Av-tohtorit: diagnoosi vatsavaivoihin
Mikä mua vaivaa:
- Vatsaa turvottaa lähes joka aterian jälkeen TODELLA paljon, en ole kylläkään erityisesti testannut mikä on pahin.
- Pierettää sitten luonnollisesti, ja pierut haisevat TODELLA pahalta.
- Alavatsa on kosketusarka
- Syön somacia päivittäin, sillä jos en syö, vatsa kipeytyy pahasti joka ruokailun jälkeen.
Mulla ei ole koskaan ollut mitään allergioita tms. Nämä oireet ovat olleet jo toukokuusta saakka, vatsa ultrattiin mutta ei näkynyt mitään.
Kommentit (42)
Vaarattomat, mutta kivuliaat toiminnalliset häiriöt voivat myös aiheuttaa monenlaisia vatsaongelmia.
ILman kerääntymiseen on varmaan joku muu syy.
Kärsin vastaavista epämääräisistä vatsavaivoista. Kävin sisätautilääkärin puheilla. Suositteli jättämään rukiin pois ruokavaliosta ja palaamaan, jos se ei auta.
Ei ole tarvinnut palata. Kuulemma ruis aiheuttaa hyvin monelle ongelmia.
avulla tosin vasta tajusin että nämä kaikki oireet kuuluvat samaan pakettiin.
Edellisellä kerralla oli erilaiset oireet, siksi olen ollut vähän pihalla. Ja kun ei se gastroenterologi jonka luona kävin keväällä (sillon calprot oli kunnossa mutta maha kipeä) nähnyt mitään akuuttia tarvettä jatkotutkimuksille muuta kuin mahan ultralle jossa ei löytynyt mitään.
AP
ja ärtyneen suolen oireyhtymä voi olla kaupan päälle. relax, vaikka veemäiset oireet sulla onkin.
niin sitä on kyllä ollut aika paljon, keväästä saakka. En usko että on mitenkään helpottanut tilannetta.
AP
Edellisellä kerralla oli erilaiset oireet, siksi olen ollut vähän pihalla. Ja kun ei se gastroenterologi jonka luona kävin keväällä (sillon calprot oli kunnossa mutta maha kipeä) nähnyt mitään akuuttia tarvettä jatkotutkimuksille muuta kuin mahan ultralle jossa ei löytynyt mitään.
AP
ja ärtyneen suolen oireyhtymä voi olla kaupan päälle. relax, vaikka veemäiset oireet sulla onkin.
Tämä sairaus on hiukan rasittava mutta voisi sitä huonomminkin olla. Pystyy elämään ihan hyvää elämää peruslääkkeen ja tarvittaessa otettavan kortisonikuurin avulla. Kunnon gastro tietää mitä tekee ja saat varmasti apua.
t. se toinenn colitis-potilas
AP
Tämä sairaus on hiukan rasittava mutta voisi sitä huonomminkin olla. Pystyy elämään ihan hyvää elämää peruslääkkeen ja tarvittaessa otettavan kortisonikuurin avulla. Kunnon gastro tietää mitä tekee ja saat varmasti apua.
Tämä sairaus kun kuule voi olla enemmänkin kuin "hiukan rasittava". Ei ihme, ettei näitä IBD-sairauksia oteta tosissaan. Tietosi eivät myöskään pidä paikkaansa. Kaikilla se pelkkä kortisoni + peruslääkitys eivät enää tehoa.
suosittelen heidän keskustelupalstaa. Ap ei ehkä siitä hyödy, mutta ehkää joku muu. Sieltä löytyy asiantuntevaa porukkaa.
Somacia ei sais syödä joka päivä, vatsa muuttuu hapottomaksi ja on siten vastaanottavisempi kaikille taudinaiheuttajille.Mulle gastrolääkäri juuri määräsi vuodeksi Somacit ja sanoi ettei siitä ole haittaa. Ei sillä että yhden lääkärin sana olisi laki, mutta en ihan purematta niele tuota sinunkaan väitettä.
