Pk-seutulainen, miksi ihmeessä asut vuokralla?
En voi ymmärtää, miksi joku asuu Espoo-Helsinki-alueella vuokralla. Vuokrahinnat ovat järjettömiä!
Kommentit (48)
Ihan puoliksi miehen kanssa maksetaan. Kaksi keskituloista palkansaajaa.
Hakuun laitoin Helsinki, yksiöt ja kaksiot, pinta-ala vähintään 25 neliötä, parveke, asunnon kunto tyydyttävä tai hyvä
Hinnat alkaen 120 000 €, muutama halvempi oli mutta niihin oli useimpiin tulossa putkiremontti yms.
En halua ottaa noin suurta lainaa, tuskin edes saisinkaan.
Ihan puoliksi miehen kanssa maksetaan. Kaksi keskituloista palkansaajaa.
Minulla ei olisi varaa tuollaiseen vuokraan. Asuntolainaa lyhennän tonnilla kuussa (+korot), mutta katsonkin sen säästämiseksi.
pystyy tod.näk saamaan myös lainaa.
Ja mikään pakko ei ole kalleimmalle paikalle mennä asumaan, ei vuokralle eikä omistusasuntoon.
Perheasuntoja saa ihan hyviä 150-180t€Itse en voisi kuvitella maksavani kolmiosta 1100-1300 vuokraa... vaikka se olisikin vähän uudempi.
En voi ymmärtää, miksi joku asuu Espoo-Helsinki-alueella vuokralla. Vuokrahinnat ovat järjettömiä!
Heh, asuntojen hinnatko ovat sitten järjellisiä? Oletko pienessä päässäsi miettinyt sellaista asiaa, että kaikki eivät saa sellaista lainaa millä tarvitsemansa asunnon saisivat? Vaikka pystyisivätkin siitä suoriutumaan.
Maksamme isosta omakotitalosta (2v vanha, 200 neliötä kahdessa kerroksessa) hitusen alle 2000e/kk vuokraa. Tai yrityksemme maksaa, josta meille tulee luontoisetuarvoa 450e/kk/henkilö ja tästä summasta tulee siis ennakonpidätys veroprosentin mukaan. Pari huonetta on kotitoimistona ja "neuvottelutilana" ja loput asumiskäytössä. Käytännössä koko talo siis omassa käytössä.
Minkään lainan maksaminen ei olisi järkevää eikä 450e/kk kustannuksilla per henkilö saisi mitään pk-seudulta. Ja firma saa tietysti koko vuokrasummasta vähennyksen suoraan tuloistaan.
Syynä siis järkevä verosuunnittelu. Omaa taloa emme aio ostaa koskaan, vaan asua vuokralla isossa talossa. Aina.
Meillä oli asumiskulut 50 neliön kaksiossa noin tuhat euroa. Myytiin se pois ja nyt asutaan 76 neliön kolmiossa jossa vuokra noin 800 euroa kuussa. Tämä sopii mainiosti tähän elämäntilanteeseen. Varmasti taas ostetaan oma sitten joskus myöhemmin.
kuin pienessä omistusasunnossa jossain häirikkölähiössä. Ja ihan itse vuokra maksetaan. Ei vain ole mahdollista saada isoa lainaa, kun on pienet palkat ja uhkana toisen työttömyys.
Avioerossa myytiin asunto ja yksin en olisi lainaa saanut tarpeeksi, yksiöön en halunnut muuttaa teinin kanssa.
Maksan vuokraa yli 1000€ ei paljoa naurata, asumistukea en saa.
isommilla paikkakunnilla, esim. Tampere.
En ikinä haluais asua vuokralla. Nyt muut maksavat meidän asumiskulun, kun meillä on sijoitusasuntoja ja niistä saa tosi hyvää vuokraa.
Ja asp-säästäjä vielä puoli vuotta sen jälkeen. Sitten ostan oman. Vuokranmaksu on rahan roskiin heittämistä, ja se kirpaisee minua joka kuukausi.
Pienemmällä lainalla sain kaksi sijoitusasuntoa keskemmältä suomea.
ja saamme asumistukea... Jatkuvasti on pelko, että menettää työn ja tulot laskee nolliin. Tähän tilanteeseen ei vaan sovi mikään iso laina, eikä sitä kukaan varmaan myöntäisikään.
Muuttaminen alueelta toisellekkaan ei ole ihan tosta vaan juttu että saisi edullisen asunnon. Meillä kolmion vuokra alle 700 euroa, vastaavat myynnissä omassa kaupunginosassa 170 te. Emme todellakaan lyhentäisi sitä lainaa näillä kuluilla, eikä miellä olisi tarvittavaa 50000 omaa pääomaakaan mistää revittäväksi.
Aika jännä että jotkut ei kertakaikkiaan pysty ymmärtämään erilaisia valintoja ja elämäntilanteita. Kaikki eivät ole omistavaa luokkaa, ikinä. Sallin omistamisen ilola niille joille se on mahdollista. Sallikaa rekin vuokra-asuminen meille muille.
pystyy tod.näk saamaan myös lainaa.
Ja mikään pakko ei ole kalleimmalle paikalle mennä asumaan, ei vuokralle eikä omistusasuntoon.
Perheasuntoja saa ihan hyviä 150-180t€Itse en voisi kuvitella maksavani kolmiosta 1100-1300 vuokraa... vaikka se olisikin vähän uudempi.
Heh, asuntojen hinnatko ovat sitten järjellisiä? Oletko pienessä päässäsi miettinyt sellaista asiaa, että kaikki eivät saa sellaista lainaa millä tarvitsemansa asunnon saisivat? Vaikka pystyisivätkin siitä suoriutumaan.
Olen itse keskituloinen yh ja meillä on lapsen kanssa mukava kolmio pk-seudulla. Paikka ei ole keskustassa, vaan rauhallisella paikalla, hyvien kulkuyhteyksien varrella.
Minulla on melko pienet tulot, mutta vakituiset. Lainaa varten ei ollut omaa pääomaa ollenkaan..Asumiskustannukset ovat alle tonnin kuussa.
Mistä saat kolmion sillä hinnalla?
Tietty vaikka mistä Kontulasta saa halpoja perheasuntoja, vaan kun emme tahdo asua tuollaisilla alueilla. Maksamme vesimaksuineen yli tonnin kuussa isosta, uudesta kolmiosta.
Ensinnäkin ei tarvitse olla 50000 euroa alkupääomaa.
Eikä tarvitse muuttaa Vantaan perukoille.
Itse ostin perheasunnon 12 km Helsinginkeskusta radan varresta, rauhallinen alue, 151000 €...
Oma rahaa ei ollut kuin 10000€.
Minusta hyvä ratkaisu... en ole aikonutkaan maksaa lainaa kokonaan, kun lapset lähtee pesästä sit muutetaan. Uskon että sit on sitä pesämunaa vähän enemmän kuin että jos vuokralla olisin
Jokainen saa tehdä niinkuin haluaa, mutta saa myös ihmetellä toisten valintoja ;)
Olen neljän lapsen yksinhuoltaja-äiti.
Meillä on tilaa reilut 90m2 eli saunallinen rivitaloneliö jossa oma etupiha, takapiha, parveke, ulkovarasto ja kellarikomero.
Jos tällaisen ostaisi omaksi, hinta olisi vähintään 250.000e, eikä mikään pankki anna lainaa pienituloiselle yh-äidille. Sen sijaan maksan vuokrasta 250e itse, loput maksaa Kela asumistukena.
Siksi ihmeessä asun vuokralla.
Vuokramme on edullinen, koska muutimme tähän viisi vuotta sitten vuokratason ollessa nykyistä järkevämpi ja vuokramme on sidottu indeksiin.
Mekään ei saada, ihan ok tulot pankinkin mielestä, mutta kun ei ole säästöjä..
ei omistamisen pakko ( jos asunto olisi jossain törkylähiössä ). Asumme asossa arvostetulla ja rauhallisella alueella ja jos omistaisimme vastaavan kokoisen perheasunnon tällä alueella, kuukausimenomme olisivat kaksinkertaiset.
Itse en ihmettele pk-seudulla lainkaan vuokralla/asossa-asujia, vaan päinvastoin ihmettelen jos omistusasuntoa ei hanki jossain maaseudulla ( just katoin jotain Kotkan suunnan myytävien talojen ilmoituksia, perheasuntoja kaupan noin sadalla tonnilla )
yhteiskunta maksaa tuosta 1400 euron vuokrastasi?