Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulla taitaa olla jokin syömishäiriö

Vierailija
14.10.2012 |

Syön ma-pe erittäin kurinalaisesti n. 300-1000 kcal päivässä. Sitten tulee lauantai. Lähden kauppaan, ja ostan KAIKEN mitä minun on viikon aikana sattunut tekemään mieli ja syön sen kaiken sunnuntai-iltaan mennessä. Siihen voi kuulua esim. kääretorttu, jäätelöpaketti, sipsipussi, lihapullapaketti ja riisipiirakkapaketti. Tästä mässäilystä minulle tulee aivan mielettömän huono olo, niin fyysisesti kuin henkisestikin ja haluan seuraavan viikon "rangaista" itseäni ja syödä taas mahdollisimman vähän, jolloin unohdan huonon olon ja alan taas unelmoida herkuista ja lauantai lähenee jne.

Miten katkaista tämä kierre? Ammattiavun hakemiseen on tällä hetkellä liian iso kynnys. Osaisiko kukaan täällä auttaa minua?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
14.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppuna vedän viinaa ku viimestä päivää ja viikolla sitten poden ja morkkistelen

Vierailija
2/11 |
14.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on yksinkertaisesti nälkä ja siksi tulee mielitekoja. Syöt nyt vaan viikollakin enemmän ja toki voit syödä joskus viikolla yhden riisipiirakan jos tekee mieli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
14.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön ma-pe erittäin kurinalaisesti n. 300-1000 kcal päivässä. Sitten tulee lauantai. Lähden kauppaan, ja ostan KAIKEN mitä minun on viikon aikana sattunut tekemään mieli ja syön sen kaiken sunnuntai-iltaan mennessä. Siihen voi kuulua esim. kääretorttu, jäätelöpaketti, sipsipussi, lihapullapaketti ja riisipiirakkapaketti. Tästä mässäilystä minulle tulee aivan mielettömän huono olo, niin fyysisesti kuin henkisestikin ja haluan seuraavan viikon "rangaista" itseäni ja syödä taas mahdollisimman vähän, jolloin unohdan huonon olon ja alan taas unelmoida herkuista ja lauantai lähenee jne.

Miten katkaista tämä kierre? Ammattiavun hakemiseen on tällä hetkellä liian iso kynnys. Osaisiko kukaan täällä auttaa minua?

että tämä mässäily haittaa sosiaalistakin elämääni. Kun mässäilypäivä vihdoin koittaa, lorvin yksin kotonani koko viikonlopun. En vastaa puheluihin koska

A) Haluan mässäillä rauhassa

B) Minulla on mässäilystä fyysisesti niin huono olo, että pelkään soittajan huomaavan sen äänestäni

C) Minulla on henkisesti niin huono olo, etten halua/kykene olemaan kanssakäymisessä kenenkään kanssa ja pelkäisin alkavani itkeä soittajalle tms.

Jos olen lauantaina jossakin kylässä ennenkuin olen aloittanut mässäilyn, minulla on aina kova kiire pois kyläpaikasta, että ehdin kaupan kautta ostamaan minulle viikonloppumässyt.

Ap

Vierailija
4/11 |
14.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valivali sentään.

Ja provoprovo sentään.

Vierailija
5/11 |
14.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo teksti on aivan kuin minun elämästäni vielä puoli vuotta sitten ja sitä oli kestänyt jo vuosia. Lopulta totesin, etten enää vain voi jatkaa noin. Aloin pitämään säännöllisiä ruoka-aikoja jokaisena viikon päivänä. Aluksi herkuttelinkin vielä siihen päälle niin paljon kuin halusin, vähitellen siirsin herkuttelun vain viikonlopulle, mutta koko ajan säännöllisestä ateriarytmistä kiinnipitäen.

Aika pian huomasin miten hyvää normaali terveellinenkin ruoka on. Ihanaa, että sitä saa syödä joka päivä. Samalla se herkkujen himoitseminenkin ihan luonnollisella tavalla väheni.

