Omakotitalon halpa asuminen. Onko totta?
Kommentit (54)
Omakotitalossa ei ole taloyhtiön isännöintikuluja ja usein suurin osa huoltotöistä tehdään itse -> säästöä. Sen sijaan omakotitalot ovat yleensä hinnaltaan kalliimpia ja halvoissa ok-taloissa on sitten varauduttava kalliisiin remontteihin, joissa ei ole muita osakkaita osallistumassa kuluihin. Lämmitys on yleensä kalliimpaa, kun ei ole naapureiden kanssa yhteisiä seiniä, ja ulkovaippaa on siten sisätilojen suhteen enemmän. Lisäksi kiintiestövero on isompi ok-taloissa asunto-osakkeisiin verrattuna.
Vaikka remonttien kuluihin osallistuu monta osakasta, ei se aina tarkoita, että siinä halvemmalla päästäisiin kuin omakotitalon rempoissa. Toisaalta myös väitän, että taloyhtiöissä tuhlataan ja hukataan energiaa paljon enemmän kuin omakotitaloissa. Huolimaton asuminen aiheuttaa kuluja jokaikiselle osakkaalle. Olen kuullut ja todistanut lukuisia kertoja esim sellaista, että talvella pidetään patterit täysillä ja ikkunat auki. Päästetään siis lämpöä harakoille. Kuumaa vettä lorotetaan suihkussa tunteja, koska "taloyhtiö maksaa". Paikoista ei pidetä niin hyvää huolta kun "taloyhtiö maksaa". Paikkoja menee rikki usein, koska vakuutus ja "taloyhtiö maksaa". Sitten kaikkien maksamat vakuutusmaksut nousevat sitä tahtia kun sieltä pitää hakea korvauksia. Pihalle heitetään roskia ja tupakantumppeja, koska "taloyhtiö maksaa" sikakalliille huoltoyhtiölle, joka käy siivoomassa ne pois. Jätekatokseen jätetään roinaa jota sinne ei kuuluisi jättää, koska "taloyhtiö maksaa". Ja kuten kaikki tietää, ei ole mitään kasvotonta "taloyhtiötä joka maksaa", vaan se kaikki on jokaisen osakkaan omasta kukkarosta pois.
Joka tapauksessa omakotitalo asumisessa nuo täytyy huomioda. Aikaa ja rahaa menee kun tekee kaiken itse. Se vasta maksaakin jos tilaa ulkopuolisen tekemään.
Ja tekemistä on jos haluaa pitää talon ja pihamaan kunnossa.
olisi kalliimpaa jos sitä hoidettaisiin samalla tavalla kuin kerros- tai rivitaloa. Mutta omakotitalossa voi (välillä on pakko) tehdä itse lumityöt, pienet huollot, pihan kunnossapito jne., joka kerros- ja rivitaloasukkailla usein maksaa. Jos pystyy säästämään lämmityksessä (saa vaikka maksutta jostain lämmitykseen puuta, alentaa huoneiden lämpötilaa ja vähentää veden käyttöä), niin säästöä todella tulee eikä se katoa taloyhtiöön. Remontteja tulee varmaan enemmänkin kuin muissa taloissa, mutta niiden ajankohdasta voi usein päättää itse vapaammin sen mukaan, mihin talous antaa periksi.
omakotitalon juokseviin kuluihin. Vastikkeeseen sisältyy myös kiinteistön ylläpito ja huolto, omakotiasujat eivät näitä laske asumiskuluiksi.
Riippuu asunto-osakeyhtiöstä, että miten paljon oikeasti on huoltoa ja ylläpitoa eli nekin kulut vaihtelevat rajusti. Omakotitalossakin voi valita, jos haluaa palkata jonkun leikkaamaan nurmikkoaan. Me emme ole ostaneet palveluja ulkopuolisilta, joten laskuja ei kilahta postilaatikkoon.
Minusta kyllä voi verrata kuluja jos verrataan ihan sitä, miten paljon rahaa menee kuukausittain asumiskuluihin liittyviin laskuihin. Eivät ne kulut tietenkään sisällä kaikki samoja asioita (ei kaikissa taloyhtiöissäkään ole esim nuohoukseen liittyviä kuluja), mutta antaa se karkeaa kuvaa, miten paljon rahaa pitää missäkin asumismuodossa olla.
2,3
Meillä on 200m2 okt ( yhdessä kerroksessa, joten neliöt on hyötykäytössä...) ja kuukausittaisia kuluja on tosi vähän.
Mua muuten ihmetyttää näissä vastauksissa välillä, että kun verrataan kerrostalon tms. vastikkeeseen kuluja, niin okt kuluihin lasketaan mukaan sähköt ja vakuutukset... eihän nuo ainakaan ikinä yhdessäkään mun asumassa asunnossa ole kuulunut vastikkeeseen.
ELi vastiketta vastaavia kuluja meillä on jätehuolto ja vesimaksu ( joka tosin usein sekin on vastikkeesta erillinen), ja nämä ovat yhteensä n 50 e kk.
Kiinteistövero on n 400e / vuosi. Vakuutukset ei maksa erikseen, kun on keskitetty lainat ja vakuutukset, eli meillä ei juurikaan vakuutusmaksuja maksella ( oisko max 1000e (/vuosi kahdesta autosta, kämpästä, lasten tapaturma ja sairausvakuutukset)
SÄhkö on maalämmöllä ja tiiviillä talolla kesäisin n 100e/kk ja talvisin n 200e/kk.
Lumityöt tekee naapurissa asuva appiukko, eli meillä on ilmainen huoltoyhtiökin. Nurmikon ajaa lapset viikkorahaa vastaan.
On tää elämä huoletonta!
Meillä on 200m2 okt ( yhdessä kerroksessa, joten neliöt on hyötykäytössä...) ja kuukausittaisia kuluja on tosi vähän.
Mua muuten ihmetyttää näissä vastauksissa välillä, että kun verrataan kerrostalon tms. vastikkeeseen kuluja, niin okt kuluihin lasketaan mukaan sähköt ja vakuutukset... eihän nuo ainakaan ikinä yhdessäkään mun asumassa asunnossa ole kuulunut vastikkeeseen.
ELi vastiketta vastaavia kuluja meillä on jätehuolto ja vesimaksu ( joka tosin usein sekin on vastikkeesta erillinen), ja nämä ovat yhteensä n 50 e kk.
Kiinteistövero on n 400e / vuosi. Vakuutukset ei maksa erikseen, kun on keskitetty lainat ja vakuutukset, eli meillä ei juurikaan vakuutusmaksuja maksella ( oisko max 1000e (/vuosi kahdesta autosta, kämpästä, lasten tapaturma ja sairausvakuutukset)
SÄhkö on maalämmöllä ja tiiviillä talolla kesäisin n 100e/kk ja talvisin n 200e/kk.
Lumityöt tekee naapurissa asuva appiukko, eli meillä on ilmainen huoltoyhtiökin. Nurmikon ajaa lapset viikkorahaa vastaan.
On tää elämä huoletonta!
Kun joku mainitsi ilmaiset puut, niin tää meidän tontti oli metsätontti ennen kuin raivattiin se, ja kaikki ne puut on tuolla puiston puolella sievissä halkopinoissa, joista sitten kannamme puita varaavaan takkaan ja kiukaaseen vielä n. 10 vuotta tätä tahtia...
Meillä on 200m2 okt ( yhdessä kerroksessa, joten neliöt on hyötykäytössä...) ja kuukausittaisia kuluja on tosi vähän. Mua muuten ihmetyttää näissä vastauksissa välillä, että kun verrataan kerrostalon tms. vastikkeeseen kuluja, niin okt kuluihin lasketaan mukaan sähköt ja vakuutukset... eihän nuo ainakaan ikinä yhdessäkään mun asumassa asunnossa ole kuulunut vastikkeeseen. ELi vastiketta vastaavia kuluja meillä on jätehuolto ja vesimaksu ( joka tosin usein sekin on vastikkeesta erillinen), ja nämä ovat yhteensä n 50 e kk. Kiinteistövero on n 400e / vuosi. Vakuutukset ei maksa erikseen, kun on keskitetty lainat ja vakuutukset, eli meillä ei juurikaan vakuutusmaksuja maksella ( oisko max 1000e (/vuosi kahdesta autosta, kämpästä, lasten tapaturma ja sairausvakuutukset) SÄhkö on maalämmöllä ja tiiviillä talolla kesäisin n 100e/kk ja talvisin n 200e/kk. Lumityöt tekee naapurissa asuva appiukko, eli meillä on ilmainen huoltoyhtiökin. Nurmikon ajaa lapset viikkorahaa vastaan. On tää elämä huoletonta!
Totta, sori. Tosiaan vastikkeen lisäksi kaikki muut juoksevat kulut - nekin jotka eivät sisälly vastikkeeseen. On se sitten sähköä, vettä, parkkiruutua, saunaa, vakuutuksia tms.
2,3
[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 12:43"]
Meillä 137m2 ja asumiskulut kaikkineen sisältäen kotivakuutuksen ja sähkön noin 300 Euroa/kk. Takkaa ei käytetä, kun on vain ns. makkaratakka eli talokin on jo aika vanha.
Taloyhtiöissä kamalimpia on ne remontit. En tajua, miten ne voi olla niin kalliita. Esimerkiksi putkiremontti on nykyään ymmärtääkseni minimissään 500 Euroa/m2 eli meidän taloon maksaisi sen mukaan melkein 70000 Euroa. HALOO!! Me remontoitiin talo, siis KAIKKI pinnat pistokkeista kattoihin + uusittiin putket samalla. Rahaa meni noin 40 000 Euroa. Viemärit on uusimatta, mutta toisaalta rahaa meni "taloyhtiöremonttia" vähemmän ja toiseksi mikään putkiremontti ei vaihta kaapistoja, lattioita, keittiökaappeja, väliovia jne. Huoh. 70 000 Euroon olisi tehty kattokin kepeästi ja ikkunat, vaikka niihin ei ole tarvetta. Anopin kerrostalokaksiossa tehtiin ikkunaremontti. Maksoi 6000 Euroa. Miten voi maksaa kolmen ikkunan ja parvekkeen oven vaihtaminen noin paljon? Meillä on 11 ikkunaa ja niiden vaihtaminen maksaisi reilun 10 000 Euroa. Raksafirmat huijaa taloyhtiöitä. Remonttikulut on ihan suhteettomia.
[/quote]
Toi on kyllä niin totta raksafirmoista! Itse kuulun taloyhtiön hallitukseen. Meidän taloyhtiössä maksetaan hieman enemmän yhtiövastiketta, kuin paikkakuntamme vastaavissa yhtiöissä. Joka vuosi teemme jonkun remontin. Emme käytä huoltoyhtiöitä vaan teemme talkoilla kaikki mitä osaamme. Joku osaa sen nurmikon leikkuun ja toinen osaa korjata saunan. Joku taasen tykkää tehdä lumityöt. Ihanaa asua hyvin hoidetussa taloyhtiössä, jossa ei tarvitse ottaa lainaa remontteja varten. Sekä naapurit tuntevat toisensa.. :) Viime vuonnakin tehtiin ikkunaremontti sekä osittainen julkisivuremontti (puupinnat) erittäin halpaan hintaan johon ei tarvinnut taloyhtiön ottaa penniäkään lainaa.
lämmitys, sähkö, vesi/jätevesi ja jätehuolto on n 350€/kk.
Vakuutukset on kaikilla asumismuodosta riippumatta, nuohous kerran vuodessa 40€ ja tonttivero 700€/vuosi
Mun mielestä todella halpaa laatuun nähden
rakennettu 235m2 kivitalo asumiskulut (ilman lainaa) 350€/kk.
Vakuutusta en voi arvioida kun siinä on matka- ja henkivakuutukset samassa, ehkä 40€/kk??
Pihan kustannuksia - piha on valmis eikä ruohonleikkurin bensa maksa kun 10€/kesä, uima-altaan kemikaalit ehkä 50€, lumi luodaan itse tai naapuri veloituksetta traktorilla. Eli näistä ei montaa euroa kuukaudelle tule vaikka joku niitä kehoittikin laskemaan mukaan. Remonttitarpeita ei lasketa koska niitä tekee jokainen halunsa ja varojensa mukaan, huoltokustannuksia ei ole kuin kk summaan jo sisältyvä nuohous 40€/v.
Mikään asumismuoto ei ole huoltovapaa. Jos haluaa että vanha talo pysyy kunnossa, se vaatii jatkuvaa huolenpitoa = rahallista panostusta.
Ostaa/rakentaa 20 vuoden välein uuden talon, niin ei tarvi pahemmin remontoida. Samalla saa päivitettyä tilat ja sijainnin tarpeita vastaavaksi.
Lainakulut, korot + lyhennys on 1000e kuukaudessa. Päälle tulee asumiskuluja aika tasan 300e kuukaudessa. On kolmen hehtaarin tontti, asumispinta-alaa talossa n. 240m2, on piharakennuksia. Ei remontin tarvetta, remontin hinta on noissa lainakuluissa.
Kuka asuu parinsadan neliön kerrostaloasunnossa muka edullisemmin?
Omakotitalo on sellaisen ihmisen valinta joka haluaa ja pystyy vaikuttamaan asumiskuluihin omalla toiminnallaan, kuten me. Kerrostalossa asuu taas sellaiset jotka maksaa yhteisöllisesti kuluja ja riittää että asuu.
Mikään asumismuoto ei ole huoltovapaa. Jos haluaa että vanha talo pysyy kunnossa, se vaatii jatkuvaa huolenpitoa = rahallista panostusta.
Ostaa/rakentaa 20 vuoden välein uuden talon, niin ei tarvi pahemmin remontoida. Samalla saa päivitettyä tilat ja sijainnin tarpeita vastaavaksi.
Hultovapaata ei ole, mutta kun on tehnyt itse voi vaikuttaa siihen, millaista laitetaan. Kun ylläpitää kuntoa koko ajan, säästää tonneja. Suurin osa yleisestä ja jatkuvasta kunnosssapidosta ei vaadi kovin isoja rahallisia ponnistuksia.
Asun Helsingissä maksetussa 50-luvun kerrostaloasunnossa. Vastike hissin rakentamisen ja täydellisen putkirempan jälkeen alle 70 neliön kämpässä reilu 500 euroa.
Vaikka remonttien kuluihin osallistuu monta osakasta, ei se aina tarkoita, että siinä halvemmalla päästäisiin kuin omakotitalon rempoissa. Toisaalta myös väitän, että taloyhtiöissä tuhlataan ja hukataan energiaa paljon enemmän kuin omakotitaloissa. Huolimaton asuminen aiheuttaa kuluja jokaikiselle osakkaalle. Olen kuullut ja todistanut lukuisia kertoja esim sellaista, että talvella pidetään patterit täysillä ja ikkunat auki. Päästetään siis lämpöä harakoille. Kuumaa vettä lorotetaan suihkussa tunteja, koska "taloyhtiö maksaa". Paikoista ei pidetä niin hyvää huolta kun "taloyhtiö maksaa". Paikkoja menee rikki usein, koska vakuutus ja "taloyhtiö maksaa". Sitten kaikkien maksamat vakuutusmaksut nousevat sitä tahtia kun sieltä pitää hakea korvauksia. Pihalle heitetään roskia ja tupakantumppeja, koska "taloyhtiö maksaa" sikakalliille huoltoyhtiölle, joka käy siivoomassa ne pois. Jätekatokseen jätetään roinaa jota sinne ei kuuluisi jättää, koska "taloyhtiö maksaa". Ja kuten kaikki tietää, ei ole mitään kasvotonta "taloyhtiötä joka maksaa", vaan se kaikki on jokaisen osakkaan omasta kukkarosta pois.