Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nykyään on niin paljon erityislapsia?

Vierailija
18.10.2012 |

Missä he olivat "ennenvanhaan" kun esim. omasta lapsuudessani en heitä muista kohdanneeni yhden yhtäkään.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin erityislapset olivat vain laiskoja, tyhmiä, outoja tai häiriköitä.

Vierailija
2/5 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyään vallitsee tasapäistämisen kulttuuri, ja kaikkea vähänkään siitä poikkeavaa on diagnosoitava tavalla tai toisella. Se ei toisaalta ole paha asia, sillä monet saavat tarvitsemaansa apua. Mutta silti tuntuu, että joskus saatetaan mennä hieman liian pitkälle myös toisessa äärimmäisyydessä, koska on tarve antaa jokaiselle joku kirjainlyhenne. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja silloin erityislapsia ei sanottu erityislapsiksi, mutta kyllä heitä oli. Ns. "heikkolahjaiset" tai "MBD-lapset" kävivät apukoulua ja "häiriintyneet" tarkkista. Tavallisessa luokassa ei siksi juuri erityisyyttä näkynyt.

Ja valitettavasti sellaisia erityislapsia, joilla oli oppimisvaikeuksia mutta eivät häiriköineet, pidettiin normaaliluokalla ja päästettiin armosta läpi vaikka eivät oppineetkaan vaatimusten mukaisesti. Mun luokalla oli yksi poika, jopa oppi lukemaan vasta ala-asteen viimeisellä luokalla. Toinenkin aika vastaava tapaus oli luokallani, mutta pärjäsi jotenkuten, kun (adoptio)vanhempansa panostivat todella paljon opettamalla poikaa itse iltaisin. Hänellä oli ehkä nykymittapuulla jotain oppimisvaikeuksia ja ADD? Näitäkään tapauksia ei silloin diagnosoitu mitenkään.

Vierailija
4/5 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on puhumassa sosiallityöntekijää, psykologia, poliisia, mitä monimuotoisempien projektien vetäjää jne...

Eihän sitä enää voi katsoa ketään edes päin, sekin on jo oire jostakin.

Vierailija
5/5 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on puhumassa sosiallityöntekijää, psykologia, poliisia, mitä monimuotoisempien projektien vetäjää jne...

Eihän sitä enää voi katsoa ketään edes päin, sekin on jo oire jostakin.

Kyllä!

Juuri hiljakkoin oli vanhempainilta jossa sai silmät pyöreinä kuunnella "moniammatillisen tiimin kehitys ehdotuksia".

Olen ajatellut, että lapseni on aivan normaali luokalla, ei huippu eikä huono oppilas vaan normaali tyttö sieltä välimaastosta. Olen paikoitellen ihmetellyt tyttöjen väheksyviä puheita opettajasta, naureskeluja koulupoliisille.

Nyt vanhempainillassa kävi selväksi,että kaikkea todellakin tarkkaillaan ja analysoidaan. Koulupoliisi on kiertänyt luokissa ja vasta täytettiin 6 sivun lomakkeet koululääkärille. Aivan hullua touhua!

Kuulosti, että kaikilla oppilailla on joku häiriö opettajan mielestä. Liian vilkkaita tai liian passiivisia. Kysyin omasta tyttärestäni onko hän nyt sitten liian vilkas - ei ole, mutta liian sisäänpäin kääntynyt ja hiljainen. Saattaa olla toisten johdateltavissa, oli hänen vastauksensa. Kun vikaa etsitään sitä myös löydetään. Jäi todella huono maku tuosta vanhempainillasta ja kouluelämästä. Itseasiassa nyt olen huolissani tyttärestäni mitä aiemmin en ollut.

Aiempina vuosina on mielestäni ollut vähemmän kysymyksiä liittyen vanhempien ammatteihin, töihin, perhe-elämään, siviilisäätyyn...

Olen jäänyt hiljakkoin työttämäksi, uusi työ jo olemassa käytännössä, mutta se ei ole julkinen vielä. Opettaja kuitenkin kuulosti hyvin asenteelliselta kohtaani " olet jäänyt työttömäksi, vaikea tilanne onkin heijastunut tyttäresi koulutyöhön..." Aivan hänen omia harhojaan - tyttäreni tietää, että aloitan uudessa työssä 1.12. Meillä ei ole mitään vaikeaa vaihetta ollut. Hän ollut tasainen kasin oppilas koko ajan.

En tiedä kuinka yleistä tämä on, mutta melkoinen epäluottamus koulua kohtaan syntyi tästä yhdestä vanhempain illasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi