Neuvolakäynnit & ultra työajalla???
Miten teillä on järjestynyt raskausajan neuvolakäynnit sekä ne kahdet ultrat mitkä siihen kuuluu? Oletteko saaneet niitä työajalla, mikäli ei työajan ulkopuolelle järjestyy?
Tätä aihetta mainitaan Suomena laissa, sen mukaan ymmärtäisin että ko. tutkimukset kuuluu saada työajalla?
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055
8 §/ Palkanmaksuvelvollisuus
"Työnantajan on kuitenkin korvattava raskaana olevalle työntekijälle synnytystä edeltävistä lääketieteellisistä tutkimuksista aiheutuva ansion menetys, jos tutkimuksia ei voida suorittaa työajan ulkopuolella."
Kommentit (25)
No mulla muistaakseni vähennettiin kaikki palkasta. Ei tullut mieleenkään, että työnantaja korvaisi mun raskaudesta johtuvan lääkäri tai neuvola-ajan... Kaikkea sitä...
Minulla on vuorotyö ja tätä olen joskus KYSYNYT liitosta vielä tarkennuksena niin vastaus on että jos sun tulee tarve lähteä lääkäriin vaikka syystä että tulee vuotoa, supistaa.. Niin sä lähdet sinne heti.
Jos sulla taas on perusneuvolatutkimus niin sä voit sinne mennä koska raskautta voi myös yksityiselläkin puolella pitää silmällä -niin sen ajan sää varaat työlistasi mukaan! Siis et voi ottaa aamuaikaa tietentahtoen aamuvuorolle jos voisit ottaa ajan toiselle päivälle tai ehkä seuraavalle viikolle.
Jos ei ole mitään aikaa muuten niin otat ajan jonka saat. Sama jos aikaa tarvitsee muuttaa, mutta tietentahtoen normaali raskaus ja normaali neuvolakäynti ei ole työnantajan maksamia aikoja. Voit tietysti kysyä pekkasen tai siirtää yövuoroa tms mutta niin voi tehdä muutenkin, eikä syyt kuulu työnantajalle. Hän saattaa toisaalta joustaa jos on mukava muttei tarvitse.
Pitää muistaa että on olemassa ihmisiä jotka tahtoo vaan hyötyä kaikesta.. Mutta on siis oikeuksia, vastuun ja velvollisuuden lisäksi.
Enpä oo vielä törmännyt työnantajaan, joka ei olisi myös neuvolakäyntejä maksanut.
Joka ainoan neuvolan, ultran ja muun raskaudenajan lääketieteellisen tutkimuksen saa käydä paikallisesti työajalla, jos aikaa ei muuhun ajankohtaan saa. Jos on liukuva työaika, niin voi liukumien sisälle yrittää saada. Mutta kaikki muutkin haluaa aamun ekan tai iltapäivän vikan ajan... meillä aamuliukuma 9:30 asyi ja iltapäivällä 14:30 alkaen. Mutta ei täällä saa klo 15 enää aikaa, viimeinen aika on 14:30 ja neuvolaan puolen tunnin matka. Joten jos en saa klo 8:30 aikaa, niin kaikki muut menee työajalle.
FAKTA.
Jos ei voi hoitaa äitiysneuvolaa ja raskauteen liittyviä, ei yksityisiä, lääkärintutkimuksia työajan ulkopuolella, ne saa hoitaa työajalla ilman että palkasta vähennetään rahaa tai että joutuu tekemään tunnit takaisin. Tästä on päätös EU-Direktiivinä ja Suomen laissa vielä erikseen. Työsopimukset tulevat vasta tämän jälkeen ja antavat ehkä lisäoikeuksia, mutta eivät voi vähentää näitä.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31992L0085:FI:HTML