Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

tuomitseeko hoitajat aina vanhuksen omaiset jos nämä eivät pidä yhteyttä vanhukseen?

Vierailija
19.10.2012 |

itse en ole väkivaltaiseen hulluun isäni väleissä enkä halua todellakaan alkaa hänen asioitaan hoitamaan. Miten käy kun isä joutuu laitokseen, soitellaanko sieltä minulle tietoja tai tilannekatsauksia? Voinko kieltää nämä yhteydenontot? Joudunko automaattisesti hoitajien silmissä "mustalle listalle"?

En haluaisi/jaksaisi alkaa tilittämään mitä kaikkea kauheaa isäni on tehnyt vaan haluaisin vain että ukon asioilla ei minua vaivattaisi. Onnistuuko tällainen vai onko ns. pakko olla kiinnostunut ja osallistua?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että omaiset kävisivät enemmän ja silloin kun käyvät niin veisivät ulos, edes vanhainkodin pihalle istumaan, tätä ei tapahdu juuri koskaan, en tajua mikä siinä on niin hankalaa.

Kaikki omaiset meilläkin kulkevat vielä autolla ja vanhuksen voisi hyvin viedä autollakin ajelemaan kahville, meren rannalle, ostoksille tai muuhun paikkaan hoivakodin ulkopuolelle mutta se tuntuu 95% omaisista olevan vaikeaa, vaikka kyseessä olisi oma puoliso/vanhempi jolla pää/jalat tai edes toinen noista, vielä toimisivatkin.

Totta, että pitäisi aina hoitajana muistaa että tämä vanhus on voinut olla kauhea läheisiään kohtaan mutta ei se silloin käy mielessä kun pohdin miksi jotakin vanhusta ei lähes koskaan käydä katsomassa ja joutuu viettämään kaiket päivät vieraiden ihmisten kanssa ja tarpeellistenkin tavaroiden tuominen ja ostaminen on ylivoimaista läheisiltä.

Vierailija
2/26 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidattaa itseään (kroonisesti sairas) yhteiskunnalla ja valehtelee kun tytär ei välitä.

Saa sääliä hoitajilta kun kertoo sydntä särkeviä valheita.

Soittivat hoitajat minulle että kyllä omaiset saisivat edes hiukan välittää.Kyse oli joulusta kun äiti oli vongannut palvelua ja juhla-ateriaa. Olivat senoneet että soittaisi tyttärelle että järjestäisi joulun. Äiti ei ollut soittanut ja sitten he soittivat. kerrin heille tarinani ja he olivat ihan äimänä.Niin kiltti ja herttainen vanhus ei voi olla noin julma. Hän todellakin on julma ja on kohdellut minua pahemmin kuin monia lastensuojelu tapauksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaiseni on dementoitunut sillä tavalla, että hän ei hallitse jalkojaan. Hän ei siis osaa kävellä. Kun hänen kanssaan lähdetään ulos, hänet nostetaan nostolaitteella pyörätuoliin ja sitten liikutaan sen kanssa vanhainkodin pihalla tai tilataan invataksi. Ei tule kysymykseen kuljettaa häntä omalla autolla, vaikka se olisikin mukavampaa.

Myöskään pää ei hänellä toimi. Vaikka hän suhtautuu innostuneesti retkiin, hän hätääntyy, kun häntä aletaan kuljettaa. Hän kysyy noin 3 minuutin välein pelokkaana, mihin häntä viedään. Hän ei tunnista lainkaan tuttuja paikkoja ja luulee olevansa toisella puolella maata, vaikka on asunut koko aikuisikänsä täällä. Hän valittaa myös jatkuvasti, että hänellä on kylmä, sanoo olevansa väsynyt ja haluavansa vuoteeseen.

Se siinä ulkoiluttamisessa on vaikeaa.

Vierailija
4/26 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pakottaa jos toinen ei halua?

t. erään laitosvanhuksen tytär

Vierailija
5/26 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhuksia, mutta heidän joukossaan on taatusti myös niitä, jotka ovat ilkeitä ja veemäisiä ihmisiä. He ovat kohdelleet omaisiaan ikänsä huonosti (kuten ap:n isä) eikä vanhuus ja vaivat välttämättä ketään jalosta, joten onko ihme, jos kukaan ei käy katsomassa?

Mulla on iäkäs enon vaimo (mun kummi), joka on viis veisannut musta tai koko meidän puolen suvusta, ilkeillyt, nälvinyt jne. Nyt hän on jossain laitoksessa, mutta en mä tunne mitään tarvetta mennä häntä sinne katsomaan. Jos se on jostakusta väärin niin sitten.

Vierailija
6/26 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaiseni on dementoitunut sillä tavalla, että hän ei hallitse jalkojaan. Hän ei siis osaa kävellä. Kun hänen kanssaan lähdetään ulos, hänet nostetaan nostolaitteella pyörätuoliin ja sitten liikutaan sen kanssa vanhainkodin pihalla tai tilataan invataksi. Ei tule kysymykseen kuljettaa häntä omalla autolla, vaikka se olisikin mukavampaa.

Myöskään pää ei hänellä toimi. Vaikka hän suhtautuu innostuneesti retkiin, hän hätääntyy, kun häntä aletaan kuljettaa. Hän kysyy noin 3 minuutin välein pelokkaana, mihin häntä viedään. Hän ei tunnista lainkaan tuttuja paikkoja ja luulee olevansa toisella puolella maata, vaikka on asunut koko aikuisikänsä täällä. Hän valittaa myös jatkuvasti, että hänellä on kylmä, sanoo olevansa väsynyt ja haluavansa vuoteeseen.

Se siinä ulkoiluttamisessa on vaikeaa.

olet tehnyt voitavasi ja jos siitä tulee vain negatiivista palautetta niin ainakin tiedät yrittäneesi, mikä on hatun noston paikka!

Toki nykyään on ihmisillä lapset ja työt, harrastukset jotka vievät aikaa, ja illalla moniin paikkoihin ei enää toivota vieraita iltarutiinien aikaan, mutta jos asuu lähellä ja välit kunnossa niin en näe syytä miksei käydä katsomassa.

Vierailija
7/26 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hyvä jos voisit laitokseen kertoa, että teillä on tapahtunut niin paljon pahaa välillänne ettet halua olla missään tekemisissä miehen kanssa. Hoitajien on helpompi uskoa tällöin että et halua tietää.

Vierailija
8/26 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enemmänkin omaiset, jotka ovat kaikkitietäviä, syyttelevät hoitajia, määräävät vanhusta, käyttävät vanhuksen rahoja tai muuten tätä hyväksi.

Vierailija
9/26 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet, niin alkuun sun pitää olla tekemisissä, mutta sitten vaan haet isälles edunvalvojan, joka hoitaa sun hommas.

Vierailija
10/26 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole ainoa lapsi mutta ei kukaan muukaan lapsista ole isän kanssa väleissä ja kukaan ei halua alkaa asioita hoitamaan. Vika ei ole kiittämättömissä lapsissa vaan ihan ukossa itsessään... mutta pelkään vaan (en edes tiedä miksi) ulkopuolisten syyttelyä, arvostelua ja halveksuntaa. En haluaisi kuulla olevani tyly tai kamala lapsi, varsinkaan kaiken kokemani jälkeen!

Lehdissä aina välillä on juttuja näistä hylätyistä vanhuksista (tyyliin kuollut muumio löytyi kerrostaloasunnosta) ja joka ikinen kerta parjataan ja taivastellaan miten on piittaamattomat ja tylyt omaiset. Koskaan ei oteta huomioon että siihen välien katkeamiseen on ollut todellakin painava syy!

Vierailija
11/26 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sit ootte kyllä ottamassa osanne. Ois vvan ukko testamentannut jonnekkin muualle omaisuuden.

Vierailija
12/26 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en halua siltä ukolta YHTÄÄN MITÄÄN. Kaikki omaisuus menköön hoitokotimaksuin sun muihin. Olen itse elämässä tienannut varallisuuteni, en mitään perintöjä tarvitse enkä varsinkaan halua ottaa vastaan mitään konkreettista (esim kesämökki). Kesämökkiin liittyy sellaisia kauhujen hetkiä että en koko mökissä halua edes ikinä koskaan käydä!

Vierailija
13/26 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hommaa edunvalvoja niin laskut ja muu rahaliikenne menee sitä kautta.

Vierailija
14/26 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli palkkaan jonkun lakimiehen hoitamaan talous ym juridiset asiat puolestani? Maksanko sen itse vai otetaanko se vanhuksen tuloista? (voin siis tarvittaessa maksaakin, maksan mitä tahansa ettei itse tarvitse alkaa yhteyksissä olemaan).

Vierailija
15/26 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en pysty millään käymään katsomassa äitiäni, hänellä on nyt Alzheimer. Hän on muuttunut hiljaiseksi ja makaa vaan. Käyn lähinnä velvollisuudesta. Hoitajat puhukoon mitä puhuu. Meillä oli aikoinaan todella outo suhde, moni ehkä näki sen tiiviiksi ja hyväksi, itse mietin että se ei ollut normaali. Äiti eli elämäänsä liikaa minun ja perheeni/lasteni kautta. Hain aina hyväksyntää äidiltä kaikkeen. Salasin pahat asiat. Ja jos jopa hankin koiran, kissan tai tein matkan asia piti jotenkin hyväksyttää äidilläni. Siis vielä aikuisenakin.Meillä ei ollut normaali suhde. Mietin että rakastinko aikuisena äitiäni ollenkaan, vai oliko se edelleen pelonsekaista tunnetta. Siksi on hirvittävän vaikeaa mennä häntä tapaamaan. Aina siirtää sitä menemistä. Että jos joku tästä tuomitsee minut niin sille ei voi mitään.

Vierailija
16/26 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaisen pitäisi vain käydä katsomassa vanhusta, mutta OLLA HILJAA. Mistään näkemistään epäkohdista ei sovi puhua, ei sovi myöskään kysellä, saati sitten "kyseenalaistaa" hoitoa.

Lähestymiskieltoa on tarjottu omaiselle, joka esitti liian vaikeita kysymyksiä, kuten "miksi on alettu käyttää vaippaa?"

Vierailija
17/26 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaiheessa, kun ukko oli kännissä kaatunut Tallinnassa ja kotiuttajat kyseli, että onkohan vakuutusta. Tuolta reissulta jäi lähes vihannekseksi, mutta todella ilkeä oli ollut hoitajillekin loppuun saakka.

Ei ollut muutenkaan pitänyt yhteyttä melkein kahteenkymmeneen vuoteen, en tuntenut lainkaan omantunnontuskia. Vieras ihminen...

Vierailija
18/26 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ei kyllä oikeastaan varmaan kiinnostakaan. Toiseksi, vanhuspuoli on niin raskas, että ei sinne halua enää kukaan lähteäkään töihin. En ole enää itsekään, enkä ikinä aio enää mennäkään. Ei ole raskaampaa paikkaa missään, eikä vittumaisempia omaisia. Omaisten natkuttaa ja haukkuu koko ajan ja arvostelee.

Vanhuspuolella painetaan töitä tukka hiestä märkänä ja ei tosiaan kiinnosta, pitääkö jonkun omaiset yhteyttä. Se on pelkästään työtä.

Vierailija
19/26 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja en pidä mitään yhteyttä isääni enkä ala hänen asioitaan hoitamaan vaikka kuka sanoisi mitä! Ja en piittaa vaikka koko maailma ajattelisi minusta, että olen huono tytär!

Sitä varten on olemassa sosiaalihoitajat ym.

Ukko saa sitten niitä haukkua ja valehdella ja esittää kuinka HÄN on uhri...kaikissa muissa on vikaa paitsi HÄNESSÄ!

Vierailija
20/26 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajien mustalla listalla? Tuskin sua haittaa mitä joku jota et edes tunne ajattelee sinusta?

Suomessa ei ole mitään holhousvelvollisuutta vanhemmistaan, pakko ei oo tehdä yhtään mitään.

Maistraatti asettaa edunvalvojan jos ihminen ei itse pysty huolehtimaan itsestään. Edunvalvojana voi olla kunnan edunvalvontatoimisto tai sitten joku omanen jos löytyy sellainen omainen, jonka muut sukulaiset ja maistraatti hyväksyvät. Edunvalvoja hoitaa siis raha-asioista, ei huolehdi hoitoonpääsystä tai sellaisista seikoista

Tietysti voit itsekin palkata lakimiehen isän asioita hoitamaan, jos isäsi siihen suostuu ja hänet siihen tehtävään valuttuuttaa