Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukio uhkailee poissaoloista ! onko todella oikein

Vierailija
15.10.2012 |

Puhun nyt sairauspoissaoloista, EN LINTSAUKSESTA

Olen aina tottunut että jos on sairas, saa ja pitää olla poissa koulusta. Oppilaalle ei tule mitään seuraamuksia siitä.

Nyt lukiossa uhkaillaan poissaoloilla: jos on sanakokeesta pois, vähennetään pisteitä kokeesta

jos on matikan tunnilta pois, opettaja heittää kurssilta ulos

Hammaslääkäri tai lääkäri ei ole syy olla poissa koulusta VAIKKA on täysin mahdotonta varata ilta tai viikonloppuaikoja oikomishoitoon,

Ja tämä kaikki koskee myös SAIRAUSPOISSAOLOJA. Eli ei saa olla sairas tai kurssi hylätään tai jos on sairas sanakokeessa niin oikeast akokeesta vähennetään pisteitä.

Toisaalta jos myöhästyy minuutinkin, ovi pannaan lukkoon ja tulee poissaolo.. VAIKKA myöhästymisen syy olisi bussin myöhästyminen, auto rikki, bussi rikki, kolari joka ruuhkauttaa liikenteen jne

Siis miten voi olla mahdollista tuollainen uhkailu ? Kenelle voisi valittaa. Nytkin tyttö meni sairaana kouluun kun oli sanakoe..

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2012 klo 09:41"]

joten kyllä hoito on ensiluokkaista.

Lapsi ei lintsaa koskaan, kaikki läksyt on tehty vimpan päälle ja mitään lomapoissaoloja emme ikinä hae.

Hän vain saa pöpöt herkästi, saa jälkitauteja herkästi ja sairastaa herkästi pitempään.

Nyt oli kuusi päivää pois flunssan takia - esikoisen perusterve ope oli saman syyn takia KOLME VIIKKOA poissa!

Ensin sairasti itse, sitten kumpikin (perusterve) lapsensa sairasti viikon.

Joten en usko, että tällä minun lapsellani tulee olemaan työelämässä hätäpäivää - ja aina voi tulla töihin minun tai isänsä firmaan...

Niissä kun arvostetaan tunnollisia ja pedantteja työntekijöitä.

[/quote]

Miten sinä tiedät syyn opettajan poissaololle? Se ei todellakaan kuulu sinulle, jollet olet ko opettajan esimies. Ja jos olet, olet nuija, kun levittelet asiaa palstalla. Voisit opetella käytöstavat, ja opettaa ne myös lapsellesi! Poissaolo pitää aina selvittää, jos et osaa lukea, kysy rehtorilta, hän selvittää asian sinulle juurta jaksain!

Vierailija
62/95 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2012 klo 09:58"]

Jos kuitenkin kokeissa menestyy niin mikä on ongelma? Ei sairastamisesta saisi periaatteen takia rankaista..

[/quote]

Ei sairastamisesta rangasita, vaan siiotä, että ei selvitä poissaolon syytä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä pakko tunkea juuri siihen lukioon?

Onhan  Suomessa paljon aikuislukioita ja suuren osan kursseista voi suorittaa netissä ja etäopintoina.

Kannattaisi mennä keskustelemaan sen lukion opon tai myös rehtorin kanssa muista vaihtoehdoista. Yhdenkin oppilaan menetys on iso asia lukiolle, sillä samalla lähtee sen oppilaan tuomat valtionavut.

Joko aloittajan kohdalla tilanne on ratkennut, onhan aloituksesta jo aikaa.

Vierailija
64/95 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa kun äidit riitelee LUKIOLAISEN asioista. Antakaa lapsen PÄRJÄTÄ ITSE.

Itse asuin jo solukaksiossa lukiossa ja ihan hienosti pärjäsin ilman mamman apua.

Vierailija
65/95 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2012 klo 10:07"]eli ei varmaan kannata vaihtaa lukiota tai suorittaa 4 vuodessa ;-)

Teini on ollut poissa tasan kerran kahden vuoden aikana, MUTTA tänäänkin meni sairaana kouluun kun OPETTAJAT UHKAILEVAT numeron alennuksella jos ei suorita sanakoetta !!!!!!!

