Pyöräilijöille ajokortti!!!!!!!!!!!!!!
Jumalauta! Hermo menee ja sydänpysähdys tulee noiden kanssa!
Jos heillä on etuajo-oikeus niin paahtavat ihan hirveetä vauhtia, eivät vilkaisekkan ympärilleen.
Ne luulee, että etuajo-oikeus tarkottaa että saa ajaa ylinopeutta risteysalueella ja voi olla piittaamatta muusta liikenteestä.
Emme me autoilijatkaan voida risteyksessä ajaa rallia silmä kiinni.
Kommentit (18)
Jos on etuajo-oikeus niin kyllä sieltä sitten saa tulla ja sinun velvollisuus on laittaa se silmä auki. Ja tuskinpa se pyörä mitään rallia ajaa..
Opettele liikennesäännöt ja noudata niitä, niin et itse ole vaarana liikenteessä.
Kuvittelevat esim. olevansa automaattisesti etuajo-oikeutettuja ajaessaan suojateillä ja ajelevat tietenkin surutta myös jalkakäytävillä.
Itse tiedän kyllä säännöt, voi kun joku pyöräilijäkin noudattaisi niitä!
valppautta ja tilannenopeutta. Pyöräilijät ajavat risteysalueilla liian lujaa. Autoilen ja kuljen jalkaisin. Vaikka saan mennä ensin niin aina katson taakseni ja ympärilleni ja pidän nopeuden tarpeeksi alhaisena. Esim. suojatie, vaikka minulla on vihreä valo niin katselen ympärilleni, etten tunge itseäni kenenkään alle. Oma henkikulta on minulle rakas. Pyöräilijä ei katsele ympärilleen tai taakse, antaa palaa vaan.
Suomessa pyöräilijä on täysin arvoton.
Pyöräilyväylät on rakennettu hengenvaarallisiksi, tai ne katkeavat kesken aiken. Pinnoite on usein luokattomassa kunnossa. Pyöräilijöiden oikeuksista ei piitata ja autolla voi pysähtyä pyörätien jatkeen (kansankielessä suojatie) päälle VAIKKA autolle olisi reilusti tilaa ennen risteävää tietä. Pyöräväylille pysäköidään (tai pysähdytään). Pyöräilijöitä haukutaan, uhkaillaan jne. Tässä valossa en suuresti ihmettele sitä, että joissain paikoissa pyöräilijät valitsevat mielummin laittoman jalkakäytävän kuin laillisen ajotien (tiesittehän, että tieliikennelain mukaan pyörä on ajoneuvo, ja sillä olisi ajettava ajotiellä mikäli pyöräväylää ei ole osoitettu).
Totta on, että osa pyöräilijöistä on tietämättömiä ja piittaamattomia liikennesäännöistä. Suuri osa, etenkin aktiivipyöräilijöistä, tuntee liikennesäännöt huomattavan hyvin sillä monet pyöräilijät ovat myös autoilijoita. Mitä tulee pyöräilijän ja autoilijan suhteeseen, monet autoilijat ovat tietämättömiä pyöräilijän oikeuksista -tai niistä ei välitetä.
AP:n toive kuitenkin toteutuu: Olen pyöräilijä, joka tuntee liikennesäännöt -ja noudattaa niitä. Aina. Silloin kun minulla on etuajo-oikeus, käytän sitä. Jos ei ole, odotan omaa vuoroani. Pidän kiinni oikeuksistani, mutta oma henkikultani on minulle sen verran kallis, että sovitan oman vauhtini tilanteen mukaan ja pakon edessä joustan kyllä. Tällaista joustoa toivoisin myös autoilijoilta, sillä meistä itse kukin tekee joskus tahattomia virheitä tai virhearvioita. Etenkin syyspimeällä etäisyyksien arvioiminen on usein hyvin vaikeaa.
Joten koitetaan kaikki pitää kiinni liikennesäännöistä ja muistaa tilannenopeus. Muistetaan myös opettaa jälkikasvullemme liikennesäännöt!
ja huutomerkin väärinkäyttäjille sakot. Luuletko muuten, että pelkkä ajokortti tms. korjaa väärät asenteet? Ei ainakaan autoilijoilla, niin miksi sitten pyöräilijöillä?
Muutkin liikkujat pitää huomioida ja sitä pyöräilijät ei tajuu.
täälä pyöräilijät ovat jo melkein fossiileita. Autoilu on vähentänyt tehokkaasti pyöräilijöitä. Kun nuorilta kysytään mikä pyörä on? Vastaus kuuluu että pyörä on muinainen ompelukone. Myöskään pyöräilyteitä ei ole rakennettu. Poliisikin vahtii pyöräilijöitä 20e sakko kourissaan.
Turussa menehtyy jokaisena päivänä pyöräilijä autoilijan ja mopoilijan piittaamattomuudesta.
-Rauhoittakaa pyöräilijät-
pyöräilijä. Pyöräilijällä ollut liikaa vauhtia. Hän ei ole saanut pysäytettyä pyörää näkyvällä tienosuudella. Poliisi tullut paikalle molemmilla
kerroilla ja minä en saanut sakkoja.
2 pyöräilijää.
Useimmiten se on autoilija joka tappaa ja ottaa sakot.
Autot tappavat vuodessa enemmän ihmisiä, kuin aseet.
Silti auto ja ajokortti myönnetään lähes jokaiselle halukkaalle.
jos olisi ajokortti. Minulla ei ole kuitenkaan nyt muuutamaa tonnia ylimääräistä, että voisin ajaa ajokortin.
t: pyöräilijä
oman kokemukseni mukaan harva tietää tai ei ainakaan piittaa.
Jonkinlainen liikennekoulutus pitäisi olla pakollinen myös pyöräilijöille.
Itse kuljen työmatkat pyörällä ja todella kyllästynyt niihin pyöräilijöihin, jotka eivät ymmärrä näyttää suuntamerkkiä. Nämä valopäät vaan kääntyvät ilman minkäänlaista ennakkovaroitusta johonkin suuntaan. Eivät edes sivulleen vilkaise, että muut tienkäyttäjät voisivat arvata että nyt tuo ehkä kääntyy.
Ja nyt kun aamut ovat pimeitä, ajetaan pimeillä pyörillä. Näiden kanssa saa olla tosi tarkkana valoisallakin, saatika sitten kun eivät edes näy metriä kauemmas.
Ihan oma lukunsa ovat ne, jotka seilaavat pyörätiellä reunasta reunaan ja välillä menevät nurmikon kautta. Useimmat heistä eivät ole edes juovuksissa, vaan polkevat liian suurella vaihteella ylämäkeen ja mutkittelevat kun vauhtinsa ei riitä pystyssä pysymiseen, tai sitten näpyttelevät tekstareita. Ihan huippua >:(
Jonkinlainen liikennekoulutus pitäisi olla pakollinen myös pyöräilijöille.
Itse kuljen työmatkat pyörällä ja todella kyllästynyt niihin pyöräilijöihin, jotka eivät ymmärrä näyttää suuntamerkkiä. Nämä valopäät vaan kääntyvät ilman minkäänlaista ennakkovaroitusta johonkin suuntaan. Eivät edes sivulleen vilkaise, että muut tienkäyttäjät voisivat arvata että nyt tuo ehkä kääntyy.
Ja nyt kun aamut ovat pimeitä, ajetaan pimeillä pyörillä. Näiden kanssa saa olla tosi tarkkana valoisallakin, saatika sitten kun eivät edes näy metriä kauemmas.
Ihan oma lukunsa ovat ne, jotka seilaavat pyörätiellä reunasta reunaan ja välillä menevät nurmikon kautta. Useimmat heistä eivät ole edes juovuksissa, vaan polkevat liian suurella vaihteella ylämäkeen ja mutkittelevat kun vauhtinsa ei riitä pystyssä pysymiseen, tai sitten näpyttelevät tekstareita. Ihan huippua >:(
Koulutuksen saa kaikkeen nykyään. Se ei anna takuita että koulutuksen käynyt osaisi mitään.
Näkeehän sen millaisia pönttöjä autoilijoitakin on liikenteeessä.
Pakko sanoa, että olen useammin törmännyt pyöräiljänä siihen, ettei pyöräilijän etuajo-oikeudesta välitetä tippaakaan, vaan kaahataan autolla pyöräilijän eteen. Eli jos et aja helvetin nopeasti sillä pyörälläs, vaan jäät hidastelemaan, luulee se kusipäinen autokuski, että pyöräilijä ei ehdi tulla eteen/tiedä, että sillä on etuajo-oikeus. Jos taas ajat etuajo-oikeuden nimissä sitä hmmh 30 km/h risteysalueella pyöräilläsi, se kusipäinen autokuski pitää sinua tollona, joka ei yhtään osaa varoa.
Kuinkahan monta kertaa olen pelännyt kuoliaaksi tuolla liikenteessä, kun noista autokuskeista ei todellakaan aina tiedä, ottaako ne pyöräilijän huomioon vai ei. Ja aina saa arpoa, että uskaltaako tässä nyt ajaa, vaikka olisikin etuajo-oikeus.
rikkomisesa pitäisi auliisti jakaa sakkoja. Vain sillä saadaan aikaan pyöräilykulttuuri, jossa suurin osa noudattaa sääntöjä. Itse ajan aina sääntöjen mukaan. Opin tämän Tanskassa, sillä siellä esim. valottomalla pyörällä ajosta olisi saanut heti sakot, jos poliisit osuu kohdalle. Suomessa, tarkemmin Etelä-Helsingissä näin kerran ikkunasta, kun kaksi poliisia ajoi pitkän matkaa polkupyörällä jalkakäytävällä. Jep, kyllä minustakin sen kadun mukulakivisellä tiellä oli inhottava ajaa pyörällä, mutta yli 12-vuotiaana ei minulla olisi ollut mitään oikeutta ajaa jalkakäytävällä. Jos em. tapaus kertoo poliisin suhtautumisesta pyöräilysääntöihin, niin mitähän se kertoo koko yhteiskunnasta.
Muutama vrk sitten Stadissa siinä missä Laaksoon bygataan sitä siltaa tms., niin vetäisin komeasti paritkin punaiset valot, ja vaikka tuli poliisit ensin yhteen suuntaan ja sitten toiseen niin ei reaktiota.
Pois tieltä risut ja männynkävyt siis, mä tulen tästä!!!!!!!!
Pakko sanoa, että olen useammin törmännyt pyöräiljänä siihen, ettei pyöräilijän etuajo-oikeudesta välitetä tippaakaan, vaan kaahataan autolla pyöräilijän eteen. Eli jos et aja helvetin nopeasti sillä pyörälläs, vaan jäät hidastelemaan, luulee se kusipäinen autokuski, että pyöräilijä ei ehdi tulla eteen/tiedä, että sillä on etuajo-oikeus. Jos taas ajat etuajo-oikeuden nimissä sitä hmmh 30 km/h risteysalueella pyöräilläsi, se kusipäinen autokuski pitää sinua tollona, joka ei yhtään osaa varoa.
Kuinkahan monta kertaa olen pelännyt kuoliaaksi tuolla liikenteessä, kun noista autokuskeista ei todellakaan aina tiedä, ottaako ne pyöräilijän huomioon vai ei. Ja aina saa arpoa, että uskaltaako tässä nyt ajaa, vaikka olisikin etuajo-oikeus.
Parasta hidastella ja muistaa tuijottaa sinne kuskin hyttiin. Parhaimmillaan kannattaa katsoa silmiin niin tajuavat että eivät ole suojassa hytissään. Jalankulkijat ja pyöräilijät eivät useinakan katso autoilijoita silmiin vaan kohdistavat katseensa itse mobiiliin.
Siksi kuskit ovat oppineet ylimielisen käytöksen.
Katse silmiin palauttaa heidät järjestykseen. Moni kuski tajuaa paikkansa, kun kohdistaa katseensa heihin. Siinä näkee kiroilun ja irvistelyn. Osa saattaa jopa alkaa häpeilemään ileveilyään kopperossaan.
Ette ole suojassa kuskit!
ja hidastelua suojatiellä ihan viimeiseen punaiseen asti. Kasvatetaan autoilijoista kärsivällisempiä ihmisiä. Heillä on neljä rengasta alla. Ei heillä ole mihinkään kiire. Enemmän jalankulkijoilla on kiire, kuin autoilijoilla.
ASetelma on tämä. Ensin jalankulkijat sitten pyöräilijät sitten mopoilijat ja lopuksi autoilijat. Autoilijoilla ei saa olla kiire. Heillä on nopeus. Ei heillä ole mihinkään kiire. Jos on niin lähteköön ajoissa ajoon.