Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

PK-lasten arkea: Lapset eivät osaa enää leikkiä kotia

Vierailija
12.10.2012 |

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012101216194522_uu.shtml

Onko ihme, kysyy kotona lapsensa hoitava äiti?

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

te lapsenne päiväkotiin laittaneet äidit, jotka vastailette tähän ketjuun. :-) Eikö teitä yhtään häiritse se, mitä tuolla artikkelilla yritetään sanoa?

Opetan työkseni medialukutaitoa, mutta tuon artikkelin viesti oli aika omituinen. Lapset leikkivät kotia eri tavalla kuin ennen, ja se on pahasta.

Vierailija
22/70 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

te lapsenne päiväkotiin laittaneet äidit, jotka vastailette tähän ketjuun. :-)

Eikö teitä yhtään häiritse se, mitä tuolla artikkelilla yritetään sanoa?

mutta onneksi tuo ikivanhan pk-tädin haikailu 40 vuoden takaisiin sukupuolirooleihin ja lastenlauluihin ei ole niin vakavasti otettavaa :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset käyttää leikkiäuunia kyllä moneen muuhunkin kuin ruoanvalmistukseen, se voi olla esim. akvaario tai telkkari (jolloin siellä voi hyvin olla eläviä otuksia).

Vierailija
24/70 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hei on myös aina leikkikavereita, toisin kuin kotilapsilla.

laulutuokion ja lounasta edeltävän käsienpesun yhteydessä. Siinä ajassa ei todellakaan leikitä yhtään mitään perinteistä. Juuri ja juuri saa astiaston katettua pöydälle, kun leikki pitää siivota pois.

Kotilapsilla sama leikki voi olla menossa viikkotolkulla, päiväkoti on pätkäelämää.

Vierailija
25/70 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvänen aika, eläkkeelle vaan koko eukko. Onneksi oma lapseni ei ole tuossa päiväkodissa hoidossa!!

Ei minunkaan lapsuudessa kotileikissä kukaan halunnut olla isä!! Ja AINA on ollut suosituin rooli se äidin tai lemmikkieläimen rooli. Ei kukaan halua leikkiä lastakaan!! koska jo ollaan lapsia.

Ja se, että leikissä vauvanukke laitetaan uuniin: ehkä kyse ei todellakaan ole siitä, että ei ymmärretä uunin käyttötarkoitusta, tai ettei tajuta ettei oikeaa ihmistä saa laittaa uuniin, vaan ehkä kyse onkin siitä, että lelua käytetään monipuolisesti. Eli uunin ei tässä olekaan ollut uuni, vaan matkasänky tai pesä, jonne vauva on mennyt. Tai vauvanukke on leikkinyt piilosta ja mennyt ns. piiloon. ???!!

Ja että lautkin ovat vääriä.. ei siis suinkaan se, että lapset laulaa.. vaan kun väärää laulua laulavat. Ihan Maija vilkkumaata, kamalaa!

Omat lapseni lauloivat -90-luvun alussa Eppu Normaaleja: "siis ryyppäämään ryyppämään joka aamu sännätään".... "kun kitara sooiii, ei itkeä saaaa..."

Perhepäivähoitaja parikymppinen äiti oli aivan järkyttynyt. Minä olin itsekin parikymppinen ja kuuntelin eppuja kaiken aikaa, hoilasin mukana, joten tottahan lapset niitä lauloivat.

Meillä on kotona lasten cd, Urpo ja Turpo. 5 v tytöstä paras laulu ja paras laulun kohta on: ".... hurja hai, hullabulla, hurjat on hampaat sulla.. tekohampaat klonksuttaa!!..." ja sen kohta, jossa lauletaan "..aikoo fiinimmäksi".. en muista siitä nyt tähän hätään muita sanoja.

Ja leikkimökissään leikkii kissa-leikkejä, ei suinkaan äiti-isi-kotileikkejä. Väärin leikkii siis hänkin,. voivoi.

Ja KYLLÄ. LEIKIT OVAT MUUTTUNEET 40 VUODESSA , tämän päivän lapset eivät todellakaan ole kiinnostneita samoista leikeistä kuin minä aikoinaan lapsen, EIKÄ TARVITSEKAAN!

Vierailija
26/70 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä mä töissä, sen voinee päätellä siitä, että roikun täällä tähän aikaan.

