Kirkossa kuohuu jooga kohu!
Kirkossa on käynnissä jooga kohu. Kiivas keskustelu puolesta ja vastaan. Kirkon jooga seminaarin kannanotto;
http://koti.phnet.fi/petripaavola/Jeesusjajoogaeisoviyhteen.html
Kommentit (147)
kiduttaako mielikuvitusolento iankaikuisesti voimisteluliikkeiden tekemisestä, niin jatkon suhteen niinsanutusti taivas on rajana.
Liperit kaulassa väpättää kun oman asian puolesta alkaa taisto. Hutkii jokainen asiansa puolesta. Mihin tää kaikki johtaa? Luottamukseen vai epäluottamukseen? Ken tietää kertokoon.
Petri Paavolan näkemys ei ole ev.lut kirkon näkemys....!
Itsekin olen asiaa miettinyt. Kiinnostaisi kokeilla astangajoogaa tms. mutten halua altistua millekään pahoille hengille.
Pilatesta olen joskus kokeillut, siitä en ainakaan mitään hengellistä löytänyt.
En oikein ymmärrä, miten jooga voi olla niin haitallista ja salakavalaa..?! Olen melko maallinen luterilainen, joten on vaikea ymmärtää että joogalla olisi niin huonoja vaikutuksia hengellisessä mielessä. Jotenkin uskoisin että pystyn arvioimaan itse, millainen ilmapiiri joogatunnilla on, jos se on hengellinen, niin huomaan varmasti enkä mene sinne toista kertaa. Jos siellä keskitytään joogan fyysiseen puoleen, niin tuskin sieltä mitään pahoja vaikutteita saa....
Ei-uskovasta nämä ajatukset ovat ihan hulluja, mutta ei se mittään!
Kun joogasaliin astelet. Viekotteleva henki ympärilläsi pörrää. Pyörähdys sinne ja tänne. Vielä venytys päälle. Rauhoitetaan mieltä. Meditoidaan päälle. Kas olet jo koukun niellyt. Ansassa olet pahan hengen.
Spagettihirviöön uskovan kulttuurin traditioiden mukaisesti. Joutuisiko voimistelija silloinkin pahan hengen ansaan?
Petri Paavolan näkemys ei ole ev.lut kirkon näkemys....!
Itsekin olen asiaa miettinyt. Kiinnostaisi kokeilla astangajoogaa tms. mutten halua altistua millekään pahoille hengille.
Pilatesta olen joskus kokeillut, siitä en ainakaan mitään hengellistä löytänyt.
En oikein ymmärrä, miten jooga voi olla niin haitallista ja salakavalaa..?! Olen melko maallinen luterilainen, joten on vaikea ymmärtää että joogalla olisi niin huonoja vaikutuksia hengellisessä mielessä. Jotenkin uskoisin että pystyn arvioimaan itse, millainen ilmapiiri joogatunnilla on, jos se on hengellinen, niin huomaan varmasti enkä mene sinne toista kertaa. Jos siellä keskitytään joogan fyysiseen puoleen, niin tuskin sieltä mitään pahoja vaikutteita saa....
Ei-uskovasta nämä ajatukset ovat ihan hulluja, mutta ei se mittään!
jooga on oikeasti fyysisiä harjoituksia ja hengitysharjoituksia. Ja syvärentoutumista. MInusta on todella outoa että joku uskonto on uhattuna siksi että ihminen hoitaa kroppaansa ja mieltänsä, oppii kuuntelemaan itseään ja omaa hyvinvointiaan. Joogaan liittyy se, että oppii hallitsemaan ja hillitsemään ajatusten tulvaa, ja ajatus rakkaudellisesta ja rauhanomaisesta suhtautumisesta itseen ja toisiin. Eikös se ole kristinuskonkin sanoma, mutta hukkuu kaikenmaailman kompleksisten egoististen vouhotuksen alle...? Kirkossa kumarrellaan kuvia, joogassa otetaan vastuu siitä että itse ajattelee hyvää. Karmajooga esimerkiksi tarkoittaa pyyteetöntä auttamista, hyväntekemistä toisille, ei muuta.. Eikös se kirkko yritä- huonolla menestyksellä- ihan samaa? Joogan mukaan ajatus toisten auttamisesta tuottaa iloa, kirkko taas syyllistää syntistä kurjaa. Ja tavallisella joogasalilla edes nämä asiat eivät tule esiin, vaan kyseessä on yksinkertaisesti erittäin hyvä, vuosituhansia vanha fyysisen harjoituksen muoto joka parantaa ryhtiä, kaikkea elintoimintaa, postaa stressiä yms. Jos uskonto haluaa sulkea jotakin ulkopuolelle, siinä on jotain mätää; salattavaa yms. Jos on uskonsa kanssa sinut ja vahva, ei sitä mikään horjuta. Mut krsitinuskon varsinkin nämä kiihkohaarat perustuukin ihmisten kontrollointiin, elämänpiirin pienentämiseen yms. Valta on yksittäisten ihmisten käsissä ja heidän egonsa (ja omat pelkonsa) määrää mitä saa tehdä ja olla. Oikea usko on läpinäkyvää koska se on totta. Joogan kieltäminen on ihmisen pelkoa, ei mitään jeesuksen rakkautta. IHmisenä voit varmasti paremmin tekemällä joogaharjoituksia ja ottamalla vastuuta itsestäsi kuin pelonsekaisesti yrittämällä noudattaa jotain toisten ihmisten asettamia kieltoja. Ei mustakaan koskaan tule buddhalaista munkkia tai edes buddhalaista, mutta jooga on keskeinen osa sekä fyysistä että henkistä hyvinvointiani. Olen parantunut sen avulla mm. vaikeasta selkävammasta ja astmasta. Sekä päässyt eroon stressistä. Ei ole evlut kirkko osannut auttaa missään näissä.
Seminaarissa esitettiin seuraavanlainen ajatus: Uskontoa ja kulttuuria ei voi tarkkaan ottaen erottaa: pelastushistoria aina ”synkretististä”. Hindulaisuus on sateenvarjotermi intialaiselle uskonnollisuudelle. Intian uskontohistoriassa jooga monina versioina. Intiassa on jo ilmaistu kristinuskoa ’hindulaisuuden’ antamissa raameissa. Joogan voinee siksi irrottaa hindulaisesta metafysiikasta ja istuttaa toisenlaiseen viitekehykseen.
Synkretismi tarkoittaa uskontojen sekoittumista ja sulautumista toisiinsa. Raamatun opetuksessa Raamatullinen usko ei saa sekoittua ja sulautua muiden uskontojen kanssa, vaan Raamatullisen uskon tulee pysyä tarkasti yksistään Raamatun opetuksen mukaisena.
Seminaarissa tuli jälleen esille suuri eksytys ja valhe. Seminaarissa tuotiin esille, että Intiassa on ilmaistu kristinuskoa hindulaisuuden antamissa raameissa. Tämä on tuttu pahojen henkien valhe tarkoituksenaan opettaa, että kaikki uskonnot ja uskot ovat samaa alkuperää, joka esiintyy vain erilaisten raamien sisällä, mutta kyseessä on sama asia. Toisin sanoen kyse on ekumeniasta, joka julistaa kaikkien uskontojen ja uskojen olevan eri polkuja yhden ja saman totuuden ja jumaluuden luokse.
Jos sinä uskot edellä olevaan valheeseen, niin silloin jooga ja hindulaisuus voidaan istuttaa valheelliseen kristinuskoon. Joogaa ja hindulaisuutta ei voida istuttaa Raamatulliseen kristinuskoon. Valhe koittaa kaikin tavoin väkisin istuttaa itsensä totuuden lähteelle tarkoituksenaan turmella totuus ja asettaa sen tilalle valhe, jota ihmiset luulevat totuudeksi. Jeesuksella ja joogalla ei ole mitään yhteistä, sillä Jeesus edustaa totuutta ja jooga valheellista henkisen kasvun tietä.
Teksti kopsattu aloituslinkin sivulta!
ev.lut Kirkkoon. Onhan siellä naispappit sekä abortti ja homot on tulossa jne. Ei yksi joooga siinä mitään tee.
Itse en kuulu kirkkoon mutta jos kuuluisin niin valitsisin jonkun joka todella on oma uskontonsa. Buddhalaisuudessa esimerkiksi ei asiat ole muuttuneet vuosituhansiin. Homous ja naispapit ei tule koskaan siihen kuulumaan koska he noudattavat tuhansia vuosia vanhaa uskontoa jossa on omat sääntönsä. Sama on Ortodoksikirkolla ja Katolisella kirkolla.
Itse kannatan tavallista elämää jossa hyväksytään ihminen; homot,naiset,abortit yms.
Seminaarissa esitettiin seuraavanlainen ajatus: Uskontoa ja kulttuuria ei voi tarkkaan ottaen erottaa: pelastushistoria aina ”synkretististä”. Hindulaisuus on sateenvarjotermi intialaiselle uskonnollisuudelle. Intian uskontohistoriassa jooga monina versioina. Intiassa on jo ilmaistu kristinuskoa ’hindulaisuuden’ antamissa raameissa. Joogan voinee siksi irrottaa hindulaisesta metafysiikasta ja istuttaa toisenlaiseen viitekehykseen.
Synkretismi tarkoittaa uskontojen sekoittumista ja sulautumista toisiinsa. Raamatun opetuksessa Raamatullinen usko ei saa sekoittua ja sulautua muiden uskontojen kanssa, vaan Raamatullisen uskon tulee pysyä tarkasti yksistään Raamatun opetuksen mukaisena.
Seminaarissa tuli jälleen esille suuri eksytys ja valhe. Seminaarissa tuotiin esille, että Intiassa on ilmaistu kristinuskoa hindulaisuuden antamissa raameissa. Tämä on tuttu pahojen henkien valhe tarkoituksenaan opettaa, että kaikki uskonnot ja uskot ovat samaa alkuperää, joka esiintyy vain erilaisten raamien sisällä, mutta kyseessä on sama asia. Toisin sanoen kyse on ekumeniasta, joka julistaa kaikkien uskontojen ja uskojen olevan eri polkuja yhden ja saman totuuden ja jumaluuden luokse.
Jos sinä uskot edellä olevaan valheeseen, niin silloin jooga ja hindulaisuus voidaan istuttaa valheelliseen kristinuskoon. Joogaa ja hindulaisuutta ei voida istuttaa Raamatulliseen kristinuskoon. Valhe koittaa kaikin tavoin väkisin istuttaa itsensä totuuden lähteelle tarkoituksenaan turmella totuus ja asettaa sen tilalle valhe, jota ihmiset luulevat totuudeksi. Jeesuksella ja joogalla ei ole mitään yhteistä, sillä Jeesus edustaa totuutta ja jooga valheellista henkisen kasvun tietä.
Teksti kopsattu aloituslinkin sivulta!
päättelee et juuri hänellä on totuus??? Mulle on ihan sama mihin kukakin uskoo, ajatus pahojista hengistä istuttamassa valheita on vainoharhaisen ihmisen puhetta. Ja raamatun väärintulkintaa. Tuo on 100% sontaa koko teksti. Jeesuksen alkuperäinen ajatus lienee rakkauden sanoma eikä yhtään mikään muu. MIkäs tuossa tekstissä on rakkautta?? Ei mikään. Pelkkää ihmisen pelkoa. Se että halutaan rajata "muut" pois on pelkoa. Se että suvaitaan erilaisuus ja hyväksytään ihminen sellaisena kuin hän on on rakkautta. Tuollanen kirjoitus mustamaalaa koko kristinuskon. Ja tuollaista uskoa tarvitsevat vain henkisesti sairaat suojelemaan heikkoa psyykettään ja pelkojaan ja kyvyttömyyttään ottaa vastuuta. Jos jossain on pahoja henkiä, niin tuon kirjoittajan omassa päässä. Joogaa harrastaneena ei ole minläänlainen hindyuilu tullut mieleen. SEn sijaan ymmärrän koko ajan paremmin rakkautta, yhteisvastuuta, sitä kuinka ihminen on vastuussa teoistaan ja ajatuksistaan. Tuollaista demonisoivaa sontaa ei ole vastaan tullut. Enkä kumartele kenenkään kuvia. Jeesus edustaa varmaan totuutta, mutta tuo kirjoittaja ei. Ja jooga edustaa ihan samoja asioita kuin jeesus, mutta kokonaisvaltaisemmin.
mitään tekemistä uskonnon kanssa. Se pyörii rahan keräämisen merkeissä. P***aa Joulua heille ja pysykööt poissa Jooga ryhmistä.
Katoliset papit hyväkskäyttää pikkupoikia. Kaukana ovat raamatun totuudesta.
mitään tekemistä uskonnon kanssa. Se pyörii rahan keräämisen merkeissä. P***aa Joulua heille ja pysykööt poissa Jooga ryhmistä.
kaikenmaailman mielenvikaiset syyllistää ja kyykyttää totuutta ja rakkautta etsiviä ihmisiä. Tuolaisten insituutioiden keskeinen tehtävä on vaalia omia totuuksiaan ja johtajiensa kulisseja ja palkkoja. Toki löytyy vielä jonkinlaisia arvojohtajiakin; ja he kyllä ovat suvaitsevaisia eivätkä tuomitsevia ja kontrolloivia. MOni kirkon piirissä olevan on niin ahdistunut ja häpeään kahlittu ettei kykene näkemään mitään. ja mitä sellaisella elämällä tekee jossa on syyllinen, syntinen, paha?? JOtta ihminen voisi auttaa toisia, hänen pitää ensin osata rakastaa itseään. Ja suvaitsemattomuus, kontrollointi, tuomitseminen saavat ihmisen vihaamaan ja häpeämään itseään.
Kirkko ei ole totuus. Jeesus on totuus! Jeesuksen kanssa et joudu häpeään. Synnin orja joutuu häpeään. Jeesus voi auttaa sinuakin.
mitään kantaa johonkin jooga-asiaan sillä kyseinen instanssi on muutenkin heittänyt suurimman osan kristillisistä arvoista romukoppaan jo ajat sitten. Hyvin pieni osa kirkon jäsenistä on ns. uudestisyntyneitä kristittyjä, joiden tulee ehdottomasti pidättäytyä kaikenlaisten maallisten kotkotusten harjoittamisesta. Tavalliselle tapakristitylle on aivan sama pidättäytyykö siitä tai tästä, taivastielle pääsemiseen sillä ei ole mitään vaikutusta. Jos ihminen ei ole ottanut pelastusta vastaan Jeesuksessa Kristuksessa Jumalan ainoassa Pojassa niin turhapa on itseään kiusata millään syntikäsitteillä. Jumala ei ole meitä vastaan vaan meidän puolellamme mutta vain siinä tapauksessa, että me olemme ensin antananeet Jeesuksen veren puhdistaa kaikki syntimme täydellisesti. Ilman syntiemme täydellistä sovitusta ja anteeksiantamusta ristin juurella meidän askarointimme uskonasioiden ympärillä muodostuu pelkäksi sanahelinäksi ja itsemme sekä Jumalan maailmaan lähettämän Pyhän Hengen pettämiseksi eikä kyseisestä menettelystä ole kenellekään mitään hyötyä - päinvastoin. Saatana, tuo tämän ajan herra, nauraa paskaisen naurun kun näkee ihmisten riitelevän mitä ihmeellisimmistä asioista ja samalla hajoittavan instituutioita, kirkkokuntia, ikäänkuin sisältäpäin. Mikäpä sen parempaa saatanan kannalta kuin että kirkot mädäntyvät yhä pahemmin ja ihmisten turhautuminen sitä tehden entisestään lisääntyy ajaen heidät entistä kauemmaksi sanan ääreltä.
Just joku huippukirurgi kävi koomassa ja aivojen tiedostavat osat toimimattomina toisessa ulottuvuudessa eikä siellä ollut mitään taivaan porttia jossa tivattiin joogasitko vai ei. Saati helvettiä.
Uskokaa nyt vaan uskovaiset, että on ihan sama mitä uskontoa harjoittaa. Itämaiset uskonnot sielunvaelluksineen on oikeassa, mutta ei meidän tarvi silti hinduiksi ryhtyä. Ihan luterilaisesta viitekehyksestä käsin voidaan koettaa hiljentyä ja tuntea uskonnollisia tunteita ja tehdä hyviä tekoja.
Kirkko ei ole totuus. Jeesus on totuus! Jeesuksen kanssa et joudu häpeään. Synnin orja joutuu häpeään. Jeesus voi auttaa sinuakin.
häpeässä elävät vanhempiensa laiminlyömät lapset; hyljektityt ihmiset. Hekö niitä synnin orjia sitten ovat?
Sanos vielä mikä siinä jeesuksessa on totuus?
Tällainen pätkä aloituksen linkistä;
Jos haluat olla rehellinen itsellesi, niin huomaat kuinka hindulaisuus tekee lähetystyötä joogan kautta koittaen käännyttää ihmisiä hindulaisuuteen. Suunnitelma on ovela. Ihmisille uskotellaan kyseessä olevan fyysisen harjoituksen, joka ei kuitenkaan ole pelkkä fyysinen harjoite, vaan itämaisen henkisen kasvun tie yhdistettynä fyysiseen harjoitukseen sekä idän uskonnon opetuksiin. Joogan vasta-alkaja ei useinkaan huomaa aluksi mistä joogassa on kyse. Manipulointi ja käännyttäminen alkaa fyysisillä harjoituksilla, rentoutumisharjoituksilla, hengitystekniikoilla, meditaatiolla, jonka seurauksena ihmisen mieli on manipuloitu myönteiseksi itämaisen uskonnon opetuksille. Lähetystyö on onnistunut ja ihminen on manipuloitu ja käännytetty myönteiseksi itämaisen uskonnon opetuksille ja osasta ihmisistä tulee jopa itämaisen uskonnon opetuslapsia.
Raamatullinen usko ei kieroile, ei manipuloi eikä koita salassa aivopestä ihmisiä tulemaan uskoon. Raamatullinen usko on rehellinen, sillä se avoimesti kertoo ihmisen olevan synnin orja, joka saa itse vapaasti omasta halusta olla uskomatta Herraan Jeesukseen tai uskoa Herraan Jeesukseen sielunsa pelastumiseksi.
---------- Aika paksua puppua syöttää toi jooga homma. Varokaa ihmiset!
Lainaa
Foorumi
Plussalaiset
joogannut pitkäänkin ja havatuneen vääriltä teiltä kun noin hyvin tietää??
Mun on todella vaikea kuvitella et ihminen joka on joogannut pitkään, ahdistuisi siitä noin. Ja herää myös kysymys mitä niin järkyttävän pahaa niissä itämaisissa opetuksissa on? Eikös ne pyri samaan rauhaan ja rakkauteen kuin jeesuskin? POis ahneudesta, egoismista jne...? Kyllä mä ainakin olen ihan vapaasti valinnut että harrastan joogaa (olen harrastanut vuosia) mutta en ryhdy hinduksi. Hyvinvointia elämään jooga tuo moniverroin enenmmän kuin kristinusko. Mutta se myös vaatii vaivaa, toisin kuin tuollainen paasaaminen, luuleminen, pahan näkeminen toisissa.
joogannut pitkäänkin ja havatuneen vääriltä teiltä kun noin hyvin tietää??
Mun on todella vaikea kuvitella et ihminen joka on joogannut pitkään, ahdistuisi siitä noin. Ja herää myös kysymys mitä niin järkyttävän pahaa niissä itämaisissa opetuksissa on? Eikös ne pyri samaan rauhaan ja rakkauteen kuin jeesuskin? POis ahneudesta, egoismista jne...? Kyllä mä ainakin olen ihan vapaasti valinnut että harrastan joogaa (olen harrastanut vuosia) mutta en ryhdy hinduksi. Hyvinvointia elämään jooga tuo moniverroin enenmmän kuin kristinusko. Mutta se myös vaatii vaivaa, toisin kuin tuollainen paasaaminen, luuleminen, pahan näkeminen toisissa.
Mitä oot mieltä sielunvaelluksesta?
Kohusta kohuun käy kirkon polku. Mitä seuraavaksi?