Opetelkaa lukemaan

[/quote]

Anna uhkailla, ei sen yhden kurssun arvosana niin paljoa vaikuta. Ja miksei muksusi käy tekemässä sitä yhtä koetta ja tule pois? Niin minä tein kouluaikoina, jos olin kipeä ja oli joku tärkeä homma sinä päivänä.

Vierailija
66/95 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2012 klo 09:25"]

Puhun nyt sairauspoissaoloista, EN LINTSAUKSESTA

Olen aina tottunut että jos on sairas, saa ja pitää olla poissa koulusta. Oppilaalle ei tule mitään seuraamuksia siitä.

Nyt lukiossa uhkaillaan poissaoloilla: jos on sanakokeesta pois, vähennetään pisteitä kokeesta - normaalia, minun lukiossani oli sama ajatus. Sanakokeen tulokset vaikuttivat itse pääkokeeseen ja sanakokeista piti saada tietty pistemäärä jotta pisteitä ei vähennetty kurssin loppukokeesta.

jos on matikan tunnilta pois, opettaja heittää kurssilta ulos - Meidän koulussa (ja monessa muussa lukiossa) saa olla 3 poissaoloa jotka pitää selvittää. Tämän yli menevät johtavat siihen että lentää ulos kurssilta. Tyttösi taitaa olla litsannut josta et vaan tiedä. Voisin jopa väittää että yhdessäkään lukiossa ei kurssilta heitetä pois yhden poissaolon takia.

Hammaslääkäri tai lääkäri ei ole syy olla poissa koulusta VAIKKA on täysin mahdotonta varata ilta tai viikonloppuaikoja oikomishoitoon - lääkärintodistuksen näyttäminen riittää ja saa poissaolon selvitetyksi. Tässäkin on jotain mätää, en ole ikinä kullut koulusta jossa ei hyväksyttäisi lääkärintodistuksia.

Ja tämä kaikki koskee myös SAIRAUSPOISSAOLOJA. Eli ei saa olla sairas tai kurssi hylätään tai jos on sairas sanakokeessa niin oikeast akokeesta vähennetään pisteitä.  -Jos poissaolot menevät yli niin kurssilta heitetään ulos. Itse sairastin mononukleoosin(pusutaudin) yhden kurssin aikana, olin 4 viikkoa sairaana. Vaikka kaikki poissaolot olivat aiheellisia niin oli itsestään selvää että en voinut enää sen jakson kursseille osallistua. 

Toisaalta jos myöhästyy minuutinkin, ovi pannaan lukkoon ja tulee poissaolo.. VAIKKA myöhästymisen syy olisi bussin myöhästyminen, auto rikki, bussi rikki, kolari joka ruuhkauttaa liikenteen jne - meillä oli sama systeemi. Tällä pyritään aloittamaan tunti oikeaan aikaan jotta tunti ei keskeytyisi kun joku tulisi kokoajan myöhässä. Mielummin siis kannattaa mennä sinne kouluun vähän liian ajoissa jotta ehtii varmasti tunnille. Suuri osa oppilaista nimittäin myöhästyy ihan omaa syytään.

Siis miten voi olla mahdollista tuollainen uhkailu ? Kenelle voisi valittaa. Nytkin tyttö meni sairaana kouluun kun oli sanakoe..

Tässä tekstissä on osa liioittelua/valehtelua. Luulisin että tyttösi huijaa poissaoloistaan, niin kaikki lukiolaiset välillä saattaa tehdä.Pärjäsin keskitasoisest koulussa ja kirjotin myöskin hyvät yo-tulokset. Kyllä minäkin välillä lintsasin jäämättä kiinni, en mä ikinä vanhemmille kertonut. Lopputulos; kuvailemiasi lukion sääntöjä ei ole noin radikaaleina olemasskaan! 

terveisin, 2012 valmistunut.

Vierailija
67/95 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2012 klo 09:32"]Kurssissa on esim joku 38 tuntia (tai en tiedä paljonko nykyään ja onko tunnit jotain 75 minuutin mittaisia vai mitä), ja jos siitä ajasta on vaikka 10 tuntia sairaana niin sehän on neljäsosa kurssista. Voiko silloin sanoa suorittaneensa sen? Jos kurssista puuttuu osasuorituksia (kuten vaikka sanakoe) niin vaihtoehdot ovat kurssin hylkääminen tai pisteiden väheneminen. Sehän on ihan selvää.

Ei lukio ole mikään peruskoulu enää. Sen suorittamiseksi pitää olla tietyt hommat oikeasti suoritettuna, tunnit istuttuna ja opetukseen tietyltä osin osallistuttava. Ja kuten jo edellä sanottua, jokaisen kurssin voi uusia.

[/quote]

En tiedä onko tähän jo kommentoitu, että eikös lukion pitäisi valmentaa yliopistoon? Ja siellä ei tosiaan ole väliä oletko paikalla vai et (käytännöt tietenkin vaihtelee), pääasia että teet tentin ja harjoitukset. Tietenkin pienillä kursseilla vaaditaan läsnäoloa ettei se opettaja yksin siellä ole.

Mielestäni tuollainen pilkun tarkka läsnäolojen vahtaaminen on ennemminkin ammattikouluissa, joissa enemmän sellaisia haihattelijoita (perustuu omiin kokemuksiin). Lisäksi siellä tunneilla opetellaan käytännön asioita. Eikö se lukiossa ole se ja sama oletko tunneilla vai luetko kirjasta asiat itsenäisesti, kun siellä ei mitään käytännön osaamista ole.

Vierailija
68/95 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 13:00"][quote author="Vierailija" time="15.10.2012 klo 09:32"]Kurssissa on esim joku 38 tuntia (tai en tiedä paljonko nykyään ja onko tunnit jotain 75 minuutin mittaisia vai mitä), ja jos siitä ajasta on vaikka 10 tuntia sairaana niin sehän on neljäsosa kurssista. Voiko silloin sanoa suorittaneensa sen? Jos kurssista puuttuu osasuorituksia (kuten vaikka sanakoe) niin vaihtoehdot ovat kurssin hylkääminen tai pisteiden väheneminen. Sehän on ihan selvää.

Ei lukio ole mikään peruskoulu enää. Sen suorittamiseksi pitää olla tietyt hommat oikeasti suoritettuna, tunnit istuttuna ja opetukseen tietyltä osin osallistuttava. Ja kuten jo edellä sanottua, jokaisen kurssin voi uusia.

[/quote]

En tiedä onko tähän jo kommentoitu, että eikös lukion pitäisi valmentaa yliopistoon? Ja siellä ei tosiaan ole väliä oletko paikalla vai et (käytännöt tietenkin vaihtelee), pääasia että teet tentin ja harjoitukset. Tietenkin pienillä kursseilla vaaditaan läsnäoloa ettei se opettaja yksin siellä ole.

Mielestäni tuollainen pilkun tarkka läsnäolojen vahtaaminen on ennemminkin ammattikouluissa, joissa enemmän sellaisia haihattelijoita (perustuu omiin kokemuksiin). Lisäksi siellä tunneilla opetellaan käytännön asioita. Eikö se lukiossa ole se ja sama oletko tunneilla vai luetko kirjasta asiat itsenäisesti, kun siellä ei mitään käytännön osaamista ole.

[/quote]

Miksi miinusta?

Vierailija
69/95 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri jouduin keskeyttämään yhden kurssin koska olen ollut sairaana ja siitä on tullut paljon poissaoloja. Pitäisikö tässä tulla kipeänä kouluun nykyään? Muuten olin kurssin kanssa kyllä ajan tasalla eikä ollut mitään ongelmia muutenkaan.

Vierailija
70/95 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammalle tiedoksi, että korkeakoulussa on osassa kursseissa täysin sama juttu: läsnäolopakko tietyn prosentin mukaan ja sitten suoraan hylätty, oli sitten poissaolon syy krapula, kiinnostuksen puute tai bussin alle jääminen. Liiallisista poissaoloista jää jo sen verran jälkeen, että on kaikkien kannalta järkevää käydä sitten kurssi uudestaan.

Vähänpä epäilen, ettei lapsesi lukiossa yhdestä poissaolosta lennä pihalle, joten veikkaan vahvasti mussukkasi olleen pari kertaa tunneilta teillä tietämättömillä, jos nyt uhkaa pihalle lentäminen hammaslääkärin takia.

Vierailija
71/95 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2012 klo 12:37"]

todella uskomatonta, että on lukion opettajia, jotka heittävät ENSIMMÄISESTÄ sairauspoissaolosta kurssilta ulos. MIKÄÄN aine ei voi olla niin tärkeää ja erilaista ja vaativaa, että yhden tunnin poissaolo kaataisi sen opiskelun... (ja uusiminen ei mahdollista, koska vuoden lukujärjetykset tehty jo etukäteen)

Miksi ihmeessä te vanhemmat ette vaadi koululta/rehtorilta/opetusvirastoilta selitystä, miten voi olla mahdollista tuollainen käytös opettajalta.

[/quote]

Tuskinpa heittää.

On tainneet ne teidän piltit vaan olla vähän teillä tietämättömillä muutamiakin kertoja, nyt vaan kusettavat että yhdestä lentää ulos.

Vierailija
72/95 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lukiossamme on käytäntönä, että neljä poissaoloa on aikalailla maksimi. Sen jälkeen voidaan vielä sopia korvaavista lisätehtävistä, mutta osa opettajista heittää surutta ulos kurssilta.

Ja ongelmaahan ei ole, jos on kyseessä joku tavallinen kurssi, jota järjestetään useita kertoja vuodessa. On kuitenkin tiettyjä pakollisia kursseja, esimerkiksi pitkän matikan viimeinen kurssi (ma10), jota järjestetään vain KERRAN lukuvuodessa, syksyn ensimmäisessä jaksossa. Kurssi on abeille tarkoitettu, joten jos sattuu käymään niin, että sairastut esim. tavallista flunssaa sitkeämpään tautiin, ja olet muutaman viikon vuoteenoma, voidaan kurssi hylätä.

Ja tosiaan tätä kurssia et voi käydä muulloin kuin ensimmäisessä jaksossa, joten abin kohdalla kurssin hylkäys tarkoittaa, että sen suorittaminen siirtyy seuraavan vuoden syksyyn. Mikä siis tarkoittaa, että et voi valmistua suunnitelmien mukaisesti kolmessa vuodessa, vaan valmistumisesti siirtyy seuraavan vuoden jouluun.

Että tällainen mahtava systeemi tämä lukioiden poissaolojärjestelmä! Jos on kyseessä todella tärkeä kurssi, kuten edellä mainittu, menet sinne matikantunnille vaikka 39 asteen kuumeessa nuokkumaan, ettet saa poissaoloa. Loistavaa.

Vierailija
73/95 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isommissa lukioissa kurssien kanssa voi säätää enemmän ja käydä jonkin uudestaan jos tippuu sairastelun takia pois. Pienemmissä lukioissa, kuten siinä missä itse olin, meni jokainen kurssi kerran vuodessa ja lukujärjestykset oli tehty valmiiksi ja täyteen, joten seuraavana vuonnakaan ei kurssin käyminen olisi oikein sopinut. Siinä tilanteessa olisi mielestäni kohtuutonta heittää ulos kurssilta jos on oikeasti sairas eivätkä poissaolorajat niin paljoa pauku. Voihan sitä laittaa tekemään lisätehtäviä, kyllähän monia kursseja suoritetaan itsenäisestikin. Kyllä se osaaminen sitten näkyy kokeessa.

Vierailija
74/95 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa hämmentävät säännöt. Yhtenä sairaspäivänä menisi siis kesken kaikki ne kurssit joiden tunnit olisi sinä päivänä? Pahimmillaan 4-5 kurssia? Itse kun olin lukiossa, niin meillä oli sääntönä, että 3 selvittämätöntä poissaoloa sai olla. Neljännestä lensi pihalle. Sairaspoissaoloja lääkärintodistuksella sai olla ymmärtääkseni miten paljon tahansa (kohtuuden rajoissa toki). Tästä oli koko lukion ajan kauheaa vääntöä ja eri opettajat toteutti tätä sääntöä eri tavoin. Itse oppi tunnistamaan nopeasti ne opettajat, jotka eivät välittäneet poissaoloista tai edes merkanneet niitä. Sitten oli niitä, joiden kurssilta kannatti olla maksimissaan se kolme kertaa pois. Taitaa olla aika yleistä, että nuo poissaolosäännöt on vähän epäselvät kaikille.

Vierailija
75/95 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoin tätä opettajana. Perus- ja toisen asteen opetusta koskevat eri lait. Lukiolain mukaan opiskelijan (huomaa, että kyseessä tosiaan on opiskelija, ei koululainen) on osallistuttava opetukseen, ellei ole estynyt sairauden tai muun hyväksyttävän syyn takia. Vanhempien luvalla ei siis voi noin vain olla pois. Se, riittääkö vanhempien ilmoitus sairausloman selvitykseksi vai vaaditaanko lääkärintodistusta, vaihtelee kouluittain. Jotkut vanhemmat nimittäin kuittailevat pommiin nukkumisia ym. sairauspoissaoloiksi, ja jos tästä syntyy epäilys, voidaan pyytää lääkärintodistusta. Jos kyseessä on krooninen, paljon poissaoloja aiheuttava sairaus, kannattaa joka tapauksessa hankkia lääkärintodistus. Kurssin suorittaminen ja arvioiminen perustuu opiskelijan antamaan näyttöön, ja jos poissaoloja on paljon, ei riittävää näyttöä ole. Kroonisesti sairaiden opiskelijoiden samoin kuin yksittäisen pidemmän sairausjakson kohdalla voidaan kuitenkin tehdä erityisjärjestelyjä, kuten antaa lisätehtäviä tai järjestää uusintakoe. Tätä pitää kuitenkin itse pyytää ja oikeus erityisjärjestelyihin todistaa lääkörintodistuksella.

Vierailija
76/95 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt työurani pääosin pienessä lukiossa, jossa kurssit tosiaan pidettiin yleensä kerran vuodessa joitakin lukuunottamatta. Kursseilta ei heitetty ketään suoralta kädeltä ulos, vaan pyrittiin järjestämään korvaavia tehtäviä, jos joutui olemaan useamman tunnin pois hyväksyttävästä syystä (sairaus). Useimmat oppillat tulivat oma-aloitteisesti kysymään, mitä korvaavia tehtäviä voi tehdä tai vaikean ja vaativan aineen ollessa kyseessä myös tukiopetusta, koska eivät halunneet pudota kärryiltä. Jos oli pois sanakokeista, voi tehdä sen kurssikokeen yhteydessä. Jos poissaoloja oli se 5-6 eikä korvaavia tehtäviä ollut palautettu, niin se vaikutti suoraan alentavasti kurssiarvosanaan. Kurssin aikaisista poissaoloista riitti vanhempien poissaoloselvitys, mutta jos oli pois kokeesta, miin sitten tarvittiin terveydenhuollon puolelta todistus. Aluksi sanottiin, että lääkärintodistus, mutta se oli käytännössä mahdotonta laajassa kunnassa ja terveyskeskuksen lääkäripulassa. Jos sai terveydenhoitajan todistuksen, niin se riitti. Kyllä sen yleensä naamasta näki, onko oltu luvallisesti vai luvatta pois.

Vierailija
77/95 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kamalaa näyttää nykylukioissa olevan. Lapseni on astmaatikko ja pyrkii vuoden päästä lukioon.

Jossain vaaditaan kokeesta poissaoloon joku terveydenhuollon todistus. Aikamoista turhaa kuormitusta terveydenhuollolle. Minusta pitäisi joustaa ja järjestää.tarvittaessa uusintakokeita. Ja poissaoloon pitäisi riittää vanhempien todistus, että on kipeä.

Vierailija
78/95 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se valitettavasti on, ap. Tehtävät pitää tehdä ajallaan ja oppitunneilla tulee olla läsnä riippumatta syystä. Joidenkin opettajien kanssa tästä voi onneksi neuvotella. Toinen vaihtoehto on suorittaa kurssit itsenäisesti. Tästä tehdään aina erillinen sopimus opettajien kanssa.

Itse sairastuin mononukleoosiin lukion 1. vuoden syksyllä, enkä päässyt kouluun 6 viikkoon. Seurauksena lukio venähti neljään vuoteen. Mutta terveys ensin, ei tässä kukaan taida eläkkeelle enää päästä, joten vuosi sinne tai tänne opiskellessa :)

Vierailija
79/95 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että mä en tajua tätä keskustelua! Älykääpiöt! Jos on pois kursseilta VAIKKA KUINKA OLET SAIRAANA niin olet pois siltä kurssilta. Eli et ole voinut oppia paljonkaan, joten joudut kurssilta pois. Meidän lukiossa on sama käytäntö.

Vierailija
80/95 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2012 klo 10:07"]eli ei varmaan kannata vaihtaa lukiota tai suorittaa 4 vuodessa ;-)

Teini on ollut poissa tasan kerran kahden vuoden aikana, MUTTA tänäänkin meni sairaana kouluun kun OPETTAJAT UHKAILEVAT numeron alennuksella jos ei suorita sanakoetta !!!!!!!

Opetelkaa lukemaan
[/quote]
Opettele kirjoittamaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi