Vastasyntyneen jalan mitat sukkia varten!?
Olen neulomassa ystäväni vastasyntyneelle vauvalle sukkia. Sukkiin tulee taitettava joustinvarsi. Minkä pituinen varresta on hyvä tehdä? Onko 10 cm (taitettuna) liian pitkä? Miten paksu vauvan jalka on 10 cm korkeudelta, eli miten leveä sukansuun pitää olla? Entä jalkaterän pituus? Vauvan paino on noin 4,5 kg...
Kommentit (9)
Minulla on nätimpi ohje, mutta lanka on vähän liian ohutta siihen ja siksi kaipailen mittoja :)
Vai voisitko kysyä mittaa suoraan ystävältäsi?
Tee mieluummin liian isot. Vauvahan ei vielä teppaile minnekään, eli tärkeää on vain että pysyy paikallaan ja lämmittää puristamatta.
Ylihuomenna olen menossa kyläilemään. En ole ollut vauvojen kanssa missään tekemisissä, niin en tiedä yhtään millaiset mitat pitäisi olla.
Toisen lapseni jalkaterän pituus on ollut syntyessä 7,5cm. Mittasin kätilön synnärillä sormenjälkityyliin ottamasta jalan leimasta, enkä osaa sanoa, miten jalan pituus kehittyy ensimmäisinä viikkoina ja kuukausina. Lapsen mitat tuolloin muuten 52cm ja 4000g. Esikoisen jalka oli pienempi, mutta hän oli muutoinkin pienempi ja sirompi (n 3435g ja 50cm).
En nyt tiedä oliko tästä muuta hyötyä, kuin että itse en tekisi ainakaan alle 10cm sukkia.
t:5
Alkuperäisessä kysymyksessä siis ajatusvirhe, olen tekemässä sukkia joissa 5 cm varsi taitettuna.
Ketju on vanha, mutta jatketaan samalla:) Vieläkö sairaaloissa jaetaan lahjoitussukkia, ja millaisen vastaanoton ne saavat äideilyä? Kelpaako sukat, vai onko kaikilla jo riittävästi vaatetta vauvoille ennestäänkin. Saako sukat valita itse, vai ilmaantuuko ne vaan jostakin vauvan jalkaan.
Varmasti kelpaa! Harmittaa kun esikoinen tuotiin mulle ihanat uudet, nätit valkoset sukat jalassa. Minä hölmö en tajunnut että ne oli oikeasti meidän vauvalle enkä uskaltanut ottaa kotiin. Sinne jäi, enkä ole löytänyt mistään niin nättiä sukkamallia vauvalle.
http://www.taitoep.net/taito-etelae-pohjanmaa/toiminta-ja-palvelut/vauv…
Pitäs tulla jalassa pysyvät sukat.