Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukio uhkailee poissaoloista ! onko todella oikein

Vierailija
15.10.2012 |

Puhun nyt sairauspoissaoloista, EN LINTSAUKSESTA

Olen aina tottunut että jos on sairas, saa ja pitää olla poissa koulusta. Oppilaalle ei tule mitään seuraamuksia siitä.

Nyt lukiossa uhkaillaan poissaoloilla: jos on sanakokeesta pois, vähennetään pisteitä kokeesta

jos on matikan tunnilta pois, opettaja heittää kurssilta ulos

Hammaslääkäri tai lääkäri ei ole syy olla poissa koulusta VAIKKA on täysin mahdotonta varata ilta tai viikonloppuaikoja oikomishoitoon,

Ja tämä kaikki koskee myös SAIRAUSPOISSAOLOJA. Eli ei saa olla sairas tai kurssi hylätään tai jos on sairas sanakokeessa niin oikeast akokeesta vähennetään pisteitä.

Toisaalta jos myöhästyy minuutinkin, ovi pannaan lukkoon ja tulee poissaolo.. VAIKKA myöhästymisen syy olisi bussin myöhästyminen, auto rikki, bussi rikki, kolari joka ruuhkauttaa liikenteen jne

Siis miten voi olla mahdollista tuollainen uhkailu ? Kenelle voisi valittaa. Nytkin tyttö meni sairaana kouluun kun oli sanakoe..

Kommentit (95)

Vierailija
21/95 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siellä on ihan samat säännöt. Jos joka ikinen oppilas myöhästyisi tunnin alusta 5 min, olisi aikamoista trafiikkia oven luona ja tunnin pitäminen häiriintyisi.

Lääkärintodistus pitää tuoda jos niin pyydetään. koska olen aikuisopiskelija, minulta on aina riittänyt sana, 2 x mutta olen muuten aina tunnilla.

Valtaosa oppilaista ovat tosi motivoituneita, mutta aina joukossa on ihmisiä joita kiinnostaa olla muualla enemmän.

Vierailija
22/95 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuitenkin kokeissa menestyy niin mikä on ongelma? Ei sairastamisesta saisi periaatteen takia rankaista..

Jos kurssista on oltu vaikkapa puolet pois, puuttu ns. jatkuvan näytön osalta arvioinnista puolet. Kyse tavallaan samasta asiasta kuin jos joku kurssin tehtävistä olisi jäänyt palauttamatta.

Mutta edelleen: poissaolokäytännöt vaihtelevat. Itse pyrin toimimaan tapauskohtaisesti, mutta sekin on käytännössä hirvittävän vaikeaa, kun niitä tapauksia on niin monenlaisia. Kinkkisimpiä mielestäni ovat ne tapaukset, kun kurssin alusta on oltu tyyliin autokoulussa/reissussa tms. ja loppukurssista iskee se viikon flunssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/95 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sellaisen omistat.

Jos jollakulla on perussairaus, niin ihan kuka vaan tajuaa, että niitä poissaoloja voi tulla herkemmin ja esimerkiksi pöpöjen ja yleiskunnon ylläpitämisen kanssa pitää olla tarkemmin.

Ja kyllähän sen äkkiä alkaa hahmottaa, kuka on tunnollinen, kuka ei.

Minäkin tiedän sen jo, vaikken ole edes koulussa töissä!

En tasan ala käyttää vielä työpäivääni siihen, että kuskaan sairasta tai toipilasta lääkäriin. Olen ihan tarpeeksi kusessa muutenkin astmalapsen takia.

Vierailija
24/95 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ei varmaan kannata vaihtaa lukiota tai suorittaa 4 vuodessa ;-)

Teini on ollut poissa tasan kerran kahden vuoden aikana, MUTTA tänäänkin meni sairaana kouluun kun OPETTAJAT UHKAILEVAT numeron alennuksella jos ei suorita sanakoetta !!!!!!!

Opetelkaa lukemaan

Vierailija
25/95 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikäli lapsi sairauspoissaolojen vuoksi joutuu käymään kurssin uudelleen, eikö olisi mahdollista opiskella itsenäisesti? Onhan se rankkaa, mutta saisi omaan tahtiin lukea eikä olisi poissaoloista kiinni.

Itse ainakin lukiossa luin mm. kesällä pari kurssia itsenäisesti. Asiat olisi ehkä tullut opittua paremmin tunnilla, mutta sainpahan tehdä omaan tahtiin eikä tarvinnut vängätä poissaolojen kanssa.

