it-alalla työskentelevä
kerro vähän työstäsi.
Kuulostaa niin hienolta, mutta mitä se käytännössä pitää sinulla sisällään.
Kommentit (11)
Eli mulle annetaan tehtävä mitä halutaan toteuttaa.
Prosessi alkaa niin että esimiehen kautta tulee tieto että asiakas on tilannut liittymän tai järjestelmän tai muun ohjelmiston tai ohjelmistomuutoksen. Tilauksessa on karkea kuvaus siitä mitä on tilattu. Sitten lähden sitä tarkentamaan yleensä pitämällä asiakkaan edustajien kanssa palavereja joissa tarkennetaan määrittely sille mitä halutaan, ja vaihtamalla sähköposteja. Lopulta kirjallinen määrittely saadaan muotoon, jonka asiakas hyväksyy, eli ollaan yhtä mieltä siitä, että tämä on se asia, joka halutaan toteuttaa.
Sitten alkaa itse toteutusvaihe. Suunnittelen toteutuksen, arkkitehtuurin tms ja alan toteuttaa. Teen tietokantamuutokset, koodaan itse ohjelmiston , pyydän mahdolliset tarvittavat palomuuriavaukset ulkoisille liittymille, paketoin sovelluksen eri testi- ja tutoantoympäristöihin. Testaan, ja sitten asennetaan lopulta asiakkaan testattavaksi. Korjataan mahdollisia virheitä ja toteutetaan muutoksia jos asiakas haluaakin eri tavoin. Lopulta viedään tuotantoon ja laskutetaan projekti.
meidän firmassa tarvittais ainakin 5 eri tyyppiä, että nuo kaikki tulis tehtyä.
Aika laaja toimenkuva sulla meidän firmassa tarvittais ainakin 5 eri tyyppiä, että nuo kaikki tulis tehtyä.
Joo mä olen tiimissä joka tekee konsultointityyppisesti pääosin pieniä projekteja asiakkaille. On meillä välillä semmoisia isompiakin joita tekee monta ihmistä, mutta tavallisin case mulla on ollut, että teen koko homman speksauksesta koodaamisen kautta testaamiseen itse.
Tämä on myös syy miksi en kulumallakaan täältä toiseen firmaan lähde jos eivät kenkäää anna: missä muualla olisi näin laaja työnkuva, että sama tyyppi speksaisi, tekisi tietokantahommat, bisneslogiikkakoodauksen, käyttöliittymät, testauksen, paketoinnin, ylläpitoa... Kauhea ajatuskin olisi joutua sellaiseen tiimiin missä yksi toteuttaja tekee vain yhtä työvaihetta, vaikka tiedänkin että suuri osa varsinkin isojen firmojen isojen projektien duuneista sellaisia on.
t. 2
itse toimin konsulttina / asiantuntijana. Tällä viikolla olen mm. istunut myyntipalaverissa asiakkaan luona, istunut toisen asiakkaan kanssa palaverissa kuuntelemassa palautetta heille suunnitellusta järjestelmästä, kolmannelle asiakkaalle tehnyt muutamaa ihan teknistä toteutustyötä, kirjoittanut dokumentteja, selvitellyt yhden sovellusympäristön ongelmia yhdessä toisen asiantuntijan kanssa...
Paljon on suunnittelutyötä, palavereissa istumista eri ihmisten kanssa, sähköpostien kirjoitusta, dokumentointia, perehtymistä ja itseopiskelua. Varsinaista teknistä työtä (ei ihan koodausta, mutta vähän sinne päin) ei ole niin paljon kuin voisi kuvitella.
meidän firmassa tarvittais ainakin 5 eri tyyppiä, että nuo kaikki tulis tehtyä.
pikkufirmoissa mahdollista - ja osin myös pakollistakin...
Suunnittelenkin alanvaihtoa. Harmittaa, että tuli opiskeltua ja tuhlattua työvuosia tällä paskalla alalla.
Suurin osa työstä on tyhjänpäiväistä palaveeraamista ja sähköpostien ja powerpointtien tekemistä. Ilmankin tulisi ne oikeat työt tehtyä.
koska usein suunnittelija itse pitää tekemäänsä virheettömänä. Koskee niin koodia kuin käyttöliittymääkin.
Aika laaja toimenkuva sulla meidän firmassa tarvittais ainakin 5 eri tyyppiä, että nuo kaikki tulis tehtyä.
Joo mä olen tiimissä joka tekee konsultointityyppisesti pääosin pieniä projekteja asiakkaille. On meillä välillä semmoisia isompiakin joita tekee monta ihmistä, mutta tavallisin case mulla on ollut, että teen koko homman speksauksesta koodaamisen kautta testaamiseen itse.
Tämä on myös syy miksi en kulumallakaan täältä toiseen firmaan lähde jos eivät kenkäää anna: missä muualla olisi näin laaja työnkuva, että sama tyyppi speksaisi, tekisi tietokantahommat, bisneslogiikkakoodauksen, käyttöliittymät, testauksen, paketoinnin, ylläpitoa... Kauhea ajatuskin olisi joutua sellaiseen tiimiin missä yksi toteuttaja tekee vain yhtä työvaihetta, vaikka tiedänkin että suuri osa varsinkin isojen firmojen isojen projektien duuneista sellaisia on.
t. 2
Suunnittelenkin alanvaihtoa. Harmittaa, että tuli opiskeltua ja tuhlattua työvuosia tällä paskalla alalla.
Suurin osa työstä on tyhjänpäiväistä palaveeraamista ja sähköpostien ja powerpointtien tekemistä. Ilmankin tulisi ne oikeat työt tehtyä.
Ei ole tosiaan joka paikassa tuollaista! Esim. meillä ei ole vuosikymmeneen enää tuollaista olltu ollenkaan vaan kaikki ylimääräinen on kyllä tiukkojen tarjouskilpailujen paineessa poistettu ohjelmistojen tuotantoprosessista. Kaikenlainen dokumentintuotto, palavereissa istuminen ja viestittely on karsittu minimiinsä ja softa tehdään hyvin pienillä alkuspekseillä paljolti protoilemalla. Eli tilauksesta seuraa suoraan toteutus.
koska usein suunnittelija itse pitää tekemäänsä virheettömänä. Koskee niin koodia kuin käyttöliittymääkin.
hoitavat sen sitten mieluiten itse. Ymmärrän kyllä hyvin tuon pointin mutta varsinkin jos kilpaillaan melko pienistä toteutushommista tarjouskilpailuissa, töitä ollaan saatu paljolti juuri siksi että emme pakonomaisesti myy asiakkaalle kattavaa dokumentointia ja testausta vaan tarjoamme mahdollisuuden pelkkään toteutukseen jonka on yksikkötestannut toteuttaja oman kykynsä mukaan. Meidän porukalla tämä on toiminut hyvin, koska kaikki tekijät sattuvat olemaan hyvin kokeneita ja tunnollisia, niin että mitään katastrofeja ei ole päässyt syntymään. Yleiseksi suositukseksi varsinkaan laajoihin projekteihin ei voi toki suositella.
Ja vuosia itsekin aina vinguin että meille tarvisi palkata ammattitestaajia, mutta nyt olen jo luovuttanut, osin alistunut kohtaloon ja osin myös siksi että jostain syystä meillä tämä toimii yllättävän hyvin näinkin. Aiheuttaapa vaan ylimääräistä stressiä vähän meille toteuttajille, joiden työ päätyy melko suoraan tuotantokäyttöön usein asiakkaan vain vähän pintapuolisesti sitä silmäiltyä, eli vastuu on todella suuri. Viimeksi tekemänikin projekti on sitä laatua että jos se olisi pahasti tuotantoon mennessä bugannut, siitä olisi taatusti luettu päivälehdistä koska se olisi haitannut hyvin monien ihmisten arkea. Kyllä sitä vähän kylmän hien kanssa heräsi ekana aamuna tuotantoasennuksen jälkeen ;-)
töitä ollaan saatu paljolti juuri siksi että emme pakonomaisesti myy asiakkaalle kattavaa dokumentointia
Tervehdys täältä ylläpidosta! Yllättävän moni kaltaisenne putiikin asiakas ei ole tajunnut, että dokumentoimattoman järjestelmän muuttaminen vuosia myöhemmin onkin joko järjettömän kallista tai jopa täysin mahdotonta. Näin on, vaikka siinä olisi juuri kaiken tuotannon estävä vika, joka maksaa joka hetki maltaita.
Toivottavasti teidän asiakkaanne ovat sen tajunneet tilatessaan.
Eli mulle annetaan tehtävä mitä halutaan toteuttaa.
Prosessi alkaa niin että esimiehen kautta tulee tieto että asiakas on tilannut liittymän tai järjestelmän tai muun ohjelmiston tai ohjelmistomuutoksen. Tilauksessa on karkea kuvaus siitä mitä on tilattu. Sitten lähden sitä tarkentamaan yleensä pitämällä asiakkaan edustajien kanssa palavereja joissa tarkennetaan määrittely sille mitä halutaan, ja vaihtamalla sähköposteja. Lopulta kirjallinen määrittely saadaan muotoon, jonka asiakas hyväksyy, eli ollaan yhtä mieltä siitä, että tämä on se asia, joka halutaan toteuttaa.
Sitten alkaa itse toteutusvaihe. Suunnittelen toteutuksen, arkkitehtuurin tms ja alan toteuttaa. Teen tietokantamuutokset, koodaan itse ohjelmiston , pyydän mahdolliset tarvittavat palomuuriavaukset ulkoisille liittymille, paketoin sovelluksen eri testi- ja tutoantoympäristöihin. Testaan, ja sitten asennetaan lopulta asiakkaan testattavaksi. Korjataan mahdollisia virheitä ja toteutetaan muutoksia jos asiakas haluaakin eri tavoin. Lopulta viedään tuotantoon ja laskutetaan projekti.