Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskausdiabetes ja ehkä -myrkytyskin

Vierailija
09.10.2012 |

Mulla oli edellisessä raskaudessa raskausmyrkytys, ja nytkin (rv 34) verenpaine on ollut koko ajan koholla ja sitä on seurattu tarkkaan. Nyt sain tänään raskausdiabetes-diagnoosin, ruokavalio-ohjeita ym.

Mulla ei oikein ole ollut ruokahalua koko raskauden aikana, olen vaan sitten syönyt mahdollisimman terveellisesti vähän mitä saan syötyä. Suolaa olen välttänyt, joten olen syönyt paljon esim. jogurttia ja mysliä. Välillä ei tee mieli syödä mitään ja juon vaan vuorotellen vettä, maitoa ja laimeaa mehua.

Nyt sitten tämän diabeteshomman kanssa pitäisi vähentää jogurttia, maitoa ja mehuakin. Ei ainakaansaisi syödä ja juoda kuin pikku annoksia. Ei tee mieli oikein syödä mitään. :P painokaan ei ole noussut kuin 5kg raskauden aikana, vauvan kasvu on ollut keskikäyrällä tai vähän sen alle... eli en edes ole mässäillyt. Tuntuu turhauttavalta.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ahdistua rajoitteista jos ei mielikään tee mitään?? Tavallisessa jugurtissa on tosi paljon sokeria, syöt vaikka vähäsokerisempaa (Valio) tai maustamatonta ja marjoja tms.

Täysjyvävilja, kasvikset, omena, ihan tavallinen ruoka käy.

Vierailija
2/7 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitoa, vettä, laimeaa mehua ... no ei ne ainakaan mikään diabetesdieetti ole.

Miksi jugurttia, maitoa ja mehua pitäisi diabeteksen vuoksi välttää?

Poikkeaako raskausdiabeteksen ruokavalio jotenkin tavallisesta, kun yleensä kai diabeetikon pitäisi välttää nopeasti verensokeria nostavaa äkkimakeaa, ja rasvaa?

Paljonko painoit ennen raskautta? Jos olit reippaasti ylipainoinen, niin tuo voi olla hyvinkin kohtuullista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraile ohjeita mutta, jos sulla on raskausmyrkytysoireitakin jo niin luultavasti synytys käynnistetään kahden viikon sisällä. Turhaan taidat stressata. Olet seurannassa ja vauvakin on jo hyvän kokoinen, jos joudut synnyttämään etuaikaan.

Vierailija
4/7 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on nuo molemmat sairaudet, synnytys käynnistään melko varmasti pian ja jokatapauksessahan luonto hoitaa loput aivan pian. Koita siis jaksaa, ei ole paljon mitään jäjellä.

Vierailija
5/7 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jospa söisit maustamatonta jugurttia, viiliä, rahkaa? Tai vähäsuolaista tavallista ruokaa sen sijaan että yrität elää pelkillä hiilareilla, se ei varmast oo raskausdiabeetikolle terveellistä

Vierailija
6/7 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siis pidä välttää esim. maitoa, mutta saisi juoda vain 2dl kerrallaan, mielellään aterian yhteydessä eikä kovin montaa lasia päivässä. Nyt olen juonut jopa yli litran päivässä ja neuvolan terkkari sanoi että vähän pitäisi ehkä vähentää.

Ennen raskautta bmi oli 27 eli olen hiukan ylipainoinen. Nyt tosiaan paino noussut koko raskaudessa vain 5kg ja viimeisen 12 viikon aikana alle 1kg. Eli sitä ruokahalua ei vaan ole ollut.

Sen takia siis ahdistaa nämä ruokarajoitukset kun ei muutenkaan ole tehnyt mieli syödä juuri mitään ja nyt ei edes saisi sitten syödä sitä sun tätä. Katselen jääkaappiin, pähkäilen ja lopulta juon vettä. Vettäkin juon litrakaupalla joka päivä; janottaa koko ajan muttei nälätä.

Maitoa, vettä, laimeaa mehua ... no ei ne ainakaan mikään diabetesdieetti ole.

Miksi jugurttia, maitoa ja mehua pitäisi diabeteksen vuoksi välttää?

Poikkeaako raskausdiabeteksen ruokavalio jotenkin tavallisesta, kun yleensä kai diabeetikon pitäisi välttää nopeasti verensokeria nostavaa äkkimakeaa, ja rasvaa?

Paljonko painoit ennen raskautta? Jos olit reippaasti ylipainoinen, niin tuo voi olla hyvinkin kohtuullista.

Vierailija
7/7 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi oli siis raskausmyrkytys, joka oireili jo raskauden puolivälistä mutta meni pahaksi vasta ihan loppumetreillä. Nytkin on kaikkia oireita enemmän tai vähemmän mutta ei ihan niin pahoina kuin viimeksi. Tietysti ne voi millon vaan pahentua äkillisesti. Eli vielä ei ainakaan ole syitä näköpiirissä etteikö raskaus saisi jatkua ihan omaan tahtiinsa. Ei tässä nyt siltikään kovin montaa viikkoa ole jäljellä onneksi... Kiitos teille tsemppitoivotuksista. :)

Jos sinulla on nuo molemmat sairaudet, synnytys käynnistään melko varmasti pian ja jokatapauksessahan luonto hoitaa loput aivan pian. Koita siis jaksaa, ei ole paljon mitään jäjellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi