Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä helpoin lämmin ruoka juhliin?

Vierailija
20.10.2012 |

Osallistujia 30. En haluaisi hirveästi panostaa tuohon lämpimään ruokaan, mutta tarjota jotakin koska mukana on pitkänmatkalaisia. En ole kummoinen kokki joten reseptin pitäisi olla helppo, ja sellainen ruoka että se pysyy hyvänä vaikka se pidettäisiin pitkään lämpimänä.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kinkkukiusaus?

Vierailija
2/21 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaus ei ole kovin juhlava ruoka.

Miten olisi juhlavampi keitto? Esim. maa-artisokkakeitto, lohikeitto, mustajuurikeitto, suppilovahvero-/mustatorvisienikeitto.

Näiden reseptit (erityisesti noiden sosekeittojen) ovat tyypillisesti äärimmäisen yksinkertaisia (tyyliin "pese ja kuori mustajuuret/maa-artisokat, keitä ne kypsiksi, soseuta, lisää kerma, voi, suola ja pippuri), mutta maku hienostunut.

Keiton kanssa voi olla tarjolla parikin hyvää salaattia, leipää, suolaista piirakkaa tai karjalanpiirakoita jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytteitä sitten sen mukaan minkätyylisiä ihmisiä on. jauhelihakastiketta, vähän chiliä, smetanaa. Tuorejuustoja. Ranskankermaa, katkarapuja, tilliä. Savulohta. Munavoita. Sienimuhennosta.

Vierailija
4/21 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keiton puolesta puhuu myös se, että ne todella, kuten joku mainitsi, paranevat vain, kun seisovat hieman. Ne voi hyvin keittää jo edellisenä päivänä ja lämmittää juhlapäivänä. Kun määrä on suuri, keitto pysyy kannen alla kattilassa melko pitkäänkin lämpimänä itsekseen.

Eikä välttämättä tarvitse sitä kattilaa kummempaa tarjoiluastiaa, iso kattila on itse asiassa melko kaunis kattauselementti.

Ehkä innostuin kehumaan keittoja siksi, että itse niistä pidän ja olen onnistuneesti tarjonnut niitä omissa juhlissani.

Vierailija
5/21 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihat uuniin, vettä päälle, suolaa ja pippuria, ja sitten vain odotellaan muutama tunti. Jos haluat hifistellä, kuori joukkoon muutama sipuli ja porkkana. Valmis karjalanpaisti voi odotella uunissa tuntikausia. Lisäksi pitää vain sitten keittää perunat.

Ainoa ongelma on vain se, että mahdollisille kasvissyöjille pitää keksiä jokin muu ruoka, mutta tämä ongelma on kaikkien muidenkin ei-kasvisruokavaihtoehtojen kohdalla.

Vierailija
6/21 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ruoka on vietävä juhlapaikalle valmiina ja lämmitettävä siellä, siis ihan ajanpuutteen vuoksi. Keitto vois olla näppärä pakattava isoihin rasioihin, ja sitten vaan kattilaan ja kermat perään. Ei tulis niin paljon tiskiä. Lisäksi sitten vaan leipää ja leivänpäällisiä. Jesh. Keittoa tarjoamme. Kiitos vinkeistä kaikille. :)

ap.

Vierailija
7/21 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

uuniperunat ja siihen kylmä kastike?

Vierailija
8/21 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tarjosin lohikeittoa ja itse leipomaani leipää+voita, juomineen. Lopuksi kakku+muut makeat, oli menestys. Vieraita n. 35-40. Lapsen 1v juhlat oli kyseessä. :)

Vierailija
9/21 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai olet kutsunut väkeä koolle? Joku kiusaus tai keitto eivät ole mitään juhlaruokia, eivät etenkään kattilasta annosteltuina. Vai onko ne jotkut harjannostajaiset?

Vierailija
10/21 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ruoka on vietävä juhlapaikalle valmiina ja lämmitettävä siellä, siis ihan ajanpuutteen vuoksi. Keitto vois olla näppärä pakattava isoihin rasioihin, ja sitten vaan kattilaan ja kermat perään. Ei tulis niin paljon tiskiä. Lisäksi sitten vaan leipää ja leivänpäällisiä.

Jos aiot tarjota jotain parempaa soseutettua keittoa, niin ei sen leivän kanssa tarjota mitään "päällisiä". Korkeintaan voinokare.

Vai laitatko lihasoppaa ja voileipiä työmiehille harjakaisiin?

Kuten joku jo kysyi, onko tässä väkeä koolla vai onko kyseessä todellakin juhlat??

Vierailija
11/21 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen useamminkin tarjonnut lohikeittoa. Myös kermainen savuporokeitto on joskus ollut listalla. Tuore leipä, voi ja makeat päälle, niin hyvä on!

Vierailija
12/21 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

t:tämän ketjun nro 15. Samansuuntaiset havainnot mulla. Suolaiset ja ruokaisat jutut on kysytympiä kuin makeat herkut.

Vierailija
13/21 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

äärimmäisen helppo.

Osta gulassilihaa valmiiksi kuutioituna. Kattilaan voita/öljyä, kuullota sipuli. Sitten lihat perään ja vähän väriä pintaan. Jauhoja ja paprikajauhetta (paprikajauhetta voi joutua lisäämään myöhemmin, sen maku alkaa tuntua vasta kypsennyksen aikana). Sitten kuuma liha- tai kasvisliemi ja jokunen laakerinlehti. Anna hautua lähemmäs pari tuntia.

Ja maku vaan paranee kun saa seisoa.

Lisukkeena voi tarjota kaikkea perunasta sämpylöihin. Ja tosiaan helppo ruoka!

Vierailija
14/21 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee helposti siihen, että jos teen jonkun kastikkeen, niin siihen sitten tehdään vielä perunamuusi, uunikasvikset, tuoresalaatti, sitten suolakurkut, punajuurisalaatit, puolukat jne. Ja juomaksi vähän kotikaljaa vanhemmille, kivennäisvettä nuoremmille....ja kappas vaan, yhtäkkiä sitä ylimääräistä työtä on tullut parisen tuntia ja rahaakin saa helposti menemään satasen enemmän. Karkaa vähän ns. mopo käsistä.

Tietenkin, jos ei ole säätäjä luonteeltaan, niin tämä tuskin on ongelma. ;)

Vierailija
15/21 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

keitto 10 litran kattilassa ja vie siinä kattilassa se paikan päälle! Kansi vaan kunnolla kiinni maalarinteipillä ja autossa kattila isoon muovilaatikkoon, ettei kippaa nurin.

Aivan hyvin voit tarjota keiton suoraan kattilasta, koska ruoka on tavallaan ihan "sivuosassa" juhlissasi.

Kahvipöytä tarjottavineen on se pääasia ristiäisissä. Niistä kai nyt on kyse?

Vierailija
16/21 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ollut monssa juhlissa joissa on ollut keittoa isommallekin väkimärälle. Keittoa on tarjottu niin häissä kuin hautajaisissa,rippijuhlissa ja ristiäisissä,pyöreillä synttäreillä jne. Ei ole mua haitannut. Leipänä ollut vaaleaa sekä tummaa. Ei aina tarvi olla mässäilyjuhlat. Etenkin kun ruoan pystyy juhlapaikalla vain lämmittämään,kattila on silloin kätevä. Ja olen syönyt juhlissa myös kasvissosekeittoa,joka oli maukasta. Kukin voi itse tehdä maa-artisokkakeittoja ja sienikeittoja kotonaan. Ei niitä nyt tarvi olettaa saavansa juhlissa,eikä varmaan maistu edes kaikille...

Vierailija
17/21 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

edellisiin juhliin suolaista piirakkaa ja salaattia sillä ajatuksella, että jos joku on vähän nälkäinen, niin ottaa siitä palan. Kävi niin, että vaikka kyseessä oli vaan ristiäiset, jonne kaikki varmasti tuli tietoisena siitä että yleensä tarjolla on kakkua ja kahvia pelkästään, niin piirakat loppuivat kesken. Ja niitä oli sentään tehty pieniin ristiäisiin neljä isoa pellillistä, sillä ajatuksella että minä pakastan loput. Nytpä siis ajattelin, että on paljon halvempaa ja helpompaa tarjota joku lämmin ruoka. Itse pidän kovasti kasvissosekeitoista, mutta vaihtoehtona ois myös hirvenlihakeitto. Sekin paranisi lämmitettäessä ja se nyt yleensä maistuu kaikille myös (ei ole kasvissyöjiä vieraiden joukossa). ap.

tarjolla on ollut "oikeaa ruokaa" koko joukolle eikä mitään pikkuisia pasteijoja. Nähtävästi on olemassa todella erilaisia juhlakultuureja, jos sinun mielestäsi pitää olla tietoinen siitä, että yleensä tarjolla on vain kahvia ja kakkua.

Vierailija
18/21 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tullaan collegehousuissa ja fleecessä? Eli "me ollaan niin rentoja tyyppejä, että ei juhlissa tärkeillä, miehillä on sisällä lippikset ja naisilla narutoppi yhdistetään kätevästi collegekankaisiin capreihin".

Vierailija
19/21 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli siltä varalta että on kasvissyöjiä, laktoosiongelmaisia yms: tee joku täyskasviskeitto/ sosekeitto ja laita viereen kulho (laktoositonta) smetanaa, jota halukkaat voivat lisätä annokseensa. Tomaattimurskasta, perunasta, sipulista ja valkosipulista teet mainion keiton (eikä maksa paljon). Joku sadonkorjuutyyppinen keitto, vähän minestronen tapaan, toimii myös ja olisi aika kauniskin. :)

Hauskoja juhlia!

se ruoka on vietävä juhlapaikalle valmiina ja lämmitettävä siellä, siis ihan ajanpuutteen vuoksi. Keitto vois olla näppärä pakattava isoihin rasioihin, ja sitten vaan kattilaan ja kermat perään. Ei tulis niin paljon tiskiä. Lisäksi sitten vaan leipää ja leivänpäällisiä. Jesh. Keittoa tarjoamme. Kiitos vinkeistä kaikille. :)

ap.

Vierailija
20/21 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo tiedän, ettei monesta ole kovin juhlava ruoka mutta on helppoa ja isäntäväen mielestä ainakin hyvää (muutkin ovat kehuneet). Tarjoamme sitä usein sellaisissa juhlissa, joissa ei olisi mitenkään välttämätöntä tarjota mitään ruokaa. On kuitenkin kiva kun tulee esim. useita lapsiperheitä kylään, että voivat ruokaillakin. Kokemuksesta tiedän, että voi olla härdelli suunnitella miten ja missä välissä syödään tai annetaan ainakin lapselle kaksi kunnon lämmintä ruokaa jos on kaikenlaisia pikkupippaloita, joissa tarjotaan vain makeaa tai korkeintaan jotain pikkusuolaista.

Esim. kasvislasgne, kalakeitto, sienikeitto, uunikala ja suolaiset piirakat ovat myös helppoja. Lisäksi meillä on yleensä salaattia ja leipää ja sitten niitä makeita herkkuja. Emme syö muuta lihaa kuin kalaa, joten liharuokavinkkejä en osaa antaa.