Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luetelkaa tyypillisiä "downshifting" ammatteja? :)

Vierailija
17.10.2012 |

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on se naistenlehtiversio. Sitten on kyllä joitakin niitä, jotka oikesti ovat downshiftanneet, mutta he eivät taida pitää blogeja tai olla lehdissä, kylöä heitäkin on. Mutta puitteet eivät ole noin näyttävät ja tyyriit, eikä siis kiinnostavat.

En minä ainakaan pidä blogia elämäntavastani. Eikä se herätä edes tuttavapiirissäkään niin kauheasti keskustelua (siis minun kuulteni), mitä nyt usein saan kuulla, että "hyvä sun on tehdä ja mennä kun sulla on aikaa". Just joo, eikö kaikilla ole aikaa yhtä paljon.

Se lähihoitaja.

Vierailija
22/40 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En millään jaksanut enää niitä jatkuvia Brysselinmatkojakaan. Ja kiitosta ei saa mistään, varsinkaan ei näin ajattelevilta kansalaisilta:

Ei tartte osata mitään eikä ymmärtää mistään eikä koskaan ole oikeasti kiire.

Jätin ne paskaduunit ja siirryin pienelle paikkakunnalle yksityispuolelle lähestulkoon pelkäksi kahvinkeittelijäksi. Tosin mun pitäisi olla kirjanpitäjänä. Aika paljon vauhti hiljeni!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

downshiftaamaan opettajan ammattiin... Itse teen pääosan vuodesta 50-70 tunnin työviikkoa - myös syys-, joulu- ja hiihtolomalla tulee tehtyä n. 20 tuntia töitä. Kesän koetan sentään olla vapaalla, jotta vuoden työmäärä pysyy edes jossain määrin kohtuullisena. Tosin viime kesänäkin tein sivutöitä osan kesälomasta, jotta ansiot pysyivät kohtuullisella tasolla. Viime kesä oli muuten ensimmäinen, jolloin minulla oli palkallinen kesäloma - sitä ennen monta vuotta työttömänä (=sijaisena).

No, onneksi työ on kivaa ja pidän siitä, mitään downshiftausta se ei kylläkään ole...

T: lukion ope

Vierailija
24/40 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

downshiftaamaan opettajan ammattiin... Itse teen pääosan vuodesta 50-70 tunnin työviikkoa - myös syys-, joulu- ja hiihtolomalla tulee tehtyä n. 20 tuntia töitä. Kesän koetan sentään olla vapaalla, jotta vuoden työmäärä pysyy edes jossain määrin kohtuullisena. Tosin viime kesänäkin tein sivutöitä osan kesälomasta, jotta ansiot pysyivät kohtuullisella tasolla. Viime kesä oli muuten ensimmäinen, jolloin minulla oli palkallinen kesäloma - sitä ennen monta vuotta työttömänä (=sijaisena).

No, onneksi työ on kivaa ja pidän siitä, mitään downshiftausta se ei kylläkään ole...

T: lukion ope

mutta downshiftauksessa ei kai olekaan tarkoitus tehdä ylitöitä saavuttaakseen tarpeeksi korkea elintaso. Joku opettaja voi pienemmällä tuntimäärällä eli pienemmällä rahalla nostaa elintasoaan kun ei puhuta rahasta. Monilla aloilla ei ole niin helppoa tehdä lyhyempää työaikaa.

Vierailija
25/40 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku opettaja voi pienemmällä tuntimäärällä eli pienemmällä rahalla nostaa elintasoaan kun ei puhuta rahasta. Monilla aloilla ei ole niin helppoa tehdä lyhyempää työaikaa.[

Vierailija
26/40 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku opettaja voi pienemmällä tuntimäärällä eli pienemmällä rahalla nostaa elintasoaan kun ei puhuta rahasta. Monilla aloilla ei ole niin helppoa tehdä lyhyempää työaikaa.[

mutta on sellaisiakin, joilla on vain 30 tuntia viikossa tai sen alle.

Vierailija
27/40 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin alussa ja jos haluaa tehdä työnsä hyvin. Opettajan tulee jatkuvasti kehittää itseään ja ammattitaitoaan sekä teitämystään, jotta opetus pysyy laadukkaana - eikä siitä maksa kukaan yhtään mitään. Minä ainakin olen kokenut opettajan työn kaikkea muuta kuin helpoksi, mutta mielekästä ja innostavaa se on, vaikka ei aina niin ruusuista.

Vierailija
28/40 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla työasiat vähän hukassa vai miksi ihmeessä teet tuollaista työviikkoa?!? 50-70 tuntia viikossa? 10 tuntia päivässä?

Olen itsekin lukiossa opettajana ja töihin menee ehkä 30 tuntua viikossa, max. Silti ehdin valmistella tunnit ja korjata kokeet ja hoitaa ryhmänohjaajan tehtäviä.

Vierailija
29/40 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähärien palkoista, nyt opet neuvovat toisiaan.

Vierailija
30/40 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaativasta asiantuntijatehtävästä.

Vaikka opetan vasta toista lukukautta eli tuntien valmisteluun menee vieläkin aika lailla aikaa, niin kyllä tämän työn itsenäisyys tuntuu ihanalta sen jälkeen kun vuosikausia on joku koko ajan hengittänyt niskaan. Aikaisemmin piti tuntea huonoa omaatuntoa, jos lähti töistä viideksi hakemaan lapset ja oli viikonlopun kokonaan tekemättä töitä.

Vaikka nytkin teen pitkää päivää ja viikonloppuisin, on minulla kuitenkin tunne, että hallitsen itse työtäni. - toki varmasti helpommalla pääsisi, jossain kaupan kassalla, kun ei tarvis ollenkaan ajatella töitä, kun työvuoro loppuu.

Vierailija
31/40 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- taidegallerian pitäjä (galleria auki ti-pe klo. 11-17)

- yksityinen psykologi omalla vastaanotolla

Vierailija
32/40 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä erotuksella, että muilla ei ole niitä lomia. Siksi, vaikka opettajat eivät tietenkään voi omasta ammatistaan downshiftata siihen opettajantyöhön, se on meille muille kuitenkin paljon vähemmän työtunteja per vuosi tarjoava vaihtoehto.

Opettajan työssä saa tehdä paljon työtä palkatta, ainakin alussa ja jos haluaa tehdä työnsä hyvin. Opettajan tulee jatkuvasti kehittää itseään ja ammattitaitoaan sekä teitämystään, jotta opetus pysyy laadukkaana - eikä siitä maksa kukaan yhtään mitään.

Vierailija
33/40 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä muka tienaa 30000. En paljasta työnantajaa, mutta yksityisellä sosiaalipuolella, yötyötä. Kolme ikälisää, muutama henkilökohtainen lisä ja täydet lomat. Ei muuta.

Vierailija
34/40 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä tulee galleristeihin, tekeväthän he paljon töitä myös gallerian aukioloajan lisäksi, ei se bisnes hoidu vaan näyttelyä valvoessa, vaan pitää olla yhteyksissä sidosryhmiin, kiertää messuja, markkinoida, myydä jne.

Vierailija
35/40 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosilomissa olisi vaikka muille jakaa, jopa 2 kk vuodessa palkallista lomaa, ellei enemmän. Revipä siitä.

Vierailija
36/40 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin downshiftaan ja ihan hyvillä mielin..=))

Ei siihen tarvita statusta ja miljoonatuloja.

t. pph

T. Kolmas pph

Vierailija
37/40 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen downhiftannut tekemällä etätöitä. Säästän ajallisesti noin 1,5h matkoissa + rahallinen hyötykin tulee kun ei tarvitse maksaa bensoja ja autoon ei tule kilometrejä.

IT-alalla etätöiden määrä on lisääntynyt viime vuosina.

Vierailija
38/40 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vaativissa asiantuntijatehtävissä. Tein töitä yöt ja päivät, 24/7-periaatteella muutaman vuoden, vaikka lapset olivat pieniä. Työuupumushan siitä seurasi.

Olin tehnyt satunnaista tuntiopetustyötä eräässä korkeakoulussa ja minulle tarjottiin sairauslomani aikana sieltä lisätöitä. Lopulta päädyin sinne kokoaikaiseksi, enkä ole katunut, vaikka palkka putosikin yli 2000 €/kk.

