Kurahaalareista ja pihaleikeistä
Tuosta 5-luokkalaisen leikkimistä käsittelevästä ketjusta tuli mieleen tämmöinen. 2-luokkalaisella on ihan joskus varalle kirppikseltä ostetut kurahaalarit tai siis sellaiset henkselihousut. Ei ole olleet käytössä, koska on vedenpitäviä muita vaatteita. Mutta pari kertaa olen käskenyt laittamaan, kun muut vaatteet on ollut jo märkinä. Aika vastahakoisesti niitä puki, mutta ulkona selvästi tykkäsi rypeä lätäköissä ja ojissa yms eri tavalla kuin normaalissa vettäpitävässä ulkoasussa ja otti ilon irti kurahaalareista.
Mietinpä vaan, että pitäisköhän vastahakoisuudesta huolimatta käskeä useammin nuo jalkaan, että pääsee leikkimään vesileikkejä?
Kommentit (12)
mulle on ihan sama rypeekö koululainen kaulaansa myöten vai ei.
Tarkoitan et kaikki lasten vaatteet on tarkoitettu käytettäviksi eikä mulla onneksi ole sitä yleistä pakkomiellettä et lasten vaatteet pitää myydä kalliilla käytön jälkeen joten saa rypeä kuriksissa tai ilman.
Parivuotiasta en päästä missä vaatteessa hyvänsä koska en halua et hän kylmettyy ja sairastuu.
mulle on ihan sama rypeekö koululainen kaulaansa myöten vai ei.
Tarkoitan et kaikki lasten vaatteet on tarkoitettu käytettäviksi eikä mulla onneksi ole sitä yleistä pakkomiellettä et lasten vaatteet pitää myydä kalliilla käytön jälkeen joten saa rypeä kuriksissa tai ilman.
Parivuotiasta en päästä missä vaatteessa hyvänsä koska en halua et hän kylmettyy ja sairastuu.
Mutta jutun juoni olikin se, että lapsi selvästi leikkii eri tavalla kurahaalarissa kuin tavallisissa vedenpitävissä vaatteissa. En tiedä miksi, mutta ei ole mitenkään kielletty sotkemasta niitä.
meillä ei edes eskari laita kuriksia. Ihan vapaasti saa sotkea halutessaan. Enkä nyt tajua mitä ihmeen lisäarvoa kuralammikoissa makaileminen tuo leikkeihin. Jotenkin luulisi, että leikit olisivat jo vähän kehittyneempiä kouluiässä.
Ehkä juuri se on se juju tässä asiassa, että kun on kurikset päällä, niin hieman isommatkin lapset uskaltavat vapaasti hyppiä lätäköissä ja tonkia ojissa ja rapakoissa.
Sadevaatteet on meillä kuraeteisessä ja aivan oma-aloitteisesti ala-asteikäisemme ne pihaleikkeihinsä iltapäivisin pukevat.Päälle laittavat siis kumisaappaat, sadetakit ja -housut.Nuoremmalla myös kurarukkaset.
Vanhemmalle en ole löytänyt tarpeeksi suurikokoisia rukkasia , niin hän joutuu tyytymään vettähylkiviin hanskoihin. Olisiko jollakin vinkkejä ostopaikoista mistä saisi suurempikokoisia kurahanskoja?
tai leikkiä kurassa ja lätäköissä.
kirpparilta. Mietin pitkään viitsinkö niitä ostaa ajatuksella; ei lapset kuitenkaan niitä käytä.
Kotona lapset sovitteli kuriksia ja taisteli siitä kumpi haalarit saa. Sen verran on reilun kokoiset, että ne sopikin 10v. pojalle. 8v. saa tyytyä housumallisiin jotka kotona oli jo valmiina. Painuivat samantien pihalle ajamaan pyörillä mutarallia.
Ja meilläkin on monet vedenpitävät vaatteet mutta nyt näkyi selvästi, että lapset nauttivat olostaan ihan eri tavalla.
jos niiden tarvii pitää vettä, mutta laitan mä itekin "kurahousut" jos vaarana on sotkeentua mutaan... Ne vedenpitävät vaatteet kun ei pysy kauaa vedenpitävinä, jos niitä alvariinsa joutuu pesemään.
Meidän 3.-luokkalainen partiolainen pakkaa kyllä reissureppuunsa ihan tyytyväisenä vielä housumallin kurikset ja oikean sadetakin. Leirioloissa ne on kuitenkin vielä tietyissä tilanteissa hyväksi. Välillä niitä ei enää ostettu, mutta viimeksi kun partioleirille oli lähdössä, pyysi, että käytäs sittenkin semmoset ostamassa. Ja kumpparit kans. Oli uponnut gore-kamppeissaan viimeksi suohon... :D Gore-kengät ei vissiin ihan pelittäneet :P
jos niiden tarvii pitää vettä, mutta laitan mä itekin "kurahousut" jos vaarana on sotkeentua mutaan... Ne vedenpitävät vaatteet kun ei pysy kauaa vedenpitävinä, jos niitä alvariinsa joutuu pesemään.
Nii kyllähän savi ja muu kura lähtee kurahousun pinnasta helpommin puhtaaksi. Ja kurahousussa on mun mielestä myös se hyvä puoli, että lahkeen saa ankkuroitua lenksuilla saappaan alle kiinni, niin pysyy kyllä aika varmasti tiiviisti kuivana.
meillä ei edes eskari laita kuriksia. Ihan vapaasti saa sotkea halutessaan. Enkä nyt tajua mitä ihmeen lisäarvoa kuralammikoissa makaileminen tuo leikkeihin. Jotenkin luulisi, että leikit olisivat jo vähän kehittyneempiä kouluiässä.
No kyllä kouluikäisetkin tykkää ojissa ja muualla touhuta! Ei kai alaluokkalaisen pidä vielä olla mikään pikkuaikuinen!
Antakaa lasten leikkiä omia leikkejäänsä niin kuin he itse haluavat. Pukeutusmissäännöt sadekeleihin. Jos lapsi haluaa leikkiä sateessa, niin tietenkin sadevaatteet päälle. Sateessa leikit ovat yleensä mutaisia ja märkiä. Ikärajaa ei ole sadevaatteisiin lapsille. Onhan niitä eri kokoisia ja eri mallisia.
Kyse on aina lasten omista vanhemmista ja toisten lasten. He loppujen lopuksi kertovat lapsille miten pitää suojautua sateella ja myös sen onko ne inhottavat. Sadevaatteet pitävät parhaiten veden pääsyn muille vaatteille ovat ehdottomasti parhaat suoja mudalle. Sadevaatteiden alle ei pidä pukea liikaa vaatteita, koska ne pitävät tuulta ja eivät ole hengittävää materiaalia.
Ymmärrän kyllä, että kouluikäinen kokee kurahaalarin pukemisen vähän lapsellisena. Mutta jos palkintona on hauskat kuraleikit pihalla lätäköissä, niin? En minä tiedä, kommentoikaa te!
ap