Mutta ei, ei mua häiritse. Lapset eivät pidä uunia välttämättä uunina leikissä. Onko nyt sinusta ongelma se, että kotona ei tehdä mitään, joten lapset eivät opi? Vai että lapset eivät ole kotona, joten eivät opi? Vai se, että isää ja äitiä ei tosiaan enää voi leikissä erottaa toisistaan sen perusteella, mitä tekevät? Minun lapseni lempileikki, jota harrastaa päivittäin, on puhua puhelimessa. Hmm.. Ja ei, ei se varmasti edes osaisi käyttää lankapuhelinta tähän soittamisleikkiinsä, sen sijaan kaukosäätimellä, taskulaskimella ja melkein millä tahansa palikalla soitellaan. Maailma muuttuu.

Vierailija
27/70 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä tällä yritetään sanoa. Minä käsitän sen vain niin, että tuota pk-työntekijää harmittaa ja huolestuttaa, kun lapset eivät leiki samalla tavoin kuin 40 vuotta sitten.

Munkaan lapset ei "osaa" leikkiä kotia. Ne leikkivät kyllä ihan sujuvasti vakoilurobotteja ja apinoita. En mä nyt tätä kauhean huonona asiana osaa nähdä. Ja jotta te kaikki olisitte nyt kauhean yllättyneitä, niin voin kertoa, että tästä huolimatta meillä kotona imuroidaan ja laitetaan ruokaa uuniin. Ja äiti ja isä pussaileekin välillä.

Vierailija
28/70 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos just tajusin että meidän poika varmaan pkodin kotileikissä silittää kun ei ikinä ole nähnyt mua silitysrauta kädessä mutta isänsä joka aamu.

Vierailija
29/70 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan niillä oli yhteinen poikaystävä (ainoa omistamamme Ken) jonka nimi oli aina David Hasselhoff. Eikä minua huostattu, olisi varmaan pitänyt.

Tää oli hauska :D : D :D *repesin*

David Hasselhoff *en voi kuin nauraa*

Vierailija
30/70 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kotona taas en anna majan vallata olkkaria kuin yhdeksi illaksi.

Päiväkodissa on leikkitilat pelkästään leikkiä varten. Harvassa kodissa on yhtä hulppeita leikkitiloja.

Kotilapsilla sama leikki voi olla menossa viikkotolkulla, päiväkoti on pätkäelämää.

Vierailija
31/70 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...luovuus kunniaan ja lasten kuuluukin käyttää niitä annettuja leluja "väärin", eihän ne vielä osaa käyttöohjeitakaan lukea.

Ja jos sillä vauvanukella oli kylmä... peittoa ei näkynyt eikä saunaa, niin onhan sen nuken lämmittäminen uunissa ihan vain osoitus empatiasta ja huolenpidosta :)

Saattoihan se uuni olla tuossa leikissää vaikka kuuraketti.

Rajoittuneita tätejä tuossa artikkelissa.

Vierailija
32/70 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä kun on siinä vaiheessa jo se äiti valittu eli poika ei pääsisi edes sitä sanomaan, kuka on leikkikodissa äitinä. Aika nössö mies, jos suostuu isäksi kenen tahansa perheessä :-).

Vierailija
33/70 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

just se, että leikit on muuttuneet. Haastateltu täti kertoo, että leikit on erilaisia kuin ennen, ja että vanhojen laulujen sijaan lauletaan uusia. Ei hän edes vihjaa, että tässä olis jotakin pielessä.

Lehden toimittaja on räpeltänyt ilkeähkön ja provosoivan otsikon mutta itse jutussa ei ole mitään negatiivista.

Vierailija
34/70 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen on tädit tehneet ja tädit päättää, miten sillä saa leikkiä. Mutta jos lapset tekevät itse spontaanin majan, se pitää purkaa, koska se ei sovi senhetkiseen projektiin.

Kotona meillä on ihan erikseen leikkihuone, eikä kukaan vedä hernettä nenään, vaikka kirjastossa olisi muumitalo kuukausia.

Vierailija
35/70 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta milläs selitätte tämän: "Lapsia on jouduttu muun muassa opastamaan, että vauvanuken paikka ei ole uunissa." Tuskinpa muulla kuin että eihän ne rassukat ole kotona edes sen vertaa että joku uunia käyttäisi. Vastaavia esimerkkejä on varmaan vaikka kuinka paljon. Mistäköhän tuo uusavuttomuus kumpuaa?

Minä elin lapsuuteni perinteisissä kotiympyröissä, hillot keitettiin itse, kinkku suolattiin, kotitöitä tekivät kaikki. leikeissä sen sijaan oli luovuutta enemmänkin, nuket olivat välillä missä sattuu (tajusimme toki että ne eivät ole oikeita) mutta uuni esimerkiksi ei ollut aina uuni, se oli välillä luola, jääkaappi, teltta, rotko, tai sitten se oli paikka johon johon joku säilöttiin kun sen tarkoitus oli olla vaikka kodin ulkopuolella päivä. Eli poissa näkyvistä. Tuo täti olisi tarvinnut jotain luovaa leikkiä pienenä myös. ja sanoottakoon vielä että jokainen viidestä lapsestani on elossa ja voi hyvin, en ole heittänyt heitä rotkoon pienenä.

Vierailija
36/70 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

te lapsenne päiväkotiin laittaneet äidit, jotka vastailette tähän ketjuun. :-) Eikö teitä yhtään häiritse se, mitä tuolla artikkelilla yritetään sanoa?

että kun 3-ja 5-vuiotiaana päiväkotiin menneet lapseni pääsevät hoidosta kotiin, kotona ei syödä, ei siivota, ei pestä pyykkiä? Mitäs me sitten tehdään?

Eniten meidän lapset tykkäävät sienien kuivaamiseta, mehumaijan käytöstä ja pyykkien viikkauksesta. Turmeltuneet apinat.

Vierailija
37/70 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekö, että on paha asia, jos leikkiuuni toimii sänkynä/kehtona/nukenrattaina/keskoskaappina, niin kuin joku sanoi.

Tämähän on sitä suurta mielikuvituksen käyttämistä, mitä pitäisi arvostaa. Omassa päiväkodissa, jossa olen siis töissä, ainakin rahat ovat niin tiukilla, että ohjaamme lapsia luovuuden käyttöön leikkikalujen suhteen. Astiat ovat mm. tänä syksyjä toimineet niin asioina, kuin sairaalan kaarimaljoina ja alusastioina (pari lasta ollut sairaalahoidossa), lemmikkien ruokakippoina, nukkejen pottina, Barbie-nukkejen (saatu lahjoituksena) kylpyammeina, uima-altaina ja kylpylöiden hoiva-altaina (tehty Barbien kylpylä), Barbien ja nukkekodin tuoleina, jakkaroina, pöytinä, ritarihahmojen linnoituksina, kun palikat kävivät vähiin, kemistien koelaboratorion välineinä, apteekin lääkerasioina (leikittiin apteekkia), merirosvojen aarteena (kulta- ja hopea-aarteina toimivat keltaiset asitat, punaiset olivat rubiineita) merirosvojen arkkuna toimi pahvilaatikko.

Ehkäpä meidän olisi pitänyt vähistä määrärahoista hankkia joka leikkiin ne omat oikeat välineet ja ohjata lapsia käyttämään noita astioita vain astioina.

Vai onko paha asia se, että halutaan leikkiä kotieläimiä? Tai että perheenisän rooli ei ole sama kuin se oli 50-luvulla? Tuoda raha kotiin ja hakata lapset, jos ovat olleet tettelemattomia päivän aikana äitinsä kanssa?

Minua jäi kiinnostamaan, että mitäköhän hastateltava tarkoitti sillä, että kenen kuuluu mitäkin askareita tehdä.

Vierailija
38/70 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitä vielä kommentoi toinen viisas:

"Onko ihme, kysyy kotona lapsensa hoitava äiti?"

Heh heh, ikään kuin vain kotona kasvaneet lapset osaisivat leikkiä niitä "oikeita" leikkejä ja päiväkotilapset ei.

"Vauvanuken paikka ei ole uunissa".

Oisko nyt paikka pk-henkilökunnallekin pitää jonkinlainen mediaosaamisen kurssi, kun nykyään niin kovasti kommentoivat vähän kaikkea. Joku voi vielä ottaa tosissaan nämä asiantuntevat kasvatusammattilaisten kommentit ja ahdistua.

Vierailija
39/70 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kenenkin tehdä

mua pelottaa että me miehen ja lasten kanssa leikitään kotia väärin

Vierailija
40/70 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan niillä oli yhteinen poikaystävä (ainoa omistamamme Ken) jonka nimi oli aina David Hasselhoff. Eikä minua huostattu, olisi varmaan pitänyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi