PK-lasten arkea: Lapset eivät osaa enää leikkiä kotia
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012101216194522_uu.shtml
Onko ihme, kysyy kotona lapsensa hoitava äiti?
Kommentit (70)
Mutta milläs selitätte tämän: "Lapsia on jouduttu muun muassa opastamaan, että vauvanuken paikka ei ole uunissa."
Tuskinpa muulla kuin että eihän ne rassukat ole kotona edes sen vertaa että joku uunia käyttäisi. Vastaavia esimerkkejä on varmaan vaikka kuinka paljon.
Mistäköhän tuo uusavuttomuus kumpuaa?
Meillä nimittäin lapset käyttää tavaroita kulloisenkin tarpeen mukaan. Eli jos nukella ei ole sänkyä niin se sänky voidaan tehdä vaikka uunista. Ei se lapsille ole niin nuukaa, pääasia että nukella on sänky. Aikuisilla taas on suuri tarve pitää uuni uunina ja mennä leikkiin neuvomaan kuinka asioiden pitää olla, uunin pitää olla uuni, ei sinne nukkea saa laittaa. Itsekin tuota joskus tein, kunnes lapset topakasti sanoivat että kyllä me tiedetään, mutta tässä leikissä tää juttu on nyt tää eikä se mikä se oikeesti on. Aikuisten pitäis muistaa, että lapsilla on leikeissä oma logiikkansa joka ei aina aukea aikuiselle.
Mua nyt lähinnä häiritsee miksi lapsen pitäisi käyttää uunia leikeissä vain uunina?
Mun lapset käyttää leikkiäuunia kyllä moneen muuhunkin kuin ruoanvalmistukseen, se voi olla esim. akvaario tai telkkari (jolloin siellä voi hyvin olla eläviä otuksia).
Minusta on lähinnä huolestuttavaa jos lapsi leikkii vain 'oikealla' tavalla, eikä käytä mielikuvitusta.
Osa meillä kyläilevistä lapsista huomauttelevat meidän lapsillemme 'väärin leikkimisestä' kun lapseni keksivät vaihtoehtoisia käyttötarkoituksia leluille tai muokkaavat koottavia leluja erilaisiksi kuin mitä kokoamisohjeessa sanotaan, tai lisäävät niihin uusia ominaisuuksia.
"Ei sillä noin voi leikkiä, sillä leikitään näin" tai "on tyhmää muunnella leluja tolleen" ovat melko tavallisia kommentteja muutamien lasten suista.
No, ainakin nämä kommentoivat lapset ovat oppineet hienosti, että on vain yksi oikea tapa eikä siitä saa poiketa.
Minusta on kurjaa että jo pienellä lapselle voi mielikuvitus kadota täysin :(
tai voisiko se nukke ollakin paisti/uunivuoka/pannukakku, joka laitetaan uuniin?
Asioita voi katsoa monelta kantilta ;)
tämän niin, että kotoahan se malli tulee..
Ei se, että lapsi on pk:ssa ole se "huono juttu" vaan se, että kotona ei tehdä ruokaa, jolloin malli ei ole siirtynyt.
Mutta milläs selitätte tämän: "Lapsia on jouduttu muun muassa opastamaan, että vauvanuken paikka ei ole uunissa." Tuskinpa muulla kuin että eihän ne rassukat ole kotona edes sen vertaa että joku uunia käyttäisi. Vastaavia esimerkkejä on varmaan vaikka kuinka paljon. Mistäköhän tuo uusavuttomuus kumpuaa?
Meillä nimittäin lapset käyttää tavaroita kulloisenkin tarpeen mukaan. Eli jos nukella ei ole sänkyä niin se sänky voidaan tehdä vaikka uunista. Ei se lapsille ole niin nuukaa, pääasia että nukella on sänky. Aikuisilla taas on suuri tarve pitää uuni uunina ja mennä leikkiin neuvomaan kuinka asioiden pitää olla, uunin pitää olla uuni, ei sinne nukkea saa laittaa. Itsekin tuota joskus tein, kunnes lapset topakasti sanoivat että kyllä me tiedetään, mutta tässä leikissä tää juttu on nyt tää eikä se mikä se oikeesti on. Aikuisten pitäis muistaa, että lapsilla on leikeissä oma logiikkansa joka ei aina aukea aikuiselle.
viimeksi tällä viikolla omalla lapsellani toimi kännykkäpussi sekä "nallenkorvapanta" PetShoppien sänkyinä. Niin ja oranssi pikkumatto oli lampi jossa uiskenteli kala. Olisi varmaan pitänyt mennä sanomaan, että vesi ei ole oranssia...
