Laiminlyötkö papa-kokeet? Itse en ole
käynyt papa-kokeissa noin 6 vuoteen. Hävettää myöntää. Olisin käynyt joukkoseulonnassa, mutta lähdinkin matkalle enkä saanut enää uutta aikaa. Aika noloa.
Kommentit (50)
Aina ollut puhtaat tulokset, ikää 40 vuotta.
hysterisoitua, mutta toisaalta taas kyllä minäkin käyn papassa viiden vuoden valein, kun joukkotarkastuksiin kutsutaan. Aina ollut papa ykkösluokkaa.
Entäs jos tuleekin korvasyöpä ja en ole käynyt korvalääkärissä? Tai silmäsyöpä, kun en ole käynyt silmälääkärissäkään?
Siinä voi käydä (itse käyn) kerran vuodessa ja varmasti ei sairastu kohdunkaulansyöpään, jota ei voisi hoitaa.
Ei mulle ole koskaan sellaista kutsua tullut. Joo, olen käynyt yksityisellä.
Meidän kunnassa aloitettiin sen ikäisenä. 50-vuotiaana jätin väliin, mutta kävin sit 52-vuotiaana yksityisellä. Koskaan ei ole ollut mitään häikkää. Nykyään käyn jo mammografiaseulonnoissakin.
Joukkoseulonnoissa olen käynyt säänöllisesti ja suunilleen kolmesta viiden vuoden välein gynekologilla, vaikka en erityisemmin pidäkkään siitä ronkkimisesta.
Viime kerrasta on nyt 3v. Tarkoitus on ollut käydä nyt lähiaikoina, mutta en oikein tiedä mistä varata aikaa. Tk:sta omalta lääkäriltä vai pitääkö mennä yksityiselle?
Papa on otettu aina joko ekassa neuvolalääkärissä tai jälkitarkastuksessa, niin mä olen ihan pihalla koko hommasta.
Sitä ihmettelen, kun jotku kirjoitti, ettei raskausaikana voi ottaa, niin meillä se on ihan automaattisesti aina otettu ekalla lääkärin käynnillä jos viime kerrasta on yli vuosi.
Ei mulle ole koskaan sellaista kutsua tullut. Joo, olen käynyt yksityisellä.
30-vuotiaana pitää tulla viimeistään kutsu.
Minulla ei ole eikä muitakaan tauteja eikä kumppaniakaan, joten miksi käydä turhaan pillua levittämässä?
ja ainut kumppani siihen aikaan (siis kuin sain visvasyylän), aviomieheni. Minä en levitellyt. Että näin.
mutta luulen että tuo levittely tarkoitti sitä levittelyä mikä tapahtuu siinä gynen edessä?
Pillun levittelyä gynen edessä. Sukupuolitaudeista on tullut yksityisille lääkäreille kultakaivoksia, samoin tatuoinneista.
Tuosta voi kaiketi päätellä sen, että kaikki testeissä kävijät ovat ns tautisia. Mielettömän yleisiä tuntuu ainakin tällä av-palstalla olevan.
Viime kerrasta on nyt 3v. Tarkoitus on ollut käydä nyt lähiaikoina, mutta en oikein tiedä mistä varata aikaa. Tk:sta omalta lääkäriltä vai pitääkö mennä yksityiselle?
Papa on otettu aina joko ekassa neuvolalääkärissä tai jälkitarkastuksessa, niin mä olen ihan pihalla koko hommasta.
Sitä ihmettelen, kun jotku kirjoitti, ettei raskausaikana voi ottaa, niin meillä se on ihan automaattisesti aina otettu ekalla lääkärin käynnillä jos viime kerrasta on yli vuosi.
Helsingissä ei raskausaikana suositella ja jölkitarkastuksessakin liian aikaista. Syyksi sanottiin ettei tulos ole luotettava.
Tuosta voi kaiketi päätellä sen, että kaikki testeissä kävijät ovat ns tautisia. Mielettömän yleisiä tuntuu ainakin tällä av-palstalla olevan.
Mieti sitten näitä sanojasi, kun kohdunkaulansyöpäsi huomataan liian myöhään vain oman typeryytesi tähden.
vajaa parikymmentä vuotta ja vuosittain olen käynyt kokeessa. Nyt viimeisen joukkoseulonnan yhteydessä neuvolan täti sanoi ettei tarvitse käydä niin usein. kaksi vuotta olisi kuulemma parempi ja viisikin vuotta menettelee. Tämä syöpälaji kuulemma kasvaa niin hitaasti (???!!) En oikein usko häntä ja aion jatkossakin käydä 1-2 vuoden välein.
Nuorena olin lääkäriopiskelijan kanssa, joka fiksusti päätti jakaa vasta jälkikäteen tiedon että hänellä on kondylooma :/ Mulla ei ole kertaakaan ollut papassa mitään eikä gynet ole sanoneet ulkoisissa osissa näkyvän mitään. Kerran jopa tehtiin se joku happokäsittely joka ainakin paljastaa jos siellä jotain on. Silloinkaan ei näkynyt mitään. Olen kaikesta huolimatta vielä näidenkin vuosien jälkeen lähes hysteerinen asian suhteen.
Ja että menin sitten piru vie luottamaan siihen ihmiseen kun kuvittelin hänen tajuavan jotain lääketieteestä ja olevan vastuullinen ihminen. Näin sitä taas saa ihminen maksaa typeryydestään.
Mitenkäs se oli, pitääkö synnytyksen jälkeen käydä johonkin tiettyyn aikaan mennessä? Kertokaa viisaammat!
Olen päättänyt, että elän niin kauan kuin ilman lääketieteen apua elän, ja kuolen sitten kun johonkin tautiin kuolen. Jos se on kohdunkaulansyöpä nelikymppisenä niin se on ok. Jos se on keuhkokuume niin se on ok tai mikä vaan. Hoitoa en aio sairauden löytyessä kuitenkaan vastaanottaa joten ihan turha käydä tutkimuksissakaan.
Mutta omituista minusta oli, että kun papasta löytyi III-luokka joka hoidettiin ja papa oli sen jälkeen normaali, niin kontrolliksi riitti käyni 2 vuotta operoinnista ja sen jälkeen suositteluväli 5 vuotta. Tuo on minusta todella pitkä aika, etenkin kun aiemmat muutokset kehittyivät puhtaasta papasta kahdessa vuodessa esiasteeksi!
Tiedän myös tapauksia, joissa tilanne on pahentunut ihan kuukausissa. Papillomaviruksiahan on eriasteisia, toisten syöpäriski on suurempi kuin toisten.
Ihmettelen muuten, että ette käy. Se syöpä kun voi tulla vaikka mies pysyisi samana eikä oisi sukupuolitautejakaan. HP-viruksenkin voi saada muualtakin kuin sukupuoliyhteydestä.
Olen päättänyt, että elän niin kauan kuin ilman lääketieteen apua elän, ja kuolen sitten kun johonkin tautiin kuolen. Jos se on kohdunkaulansyöpä nelikymppisenä niin se on ok. Jos se on keuhkokuume niin se on ok tai mikä vaan. Hoitoa en aio sairauden löytyessä kuitenkaan vastaanottaa joten ihan turha käydä tutkimuksissakaan.
Miksi kuolla "turhaan", jos helppoja hoitomuotoja on olemassa? En minäkään mitään pitkittyviä syöpähoitoja haluaisi jos toivo paranemisesta olisi mitätön, mutta ei kai kukaan ole niin tollo ettei hoida jotain keuhkokuumetta pois, tai muuta sairautta mikä hoituu vaikka antibiooteilla tai pienellä operaatiolla. Onko sinulla perhettä vai eikö kiinnosta oma hyvinvointi edes heidän takiaan?
Nuorena olin lääkäriopiskelijan kanssa, joka fiksusti päätti jakaa vasta jälkikäteen tiedon että hänellä on kondylooma :/ Mulla ei ole kertaakaan ollut papassa mitään eikä gynet ole sanoneet ulkoisissa osissa näkyvän mitään. Kerran jopa tehtiin se joku happokäsittely joka ainakin paljastaa jos siellä jotain on. Silloinkaan ei näkynyt mitään. Olen kaikesta huolimatta vielä näidenkin vuosien jälkeen lähes hysteerinen asian suhteen.
Ja että menin sitten piru vie luottamaan siihen ihmiseen kun kuvittelin hänen tajuavan jotain lääketieteestä ja olevan vastuullinen ihminen. Näin sitä taas saa ihminen maksaa typeryydestään.
Oma elimistösi on varmaan hankkiutunut viruksesta eroon. Ole onnellinen! Tai sitten se ei ole edes sinuun tarttunut.
Meni lääkäriin vasta sitten kun oli väsynyt/uupunut, kuumeilua ja epämääräistä vuotoa oli. 10kk eli diagnoosin jälkeen.
Miksi leikkiä asialla kun on 100% hoidettavissa jos huomataan muutokset ajoissa?!