Lapsi (3-v.) veti miestä hiuksista lujaa ja mies veti
takaisin niin, että lapsi alkoi itkeä ja sanoi, että "isä sattuu, miksi teet noin". Sitten tulin paikalle (en siis nähnyt tapausta, kuulin vain). En viitsinyt lapsen kuullen alkaa puuttua, myöhemmin sanoin miehelle, joka vastasi, että älä naputa, kun et nähnyt mitä tapahtui.
Mulla on jotenkin tosi paha olo tapahtuneesta, vaikka siitä on jo pari päivää. Olenko yliherkkä? En halua, että lastani satuttaa kukaan, varsinkaan aikuinen tai oma isä!
Lapsi on viime aikoina alkanut lyödä, potkia ja repiä hiuksista lähes joka päivä, ennen ei harrastanut sellaista. Itse olen vain irrottanut ja kärsivällisesti kieltänyt, että noin ei saa tehdä, mutta ei ole ollut vaikutusta.
Kommentit (32)
Voihan pyytää että lapsi itse vetää itseään samalla lailla tukasta, jos epäilee että lapsi ei tiedä tuon tuottavan kipua. Tuollainen ap:n miehen tyyli vain opettaa että koston on sallittua.
En usko että kukaan aikuinen hyökkää vihaisena lapsen tukkaan kiinni vaan nimenomaan rauhallisesti opettaa miltä se tuntuu. Onko se kosto?
Olen pistänyt jäähylle, jos satuttaa toisia, mutta totta puhuen satuttamiset eivät ole tällä menetelmällä loppuneet. Niinpä isoveli 10 v. otti ohjat käsiinsä ja teki saman kuin ap:n mies. Eli kun pikkuveli noin miljoonannen kerran kävi repimässä tukasta, isoveli antoi samalla mitalla takaisin ja - siihen loppui tukasta vetäminen pikkuveljeltä. En kannata "hammas hampaasta -kasvatusta", ja tietysti kerroin isoveljellekin, etten halua tällaista käytöstä häneltä toiste, mutta täytyy sanoa, että lopputulos oli toivottu! Nyt kun vielä saatais pois lyömiset ym.
on taas katsottu Emmerdalea ja sieltä saatu aihe provoon. Emmerdalessa Nicola puri Vivin lasta koska Vivin Cathy oli purrut Nicolan penskaa.
Säähän sekasin oot! Joku Emmerdale, ei v***u... Hanki elämä.
eikä kyse ole mistään lempeänrauhallisesta opetustilanteesta.
Voihan pyytää että lapsi itse vetää itseään samalla lailla tukasta, jos epäilee että lapsi ei tiedä tuon tuottavan kipua. Tuollainen ap:n miehen tyyli vain opettaa että koston on sallittua.
En usko että kukaan aikuinen hyökkää vihaisena lapsen tukkaan kiinni vaan nimenomaan rauhallisesti opettaa miltä se tuntuu. Onko se kosto?
esim. psykologit on tästä mieltä!
Vai onko heilläkin mielipiteitä niin paljon ja erilaisia kuin av-mammoilla?
täti, mutta asia tuntuu pahalta, mielestäni aikuinen ei satuta lasta, piste. Se, että onko tämä asia sitten yksittäistapauksena kauhean vakava, en tiedä. Mies ei ollut minkään äkkipikaisen hermostumisen kourissa tilanten sattuessa, ei ainakaan siltä näyttänyt.
Lapsi ei muuten ole väkivaltainen, vaan pikemminkin arka, eikä todellakaan päiväkodissa lyö ketään, on pikemminkin niitä, joilta viedään lelut käsistä ym ja syrjäänvetäytyvä lapsiporukassa. Tämä lyömis- ja potkimisjuttu on meillä ihan uusi ja outo ja kestänyt nyt noin pari viikkoa.
Ja ps. en ole katsonut Emmerdalea, ihan oikeasta elämästä on tämä esimerkki :)
Tämä lyömis- ja potkimisjuttu on meillä ihan uusi ja outo ja kestänyt nyt noin pari viikkoa.
Pari viikkoa olet vain katsellut, kun lapsi muksii toisia? Ymmärrä jo ettei se puhe riitä. Lapsi ei tajua, että tuo sattuu. Meillä lähes samanikäinen tykkäsi joskus napata minua pitkästä tukastani kiinni ja vetää kunnolla. Aikani jaksoin selittää, että tuo sattuu eikä niin saa tehdä, kunnes eräällä kerralla nappasin tyttöä kevyesti tukasta ja sanoin "tuo sattuu". Sen jälkeen hän ei ole kertaakaan vetänyt minua tukasta. Eihän pieni lapsi ymmärrä esim mitä "kuuma" tarkoittaa ennenkuin kokeilee sitä omin sormin. Luulen, että "sattuu" on yhtä hankala käsite ymmärtää.
Ei ennen kuin hänelle itselleenkin näyttää. Jos miehesi ei tuota harrasta jatkuvasti, vaan vain oikeasti näytti lapselle, niin en huolestuisi. Jos hän taas jatkuvasti kurittaa lapsia väkivaltaisesti, sitten kannattaa huolestua.
Ilmeisesti teidän lapsellenne ei ole puhe riittänyt.
että kyllä lapsen ihan pienestä asti pitää ymmärtää tekojen seurauksia. Että ihan totta tosiaan tulee muitakin seurauksia kuin se, että naama virneessä sanotaan "anteeksi" eikä edes ymmärretä mitä se anteeksi tarkoittaa.
Kiusaajia ymmärretään liikaa eikä heidän edes anneta oppia empatiaa, kun vaan hyysätään ja pelkkä "anteeksi" riittää kerta toisensa jälkeen. JOllei pienenä opi näitä juttuja, niin ei niitä niin vaan isompanakaan opi. Sitä vaan, ettei yksilöiden ja yhteiskunnan tarvitsisi oppia kantapään kautta niitä seurauksia. Kun joku saa ikuisesti hakata/repiä/nimitellä tms. toista, niin jossain vaiheessa tämä toinen (äiti, isä, toinen lapsi) voi pimahtaa lopullisesti, ei ne "anteeksipyynnöt" niitä fyysisiä/henkisiä arpia paikkaa. Ja pimahdus on vaarallista, siitä sitten kumpuaa todelliset perhehelvetit tai esim. nämä kouluampumiset, kun vuosia kiusattu ei enää niele yhtään iskua (fyysistä tai henkistä)enempää, kuppi on täysi.
Ap, eikö ole parempi, että raivokierre katkaistaan suht kivuttomasti, saadaan lapsi ymmärtämään, että kertakaikkiaan se sattuu, isiin ja äitiin sattuu (kuten häneenkin sattuu)Isillä ja äidillä on tunteet ja tuntoaisti kuten hänelläkin. Vai meinaatko että sinä kärsivällisesti vaan viikko tolkulla otat niitä repimisiä ja potkimisia vastaan, kenties vuosi tolkulla ja että päiväkodin/koulun toisen lapset ottavat niitä vastaan ja pojalle riittää aina vaan kun menee minuutiksi jäähylle ja sanoo "anteeks"?
En tiedä, lasten kasvatuksessa ollaan saavutettu järjettömyyden huippu. En ole väkivallan kannalla, vaan nimenomaan rauhan ja väkivallattomuuden!!! Kenellekään ei pidä sallia mitään erityisvapauksia tässä suhteessa, ei edes "juuri meidän mussukalle, kun se vaan nyt on tää vaihe"
Kuinkas oikeasti kävi? Oppiko ap:n lapsi "että kertakaikkiaan se sattuu, isiin ja äitiin sattuu (kuten häneenkin sattuu)Isillä ja äidillä on tunteet ja tuntoaisti kuten hänelläkin"? Sillä eihän hän ole lopettanut muiden satuttamista. Vai oppiko hän vain pelkäämään isäänsä ja jatkossa purkamaan agressioitaan fyysisesti muihin ihmisiin kuin tähän?
Voihan pyytää että lapsi itse vetää itseään samalla lailla tukasta, jos epäilee että lapsi ei tiedä tuon tuottavan kipua.
Tuollainen ap:n miehen tyyli vain opettaa että koston on sallittua.
Juuri tämä tyyli, mies on kysynyt että haluaako lapsi kokeilla miltä pureminen tuntuu, ja lapsi 2v puri itseään käteen, eikä purrut meitä enää.
Kuinkas oikeasti kävi? Oppiko ap:n lapsi "että kertakaikkiaan se sattuu, isiin ja äitiin sattuu (kuten häneenkin sattuu)Isillä ja äidillä on tunteet ja tuntoaisti kuten hänelläkin"? Sillä eihän hän ole lopettanut muiden satuttamista. Vai oppiko hän vain pelkäämään isäänsä ja jatkossa purkamaan agressioitaan fyysisesti muihin ihmisiin kuin tähän?
No lyhyeen viestiisi lyhyesti: ei kai se lapsi mitään voi oppia kenenkään kasvatuksesta, jos äityli asettuu repivän, lyövän ja potkivan lapsen puolelle. Kai nyt pikkulapsikin tajusi (vaikkei sitä ehkä ääneen alleviivattu), että äiti oli isille vihainen, kun isi yritti pistää lasta kuriin. ELi opetus oli suunnilleen se, että lapsi oli ihan oikeassa potkiessaan, repiessään ja lyödessään ja isi paha setä.
on taas katsottu Emmerdalea ja sieltä saatu aihe provoon. Emmerdalessa Nicola puri Vivin lasta koska Vivin Cathy oli purrut Nicolan penskaa.