Rahastosäästäminen/lunastus
Olen aikoinani laittanut rahaa rahastoon, jota en sen jälkeen ole kartuttanut. Olen arka sijoittaja, haluaisin varmaa tuottoa.
Nyt tilanne on se, että rahasto on tuottanut mukavasti ja mietin pitäisikö tuo tuotto nostaa pois. Onko kannattavaa. Tässä ajatukseni esimerkki luvuilla aluksi laitettu 5000€ tällä hetkellä arvo 7000 ja ajatukseni lunastaa 2000€, jottei menetä kaikkea jos tilanne rahastossa muuttuu.
Kommentit (25)
tonnin nosto vuodessa on veroton
Täh? Mikä sääntö tuo muka on? Kyllä voitosta maksetaan aina vero.
osuuspankin rahastosäästössä on tämä ollut jo viimevuonna voimassa, kysy pankistasi.
osuuspankin rahastosäästössä on tämä ollut jo viimevuonna voimassa, kysy pankistasi.
Ei verojen maksu pankin käytännöistä riipu! Oletko sekoittanut siihen, että pankki ei kenties peri jotain omia kulujaan?
nosto vuodessa katsotaan niin vähäiseksi että siitä ei mene veroa, olen itse nostanut nyt kaksi kertaa, mutta soita aamulla pankkiin ja kysy. silloin kun tämän sijoituksen avasin niin sanottiin että menee vero mutta nyt ei mene.
alle tonnin nosto vuodessa katsotaan niin vähäiseksi että siitä ei mene veroa, olen itse nostanut nyt kaksi kertaa, mutta soita aamulla pankkiin ja kysy. silloin kun tämän sijoituksen avasin niin sanottiin että menee vero mutta nyt ei mene.
Kaikista voitoista maksetaan pääomavero. Ei pankki voi asiaan vaikuttaa. Ihan säästötilin muutaman euron korostakin maksetaan vero.
Käy lukemassa täältä kohta pienet luovutukset. Alle 1000 euron luovutushinnasta ei mene siis veroa, huom. kyse ei ole luovutusvoiton määrästä.
http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Henkiloasiakkaan_tulover…
alle tonnin nosto vuodessa katsotaan niin vähäiseksi että siitä ei mene veroa, olen itse nostanut nyt kaksi kertaa, mutta soita aamulla pankkiin ja kysy. silloin kun tämän sijoituksen avasin niin sanottiin että menee vero mutta nyt ei mene.
Kaikista voitoista maksetaan pääomavero. Ei pankki voi asiaan vaikuttaa. Ihan säästötilin muutaman euron korostakin maksetaan vero.
kun sulle sanotaan terv. se alkuperäinen neuvoja.
tonnin nosto vuodessa on veroton
Mikään pääomatulo ei ole Suomessa verotonta. Jos saat pankkitilillesi korkoa 5 euroa vuodessa, niin vero menee.
Rahastojen verotuksesta verottaja sanoo näin: "Sijoitusrahasto-osuudelle maksettu vuotuinen tuotto verotetaan pääomatulona. Myös osuuksien myyntivoitto on pääomatuloa."
eli joulukuussako se nyt oli. Että jos alkuvuonna otat rahat niin muista säästää niistä se veron osuus loppuvuoteen jos olet muuten persaukinen. Ei pääse yllättämään.
eli joulukuussako se nyt oli. Että jos alkuvuonna otat rahat niin muista säästää niistä se veron osuus loppuvuoteen jos olet muuten persaukinen. Ei pääse yllättämään.
Jos tammikuussa 2013 lunastat rahasto-osuuksia voitolla, joudut kirjaamaan voiton veroehdotukseen keväällä 2014. Maksun aika on vasta 2014 loppuvuodesta.
veroja ei voi maksaa heti päältä pois.
Itse olen aikeissa lopettaa lapsille aikoinani otetut rahastot, jotka ovat suoraan sanottuna olleet karu pettymys. Vero peritään siis vain voitoista? Vai koko nostetusta summasta?
Kyselee blondi
[quote author="melba" time="19.10.2012 klo 01:45"]Käy lukemassa täältä kohta pienet luovutukset. Alle 1000 euron luovutushinnasta ei mene siis veroa, huom. kyse ei ole luovutusvoiton määrästä.
http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Henkiloasiakkaan_tuloverotus/Luovutusvoitot_ja_tappiot/Omaisuuden_luovutusvoiton_verotus(12315)
[/quote]
Mitä eroa on luovutusvoitolla ja luovutushinnalla?
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 20:43"]
[quote author="melba" time="19.10.2012 klo 01:45"]Käy lukemassa täältä kohta pienet luovutukset. Alle 1000 euron luovutushinnasta ei mene siis veroa, huom. kyse ei ole luovutusvoiton määrästä.
http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Henkiloasiakkaan_tuloverotus/Luovutusvoitot_ja_tappiot/Omaisuuden_luovutusvoiton_verotus(12315) [/quote] Mitä eroa on luovutusvoitolla ja luovutushinnalla?
[/quote]
esimerkki: olet ostanut rahasto-osuuksia tonnilla.
Myyt sen pois 1500:lla.
luovutushinta on 1500, luovutusvoitto on 500 eli myynnin ja oston erotus. Voi olla myös negatiivinen jolloin puhutaan luovutustappiosta.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 20:43"][quote author="melba" time="19.10.2012 klo 01:45"]Käy lukemassa täältä kohta pienet luovutukset. Alle 1000 euron luovutushinnasta ei mene siis veroa, huom. kyse ei ole luovutusvoiton määrästä.
http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Henkiloasiakkaan_tuloverotus/Luovutusvoitot_ja_tappiot/Omaisuuden_luovutusvoiton_verotus(12315)
[/quote]
Mitä eroa on luovutusvoitolla ja luovutushinnalla?
[/quote]
Luovutusvoitto on summa, mita myynnistä jää voittoa, kun vähennetään hankintahinta ja kulut. Luovutushinta on yhteishinta, jolla rahastoa myy, ennen kuluja.
Luovutusvoitto on luovutushinta miinus hankintahinta. Luulisin, en ole asiantuntija
Ahaa ok. Eli jos lunastan rahastoa tonnilla siitä ei mene veroa. Tonnissa on mukana korko ja omapääoma.
Tosiaan nuo verot unohtui.