Pk-seutulainen, miksi ihmeessä asut vuokralla?
En voi ymmärtää, miksi joku asuu Espoo-Helsinki-alueella vuokralla. Vuokrahinnat ovat järjettömiä!
Kommentit (48)
Koska ne asunnot joihin saisin lainan eivät vedä vertoja tälle vuokrakämpälle.
Lisäksi olen vasta eronnut, en tiedä kauanko aion täällä pk-seudulla asua. Tällä hetkellä vitutus on sitä luokkaa, että taidan ottaa lapset kainaloon ja lähteä kehitysaputyöhön.
Siksi.
vuokralla niin ei sillä hinnalla saa mitään omaa asuntoa ostettua. Tai siis sitä lainaa lyhennettyä. Yksityisten vuokrat on ihan ökykalliita ja jos sellaseen on varaa niin silloin saattaa olla mahdolisuus jo lainan lyhentämiseenkin.
Mutta meidän varoilla ei asuntoja osteta tässä vaiheessa. Ois pitänyt ostaa silloin 5 vuotta sitten kun tänne tultiin ja ei ollut vielä lapsia. Silloin ei vain vielä tiennyt että kauanko täällä viihtyy ja vuosi oltiinkin poissa.
Kun aikoinani opiskelin, en saanu topintotukea, koska silloin otettiin vanhempien ansiotulot huomioon, vaikkei ne edes mitään kummosia olleet. Asuin omillani opiskeluaikana ja eihän vanhemmat nyt aikuista lasta enää elättäneet. Otinpa sitten opintolainaa useamman vuoden ja tein kesät töitä. Kaikki maalta tulleet saivat opintotukensa, koska eihän niiden isillä ollut ansiotuloja, joihin se opintotuki olisi tyssännyt. Mutta kas, kas, kun tuli aika muuttaa työn perässä pääkaupunkiin, myytiin metsää ja lapsille ostettiin ikiomat asunnot. Vieläkin tuttaa.
estää vuokratuloilla elävien elinkeinon?
Olen laskenut, että tulee halvemmaksi asua tässä asunnossa vuokralla kuin vastaavassa asunnossa omassa.
Taloudellinen syy siis riittää minulle syyksi asua vuokralla.
Miten on niin vaikea joidenkin ymmärtää, kun sanotaan ettei ole varaa tai ei saa lainaa, ei mene perille vaan? Tyhmiäkö olette?
Asumme edullisesti vuokralla muutaman kilometrin päässä Helsingin keskustasta tyytyväisinä. Emme saa lainaa, niinkuin moni muukin tässä ketjussa on sanonut. Yrittäkää nyt tunkea se kalloihinne.
Minulla on luottotiedot kunnossa, niissä ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa.
Minulla on vakituinen työpaikka.
Palkka on äärimmäisen pieni. Se menee minimipalkan tienoille.
Olen keski-ikäinen, juuri nyt elämäntilanne ei sallit että alkaisin uudelleen, taas, opiskelemaan. Lapset ovat pieniä, toinen päiväkodissa, toinen alaluokilla.
Pankki ei anna minulle lainaa edes 30 000 euroa, että olisin ostanut aso-asunnon.
Asun rauhallisella pientaloalueella, maksan vuokraa noin 1100 e / kk. Huoneistossa on 2 maksuuhuonetta, olohuone ja keittiö, eli tilaa on sen verran että me kolme sovitaan sopuisasti.
Jossain on ihmisen asuttava, ja kun en saa lainaa, asun vuokralla, jonne saan asumistuen.
Ihmisarvon mittari ei ole eikä voi olla se, asuuko tämä vuokralla vai omistuasunnossa. Olen asunut kerrostalossa, luhtitalossa, rivitalossa, omakotitalossa, omassa, aso:ssa, vuokralla niin yksityisellä kuin ison vuokranantajan alaisuudessa ja vieläpä opiskelija-asunnossa.
Kamalimmat kokemukset olivat aso-luhtitalo sekä yksityinen vuokranantaja. Opiskelijakämppä oli oma kokemuksensa.
Olen tyytyväinen tähän asuntoon enkä ole ihmisenä huonompi tai paremi sen suhteen asunko omassa ok-talossa vai vuokralla kerrostalossa.
Eikä niitä säästöjä kerrykään kovin nopeasti tällä vuokranmaksulla. Ei se aina siis niin yksinkertaista ole että "sen kun menette vaan ja otatte sen lainan".