
Lopettakaa kiihkoilu ja rentoutukaa. Stressi se pahempi sikiölle on kuin parin desin alkoholiannos joskus!
Komppi tälle.
Kuka yleensäkin mittaa kotona viiniannoksen? Ei kukaan!
siis jos olen raskaana, ja asialla on jotain merkitystä. Muuten en tietenkään.
AP, "krapulaasi" tai sen kaltaiseen päänsärkyysi on varmasti jotain ihan muita syitä kuin tuo juomasi - öö... 3-4 dl kolmosolutta 6 h aikana? Eli esimerkiksi jännitys, koska pelkäsit raskautesi paljastuvan.
Itse join muutaman kerran lasillisen viiniä raskausaikana. Ekat 12 viikkoa olin nollatoleranssilla ja sen jälkeen nautin ehkä yhden lasillisen (12 cl) kuukaudessa - ruuan kanssa juhlatilanteissa. Minulle ei tullut koskaan krapulantapaisia olotiloja juomastani viinistä.
Mutta raskausaikana minulla oli kyllä päänsärkyjä. Ja olihan se eka kolmannes pahoinvointeineen kuin jatkuvaa krapulaa, vaikkei pisaraakaan juonut.
Ja kiihkoilijat, ei se AP vetänyt puolta pulloa kirkasta viinaa huikalla, vaan feikkasi pienen olutmäärän kanssa, että joisi muka ihan normisti. Ja kun raskaus myöhemmin tulee ilmi, voi hän naureskellen kertoa, että olipa hankalaa kikkailla sen oluttölkin kanssa siellä juhlissa ja näytellä juovansa. :)