Vierailija
26/95 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sellaisen omistat.

Jos jollakulla on perussairaus, niin ihan kuka vaan tajuaa, että niitä poissaoloja voi tulla herkemmin ja esimerkiksi pöpöjen ja yleiskunnon ylläpitämisen kanssa pitää olla tarkemmin.

Ja kyllähän sen äkkiä alkaa hahmottaa, kuka on tunnollinen, kuka ei.

Minäkin tiedän sen jo, vaikken ole edes koulussa töissä!

En tasan ala käyttää vielä työpäivääni siihen, että kuskaan sairasta tai toipilasta lääkäriin. Olen ihan tarpeeksi kusessa muutenkin astmalapsen takia.

Kiitos vain epäilystä.

Kuten sanoitkin, et ole ollut koulussa opettajana. Jos voit, niin samaistu kuitenkin siihen tilanteeseen, että olet päivittäin tekemisissä kymmenien eri opiskelijoiden kanssa (jaksossa voi olla esim. viisi eri kurssia, joilla suurimmaksi osaksi eri opiskelijat, yhteensä vaikkapa 120 eri opiskelijaa), joista osaa opetat ensimmäistä kertaa. Voit ehkä ymmärtää, että jokaista opiskelijaa ei opi tuntemaan kovinkaan syvällisesti. Ja moni muukin opiskelija on sairaana ja/tai muuten vain pois koulusta. Pysypä siinä sitten selvillä, että kenellä oli mikäkin sairaus.

Lisäksi on tasapuolisuuden näkökulma: tunnollisen opiskelijan poissaoloja ei voi katsoa läpi sormien, vaikka välillä tekisi mielikin. Se olisi väärin niitä ei-tunnollisia kohtaan, joita joutuu potkimaan pois kursseilta vähempien poissaolojen vuoksi.

nro 15

Vierailija
27/95 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen hahmottanut jo kahta koulua käyvien lasteni kouluissa, ketkä lintsaavat ja ketkä ei.

Ja minun lapseni on EKALLA. Ope vastaa 22 lapsesta. Ei voi olla ylivoimaista muistaa, että tällä meidän lapsella on astma - varsinkin kun se on merkitty ihan jokaikiseen paperiin ja opelle on vielä erikseen lähetetty selkeät ohjeet astmakohtauksen varalle. Ja suunnilleen joka kerta kun olen open nähnyt, olen asiasta maininnut.

Enkä tarkoittanut, että tunnollisen poissaoloja pitäisi katsoa läpi sormien - vaan että jos on tunnollinen ja perussairas, ei ole kohtuutonta oppia päättelemään, että kyse on tunnollisen perussairaudesta, eikä lintsaamisesta.

Me teemme aina kaikki rästiläksyt, lapsi ei siis tipu opetuksen kyydistä - ja nytkin ajoin 15 kilsan päästä keskellä päivää hakemaan kouluun jääneet kirjat jne.

Vierailija
28/95 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sekä ope, kanslia että terkka jauhavat ihan hirveästi poissaoloista.

Meidän lapsella on astma - hänelle tulee väkisinkin aina välillä poissaoloja!

En todellakaan aio ruveta hommaamaan jokaikisestä lääkärintodistusta tms.

Maalaisjärjen pitää riittää!

On oppilaita, joilla on "migreeniä" "astmaa" päänsärkyä, mahakipua, lämpöilyä.. jne.jne.jne heposti keskimäärin päivän viikossa.

Kaikki vakavasti sairaat ja pitkäaikaissairaat (siis myös oikeasti diagnosoidut ja hoidossa olevat astmaatikot ja migreenipotilaat) ovat todella harvoin poissa sairauksiensa vuoksi ihan tutkitusti ja myös oman pitkän kokemukseeni pohjaten.

Vierailija
29/95 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni on sairastanut astmaa 7 vuotta nyt ja voin kertoa, että todellakin sairastaa.

3 - 4 -vuotiaana oli aikoja, jolloin oli kuukaudesta noin 25 päivää sairas tai toipilas.

Ja muuten meidän lääkäri (joka on maan johtava asiantuntija) suositteli suoraan, että hoidetaan kotona tuolloin, koska sairauspäiviä tulee niin paljon, ettei ole mitään mieltä minun edes olla normitöissä, koska olen joka tapauksessa lapsen kanssa kotona.

Mikä on oma taustasi, koulutuksesi ja oikea kokemuksesi astmasta?

Vierailija
30/95 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni on sairastanut astmaa 7 vuotta nyt ja voin kertoa, että todellakin sairastaa.

3 - 4 -vuotiaana oli aikoja, jolloin oli kuukaudesta noin 25 päivää sairas tai toipilas.

Ja muuten meidän lääkäri (joka on maan johtava asiantuntija) suositteli suoraan, että hoidetaan kotona tuolloin, koska sairauspäiviä tulee niin paljon, ettei ole mitään mieltä minun edes olla normitöissä, koska olen joka tapauksessa lapsen kanssa kotona.

Mikä on oma taustasi, koulutuksesi ja oikea kokemuksesi astmasta?

Minun kokemukseni pohjaa 15 vuoden opekokemukseen ja sinä aikana noin 3000 oppilaan opettamiseen. On ollut monenlaisia pitkäaikaissairaita ja nämä ovat kyllä olleet pääsääntöisesti koulussa. Astmaatikoilla on toki syytä olla kotihoidossa infektioiden aikana, mutta kenelläkään heistä näitä infektioita ei ole ollut joka kuukausi eikä edes joka talvi.

Jos lapsi sairastaa oikeasti niin paljon, että on 25 päivää kuukaudesta sairaana niin eihän tuo ole ollenkaan koulukuntoinen...? Mutta kuten sanottu minun n. 3000 oppilaan otokseeni ei näin paljon todellisesti sairastavaa ole mahtunut.

Poissaolo on kyllä muutamilla ollut todella paljon ja kaikkien niiden takana onkin sitten loppujen lopuksi ollut a) lintsaaminen b) mielenterveyden ongelmat c) päihdeongelma.

Vierailija
31/95 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te tajua yhtään, miten helvetisti opettajille tulee ylimääräistä työtä jokaisesta uusinnasta? On kaikkien kannalta toimivinta, että niitä uusintoja ei joka sanakokeesta järjestetä. Jää opettajalle aikaa keskittyä KAIKKIA hyödyttävään työhön, ei vaan sitä yhtä, jolla on poissaoloja.

Pitäisi pystyä ajattelemaan vähän laajemmin asioita kuin sen oman kullanmurun kannalta. Hyvä että ollaan tiukkoina noissa asioissa. Ja ne myöhästelijät häiritsee aina.

Vierailija
32/95 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai omaa kokemusta asiasta.

Pää kiinni sitten!

Vierailija
33/95 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen hahmottanut jo kahta koulua käyvien lasteni kouluissa, ketkä lintsaavat ja ketkä ei.

Ja minun lapseni on EKALLA. Ope vastaa 22 lapsesta. Ei voi olla ylivoimaista muistaa, että tällä meidän lapsella on astma - varsinkin kun se on merkitty ihan jokaikiseen paperiin ja opelle on vielä erikseen lähetetty selkeät ohjeet astmakohtauksen varalle. Ja suunnilleen joka kerta kun olen open nähnyt, olen asiasta maininnut.

Enkä tarkoittanut, että tunnollisen poissaoloja pitäisi katsoa läpi sormien - vaan että jos on tunnollinen ja perussairas, ei ole kohtuutonta oppia päättelemään, että kyse on tunnollisen perussairaudesta, eikä lintsaamisesta.

Me teemme aina kaikki rästiläksyt, lapsi ei siis tipu opetuksen kyydistä - ja nytkin ajoin 15 kilsan päästä keskellä päivää hakemaan kouluun jääneet kirjat jne.

Meillä taitaa olla tässä nyt pieni väärinymmärrys. Minä ajattelin, että lapsesi on usein sairaalahoidossa tai lääkärillä käymässä sairautensa takia etkä periaatteesta halua pyytää joka kerralta lääkärintodistusta (mikä sinänsä olisi pieni vaiva). En tiedä astmasta tai sen hoidosta juuri mitään, ko. sairautta ei ole lähipiirissä. Mutta näinpä se on: mikä on itsellemme tuttua ei ole sitä välttämättä muille.

Lapsesi kaltaisessa tapauksessa teettäisin hänellä varmaan lisätehtäviä kurssin mittaan, jotta hän pystyy osoittamaan osaamisensa muutoin kuin olemalla tunneilla aktiivinen. Mikäli kroonisesta sairaudesta olisi esitetty lääkärintodistus ryhmänohjaajalle, kyse olisi erityistapauksesta, jonka kohdalla mietittäisiin toki parasta mahdollista toimintatapaa.

