Meidän 8-vuotiaala alkoi sitten menkat...
Ei muita edeltäviä oireita, kuin vähän ärtsyily ja hieman kohonneet nännit. Ei ylipainoa. Normaalia?
Kommentit (14)
alkoi joillakin 9-10-vuotiaana, mutta tuskinpa lääkärikäyntikään haittais. Kannattaa kyllä olla erittäin hienotunteinen lasta kohtaan :) Muutenkin varmaan vähän tylsä homma.
ja painoa 22 kg. Eli pikkuinen tyttö kaiken lisäksi!
Isoäidillä alkanut 8v, äidillä (minulla) vasta 14 v.
Ap
kaksitoistavuotiaallani ole edes nännit kasvaneet vielä...
Kai tuo on mahdollista. Kuulehan sitä maailmalta aina niitä uutisiakin, miten joku 7-8 vuotias on jopa synnyttänyt lapsen! Mutta kannattaa silti käydä lääkärintarkastuksessa.
hyvinkin yleistä. Miksei siis voisi alkaa ihan kellä vaan. Ota ehdottomasti yhteyttä lastenlääkäriin. Pystyvät jarruttamaan jollain lääkityksellä ennenaikaista buberteettia..
saattaa todennäköisesti olla että ekat menkat tulee nyt, ja seuraavat vasta vaikka kahden vuoden päästä
kaksitoistavuotiaallani ole edes nännit kasvaneet vielä...
Mulla tais kasvaa vasta n. 17-18-vuotiaana. Menkat alko kun olin 16... ja äidilläni alko kun se oli 11.
Ei muita edeltäviä oireita, kuin vähän ärtsyily ja hieman kohonneet nännit. Ei ylipainoa. Normaalia?
elämää lapsen ruokavaliossa muutoin kuin mausteena?
ei ole normaalia, lääkäriin mentävä.
8-vuotiaalla tytöllä saa näkyä ensimmäiset merkit rintojen ja häpykarvoituksen kehittymisestä, mutta ei vielä kuukautisia. Asialle ei tuossa vaiheessa enää voi tehdä mitään, kuten jotkut av-urpot täällä taas vaihteeksi ehdottelevat, mutta on hyvin tärkeää poissulkea tietyt sairaudet ennenaikaisen puberteetin taustalla.
T. lääkäri
Pystyvät jarruttamaan jollain lääkityksellä ennenaikaista buberteettia..
Miten sitä jarrutetaan siinä vaiheessa kun se on jo täysin kehittynyt?
Ikä ei sinänsä kerro mistään kovasti poikkeavasta, mutta tuolla painolla ja pituudella tuntuu epänormaalilta - suosittelen minäkin lääkäriin menoa. Kannattaa poissulkea sairauksien ja tulehdusten mahdollisuus tai ettei tyttösi ole loukannut itseään tms.
Minä olin pitkä ja normaalipainoinen pituuteeni nähden, kun minulla alkoi menkat 8,5-vuotiaana. Olin n. 165/60 luokkaa, ehdottomasti luokkani pisin vielä vuosiksi eteenpäin, vaikka kasvu pysähtyikin vuoden sisällä menkkojen alkamisesta.
Minun menkkojani tosin edelsi pari kk hirveitä vatsakipuja ja sanottakoon, että seksuaalisia himoja, vaikken niistä sen enempää tajunnutkaan vielä silloin. Alkamisen jälkeen ovat olleet lähes poikkeuksetta säännölliset, joskin kovin kivuliaat tähän päivään asti (33v.)
8-vuotiaalla tytöllä saa näkyä ensimmäiset merkit rintojen ja häpykarvoituksen kehittymisestä, mutta ei vielä kuukautisia. Asialle ei tuossa vaiheessa enää voi tehdä mitään, kuten jotkut av-urpot täällä taas vaihteeksi ehdottelevat, mutta on hyvin tärkeää poissulkea tietyt sairaudet ennenaikaisen puberteetin taustalla.
T. lääkäri
Kuules kun ihan oikea lääkäri luennoi asiasta (ennenaikaisen puberteetin jarruttamisesta) lapsen koulussa järjestetyssä vanhempainillassa. Kehoitin ap:ta viemään lapsensa lääkäriin,jotta saa apua ja selvittävät mikä lapsella on.
Kyllä kait lääkäri olisi ensisijainen osoite!