Mitä avocadossa on sellaiset nauhamaiset jutut?
Olen syönyt useita avocadoja ja nyt vasta huomasin/tuli ensimmäistä kertaa vastaan sellaisia vaaleanruskeita nauhoja, jotka alkoi inhottaa hedelmää haarukalla muussatessa. Mitä ne nauhat on? Onko ne siemeniä, kuten banaanissa ne ouisrvat nauhat reunoilla?
Kommentit (32)
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:33"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:13"]Ne ovat siuhnarihmakeloisia (paegiensis parasaetiaeses), normaalisti loisivat vain siellä kivessä, mutta nykyisten, nopeasti syöntikelpoisten hedelmien kivessä kyseisten loisten elinolosuhteet muuttuvat ja ne tunkeutuvat kivestä hedelmälihaan. Ei pitäisi haitata ihmistä, nykytiedon mukaan. Ällöjä kyllä suussa.
[/quote]
Siis mitä oikeastiko vai joku siellä trollaa? !?! Näitä tosiaa oli melkeen joka abokadossa jotka oli siellä pussissa. . Ja ostin cittarista nuo.. aina ja usein kun ostanu lidlistä ne on ollu huippuja.
[/quote]
No eiköhän tuo ollut selvä vitsi :) Googleta vaikna tuo tieteellinen nimi.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:45"] Mitä ne nauhat on? Onko ne siemeniä, kuten banaanissa ne ouisrvat nauhat reunoilla?
[/quote]
Hmm. Laita muutama nauha multaan ja katso lähtevätkö kasvamaan. Banaanillakin voit kokeilla.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:45"]Olen syönyt useita avocadoja ja nyt vasta huomasin/tuli ensimmäistä kertaa vastaan sellaisia vaaleanruskeita nauhoja, jotka alkoi inhottaa hedelmää haarukalla muussatessa. Mitä ne nauhat on? Onko ne siemeniä, kuten banaanissa ne ouisrvat nauhat reunoilla?
[/quote]
Samanlaisia siemeniä ne on kuten nuo banaaninkin nauhat. Persikkaankin tulee joskus sellaisia nauhamaisia siemeniä. Ja appelsiinin ne kalvomaiset jutut, jotka erottavat paloja toisistaan, on siemeniä. Tomaatissa siemen on se kova juttu keskellä. Ja paprikassa ne valkoiset soirot sisäpuolella.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:16"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:45"]Olen syönyt useita avocadoja ja nyt vasta huomasin/tuli ensimmäistä kertaa vastaan sellaisia vaaleanruskeita nauhoja, jotka alkoi inhottaa hedelmää haarukalla muussatessa. Mitä ne nauhat on? Onko ne siemeniä, kuten banaanissa ne ouisrvat nauhat reunoilla?
[/quote]
Samanlaisia siemeniä ne on kuten nuo banaaninkin nauhat. Persikkaankin tulee joskus sellaisia nauhamaisia siemeniä. Ja appelsiinin ne kalvomaiset jutut, jotka erottavat paloja toisistaan, on siemeniä. Tomaatissa siemen on se kova juttu keskellä. Ja paprikassa ne valkoiset soirot sisäpuolella.
[/quote]
No kun ne ei oo siemeniä siinä banaanissakaan, kuten tässä ketjussa jo aiemmin todettiin. Avokadon kivi on se siemen, tai siemen onnsen kiven sisällä, ei mikään rihma.
Mä oon aina ihmetellyt, missä se kookospähkinän siemen oikein on. Tietääkö joku?
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:22"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:16"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:45"]Olen syönyt useita avocadoja ja nyt vasta huomasin/tuli ensimmäistä kertaa vastaan sellaisia vaaleanruskeita nauhoja, jotka alkoi inhottaa hedelmää haarukalla muussatessa. Mitä ne nauhat on? Onko ne siemeniä, kuten banaanissa ne ouisrvat nauhat reunoilla?
[/quote]
[/quote]
No kun ne ei oo siemeniä siinä banaanissakaan, kuten tässä ketjussa jo aiemmin todettiin. Avokadon kivi on se siemen, tai siemen onnsen kiven sisällä, ei mikään rihma.
[/quote]
Hömelö. Ei tainnut huumori upota? :-)
Banaanin rihmat on nimeltään "phloem" ja ne kuljettaa hedelmään ravinteita banaanin kasvaessa.
Kaupallisessa banaanissa ei ole kehittyneitä siemeniä, koska siitä on jalostettu "siemenetön" triploidi. Triploidin siemenet ei kehity vaan jäävät pikkuruisiksi siemenen aluiksi. Haploidissa villibanaanissa on kunnolla kehittyneet siemenet: http://panamadisease.org/system/assets/images/4/normal/PD_Image02A.jpg?1356098858
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 01:00"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:22"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:16"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:45"]Olen syönyt useita avocadoja ja nyt vasta huomasin/tuli ensimmäistä kertaa vastaan sellaisia vaaleanruskeita nauhoja, jotka alkoi inhottaa hedelmää haarukalla muussatessa. Mitä ne nauhat on? Onko ne siemeniä, kuten banaanissa ne ouisrvat nauhat reunoilla?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Hömelö. Ei tainnut huumori upota? :-)
[/quote]
Nyt vasta luin juttusi kunnolla. :D Edellisellä kommentointikerralla puuhastelin samalla jotain muuta. Lol. ;)
Ensimmäistä kertaa näin kypsässä avokadossa matoja kiemurtelemassa! Meinasi oksennus tulla, kun vasta edellisenä päivänä olin syönyt yhden kyseisistä avokadoista.. No loput heitin roskiin, koska yhden halkaistua huomasin sen olevan osittain ruskea sisältä. Eli kun tuossa vaiheessa niitä matojakin alkaa elämään niissä, niin enpä tästä lähtien enää odottele avokadojen kypsymistä kovin pitkään...
Citymarketista minäkin ostin, jäi syömättä "loisia" sisältävät avokadot. Ostan jostain muualta jatkossa, toivottavasti saan laatua. Muuten terveysintoilu loppuu minun osaltani avokaadon suhteen. Kilohintakin on aivan toinen kuin esimerkiksi kotimaisella perunalla.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:33"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:13"]Ne ovat siuhnarihmakeloisia (paegiensis parasaetiaeses), normaalisti loisivat vain siellä kivessä, mutta nykyisten, nopeasti syöntikelpoisten hedelmien kivessä kyseisten loisten elinolosuhteet muuttuvat ja ne tunkeutuvat kivestä hedelmälihaan. Ei pitäisi haitata ihmistä, nykytiedon mukaan. Ällöjä kyllä suussa.
[/quote]
Siis mitä oikeastiko vai joku siellä trollaa? !?! Näitä tosiaa oli melkeen joka abokadossa jotka oli siellä pussissa. . Ja ostin cittarista nuo.. aina ja usein kun ostanu lidlistä ne on ollu huippuja.
[/quote] Siis avokadossa .. :D