4,5v uhma, lapsi leikkii eläintä raivoissaan.
Onko muiden uhmakkailla samaa? Ensinnäkin kiukku syntyy nykyisin ihan ilman syytä ja lapsi alkaa leikkiä kiukun syntyessä raivoavaa eläintä. Murisee, näyttää hampaita, mukamas kynsii ja potkii kun pillastunut hevonen. Onko ihan normaalia lapsen kehitystä???
Ja sama juttu tapahtuu jos käskee tai kieltää. Tai lapsi on tehnyt jotain pahaa ja torun häntä niin syntyy aivan valtava raivo.
Ja sitten yhtäkkiä kiukku menee ohi ja lapsi tulee kaulaan ja pyytää itse anteeksi ja on maailman suloisin ja hellyttävä, vaikka juuri hetki sitten oli kuin vesikauhuinen koira.
Kommentit (7)
meillä just tuollainen 4,5-v myös. En ole huomaavinanikaan, vaikka välillä onkin vaikea pitää pokkaa, ja se tuntuu auttavan. Puhun vain normaalisti sen mitä olin sanomassa, ja murinat ja pörinät loppuvat siihen.
Joo mun viisivuotias käyttäytyy usein noin. Tuskin mitään uhmaa on enää tämän ikäisillä, jotkut lapset nyt ovat vain vähän "mullivikaisempia" kuin toiset. Tempperamenttierot lasten välillä on vain hyväksyttävä, aina kaikki ei johdu jostain kaudesta.
yhden 5vuotiaan pojan joka käytttäytyy aina jonkun ohjelman mukaan. kattoo siis telkkaria paljon. aina murisee, ärjyy tai on joku muu kuin oma itsensä!!
Eikä loppua näy. Ajattelen tuon olevan jokin suojautumisreaktio epämiellyttävään asiaan. Alkaa ehkä jo uskomaan ettei saa karjunnalla tahtoaan läpi. Tai anakin välillä siltä tuntuu...
Lienee ihan normaalia. Minua kyllä vähän naurattaa aina nämä selitykset, että ei lapsi muuten, se on vain uhmaiässä. Siis 2-, 3-, 4-, 5- ja 6-vuotiaana ja kohtahan se puskee esimurkkuikäkin päälle... Lasten kanssa on hankalia kausia enemmän ja vähemmän ja joillain on todella "uhma" lähes aina, se on persoonasta kiinni. Ei meidän tarvitsekaan olla samasta muotista valettuja.
Siihen kiukkuun vastaisi itse kuinka rauhallisesti tai ääntä korottaen niin kumpikaan ei ole hyvä. Se raivo vaan kestää ja saattaa alkaa ihan vaikka siitä kun pyydän laittamaan vaatteet. On kuin napista kääntäisi, Huoh..