Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ottaisitko miehesi sukunimen, jos se olisi joku seuraavista sukunimistä

Vierailija
14.10.2012 |

Römpötti, Röppönen, Pöppönen, Mökkönen

Vai pitäisikö oman sukunimesi?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
14.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä kyllä ottanut mieheni kaunista ja arvokasta sukunimeäkään, vaan pidin oman tavisnimeni.

Vierailija
22/27 |
14.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos yhdistelmänimi on avioliiton kautta saatu. Avioliiton kautta saatua yhdistelmänimeä ei voi siirtää lapselle, vaan lapsen sukunimeksi tulee yhdistelmänimen jälkimmäinen osa, joka on perheen yhteinen nimi.

Jos yhdistelmänimi on itsessään toisen vanhemman sukunimi (Iso-Hookana, Yrjö-Koskinen, Kylä-Liuhala), sen voi toki siirtää lapselleen, mutta tällöin ei olekaan kysymys avioliiton kautta saadusta yhdistelmänimestä, vaan kaksiosaisesta sukunimestä.

Pointti on se, että lapsen nimen täytyy vaan olla tismalleen sama kuin vähintään yhdellä vanhemmista. Jos se ontoisella vanhemmista jo valmiiksi tuplanimi, se on ok, mutta jos esim. Guzenina olisi pelkkä Guzenina ja miehensä pelkkä richardson, niin silloin lapsi ei voisi olla Guzenina-Richardson. Mun lapsilla tosin on kaksoissukunimi väliviivalla, vaikka meillä vanhemmilla molemmilla omat nimet, mutta me ei asuta Suomessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
14.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nimittäin on vielä hassumpi kuin mikään noista. Riemusta kiljuen siis vaihdoin sukunimeni naimisiinmennessäni miehen tavisnimeen.

Vierailija
24/27 |
14.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos yhdistelmänimi on avioliiton kautta saatu. Avioliiton kautta saatua yhdistelmänimeä ei voi siirtää lapselle, vaan lapsen sukunimeksi tulee yhdistelmänimen jälkimmäinen osa, joka on perheen yhteinen nimi.

Jos yhdistelmänimi on itsessään toisen vanhemman sukunimi (Iso-Hookana, Yrjö-Koskinen, Kylä-Liuhala), sen voi toki siirtää lapselleen, mutta tällöin ei olekaan kysymys avioliiton kautta saadusta yhdistelmänimestä, vaan kaksiosaisesta sukunimestä.

Pointti on se, että lapsen nimen täytyy vaan olla tismalleen sama kuin vähintään yhdellä vanhemmista. Jos se ontoisella vanhemmista jo valmiiksi tuplanimi, se on ok, mutta jos esim. Guzenina olisi pelkkä Guzenina ja miehensä pelkkä richardson, niin silloin lapsi ei voisi olla Guzenina-Richardson. Mun lapsilla tosin on kaksoissukunimi väliviivalla, vaikka meillä vanhemmilla molemmilla omat nimet, mutta me ei asuta Suomessa.

Mä en oo koskaan ymmärtänyt, miksi meitä kaksiosaisen väliviivallisen nimen omaavia vedetään mukaan näihin yhdistelmänimiväittelyihin. Aika monella on väliviiva sukunimessä, mutta sillä ei ole mitään tekemistä sukunimien yhdistelemisen kanssa. Kiesus.

T. Naimaton, isänsä väliviivallista nimeä käyttävä neiti. Ja muuten oli äidinkin tyttönimessä väliviiva. Terveisiä Pohjanmaalta :)

Vierailija
25/27 |
14.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan basic suomalinen nen-nimi, mutten ottanut sitäkään. Halusin pitää omani... Lapset miehen kanssa samansukunimisiä, oli miehelle merkittävämpi asia kuin minulle.

Vierailija
26/27 |
14.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytttönimenikin on mieheltä saatu eikä minulla ole suuria tunteita tyttönimestäni. Eikä kyllä olisi aviomiehen "antamatsakaan".

Vierailija
27/27 |
14.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit sinäkin pysynyt lapsen isän kanssa yhdessä. Antanut lapsellesi perheen

vaan haluan pitää lapseni kanssa saman nimen, joten en ottaisi siksi

Äiti on antanut lapselleen oman sukunimensä.

Ei tässä ole kukaan perhettä rikkonut. Isä on omalla nimellään, äiti ja lapsi äidin nimellä. Miten sen nimen antaminen liittyy mitenkään perheen antamiseen?