= pois huoneesta ja sieltä ei tahtonut päästä palaamaan kun kotona oli ruokailut, ulkoilut, pyykit ja vaikka mitä pikkuäideillä. Siksi meilläkin oli mielikuvitusisä joka oli töissä, ja veljeni oli perheen koira.
Paljon parempi jos nykylapsille on selvä juttu että kotona työt kuuluu kaikille.
Olipa ehkä viikon tyhmin lehtijuttu, oikein ongelma että lapsi leikkii väärin :D
leikkipesukoneeseen :D Ei tainnut osata ihan oikein leikkiä. Ja nyt kotona tunkee suihkulelujaan oikeaan pesukoneeseen.
mikä vaikkapa äitiin tai äidin rooliin liitetään. Nykypäivän äidit tekee niin paljon kaikkea muutakin kuin hämmentävät keittoja ja paikkaavat vaatteita. Mun lapset saattavat kotileikeissään esim. lähettää sähköposteja, skypettää ulkomaille yms. Kyllä mä hämmästyisin jos ne vaan astioiden kanssa hääräilisi.
Itse näen tämän niin, että kotoahan se malli tulee..
Ei se, että lapsi on pk:ssa ole se "huono juttu" vaan se, että kotona ei tehdä ruokaa, jolloin malli ei ole siirtynyt.
80-luvulla jo kukaan ei halunnut olla isä, koska isän piti lähteä töihin= pois huoneesta ja sieltä ei tahtonut päästä palaamaan kun kotona oli ruokailut, ulkoilut, pyykit ja vaikka mitä pikkuäideillä. Siksi meilläkin oli mielikuvitusisä joka oli töissä, ja veljeni oli perheen koira.
Paljon parempi jos nykylapsille on selvä juttu että kotona työt kuuluu kaikille.Olipa ehkä viikon tyhmin lehtijuttu, oikein ongelma että lapsi leikkii väärin :D
Kukaan ei halunnut olla isä, sillä isä vaan kävi töissä ja luki sohvalla sanomalehteä.
Itse leikin (silloin 70-luvulla) mummon kanssa junaa siten, että laitettiin kaikki keittiön tuolit jonoon lattialle ja sitten matkustettiin.
Joo, tiedettiin kyllä mummon kanssa ettei se oikeasti ollut juna vaan pelkkiä tuoleja ;)
Sillä tuolijunalla tehtiin paljon hienoja matkoja vieraisiin maihin ja kaupunkeihin.
Tästä voidaan vetää semmoinen johtopäätös, että väärin leikkijöitä oli jo 70-luvulla. Pahimmillaan jopa mummot yllyttivät lapsia leikkimään väärin :D
artikkelissa kyllä on ja se on se että alle kouluikäiset leikkii barbeilla.
Millä ne sitten 10-12 vuotiaina leikkii... no ei ne leiki. No mitä ne tekee?
Minä en ihan usko koko uutista. Esim. miksei vauvanukkea voisi laittaa uuniin? Oma poikani teki aikoinaan niin toistuvasti, enkä katsonut asiakseni huomauttaa siitä hänelle. Ruokaa meillä laitetaan jne. eli uuni ei todellakaan ole vieras väline (viimeksi eilen poika ihasteli siellä paistuvaa pannukakkua).
Vähän hakemalla haettu uutisaihetta? Lasten leikit ja lempilaulut muuttuvat ajan myötä, onhan esim. PMMP tehnyt lastenlevyn ja jos kotona ylipäätään kuunnellaan suomalaista popmusaa, onko ihmekään että piltit oppivat sanat?
"ennen lapsilla oli tarkka tietämys, mitä askareita kodissa kuului kenenkin tehdä."
Mä sitten ilmeisesti leikin jo 70-luvulla väärin, koska meillä isä mm. imuroi ja laittoi ruokaa, joten oletin sen olevan ihan normaalia.
kuka kertoisi tarhan tädille tasa-arvosta ;)
Olisin varmaan ihmetellyt jos vitos-kutosluokkalaiset olisi vielä barbileikkejä leikkineet.
tyttäreni nykyään samassa iässä.
Tätä muuten laulettiin 80-luvun alussa päiväkodissa:
http://www.lyricsmode.com/lyrics/m/mikko_alatalo/taitaa_tulla_kes.html
Olisin varmaan ihmetellyt jos vitos-kutosluokkalaiset olisi vielä barbileikkejä leikkineet.
ei kotona juurikaan ruokaa laiteta: ei tehdä kaikkea alusta loppuun niin että siihen tunteja tuhraantuisi.
mikä vaikkapa äitiin tai äidin rooliin liitetään. Nykypäivän äidit tekee niin paljon kaikkea muutakin kuin hämmentävät keittoja ja paikkaavat vaatteita. Mun lapset saattavat kotileikeissään esim. lähettää sähköposteja, skypettää ulkomaille yms. Kyllä mä hämmästyisin jos ne vaan astioiden kanssa hääräilisi.
Itse näen tämän niin, että kotoahan se malli tulee.. Ei se, että lapsi on pk:ssa ole se "huono juttu" vaan se, että kotona ei tehdä ruokaa, jolloin malli ei ole siirtynyt.
henkilöllä on lapsista isompi otos kuin minulla, mutta ainakin minun lapseni ja heidän kaverinsa leikkivät kyllä kotia melko "perinteisellä" tavalla.
Tuo pop-laulujen laulaminen ei kyllä ole mikään uusi ilmiö. Niitä laulettiin kyllä jo 30-vuotta sitten niin, että piha raikui. Itse ainakin lauloin 27 vuotta sitten kavereideni kanssa Dingon Autiotaloa ja Nahkatakkista tyttöä lumilinnassa :).
päiväkodistakin, mutta mun lapset ovat päiväkodin aloittamisen jälkeen valittaneet nimenomaan siitä, ettei enää ole aikaa leikkiä... enkä siis ole tuo lainaamasi kirjoittaja.
Voi olla, että päiväkodin arkeen mahtuu useita tunteja vapaata leikkiä, mutta se aika ei ole yleensä yhteen putkeen, vaan ripoteltuna sinne tänne. Ja jokaisen "pätkäleikkihetken" ajasta vie aikaa myös lelujen kerääminen, joten mitään kovin pitkäjänteistä leikkiä tuskin edes kannattaa aloittaa.
Ai, mun lapsen päiväkodissa on vapaa leikkiaikaa joka päivä useita tunteja Ja hei on myös aina leikkikavereita, toisin kuin kotilapsilla.
laulutuokion ja lounasta edeltävän käsienpesun yhteydessä. Siinä ajassa ei todellakaan leikitä yhtään mitään perinteistä. Juuri ja juuri saa astiaston katettua pöydälle, kun leikki pitää siivota pois.
Kotilapsilla sama leikki voi olla menossa viikkotolkulla, päiväkoti on pätkäelämää.
Tuskin sinäkään aloitat lasten vaatettamista pellon kyntämisellä ja pellavan viljelyllä?
Äitini leikki 40-50-luvuilla vaatteiden tekemistä tällä tavoin. Ensin kynnettiin, sitten kylvettiin, korjattiin, liotettiin maakuopassa, kouskutettiin, riivittiin (tälle on varmaan oikea sanakin), kuivatettiin, kehrättiin langaksi, kudottiin kankaaksi, leikattiin vaatteiksi, ommeltiin (käsin).
Miten teillä muuten lapset leikkivät pyykinpesua? Kai he ensin kantavat vedet joesta, hakkaavat halot, lämmittävät pesuveden saunassa, liottavat vaatteet, pesevät pyykkilaudan avulla, keittävät, huuhtelevat _joessa_ kylmien pakkaskelienkin aikaan.
Arvaapa miten leikkivät makkarakeiton tekoa? Teurastettiin sika (yksi sisaruksista sai olla kiljuva sika, tämä oli kuulemma lempirooli leikissä), keiteltiin sianpääsyltyt ja makkarakin tehtiin itse.
Minäkään en leikkinyt 70-luvulla kotia samoin kuin äitini oli leikkinyt, niin miksi lasteni pitäisi leikkiä kotia samoin kuin minä?
ei kotona juurikaan ruokaa laiteta: ei tehdä kaikkea alusta loppuun niin että siihen tunteja tuhraantuisi.
Itse näen tämän niin, että kotoahan se malli tulee.. Ei se, että lapsi on pk:ssa ole se "huono juttu" vaan se, että kotona ei tehdä ruokaa, jolloin malli ei ole siirtynyt.
Väärin leikitty. Vai olisiko niin, että lapset ovat nykyään mielikuvituksekkampia ja vapaampia normeista?
:D