Vierailija
6/11 |
14.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on yksinkertaisesti nälkä ja siksi tulee mielitekoja. Syöt nyt vaan viikollakin enemmän ja toki voit syödä joskus viikolla yhden riisipiirakan jos tekee mieli.

kun ei tee mieli syödä viikolla, kun on vielä se paha olo niin hyvin muistissa. Kai se olisi kuitenkin vain pakotettava itsensä syömään kunnolla huomisesta lähtien. Pelkään vain, että jos nyt menen huomenna kauppaan ostamaan minulle viikon ruoat kaappiin, mässäilen ne heti alkuviikosta sieltä pois. En osaa selittää oikein, mutta ajan kuluessa tämä on johtanut siihen, että viikolla haluan pitää ruokakaapit mahdollisimman tyhjänä ja kun sinne sitten ostan (viikonloppuna ruokaa), minun on syötävä ne heti pois. Ne vaivaavat minua siellä kaapissa muuten. Eikä edes siksi, että minun tekisi vain mieli niitä koko ajan, vaan siksi, jotta ne olisivat pian kadonneet sieltä ja saisin taas pian pärjätä mahd. vähällä ruoalla. Monimutkaista. Minulla taitaa todellakin olla jokin ammattiapua vaativa syömishäiriö. Jos lupaan teille mennä huomenna kauppaan ostamaan minulle viikon ruoat ja yrittää syödä normaalisti, ja jollen onnistu, lupaan mennä lääkäriin.

Ap

Vierailija
7/11 |
14.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo teksti on aivan kuin minun elämästäni vielä puoli vuotta sitten ja sitä oli kestänyt jo vuosia. Lopulta totesin, etten enää vain voi jatkaa noin. Aloin pitämään säännöllisiä ruoka-aikoja jokaisena viikon päivänä. Aluksi herkuttelinkin vielä siihen päälle niin paljon kuin halusin, vähitellen siirsin herkuttelun vain viikonlopulle, mutta koko ajan säännöllisestä ateriarytmistä kiinnipitäen.

Aika pian huomasin miten hyvää normaali terveellinenkin ruoka on. Ihanaa, että sitä saa syödä joka päivä. Samalla se herkkujen himoitseminenkin ihan luonnollisella tavalla väheni.

Se antaa toivoa. Kirjoitan tänään ylös ensi viikon ruokalistan, käyn huomenna kaupassa ostamassa viikon ruoat ja yritän noudattaa ruokalistaa.

Ap

Vierailija
8/11 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
9/11 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pelkäät, että kaikki mitä ostat kaupasta päätyy kerralla suuhun, olisiko mahdollista käydä joka päivä kaupassa? Ostaa maanantaina maanantaille ajatellun ruuan tarvikkeet, tiistaina tiistaille jne?

Ja tosiaan, koska viikonloppuna tulee ahmittua suuret määrät ruokaa, ei viikolla enää tee samalla lailla mieli. Voisit kuitenkin kokeilla sitä, että vaikka ei ole nälkä/on morkkis, niin söisit silti.

Pureskeletko ruokaa? Kun ruuan pureskelee kunnolla, syömistilanne kestää kauemmin eikä ahminnasta saa minkäänlaisia kicksejä, eli välttämättä ei tule syötyä niin suuria määriä.

Tsemppiä sulle! :)

Vierailija
10/11 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on bulimia. Vasten yleistä luuloa bulimikko ei aina oksenna, vaan saattaa kompensoida ahmimista paastoamalla (ja/tai syömällä todella vähän).

Kannattaa ensin yrittää alkaa syödä säännöllisesti kulutuksesi mukaan. Todennäköisesti kun syöt päivittäin esim. 1500-2000 kcal (minkä kokoinen ja miten aktiivinen oletkaan), ei ahmimiskohtauksia tule. Kiinnitä huomiota proteiinin ja rasvan saantiin.

Mikäli säännöllinen ja terve ruokavalio ei onnistu, lääkäriin. Lääkehoitoa on saatavilla terapian ohella.

Vierailija
11/11 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pitää syödä tasaisesti, ihan päivän aikana, mutta myös viikkotasolla. 300kcal on aivan järkyn vähän päivässä. Itse koitan pikkuhiljaa pikkuhiljaa painoa pudotella ja suositus olis syödä n.1600kcal. Yllätyin, kun tää laihduttaminen on yhtä syömistä. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän