Alkoholi ja raskaus
Tiedän, että tästä aiheesta on olemassa jo useampi keskustelu, mutta keskustelu niissä on mennyt lähinnä riitelyksi ja huoritteluksi joten päätin tehdä uuden ketjun joka toivottavasti pysyy asiallisena.
Olen siis raskaana viikolla 16 ja olin eilen illalla juhlissa joissa minun oli "pakko" juoda jonkinverran alkoholia, sillä paikalla oli ihmisiä joilta haluan salata raskauteni niin pitkään kuin mahdollista. Tilasin kaksi olutta joista molemmista join vähän yli puolet eli yhteensä ehkä noin 1,5 annosta 6 tuntia kestäneiden juhlien aikana. Lappasin myös tavallista enemmän ruokaa lautaselleni ja join runsaasti vettä minimoidakseni alkoholin vaikutuksen mahdollisimman hyvin, enkä ollutkaan huolissani juomisestani ennenkuin heräsin tänä aamuna järkyttävään krapulamaiseen päänsärkyyn.
Kuinka todennäköistä siis on, että noin pieni määrä alkoholia olisi aiheuttanut jotain haittaa sikiölle ja onko krapula merkki siitä, että juomani määrä oli liikaa?
Kommentit (53)
mukaan yli viittä annosta putkeen ei saisi raskaana oleva juoda eli ei hätää.
Ranskassa odottavat äidit juovat alkoholia ihan yleisesti, jos ei päivittäin niin ainakin useita kertoja viikossa. Mietoa ja vähän, mutta kuitenkin.
Nim. Itsekin raskausaikana viiniä juonut. Mikset muuten valehdellut esim. olevasi antiobiottikuurilla ja ettwt siksi voi ottaa alkoholia? Olisit päässyt helpommalla...
Mitä sitä muuta tarvitseekaan. Ihme pelleilyä?
vaurioituu.
Ja kukaan ei tiedä sitäkään, miksi terve sikiö kuolee kohtuun, vaikka äiti ei olis tippakaan juonut alkoholia...
Mutta kukaan ei pysty sanomaan mikä määrä alkoholia olisi vielä turvallinen määrä.
Tosiasia on ettei tiedetä mikä annos alkoholia voi aiheuttaa vaaraa. Se voi siis olla jopa se puoli tölkillistä. Äidin omat perintötekijät myös vaikuttavat siihen, miten alkoholi vaikuttaa.
Tuosta määrästä ja yksittäisestä kerrasta on tuskin syytä morkkikseen.
Itse huomasin raskausaikana juhlissa kuoharia maistaessa, että alkoholi tuntui jo vajaasta annoksestakin menevän epätavallisesti nuppiin.
Ihmiset, jotka ovat juoneet raskaudesta tietämättä, ovat raportoineet tavallista pahemmista kankkusista.
Joten ehkä siinä joku juju on, miksi ap:kin noin koki.
Nämä kyseiset tuttavani ovat todellisia kyyliä ja normaalit selitykset juomattomuudesta ei heihin uppoa. Sain koko viime kesän vakuutella heille, etten ole raskaana kun kerran tulin eräisiin juhliin autolla enkä siksi juonut.
Aijemmin olen onnistunut salaamaan juomattomuuteni heiltä hyvän suunnittelun ja ennakoimisen ansiosta, mutta tällä kertaa se ei ollut mahdollista, sillä en tiennyt, että he ovat tulossa juhliin ja menin paniikkiin ja tein tyhmän ja hätiköidyn päätöksen.
Ymmärrän kyllä että monille teistä vanhemmista ja paremmissa olosuhteissa lasta odottaneista voi olla vaikea ymmärtää miksi raskauden salaaminen on niin tärkeää, mutta sitä en ymmärrä, että suurin osa teistä tuntuu tuominneen ennemminkin syyn miksi päätin juoda kuin sen, että ylipäänsä join alkoholia.
Oli miten oli, ainoa asia mitä aloituksellani hain oli jonkinlainen vertaistuki. Eli te jotka olette nauttineet sen lasin pari viiniä ruoan kanssa, oletteko kärsineet päänsärystä tai heikotuksesta seuraavana päivänä. Eli tuleeko raskaana ollessa krapula todellakin näin herkästi vai onko olotilani jotain mistä pitäisi huolestua?
Anteeksi nyt suorat sanani ap, mutta olet tyhmä. Olet todella, todella tyhmä jos et voi olla juomatta alkoholia raskaana toisten ihmisten takia.
- Jos he kyselevät, anna kysyä (eli vaikka joku esittää sinulle kysymyksen, et ole velvollinen siihen vastaamaan, tai et ainakaan velvollinen olemaan raivorehellinen).
- Jos maineesi on tärkeä, menit pilaamaan sen oluen litkimisellä etkään millään muulla.
- Ei ole olemassa mitään hyväksyttävää syytä sille, miksi joku juo alkoholia raskausaikana. Ei mitään, ei yhtään mitään syytä!
Hitto että risoo sinunkaltaiset pässit joille muiden mielipide on tärkeämpää kuin oma vauva.
että sun täytyy ottaa pesäero tuohon porukkaan, joita kuvailit. Sulla voi olla karut lähtökohdat elämään (kuten annoit ymmärtää) mutta nyt olet jo kasvanut aikuiseksi ja valitset itse oman seurasi. Tuo seura ei selvästikään ole sinulle hyvää, koska susta tuntuu että sun pitää alistua noille ihmisille ja suojata ja peitellä itseäsi.
En keksi mitään syytä, miksi olisit niin riippuvainen noista ihmisistä, että sinun on pakko viettää heidän kanssaan aikaasi. Ymmärrät varmaan, ettei tuollainen tapa, millä sinua on kohdeltu (siis hyvin painostava tapa) ole normaali. Maailma on täynnä tasapainoisia, kivoja ihmisiä, ala rakentaa heistä sitä uutta ystävä-ja tuttavapiiriäsi.
Sanon tämän ap ihan ystävällisesti, että sun täytyy ottaa pesäero tuohon porukkaan, joita kuvailit. Sulla voi olla karut lähtökohdat elämään (kuten annoit ymmärtää) mutta nyt olet jo kasvanut aikuiseksi ja valitset itse oman seurasi. Tuo seura ei selvästikään ole sinulle hyvää, koska susta tuntuu että sun pitää alistua noille ihmisille ja suojata ja peitellä itseäsi.
En keksi mitään syytä, miksi olisit niin riippuvainen noista ihmisistä, että sinun on pakko viettää heidän kanssaan aikaasi. Ymmärrät varmaan, ettei tuollainen tapa, millä sinua on kohdeltu (siis hyvin painostava tapa) ole normaali. Maailma on täynnä tasapainoisia, kivoja ihmisiä, ala rakentaa heistä sitä uutta ystävä-ja tuttavapiiriäsi.
Ja älä ap. liikaa stressaa mennyttä siihen et voi vaikuttaa, mutta tulevaisuuteesi ja lapsesi tulevaisuuteen voit. Lapsi/lapset tulevat kasvattamaan sinua ja sinustakin tulee vielä vahva äiti.
herran jestas sentään! AV-kiihkoilijat vauhdissa :) Joo, Etelä-Euroopassa syntyy ainoastaan vaurioituneita lapsia juu :)
tuliko heille darra herkemmin. Minä join silloin tällöin raskauden aikana sen 6cl viiniä ruuna kanssa, eikä tuo määrä noussut kyllä sen enempää päähän kuin aiheuttanut mitään krapulaakaan. Todennäköisesti vereni promillemäärä ei ko. määrästä juuri heilahtanut, mikä siis oli tarkoituskin.
koko juhlista. Nyt olisi aika totutella siihen, että lapsi on etusijalla, et sinä.
Oikeesti, tuskin mitään haittaa, moni odottava ottaa saunakaljan tai lasin viiniä, mutta minusta pitäisi voida olla ottamatta, oli kuinka hyvää vaan.
kyllä aika paljon. Ja saman verran sitä on ollut myös sikiön veressä.
raskauden aikana äidin verimäärä lisääntyy, joten tuollainen määrä alkoholia tuossa ajassa ei tunnu yhtään missään! Olet vetänyt hiilariöverit!
että sun täytyy ottaa pesäero tuohon porukkaan, joita kuvailit. Sulla voi olla karut lähtökohdat elämään (kuten annoit ymmärtää) mutta nyt olet jo kasvanut aikuiseksi ja valitset itse oman seurasi. Tuo seura ei selvästikään ole sinulle hyvää, koska susta tuntuu että sun pitää alistua noille ihmisille ja suojata ja peitellä itseäsi.
Kyllä aikuisen ihmisen pitäisi osata itse päättää omista asioistaan.
Kun ottaa huomioon että alkoholi on keskushermostoon vaikuttava aine, jok aiheittaa herkemmin sikiövaurioita kuin esim huumeet, niin aika kumman lepsuja olette alkoholin kanssa.
Kaikki alkoholin aiheuttamat sikiövauriot eivät näy heti syntymän jäleen vaan vasta myöhemmin, esim sydämen epämuodostumat näkyvät heti, mutta oppimisvaikeudet ja kongnitiiviset ongelmat vasta myöhemmin elämässä.
Kun ei sellaista tutkimusta ole jossa absoluuttisen varmasti olisi todettu että pieniä määriä tätä sikiölle toksista ainetta voi nauttia niin miksi ottaa tietoinen riski?
ps. yksittäiset tutkimukset eivät vielä ole absoluuttinen totuus. Pitää katsoa kokonaisuuksia.
Haluaisin vielä lisätä, että kyseessä oli tosiaankin kaksi vajaata 0,33 tölkkiä olutta ei mitkään litran tuopit.
T. Ap