Hopeasormuksen kestävyys? (kihloja mietitään)
Eli siinä se kysymys tulikin. Kihloihin mentiin ja sormus pitäisi ostaa. Haluaisin ehdottomasti hopeisen sormuksen, mutta mietityttää kuinka se kestää vuosien jatkuvassa käytössä? Ja tähän turha ehdottaa valkokultaa jne. kun haluan nimenomaan hopeaa. Entäs nuo zirkonit ym. feikkikivet? Kestääkö ne? Timantteja ei kuulemma kannata hopeaan laittaa, mutta joku kimallus olis kiva. Ja mulle siis ei oo merkitystä maksaako sotmus 30 vai 3000. Ihan käytännön asioita mietin.
Kommentit (34)
http://www.kultajousi.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=D…
Eli pitäis olla tosi levee, hopeinen, ja siinä pitäs olla jotain "jujua". Eli ei ihan sileä hopeinen. Kiviä ei ole pakko olla, jos on muuta jujua.
Saa linkkaillakin tyyliin sopivia sormuksia, ja tosiaan niitä mielipiteitä/tietoa/kokemusta hopeasormusten ja feikkikivien kestävyydestä kaipaan!
ap
vihkisormuksena. Ollut nyt pian 10 vuotta.
Ihan yksinkertainen sormus, jossa kolme pientä timanttia rivissä. Ne zirkonit olivat liian "häikiviä" mun makuuni, vaikka nättejä olivatkin. Onneksi löytyi tällainen, jossa oli pieniä timantteja.
PS. Ei olisi ollut rahasta kiinni mutta hopea miellyttää omaa silmääni enemmän kuin valko -tai keltakulta.
Kulta on pehmeämpää mitä hopea =hopea on kestävämpää. Eikö nro 2(?) koskaan ole nähnyt esim. elokuvaa tai lukenut Aku Ankkaa tmv. missä joku "puraisee" kolikko varmistaakseen sen aitouden? Kulta on hyvin pehmeä metalli, hopea on paljon kesvävämpi mitä esim. keltakulta.
Ei ole mitään vikaa, sehän kauniimman ja kirkkaamman väristä kuin esim valkokulta. Valkokultaa ei mun mielestä kannata ottaa, ne pysyy vain hetken kiiltävinä, kunnes päällystys eli rodinointi kuluu pois. Mulla on valkokultainen, ja ihan yhtä hyvin voisi olla hopeinenkin. miksei timantteja voisi laittaa hopeiseen, jos haluaa, onko siihen oikea käytännön syy?
Me ollaan vaihdettu sormukset 10-vuotishääpäivänä, ja nyt aiotaan vaihtaa taas kun tulee 15 vuotta täyteen. Ihan vain huvikseen ja vaihtelun vuoksi ja koska on hauskaa saada uusi, erilainen sormus.
Mulla se rodinointi kuluu parissa kuukaudessa pois. Ihan älytöntä, en todellakaan uusisi pinnoitetta joka pysyy vain hetken!
itselläni jo ihan kulunut, vaikka se hankittiin vasta loppukesästä.
Aikaisemmin mulla oli keltakultainen ja se kesti ihan hyvänä 10 vuotta.
ja haluat pitää kihla- ja vihkisormukset samassa somessa, tuollainen linkun sormus on liian iso.
Hopeaan saa elävyyttä myös muilla keinoin, esim. kaiveruksilla/oksidoinnilla, toki nuo eivät kimallusta tuo vert. zirkonit/timantit, mutta elävyyttä pintaan, ja toki molempia voi yhdistää esim. tuolla Kipinä-sormus:
http://marisannamultamaa.fi/category/mallisto/sormukset/
Myös Kalevala korut kannattaa katsoa:
http://www.kalevalakoru.fi/korut/kuvasto/sormukset
samalla ostaa miehelle suomenleijona kaulaan, sopii varmasti teidän "tyyliin". Vai löytyykö sellainen jo?
arkikäytössä ihan hyvin. Useimmissa käsillä tehtävissä jutuissahan sormus kuitenkin otetaan pois.
Jos sulla on mielessä joku tietty malli, mitä et oikein kaupasta löydä, niin kultasepän kanssa voitte suunnitella myös oman mallin. Jos materiaalina käytetään teidän omia vanhoja hopeakoruja, niin maksatte vain työstä, mikä ei ole niin kallista kuin voisi luulla.
http://www.kalevalakoru.fi/korut/kuvasto/Sormukset/1465
http://www.kalevalakoru.fi/korut/kuvasto/Sormukset/108
Noissa on vähän tuollaista leveää ja raitaista muotoa, kuten siinä Kultajousen timanttisormuksessa mutta ei kiviä.
eli koko ei ole ongelma, ja haluan nimenomaan todella leveän kihlasormuksen.
Joku kun vittuili tosta kultajousesta niin ensinnäkin toi nyt oli pikaisen googlettelun tuloksena sen tyylinen sormus mistä tykkään, en edes katsonut mikä liike, enkä kyllä edes ymmärrä mikä vika on kultajousessa?
Joku kysyi miksei timantteja hopeasormukseen, olen kuullut moneen otteeseen että kultasepät ei suosittele, kun hopea on sen verran pehmeä ettei välttis pysy kauheen hyvin. En tiedä onko totta. Mutta timanteilla ei löydy tuon tyylistä mitä haluan, eikä mulle oo mitään merkitystä mitä materiaalia kivet on jos niitä on. Lähinnä mietin kestävyyttä.
Kiitos kommenteista ja mielipiteistä.,. ehkä mäkin sit uskallan hopeaisen hankkia. Ei tosiaan tarvikaan ikuisesti kestää, tulee oleen vas.nimettömässä vuoden pari, sitten se vaihtuu vihkisormukseen ja kihlasormus luultavasti toiseen sormeen/toiseen käteen.
ap
samalla ostaa miehelle suomenleijona kaulaan, sopii varmasti teidän "tyyliin". Vai löytyykö sellainen jo?
Ei oo miehellä suomileijonaa kun ei ole edes suomalainen :D
ap
tai sitten kannattaa tarkistuttaa usein kultasepällä onko istutus ehjä. Ainakaan ei kannata isoa kallista timanttia ostaa jos ei ole ihan varma kestääkö istutus. Timantti on kuitenkin jonkinlainen sijoitus ja jos ei ole mitään väliä onko kivi aito, niin minusta sellaista ei kannata sitten ostaa.
Minä rakastan hopeakoruja, samoin tätini rakastaa hopeaa. Muutamia kultaisia koruja on (lahjaksi saatuja) en käytä niitä koskaan. Hopeakorut koko ajan käytössä. Lisäksi ei se aina mene niin että hopea on halpa ja kulta kallis...! Toki materiaaleina noilla on hintaeroa, mutta kultakoruja saa edullisestikin ja vastaavasti osa hopeakoruista on hyvin kalliita. Samaan tapaan kun t-paita voi maksaa 5€ tai 500€, riippuen siitä miten se on valmistettu ja kenen tekemä se on.
Ja havaintojeni mukaan, keltakultaa näkee vuosi vuodelta vähemmän ihmisillä. Kyse ei ole rahasta, vaan siitä että keltakulta eo epämuodikasta.
Mulla se rodinointi kuluu parissa kuukaudessa pois. Ihan älytöntä, en todellakaan uusisi pinnoitetta joka pysyy vain hetken!
sinunkin sormus on ostettu jostain jousesta, eiks jeh? Asioikaa ihmiset kunnon kultasepillä ja ostakaa laatua. Mitä muuten maksat rodinoinnista per kerta?
koska se taitaa olla vielä pehmeämpää kuin kulta, mulla ainakin kultasormus on mennyt ihan soikulaksi vuosien mittaan. toki sormuksen voi huollattaa aika ajoin.
Valkokultaista en itsekään ottaisi koska se kirkas pinnoite on uusittava aina silloin tällöin, mikä nostaa sormuksen hintaa. Kesällä katseltiin tosi hauskoja hopeasormuksia Fiskarsissa miehen kanssa ja meinattiin josko päivitettäisiin nämä perinteiset kultasormukset hopeisilla, ainakin arkikäytössä.
Teräs ja platinakin vois olla hyviä vaihtoehtoja, mutta kuulemma platina on niin kovaa, että hätätilanteessa sitä ei välttämättä saa helposti katkaistua (jos vaikka sormi turpoaa jostain syystä voimakkaasti).