Mullakin colitis ulserosa ja syön somacia päivittäin, en oo kuullukkaan moisesta ettei sais syödä päivittäin.
Visiblin on hyvä, kokeiles!
tähän sairauteen!
minulla, kun oli koliitti paksussasuolessa.
AP
Tämä sairaus kun kuule voi olla enemmänkin kuin "hiukan rasittava". Ei ihme, ettei näitä IBD-sairauksia oteta tosissaan. Tietosi eivät myöskään pidä paikkaansa. Kaikilla se pelkkä kortisoni + peruslääkitys eivät enää tehoa.
Niimpä niin, 30 % vissiin paksusuoli joudutaan poistamaan.
t. toinen colitis potilas, joka ei tahdo päästä kortisonista eroon, plaah..
tok näk alhainen, ja lasko kohonnut, kortisonia!
tok näk alhainen, ja lasko kohonnut, kortisonia!
Ei pidä läheskään aina paikkaansa...
Mulla on tosiaan ollut vasta noin viiden vuoden sisällä yksi akuuttijakso, jonka häivyttyä sain jätettyä asacolin pois kokonaan. Nyt sitten uudelleen asacolin kanssa ja tosiaan odottelen pääsyä gastrolle jotta saisin "oikean" lääkärin + sen tähystyksen jotta nähdään mikä tilanne on nyt.
Oikeasti on helpottavaa kuulla että nämä kaikki oireet voivat liittyä tähän yhteen sinänsä veemäiseen sairauteen. Olen vähän pelännyt tässä että olisi jotain muuta vatsaan liittyvää mutta jos menisi asacolilla + sitten ehkä kortisonilla ohi.
AP
Onko sulla colitikseen peruslääkitys, eli esim. Asacol? Jos ei niin sen aloittaminen saattaisi olla paikallaan. Colitikseenhan kuuluu se, että suolen pinnalla saattaa olla koko ajan pientä tulehdusta, vaikka ei siis ylly veriripuliksi asti. Siis hyvinkin kuukausia. Tällaisella tulehduskohdalla viihtyvät kaikenlaiset huonot bakteerit, joiden aineenvaihduntatuottetta tuo pahanhajuinen kaasu on. Myös kipu liittyy tulehdukseen. Jos sulla on Asacol, niin sitten kannattaisi kuitenkin kääntyä lääkärin puoleen, jos asiaa voidaan lisää helpottaa jotenkin. Alavatsahan (paksusuoli) saattaa kipeytyä ruuan jälkeen, kun koko aineenvaihdunta nytkähtää liikkeelle. Jos kipu on ylävatsassa, lienee Crohn tutkittava. Tsemppiä!
Luinkin tossa että sulla onkin Asacol. Ei se tosiaan vielä ehkä noin pian auta, ja saattaa olla että tarviit kortisonia rinnalle kuurina. Asacolin syöntiä pitää ehkä jatkaa koko ajan, eikä kuuriluonteisesti. Itse olen syönyt sitä 20 vuotta. Se on hyvä lääke joka ei imeydy verenkiertoon vaan vaikuttaa suolen pinnalla. Ei siis rasita elimistöä.
että Asacolin voi jättää pois, jos ei ole oireta...
niin lasko huitelee silloin jotain lukemaa 100
Ja ylipäätään oman stressinsietokyvyn merkitystä oireiluun. Niillähän on paljonkin vaikutusta toiminnallisiin vatsavaiavoihin.
Asacolin pois monet potilaat joilla colitis ei ole edennyt pahaksi.
Eikä todellakaan 30 prosentilla jouduta leikkaamaan suolta, vain niillä joilla ei enää mitkään lääkkeet tepsi.
Verikokeet ja tarvittaessa tähystys. Gluteenittomaan dieettiin ei pidä ryhtyä tutkimusvaiheessa, sillä mahdollinen dg on sitten väärä, jos jo gluteenitonta syö.