Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauan sinulla menee kun lasket päässäsi

Vierailija
13.10.2012 |

7628 x8273

Kerro, osaatko kertotaulun ulkoa vai et. Ja ei, et saa käyttää laskinta, etkä kynää ja paperia.

Haluan vain testata, pitääkö tämä väite paikkaansa, että jos on kertolaskut opeteltu lapsena ulkoa, pystyy laskemaan päässään näppärästi nelinumeroisia kertolaskuja.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertotaulun osaan ulkoa kyllä.

Vierailija
2/16 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen todistetusti älykäs, osaan kertotaulut ulkoa ja teoriassa PYSTYSIN laskemaan tuon,mutta se on kyllä hankalaa. Tämä johtuusiitä, että tutkimusten mukaan ihminen pystyy pitämään mielessään kerralla noin 7 sattumanvaraista lukua tai symbolia ja nuohan ovat toisiinssa nähn sattumanvaraisia.

Mut on siitä kertotaulusta hyötyäkynällä ja papereilla laskiessakin. Ja koneellakin laskiessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kertotaulu on ulkoa opeteltu ja osaan sen.

Vierailija
4/16 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tuolla toisaalla väitettiin, että jos ei ole oppinut kertotaulua tai sitä ei ole opetettu (uskokaa tai älkää, mutta on opettajia,jotka eivät opeta ulkoa kertotaulua), ei selviä nelinumeroisien lukujen kertolaskuista, minkä kertotaulun ulkoa osaavat pystyvät vetämään lonkalta.

Siksi panin tämän aloituksen, että kuinka nopeaa se tulee lonkalta.

Minä en selviä tästä päässälaskuna, vaikka kertotaulun osaan. Siksi ihmettelin väittämää.

ap

Mä olen todistetusti älykäs, osaan kertotaulut ulkoa ja teoriassa PYSTYSIN laskemaan tuon,mutta se on kyllä hankalaa. Tämä johtuusiitä, että tutkimusten mukaan ihminen pystyy pitämään mielessään kerralla noin 7 sattumanvaraista lukua tai symbolia ja nuohan ovat toisiinssa nähn sattumanvaraisia.

Mut on siitä kertotaulusta hyötyäkynällä ja papereilla laskiessakin. Ja koneellakin laskiessa.

Vierailija
5/16 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä edes yritä ruveta laskemaan päässä tarkkaa arvoa. Emme harjoitelleet tätä koulussa, enkä ole harrastanut sitä koulun ulkopuolellakaan.

Osaan peruskertotaulut ulkoa, kirjoittanut lukiossa pitkän matematiikan ja suorittanut DI:n tutkinnon.

Vierailija
6/16 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen todistetusti älykäs, osaan kertotaulut ulkoa ja teoriassa PYSTYSIN laskemaan tuon,mutta se on kyllä hankalaa. Tämä johtuusiitä, että tutkimusten mukaan ihminen pystyy pitämään mielessään kerralla noin 7 sattumanvaraista lukua tai symbolia ja nuohan ovat toisiinssa nähn sattumanvaraisia. Mut on siitä kertotaulusta hyötyäkynällä ja papereilla laskiessakin. Ja koneellakin laskiessa.

Kun opettelee muistitekniikoita. Myös päässälaskuun on tekniikoita. Kannattaa harjoitella

Vierailija
7/16 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kyllä aivan käsittämätöntä, kuinka jotkut pystyvät tällaiseen matemaattiseen ajatteluun. Itse en tähän kykene ja siksipä kunnioitan tällaista kykyä todella paljon.

ap

enkä edes yritä ruveta laskemaan päässä tarkkaa arvoa. Emme harjoitelleet tätä koulussa, enkä ole harrastanut sitä koulun ulkopuolellakaan.

Osaan peruskertotaulut ulkoa, kirjoittanut lukiossa pitkän matematiikan ja suorittanut DI:n tutkinnon.

Vierailija
8/16 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä edes yritä ruveta laskemaan päässä tarkkaa arvoa. Emme harjoitelleet tätä koulussa, enkä ole harrastanut sitä koulun ulkopuolellakaan. Osaan peruskertotaulut ulkoa, kirjoittanut lukiossa pitkän matematiikan ja suorittanut DI:n tutkinnon.

63106444

Vierailija
9/16 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kyllä aivan käsittämätöntä, kuinka jotkut pystyvät tällaiseen matemaattiseen ajatteluun. Itse en tähän kykene ja siksipä kunnioitan tällaista kykyä todella paljon. ap

enkä edes yritä ruveta laskemaan päässä tarkkaa arvoa. Emme harjoitelleet tätä koulussa, enkä ole harrastanut sitä koulun ulkopuolellakaan. Osaan peruskertotaulut ulkoa, kirjoittanut lukiossa pitkän matematiikan ja suorittanut DI:n tutkinnon.

Aloita pienistä luvuista vaikka 23*56=?

Mieti mitä kannattaa laskea ensiksi. Mitä enemmän treenaat sitä helpompaa se on. Aluksi tuntuu varmaan todella vaikealta. Mutta niin tuntuu kilometrin hölkkäkin ihmiselle joka ei ole vuosiin edes kävellyt puolta kilometriä yhtä mittaa.