Mutta vielä pitää kuitenkin vängätä tuosta tunnollinen - ei-tunnollinen opiskelija -asetelmasta. Usko tai älä, jotkut tunnolliset opiskelijat osaavat hyödyntää saamaansa "sädekehää". He siis olettavat saavansa erityisvapauksia, koska ovat yleensä niin aktiivisesti läsnä tunneilla. Jotkut jopa valehtelevat silmät kirkkaina, sillä tietävät opettajan uskovan "kiltin tytön/pojan" selitykset. On erittäin epäoikeudenmukaista, jos me opettajat alkaisimme tehdä kuvaamasi kaltaista jakoa "lintsareihin" ja "tunnollisiin"!

Vierailija
34/95 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja paljon poissaolevat ovat olleet joko lintsareita tai mt-ongelmaisia. Yleensä nuo yhdistyy. Okei, pari tapausta on ollut, joilla on vakava pitkäaikaissairaus tyyliin syöpä, mutta flunssan takia ei ole kukaan oikeasti noin paljoa pois.

Kyllä näitäkin on, joiden äidit soittelee koululle, kun lapset on niin ja niin kipeitä syystä X. Nekin on valetta ja todellinen syy on äidin munattomuus laittaa lastaan kouluun tai mielenterveyden häiriöt. Ei se syy kuitenkaan ole, jota äiti puhelimessa tarjoaa.

Vierailija
35/95 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuitenkin tuossa alunperin moitittiin näistä poissaolosäännöistä.

Etkös sinä nyt kuitenkin ole PELKKÄ ÄITI, jolla ei ole mitään ammattitaitoa lääketieteen tai koulun alalta...?

Vierailija
36/95 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te tajua yhtään, miten helvetisti opettajille tulee ylimääräistä työtä jokaisesta uusinnasta? On kaikkien kannalta toimivinta, että niitä uusintoja ei joka sanakokeesta järjestetä. Jää opettajalle aikaa keskittyä KAIKKIA hyödyttävään työhön, ei vaan sitä yhtä, jolla on poissaoloja. Pitäisi pystyä ajattelemaan vähän laajemmin asioita kuin sen oman kullanmurun kannalta. Hyvä että ollaan tiukkoina noissa asioissa. Ja ne myöhästelijät häiritsee aina.

ja ap.han sanoi että lapsi meni SAIRAANA kouluun kun oli sanakoe kun ope oli uhkaillut numeron alennuksella..

Miksi kukaan ei osaa enää lukea

Vierailija
37/95 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekemään mitään jakoa?

Peräänkuulutin maalaisjärkeä.

Kyllä sitä muuten töissäkin heti oppii, kuka on tunnollinen ja kuka on lintsari.

Ja minä en muuten ollenkaan näe yhteyttä tunnollisuuden ja tuntiaktiivisuuden välillä. Päinvastoin.

Vierailija
38/95 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minulla on 12 vuotta oppilashuoltoryhmäkokemusta...

Vierailija
39/95 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te tajua yhtään, miten helvetisti opettajille tulee ylimääräistä työtä jokaisesta uusinnasta? On kaikkien kannalta toimivinta, että niitä uusintoja ei joka sanakokeesta järjestetä. Jää opettajalle aikaa keskittyä KAIKKIA hyödyttävään työhön, ei vaan sitä yhtä, jolla on poissaoloja. Pitäisi pystyä ajattelemaan vähän laajemmin asioita kuin sen oman kullanmurun kannalta. Hyvä että ollaan tiukkoina noissa asioissa. Ja ne myöhästelijät häiritsee aina.

ja ap.han sanoi että lapsi meni SAIRAANA kouluun kun oli sanakoe kun ope oli uhkaillut numeron alennuksella..

Miksi kukaan ei osaa enää lukea

Jos on kokeesta pois on siitä pois, oli syy mikä tahansa. Näin meillä oli omanakin lukioaikanani ja siitä on jo parikymmentä vuotta aikaa.

On kohtuutonta vaatia opettajilta ylimääräistä työtä jokaisen sairastelijan takia.

Ja se ylimääräinen työ on ihan todella pois muusta työstä = niiltä, jotka käyvät koko kurssin.

Vierailija
40/95 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuta kuin ne lintsarit.

Voi elämä, mitä pönttöjä täällä on!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan