Raskausajan diabetes
Heippa!
Olen vkoilla 31 +4 ja minulla on raskausajan diabetes. Tuli ihan puskista, ja nyt olen noin kuukauden ajan mittaillut arvoja ja eivät tahdo pysyä kurissa. Ensi viikolla Tyksiin äippäpolille kuulostelemaan mitä ovat mieltä. Onko joku samassa tilanteessa? Onko aloitettu lääkitys? Pelkään että vauvasta tulee kovin iso, koska sf on jo 30,5...
Kommentit (2)
Hei! Itselläni on siis ykköstyypin ja ollut mukana lähes koko elämän. Suuri lapsihan usein on vaarassa, koska sokeri kasvattaa kovasti sikiöö ja makrosominen lapsi usein tuloksena. Ehkä antavat sinulle insuliinit, jotta heittely saadaan kuriin. pelkällä ruokavaliolla ei aina saavuteta haluttua tulosta, vaikka tekisit mitä.
Insuliinista ei ole mitään haittaa sikiölle, sillä oma kehosi tuottaa sitä ihan samaa, mutta jostain syystä ei tarpeeksi tai elimistösi ei vain osaa hyödyntää insuliinia tarpeeksi. Pistäminen on helppoa.
Itselläni hyvästä sokeritasapainosta huolimatta melkein 5kg ja toinen oli lähes 5.5kg. Nyt odotan kolmatta ja pelkäämpä pahaa, että taas suuri tulee.
Sairaalassa synnytyksen jälkeen ikävintä on, että lapsi ei ehkä tule vierihoitoon, vaan viedään VTO:lle sokerikorjaukseen eli saa tipan, mitä kautta tiputetaan ns. sokeria elimistöön. Tämä ratkaisuna, jos sokeri romahtaa synnytyksen jälkeen rajusti. Lievissä tapauksissa selvitään pelkällä lisämaidolla tai tiheällä imetyksellä. Tai vaikka sokerit heittäisivät, on mahdollista, että se ei näy lainkaan vauvassa synnytyksen jälkeen (näin tuttavallani, vaikka oli todella suuria heittoja sokereissa ja insuliineilla vasta lopuksi sai jokseenkin kuriin).
Suosittelen todella lämpimästi tarkkailemaan hiilareiden ja rasvan määrää ruoassa! Loppuaika on todella ratkaisevaa aikaa. Ja muistathan, että myös hedelmät sisältävän paljon sokeria.
Ehkä tiedäkin kaiken jo, mutta romaanin kirjoittelin siitä huolimatta! =)
Itselläni tuo sf on ollut vajaa 5 kilosen kohdalla 33 viikolla jo 46. Tosin minulla oli lapsivettäkin aika runsaasti.
Kirjoittelehan kuulumisias! On kiva kuulla miten muilla saman kanssa painivilla menee!
Hei!
Minulla tehtiin sokerirasitustesti ja 2h arvo oli koholla. Nyt olen kotiseurannassa ja seuraan itse arvojani ja hyvin ovat pysyneet kurissa, kerran oli koholla, kun söin hedelmiä välipalaksi. Nyt aamulla söin kuitenkin saman puuroaamiaisen, jonka syön joka aamu ja ennen ei ole arvot nousseet edes kuuteen ja tänä aamuna arvo oli 8,1. Osaako joku sanoa mistä voi johtua, että toisena päivänä sama ruoka voi aiheuttaa tuollaisen heiton sokereihin. Onko jollakin vastaavanlaisia kokemuksi? Pelottaa vaikutukset vaivaan ja alkaa pelottaa koko syöminen.. Olen nyt rv 27+5.
Kiitos jo etukäteen!