Tuo ei vaadi mitään savantismia

Vierailija
10/16 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kyllä aivan käsittämätöntä, kuinka jotkut pystyvät tällaiseen matemaattiseen ajatteluun. Itse en tähän kykene ja siksipä kunnioitan tällaista kykyä todella paljon.

ap

Kun krtoo alkupeöislaskun tuhannet keskenään, saa ne kaksi ekaa lukua, " jjoiden yli summa menee". Nollien määrä tulee sitten siitä, monikonumeroisia summia keskenään kerrrotaan.

Vierailija
11/16 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

opetella peruskertotaulut ulkoa, niin ainakin itse olen sitä mieltä että kannattaa.

Nimittäin jos pistetään kertotaulujen osaaja ja ei-osaaja kynän ja paperin kanssa laskemaan kilpaa tuota ap:n esimerkkilaskua, niin lyön kyllä vetoa, että kertotaulun ulkoapaukuttanut suoriutuu urakasta paljon nopeammin kuin se, joka laskee jokaisen stepin erikseen.

Mutta mulle riittää arkipäivässä selviytymiseen se, että pystyn muutamassa sekunnissa arvioida tuloksen melko tarkasti ja tarkan arvon ynnään kalkulaattorilla.

Vierailija
12/16 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan ilmeisesti tarkoitti, että esim. kun tietää, että 6 * 7 = 42, niin 6000 * 700 = 4 200 000. Tuon sun esimerkkitapauksen mallisten nelinumeroisten lukujen kertominen vaatii paljon treenaamista ja oikeeta laskemistekniikkaa.

Mutta tuolla toisaalla väitettiin, että jos ei ole oppinut kertotaulua tai sitä ei ole opetettu (uskokaa tai älkää, mutta on opettajia,jotka eivät opeta ulkoa kertotaulua), ei selviä nelinumeroisien lukujen kertolaskuista, minkä kertotaulun ulkoa osaavat pystyvät vetämään lonkalta. Siksi panin tämän aloituksen, että kuinka nopeaa se tulee lonkalta. Minä en selviä tästä päässälaskuna, vaikka kertotaulun osaan. Siksi ihmettelin väittämää. ap

Vierailija
13/16 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

7628 x8273

Kerron 8273kolmella eli 24 819. Jaan neljällä, 6204,25. Kerron 10 000 eli 620425000. Nyt tiedän paljonko on 7500x8273. 100x8273=827300 ja 25x8273=827300:4=413650:2=206825.

7625x8273 on kolmen edellä mainitun summa. Siihen lisätään 3x8273 eli 24819.

Sitten luovutan ja siirryn allekkainlaskuun

620425000

827300

206825

+ 24819

6214843944

Menikö sinne päinkään?

Vierailija
14/16 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

7628 x8273 Kerron 8273kolmella eli 24 819. Jaan neljällä, 6204,25. Kerron 10 000 eli 620425000. Nyt tiedän paljonko on 7500x8273. 100x8273=827300 ja 25x8273=827300:4=413650:2=206825. 7625x8273 on kolmen edellä mainitun summa. Siihen lisätään 3x8273 eli 24819. Sitten luovutan ja siirryn allekkainlaskuun 620425000 827300 206825 + 24819 6214843944 Menikö sinne päinkään?

Kunnioitettavaa yritystä kuitenkin ja hatunnosto siitä hyvästä

Vierailija
15/16 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun laitoin tuon kysymyksen, mietin itse, että mistä ihmeestä tuon edes aloittaisi. Sen takia on kiva kuulla, mistä päin tällaisen purkaminen aloitetaan päässälaskuna.

Kiitos sinulle kun viitsit konkretisoida tämän näin selkeästi.

ap

ap

Kun krtoo alkupeöislaskun tuhannet keskenään, saa ne kaksi ekaa lukua, " jjoiden yli summa menee". Nollien määrä tulee sitten siitä, monikonumeroisia summia keskenään kerrrotaan.

Vierailija
16/16 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaa kertoa myös päässään nelinumeroiset luvut. Minä olen sitä mieltä, että keskivertotallaaja ei niin vain laske, vaikka osaisi edes ja takaisin ne luvut ulkoa. Vaatii hiukan enemmän harjoittelua ja juuri sitä, että osaa laskea, eikä pelkästään hokea taulukot ulkoa.

ap

vaan ilmeisesti tarkoitti, että esim. kun tietää, että 6 * 7 = 42, niin 6000 * 700 = 4 200 000. Tuon sun esimerkkitapauksen mallisten nelinumeroisten lukujen kertominen vaatii paljon treenaamista ja oikeeta laskemistekniikkaa.

Mutta tuolla toisaalla väitettiin, että jos ei ole oppinut kertotaulua tai sitä ei ole opetettu (uskokaa tai älkää, mutta on opettajia,jotka eivät opeta ulkoa kertotaulua), ei selviä nelinumeroisien lukujen kertolaskuista, minkä kertotaulun ulkoa osaavat pystyvät vetämään lonkalta. Siksi panin tämän aloituksen, että kuinka nopeaa se tulee lonkalta. Minä en selviä tästä päässälaskuna, vaikka kertotaulun osaan. Siksi ihmettelin väittämää. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi