Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Av-tohtorit: diagnoosi vatsavaivoihin

Vierailija
18.10.2012 |

Mikä mua vaivaa:

- Vatsaa turvottaa lähes joka aterian jälkeen TODELLA paljon, en ole kylläkään erityisesti testannut mikä on pahin.

- Pierettää sitten luonnollisesti, ja pierut haisevat TODELLA pahalta.

- Alavatsa on kosketusarka

- Syön somacia päivittäin, sillä jos en syö, vatsa kipeytyy pahasti joka ruokailun jälkeen.

Mulla ei ole koskaan ollut mitään allergioita tms. Nämä oireet ovat olleet jo toukokuusta saakka, vatsa ultrattiin mutta ei näkynyt mitään.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tosin on aika epämääräinen vaiva...

Onko se ruokailun jälkeinen kipu närästyskipua vai?

Vierailija
2/42 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi olla että pitää tähystää. Onko uloste normaalia? Alavatsakipuun ei syödä Somacia, se on mahalaukun lääke ja kipu tuntuu ylävatsalla ja närästyksenä jos vaiva liittyy mahalaukun toimintaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hiivan liikakasvulta suolistossa. Varsinkin tuo turvotus ja piereskely. Toinen vaihtoehto voi olla laktoosi-intoleranssi.

Somacia ei sais syödä joka päivä, vatsa muuttuu hapottomaksi ja on siten vastaanottavisempi kaikille taudinaiheuttajille.

Lääkärit tod näk tarjoavat diagnoosiksi ärtyvän suolen oireyhtymää, mutta aina kannatta yrittää.

Vierailija
4/42 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

uloste normaalia. Tässä nyt pakkaa sekottaa se, että mulla on colitis ulcerosa, mutta se ei ole ollut akuutti kuin viimeisen kuukauden, ja nyt mulla on siihen lääkkeet (oireili verisenä ulosteena, ei tule enää verta mutta uloste yhä löysää).

Somacia määräsi lääkäri kun kävin keväällä ja ultrattiin. En tiedä johtuuko alavatsakivut nyt sit tosta colitiksesta enemmän, ylävatsa ei kipuile eikä närästä.

AP

Vierailija
5/42 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja en siis ole syönyt toukokuusta saakka päivittäin somacia, vaan ensin muutaman viikon ja kun helpotti, pidin taukoa pari kuukautta mut nyt taas kipuilut on palanneet.

AP

Vierailija
6/42 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somacia ei sais syödä joka päivä, vatsa muuttuu hapottomaksi ja on siten vastaanottavisempi kaikille taudinaiheuttajille.

Mulle gastrolääkäri juuri määräsi vuodeksi Somacit ja sanoi ettei siitä ole haittaa. Ei sillä että yhden lääkärin sana olisi laki, mutta en ihan purematta niele tuota sinunkaan väitettä.

Vierailija
7/42 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kanssa colitis-potilas ja mulla pahanhajuiset pierut nimenomaan liittyvät colitikseen, erityisesti akuuttivaiheeseen. Akuutti pukkas päälle pari viikkoa sitten, lääkkeet tehosivat ja aloitin myös maitohappokuurin, joka ilmeisesti palautti suoliston normaaliflooran, koska kaasunmuodostus väheni. Turvotusta mulla ei esiinny hirveästi. Onko sulla tutkittu Chronin tauti ja suljettu se pois?

Vierailija
8/42 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

gluteenitonta ruokavaliota. Tai lievemmässä muodossa vehnätöntä.

Vierailija
9/42 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sullahan voi olla vaikka syöpä. Mahaoireet pitää ottaa vakavasti.

Mihinkään hiivasyndroomiin ei usko kukaan lääkäri, se on luontaistuotekauppiaiden lempparidiagnoosi kaikille mahavaivaisille.

Vierailija
10/42 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole crohnia tutkittu, odotan kutsua uuteen tähystykseen (edellisestä useampi vuosi) joten kyllä kai tässä jotain apua on tulossa kun malttaisi vain odottaa.

Ja kiva kuulla etten kuole jos syön somacia. Se kun todella tuntuu auttavan.

By the way kiitos tosta syöpä-jutusta, se auttaa ihan tosi paljon kun tolla stressillähän ei tunnetusti ole mitään tekemistä vatsavaivoihin. Vaan itsepähän kysyin av:lla.

Vierailija
11/42 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

uloste normaalia. Tässä nyt pakkaa sekottaa se, että mulla on colitis ulcerosa, mutta se ei ole ollut akuutti kuin viimeisen kuukauden, ja nyt mulla on siihen lääkkeet (oireili verisenä ulosteena, ei tule enää verta mutta uloste yhä löysää).

Somacia määräsi lääkäri kun kävin keväällä ja ultrattiin. En tiedä johtuuko alavatsakivut nyt sit tosta colitiksesta enemmän, ylävatsa ei kipuile eikä närästä.

AP

Minusta oireesi voivat hyvinkin johtua Colitiksesta. Pyytäisin lääkäriä ottamaan ulosteesta Calpro-arvon. Koska on otettu verinäytteet viimeksi? Entä koska on tähystetty?

Vierailija
12/42 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja syöpä nyt vaan on hyvä tiedostaa yhtenä mahdollisuutena, koska hidastelu hoitoon hakeutumisessa voi olla kohtalokasta. Kaverillani todettiin paksusuolen syöpä aivan yllättäen, ainoa oire oli matala Hb jota ei ollut edes huomannut. Saatiin onneksi leikattua kokonaan.

Vierailija
13/42 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toukokuussa, jolloin oli ollut jo joitakin viikkoja vatsaoireita mut oli ok.

Hb viimeksi otettu reilu viikko sitten, se + tulehdusarvot ok.

Tähystyksestä on tosiaan useampi vuosi, olen saanut sinne lähetteen mutta vielä ei ole edes tullut aikaa. Toivottavasti olisi yhden taudin oireita, mutta kun eivät ole asacolit reilussa viikossa purreet niin vähän huolestuttaa.

Vierailija
14/42 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

verikokeet otettu toukokuussa ja kaikki ok.

Vierailija
15/42 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla colitikseen peruslääkitys, eli esim. Asacol? Jos ei niin sen aloittaminen saattaisi olla paikallaan. Colitikseenhan kuuluu se, että suolen pinnalla saattaa olla koko ajan pientä tulehdusta, vaikka ei siis ylly veriripuliksi asti. Siis hyvinkin kuukausia. Tällaisella tulehduskohdalla viihtyvät kaikenlaiset huonot bakteerit, joiden aineenvaihduntatuottetta tuo pahanhajuinen kaasu on. Myös kipu liittyy tulehdukseen. Jos sulla on Asacol, niin sitten kannattaisi kuitenkin kääntyä lääkärin puoleen, jos asiaa voidaan lisää helpottaa jotenkin. Alavatsahan (paksusuoli) saattaa kipeytyä ruuan jälkeen, kun koko aineenvaihdunta nytkähtää liikkeelle. Jos kipu on ylävatsassa, lienee Crohn tutkittava. Tsemppiä!

Vierailija
16/42 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toukokuussa, jolloin oli ollut jo joitakin viikkoja vatsaoireita mut oli ok.

Hb viimeksi otettu reilu viikko sitten, se + tulehdusarvot ok.

Tähystyksestä on tosiaan useampi vuosi, olen saanut sinne lähetteen mutta vielä ei ole edes tullut aikaa. Toivottavasti olisi yhden taudin oireita, mutta kun eivät ole asacolit reilussa viikossa purreet niin vähän huolestuttaa.

en halua pelotella, mutta toukokuusta on pitkä aika. Pyytäisin ottamaan uudestaan. Syötkö kortisonia?

Vierailija
17/42 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla colitikseen peruslääkitys, eli esim. Asacol? Jos ei niin sen aloittaminen saattaisi olla paikallaan. Colitikseenhan kuuluu se, että suolen pinnalla saattaa olla koko ajan pientä tulehdusta, vaikka ei siis ylly veriripuliksi asti. Siis hyvinkin kuukausia. Tällaisella tulehduskohdalla viihtyvät kaikenlaiset huonot bakteerit, joiden aineenvaihduntatuottetta tuo pahanhajuinen kaasu on. Myös kipu liittyy tulehdukseen. Jos sulla on Asacol, niin sitten kannattaisi kuitenkin kääntyä lääkärin puoleen, jos asiaa voidaan lisää helpottaa jotenkin. Alavatsahan (paksusuoli) saattaa kipeytyä ruuan jälkeen, kun koko aineenvaihdunta nytkähtää liikkeelle. Jos kipu on ylävatsassa, lienee Crohn tutkittava. Tsemppiä!

Luinkin tossa että sulla onkin Asacol. Ei se tosiaan vielä ehkä noin pian auta, ja saattaa olla että tarviit kortisonia rinnalle kuurina. Asacolin syöntiä pitää ehkä jatkaa koko ajan, eikä kuuriluonteisesti. Itse olen syönyt sitä 20 vuotta. Se on hyvä lääke joka ei imeydy verenkiertoon vaan vaikuttaa suolen pinnalla. Ei siis rasita elimistöä.

Vierailija
18/42 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tosiaan ollut vasta noin viiden vuoden sisällä yksi akuuttijakso, jonka häivyttyä sain jätettyä asacolin pois kokonaan. Nyt sitten uudelleen asacolin kanssa ja tosiaan odottelen pääsyä gastrolle jotta saisin "oikean" lääkärin + sen tähystyksen jotta nähdään mikä tilanne on nyt.

Oikeasti on helpottavaa kuulla että nämä kaikki oireet voivat liittyä tähän yhteen sinänsä veemäiseen sairauteen. Olen vähän pelännyt tässä että olisi jotain muuta vatsaan liittyvää mutta jos menisi asacolilla + sitten ehkä kortisonilla ohi.

AP

Luinkin tossa että sulla onkin Asacol. Ei se tosiaan vielä ehkä noin pian auta, ja saattaa olla että tarviit kortisonia rinnalle kuurina. Asacolin syöntiä pitää ehkä jatkaa koko ajan, eikä kuuriluonteisesti. Itse olen syönyt sitä 20 vuotta. Se on hyvä lääke joka ei imeydy verenkiertoon vaan vaikuttaa suolen pinnalla. Ei siis rasita elimistöä.

Vierailija
19/42 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tosiaan ollut vasta noin viiden vuoden sisällä yksi akuuttijakso, jonka häivyttyä sain jätettyä asacolin pois kokonaan. Nyt sitten uudelleen asacolin kanssa ja tosiaan odottelen pääsyä gastrolle jotta saisin "oikean" lääkärin + sen tähystyksen jotta nähdään mikä tilanne on nyt.

Oikeasti on helpottavaa kuulla että nämä kaikki oireet voivat liittyä tähän yhteen sinänsä veemäiseen sairauteen. Olen vähän pelännyt tässä että olisi jotain muuta vatsaan liittyvää mutta jos menisi asacolilla + sitten ehkä kortisonilla ohi.

AP

Vierailija
20/42 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ärtyneen suolen oireyhtymä voi olla kaupan päälle. relax, vaikka veemäiset oireet sulla onkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä