Kolmen ruokalajin illallinen
Ollaan ystävien kanssa järjestämässä illallista arvostele mun illallinen -tyyliin. Kelpaisiko sinnulle seuraavanlainen menu? Mitä muuttaisit?
-Alkumalja (kuohuviiniä)
-Juustoinensavuporokeitto ja punaviini
-Paistettu lohimedaljonki ja perunapyrettä/muusia ja jotain lisuketta, hollandaisekastike (ehkä parsaa lisukkeena)sekä valkoviiniä
-valkosuklaapannacotta ja kenties marjapyrettä sekä kahvi/tee ja konjakki/likööri
Kommentit (30)
kaikki ruoka on saman väristä!! Vrt juustokeitto/muussi/hollandaisekastike/pannakotta - vaalean keltaisia... Tosi väritöntä.
Mulle värit merkitsee todella paljon myös ruuassa joten kiinnitin tähän huomiota - makuunhan se ei vaikuta. Yleensä pyritään siihen ettei kaikki ole samaa massaa.
- jälkkäriksi jotain muuta kuin italialainen pannacotta, laittaisin jotain suomalaista koska alku ja pääruokakin on suomalaista
- ei parsaa syksyllä
- mieti juomat tarkkaan
Ja sen padan ei tarvitse olla arkinen, juhlaviakin patoja on olemassa. Kun esim pitkään hautuneen karitsanpaistipadan tai ankkapadan tai äyriäispadan tarjoaa sopivan lisukkeen kansa, annoksista saa oikein juhlavia.
Ja mikä alkuruoka käy minkäkin kanssa parhaiten. Mulla itsellä hyvin simppeli maku, mutta tykkään laittaa vähän parempaakin, kun mun foodie-ystävät tulee syömään. Ohjeiden toteuttamisessa siis ei ongelmia, niiden yhdistämisessä ja keksimisessä sen sijaan tartten apua.
reseptillä:
- sellerinvartta n 10-15cm
- porkkanaa
- sipulia
- rosmariinia
- valkosipulia
Paahda näitä voissa hetken aikaa että maut irtoaa
- lisää kilo paloiteltua huoneenlämpöistä lihaa ja ruskista hyvin (kahdella pannulla, ei liikaa yhteen!)
- mausta suolalla ja mustapippurilla
- lisää lasillinen punaviiniä pataan lihojen päälle ja kiehauta kunnolla
- lisää pannuihin vettä ja kiehauta kaikki maut pannuista pataan
Anna hautua 2-3h tai kunnes on ihan hajoavan mureaa. Porkkana yleensä hajotessaan suurustaa liemen sopivasti mutta voit myös keittää lientä hieman kasaan (itse en suurusta soosia millään koskaan)
Tällä reseptillä voi tehdä ihan mitä tahansa lihaa: häränhäntiä, nautaa, hirveä, karitsaa, lammasta jne. Jos pitää tomaattisesta versosta niin lisää purkin tomaattimurskaa haudutusajaksi.
Lisukkeeksi käy vaikka polenta tai uunijuurekset jos ei perunaa, riisiä tai pastaa halua
Helppoa kuin heinänteko....
Hyvin tehtynä hyviä, mutta tylsiä ruokia. En tunne melkein ketään, jotka eivät osaisi tehdä noita. Mä lähtisin kokeilevammalle linjalle.
Hyvin tehtynä hyviä, mutta tylsiä ruokia. En tunne melkein ketään, jotka eivät osaisi tehdä noita. Mä lähtisin kokeilevammalle linjalle.
Ap:n kannattaisi tsekata Lapin ukon keiton ohjeet paliskuntain yhdistyksen sivulta: on tosi hyvää!
tökkii tuossa menussa se, että kaikki ruoka on kauhean kermaista: keitto, kastike ja jälkiruoka, ja vielä perunakin muusia. Ehdottomasti tarvitsee jotain raikastusta, peruna vaihdettava toiseksi ja lämmintä kasvista lisäksi. Jos välttämättä haluat tarjota kermaista keittoa alkuun, niin sitten vaihda jälkiruoka ei-kermaiseksi. Muuten tulee liian tunkkainen kokonaisuus.
- tee kirkas sherryllä maustettu suppilovahverokeitto, ei ole niin tavallista kuin vakiokermaversio ja sopii kevyenä hyvin alkupalaksi
- lohen kanssa vaikka röstiä juureksista, jos haluat niin hyvää keitettyä siikliperunaa
- jälkkäreistä en niin paljon ymmärrä, joskus tuntuu että pannukakku alkaa olla harvinaisempaa kuin pannacotta...
Kuohuviini käy aina.
Alkukeitto kuulostaa kovin täyttävältä. Tarkoittaako juustoinen savuporo, että keittoon laitetaan jotain valmista porotuorejuustoa? Mistä keität keiton liemen?
Pääruoka: jos saat kunnollista lohta, niin ok. Mieti lisukkeeksi puikulaperunoita tai Lemin punaisia (tämä vuodenaika ei näy menyyssäsi ollenkaan, tuota ruokaa voisi tarjota ihan koska vain). Lohi on rasvaista ja hollandaise se vasta rasvaista onkin. Lohi kyllä kestää hollandaisen rasavaisuuden hyvin ja voithan säätää, jos teet kastikkeen itse. Parsa on kevään ja alkukesän ruoka. Innostavatko sienet sinua mitenkään?
Alkuun kirkaslieminen tattikeitto?
Valkosuklaa ei ole suklaata ja järjettömän makeaa. Mikset tee ihan klassista pannacottaa marjojen kanssa?
Mutta mutta - makuasioitahan nämä ovat. Hauskoja illallisia :)
Päälle voi pirskotella limettimehua, soijaa, mustapippuria, ehkä vähän suolaaa. Kun medaljogit ovat marinoituneet n. 30 min., ne pyöritellään seesaminsiemenissä ja paistetaan nopeasti kuumalla pannulla öljyssä.
mahdolliset ruokavaliot eli keliakiat, laktoosi-intoleranssit ja allergiat?
Ihanan kuuloinen menu, söisin mieluusti. Vähän särähtää korvaan perunamuusi ja hollandaise-kastike - siitä tulee aika mössöistä. Minäkin jättäisin parsan pois näin syksyllä ja korvaisin jollain sesongin tuotteella. Tekisin varmaan mieluummin sienikastikkeen lohelle. Kasvikseksi jotain juuresta tai kaalia.