Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Synnytysrepeämistä kohu, Suomi vs. Ruotsi

Vierailija
15.10.2012 |

Uutisissa oli tänään juttua siitä, että Suomessa synnytysrepeämät ovat harvinaisia verrattuna muihin kehittyneisiin länsimaihin. Vain 0,6 prosenttia repeää pahasti, verrattuna esimerkiksi Ruotsin yli 3 prosenttiin.

Mä väitän, että Suomessa ei edes tutkita repeämien vaikesastetta kunnolla. Eihän siitä ole kauaakaan, kun julkaistiin joku tutkimus, jossa todettiin että useasti pahat repeämät jäävät joko kokonaan diagnosoimatta tai dokumentoimatta.

Mitä mieltä? Vai osataanko Suomessa vain paremmin nämä hommat?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siellä repeämät on vähentyneet sen jälkeen selkeästi. Eli ilmeisesti norjalaistenkin paikat löystyivät kun Suomi tuli mukaan kuvioon.

Vierailija
2/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin toisen asteen repeämiin suhtauduttiin niin et ei olis varmaan saanu niistä ees mitään kysellä. tikkejen määrää ei kerrottu, mut kyllä niitä paljon tuli.. Tuntuu ettei mitään sais kysyä. Tosi useesti kuulee niitä et sanottiin kaiken olevan ok, mut myöhemmin huomattu et onkin jääny pahemmat vauriot. ikävä sit kakskyt vuotta myöhemmin huomata, kun ei asialle voi enää juurikaan mitään tehdä :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyse on siitä, että täällä eppari leikataan kätillön toimesta rutiininomaisesti. Ei silloin tarviikaan revetä, kun saksitaan auki.

Vierailija
4/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyse on siitä, että täällä eppari leikataan kätillön toimesta rutiininomaisesti. Ei silloin tarviikaan revetä, kun saksitaan auki.

Mihin lie tietosi perustat mutta ei kyllä pidä ollenkaan paikkansa. (Kertaakaan ei ole leikattu eikä kertaakaan ole repeämiä tullut)

Vierailija
5/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökää mammat vähemmän sokeria, niin ei paikat repeile.

Vierailija
6/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jos tuossa ei ole episiotomioita laskettu mukaan ja onkin niin että Suomessa on kyllä paljon vähemmän spontaaneja repeämiä mutta enemmän episiotomioita, niin eihän se sitten mikään Suomelle erityisen hieno juttu ole. Varsinkin kun on todettu että usein ne luonnolliset repeämät paranevat paremmin kuin leikattu vastoin vanhaa luuloa.

Vierailija
7/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että Suomessa on osittain säilynyt vanha kätilötaito, osataan pitää vauvan päätä oikeassa asennossa, jolloin repeämiä ei niin helposti tule. Tiedä sitten onko näin, ja miksi olisi Suomessa näin mutta ei naapurissa?

Vierailija
8/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
9/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Lisäksi Suomessa vähätellään epparista johtuvia kipuja. Viisurin poiston jälkeen saa kyllä reseptillä särkylääkettä mutta ei epparin jälkeen.

Vierailija
10/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaikista synnyttäjistä 26% tehdään episiotomia. Se on hirveä määrä ja Maailman terveysjärjestö WHO:kin on antanut Suomelle noottia asiasta.

Kai ne kuitenkin näkyisivät tilastoissa koska välilihan leikkaus ei estä repeämistä vaan voi nimenomaan pahentaa juuri pahoja repeämiä!

Vierailija
11/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaikista synnyttäjistä 26% tehdään episiotomia. Se on hirveä määrä ja Maailman terveysjärjestö WHO:kin on antanut Suomelle noottia asiasta.

Kai ne kuitenkin näkyisivät tilastoissa koska välilihan leikkaus ei estä repeämistä vaan voi nimenomaan pahentaa juuri pahoja repeämiä!

Ja onneks olin laittanut mun synnytystoivelistalle, et mitään ei leikellä ellei ole aivan välttämätön pakko vauvan takia! noita tehdään aivan liian paljon turhan takia :/

Vierailija
12/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin. Suomessa on "sokerivauvojen" määrä vähentynyt, toisin kuin muiss Pohjoismaissa.

Vierailija
13/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin. Suomessa on "sokerivauvojen" määrä vähentynyt, toisin kuin muiss Pohjoismaissa.

Sokerin kanssa ei ollut mitään ongelmaa, reilusti alle nelikiloinen tyttö, mutta syntyi käsi pystyssä..

Vierailija
14/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja onneks olin laittanut mun synnytystoivelistalle, et mitään ei leikellä ellei ole aivan välttämätön pakko vauvan takia! noita tehdään aivan liian paljon turhan takia :/

Toi on todennäköisesti jotain netistä luettua joukkohysteriaa.

Tutuilla ensisynnyttäjillä ei kellään muulla leikattu epparia, paitsi minulla, kun vauva ei olisi muuten syntynyt. Ponnistusvaihetta oli jo melkein tunti takana, ja epparin jälkeen mahtui heti syntymään. Haava parani tosi nopsaan ihan täydellisesti. Itsekin ennen synnytystä kauhistelin jotain episiotomiapelotteluja, mutta kohdallani se oli varmasti täysin oikea päätös.

Vierailija
15/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutuilla ensisynnyttäjillä ei kellään muulla leikattu epparia, paitsi minulla, kun vauva ei olisi muuten syntynyt. Ponnistusvaihetta oli jo melkein tunti takana, ja epparin jälkeen mahtui heti syntymään. Haava parani tosi nopsaan ihan täydellisesti. Itsekin ennen synnytystä kauhistelin jotain episiotomiapelotteluja, mutta kohdallani se oli varmasti täysin oikea päätös.

Mun ensisynnyttäneistä ystävistäni on taidettu kaikilta leikata eppari! Toisella ja kolmannella kerralla ei sitten enää. Ja sairaalana TAYS.

Vierailija
16/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvat olleet 41+4 3715g 38+1 3415g ja 36+6 2865g

Ei raskausdiabetesta ja muutenkin veriarvot kunnossa.

Mun tosi terveellisesti eläneet kaverit sen sijaan on vääntäneet niitä 4-5kg vauvoja ja kärsineet raskausdiabeteksesta...

En tiedä mistä johtuu, eikä toki muuta kenties tilastollisia tosiasioita, mutta jotenkin se on kumma, jos ihminen kuvittelee terveellisillä elintavoilla olevansa noilta asioilta turvassa.

Vierailija
17/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvat olleet 41+4 3715g 38+1 3415g ja 36+6 2865g

Ei raskausdiabetesta ja muutenkin veriarvot kunnossa.

Mun tosi terveellisesti eläneet kaverit sen sijaan on vääntäneet niitä 4-5kg vauvoja ja kärsineet raskausdiabeteksesta...

En tiedä mistä johtuu, eikä toki muuta kenties tilastollisia tosiasioita, mutta jotenkin se on kumma, jos ihminen kuvittelee terveellisillä elintavoilla olevansa noilta asioilta turvassa.

Vierailija
18/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kans TAYSissa synnyttänyt samoin kun moni tuttu ja sukulainen, eikä ole kyllä leikattu kun yhdeltä kymmenestä ensisynnyttäjästä ja tokasta lapsesta ei keltään.

Itse en myöskään revennyt ollenkaan, lapsi 3,6kg.. Myös ystäväni ovat selvinneet ihan parilla tikillä..

Vierailija
19/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ensisynnyttäneistä ystävistäni on taidettu kaikilta leikata eppari! Toisella ja kolmannella kerralla ei sitten enää. Ja sairaalana TAYS.

Minun kokemukset myös TAYS:ista.

-17

Vierailija
20/21 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja johtava lääkäri vain toteaa, että muualla ei tilastoida yhtä hyvin kuin heillä. Päijät-Hämeessä synnytykset on muutenkin aika mielenkiintoisesti hoidettuja...

Kannattaa muistaa, että Ruotsissa syntyvistä lapsista lähes puolet alkaa jo olla muslimiperheiden lapsia, ja osassa niistä ympärileikkaus tytöille on normaali toimenpide.