Kyllä, tuntien valmisteluun menee paljon aikaa etenkin kursseja ensimmäistä kertaa valmistellessa. Kyllä, opetustyö on vastuullista ja vaativaa. Oma opetustyöni on kuitenkin hyvin itsenäistä. Pystyn vaikuttamaan siihen paljon. Pidän opettamisesta ja opiskelijat pitävät siitä, että on opettaja, joka on tehnyt ko. hommia käytännössäkin...

Tämä oli ehdottomasti paras mahdollinen ratkaisu. Teen toki vieläkin satunnaisesti ylitöitä, mutta vastaavasti pystyn ottamaan tunnit takaisin.

Vierailija
39/40 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä voi tehdä kuka tahansa tuloista riippumatta. Sitähän voi verrata myös älyttömän materian karsimisen sijasta myös siihen, mitä yhteiskunnassa odotetaan. Ettei mene mukaan siihen että pitää olla näin ja näin iso kämppä, auto, telkkari jne.

Pienituloinenkin voi vähentää elämästään materiaa. Siihen juuri perustuu että downshiftaava voi elää halvemmalla, koska tytyy vähempään. Eikä mielestäni ole huono juttu tuo "tyytyminen", itselläni elämänlaatu on vain parantunut kun ei tarvitse ostaaostaaostaa ja rahat voi käyttää esim. laadukaampaan ruokaan. Onnellisempi olen näin.

Vierailija
40/40 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä voi tehdä kuka tahansa tuloista riippumatta. Sitähän voi verrata myös älyttömän materian karsimisen sijasta myös siihen, mitä yhteiskunnassa odotetaan. Ettei mene mukaan siihen että pitää olla näin ja näin iso kämppä, auto, telkkari jne. Pienituloinenkin voi vähentää elämästään materiaa. Siihen juuri perustuu että downshiftaava voi elää halvemmalla, koska tytyy vähempään. Eikä mielestäni ole huono juttu tuo "tyytyminen", itselläni elämänlaatu on vain parantunut kun ei tarvitse ostaaostaaostaa ja rahat voi käyttää esim. laadukaampaan ruokaan. Onnellisempi olen näin.

Äidiksi tultuani hyppäsin uraputkesta koska halusin olla mahdollisimman paljon lapseni kanssa. En ollut mikään esimies/johtaja mutta kuitenkin kansainvälisen firman pääjohtajan assistentti. Palkka noin 40000 euroa vuodessa, mikä on tosi hyvin asuinmaassani. Normaali keskipalkka on n. 12000 euroa vuodessa. Esikoisen synnyttyä aloin tekemään lyhennettyä päivää, toisen lapsen synnyttyä otin virkavapaata ja siinä ne ovet sitten pikkuhiljaa sulkeutuivat edessäni. Täällä ei katsota kovin suopeasti lapsilleen omistautuvia naistyöntekijöitä. Lopulta sain kenkää, ruhtinaallisin kipurahoin kylläkin. Olin pari vuotta kotiäitinä ja nyt pienimmän aloitettua koulutie olen töissä koulutustani ja työkokemustani paljon alempitasoisessa työssä, mutta niiiiiiin onnellinen. Työaikani on 8:30-13:30, joten minulla on rutkasti omaan aikaa ja mahdollisuus olla iltapäivisin lasteni kanssa. Normaalisti täällä äidit kotiutuvat klo 18-19 aikaisintaan. Työni on erittäin rauhallista eikä stressistä ole tietoakaan. Ja parasta on se että joka toinen perjantai on vapaa! Palkka ei ole kuin neljäsosa tuosta entisestä mutta olen jättänyt kaikki materialistiset asiat toistaiseksi taka-alalle ja keskityn vain elämän pienistä mutta ilmaisista iloista nauttimiseen. Mies on myös pienipalkkainen vaikka tekeekin pidempää päivää joten luksusta ei meidän elämästä löydy. Olemme kuitenkin terveitä, onnellisia ja mieheni kanssa erittäin rakastuneita edelleen 20 vuoden yhdessäolon jälkeenkin.

En tiedä sitten onko tämä juuri sitä downshiftaamista josta puhutte?