Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viikon ruokien suunnittelu hankalaa!

Vierailija
08.10.2012 |

Ajattelin, että rahaa voisi säästyä paremmalla ruokasuunnittelulla ja vähemmillä kauppareissuilla, jotka keskitettäisiin kerran viikossa johonkin automarkettiin. Lähikauppakin löytyy, mutta siellä melko kalliit hinnat, ja vaikka luin juuri kuinka paljon kustantaa autolla ruokien roudaaminen kauempaa, luulen että tulee sillä tapaa silti halvemmaksi.

Aloin suunnitella ja törmäsin ongelmaan, eli sitä ruokaa tarvitsee viikoksi aivan älyttömästi! Eli vaikka ostaisin isomman paketin jotain lihaa ja käyttäisin sitä eri ruokiin, silti tarvitsee lisukkeiksi munia, maitoa, kermaa, vihanneksia jne. ja kauppalista paisuu ja paisuu enkä nyt edes tiedä onko tuo rahamäärä kovin paljoa pienempi kuin ennenkään.

Aimmin olen käynyt kaupassa lähes joka päivä. Olen tosin nytkin ostanut vain tarpeeseen, mutta olen tehnyt ruokaa sen kummemmin miettimättä ja ajattelin että voisiko sillä suunnitelmallisuudella säästää (esim. paremmin ruoka-aineita yhdistelemällä peräkkäisinä päivinä).

Miten te sen teette? Vai onko vain tunnustettava että ruoka ON kallista eikä huolellinen suunnittelu kauppalaskun hintaa muuksi muuta?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilillä oli loppukuusta 200 € enemmän kuin tavallisesti. Eli näin aion jatkaa.

Vierailija
2/11 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein syyskuussa sen että ostin aina päivän kahden tarpeet kerrallaan. Tilillä oli loppukuusta 200 € enemmän kuin tavallisesti. Eli näin aion jatkaa.

Aion itse nyt ainakin pari kuukautta katsoa onko suunnittelusta mitään hyötyä. Pari kertaa tosin on jo käynyt niin että olen meinannut tehdä ruokaa x, mutta ei olekaan ollut aikaa sen valmistukseen, joten on tullut tehtyä jotain muuta. Samaten esim jälkiruokia varten ostetuja aineita olen joutunut heittämään pois. Sikäli olen kyllä tykännyt enemmän käydä usein, mutten haluaisi "tuhalata" sitä aikamäärää, mikä päivittäiseen ruokakauppa-asiointiin tuhraantuu...

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

suunnitella kun kysyy lapsilta mitä ne haluaa. Yleensä ihan samaa ja samaa kun eilen. Eli osta iso kaali ja tee sitä viikoks ruuat.Kaikilla hyvä mieli. Kaalin kilohintakin kohtuullinen.

Vierailija
4/11 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilillä oli loppukuusta 200 € enemmän kuin tavallisesti. Eli näin aion jatkaa.

Eli mihin kakkonen vertaa? Kävikö ennen joka päivä vai harvemmin kuin nykyään kun rahaa säästyy?

Vierailija
5/11 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja testaile rauhassa, miten homma lähtee tuolla tavoin sujumaan. Me käydään kaupassa isommin pari-kolme kertaa kuussa, ja haetaan muuten vain pakolliset maito-hedelmä yms. täydennykset. Kyllähän sitä ruokaa tulee todella paljon ostettua, kun ostaa viikoksi tai kahdeksi kerralla, mutta eipä sen jälkeen sitten enää tarvitsekaan pahemmin ostella. Tarkkana saa olla siinä, että tuotteiden päiväykset riittävät ja muutenkin että tuotteet tulee sitten myös syötyä. Me käytetään paljon pakastinta avuksi, ja kuivatuotteet nyt ovat helppoja tämän säilyvyyden suhteen.

Itse en ole tätä kaupassa käynnin tahtia suunnitellut niinkään rahan säästön vaan ajan säästön takia. Meillä tämä toimii hyvin. Ruokalistaa en kyllä suunnittele kovin tarkkaan etukäteen, vaan teen ruokia sitten sen mukaan mitä kaikkea kaapeista löytyy :)

Vierailija
6/11 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja monesti hain sitten täydennysta. Aiemmin tuli ostettua enemmän jogurtteja ja sen sellaista. Nyt ostin niitä vain jos oli halpoja eli ei tullut ostettua aina.

Testaan vielä onko aitoa säästöä vai sattumaa.

Kakkonen

Vierailija
7/11 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä kaksi kertaa viikossa.

Ostan kerralla paljon esim kanafileitä, jauhelihaa, kuivia aineksia. Ongelmana ovat salaatit ja muut tuoretavarat, joita varten täytyy tehdä joskus se kolmas kerta.

En halua tuhlata ruokakaupassa asioimiseen yhtään enempää aikaa kuin on pakko.

(olen itse vaatekaupassa töissä eli kaupassa haahuilu ei kiinnosta enää vapaa-aikana)

Vierailija
8/11 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni se säästää rahaa, Viikonloppuisin teen yleensä pitempää kypsytystä vaativia ruokia, ja usein jo jotan valmiiksi viikolle. Esim. lammaspadan lihat on yleensä kypsennän jo aiemmin, ja poistan sitten jäähtyneistä lihoista ylimääräisen rasvan yms. Teen isomman määrän kanaviillokkia, osan pakastan ja ylimääräistä lientä keitän kasaan ja pakastan. Siihen saa sitten nopsaan tehtyä sosekeiton, ja makua tulee hyvin. Eikä tule sitten ostettua ylimääräisiä herkkuja.

Vierailija
9/11 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokalistaa en kyllä suunnittele kovin tarkkaan etukäteen, vaan teen ruokia sitten sen mukaan mitä kaikkea kaapeista löytyy :)

Ap:llä tällainen toimii vähän huonosti kun en ole mikään luovin kokki, on siis tosi vaikea keksiä "omasta päästä" ruokaa, joka olis sekä hyvää että ravitsevaa ja monipuolista.

Tuo aiempi kaalivinkkikin on ihan hyvä, jos ei kaaliruoat jo tulis korvista ulos. :) Eli kyllä jotain vaihtelua siihen ruokavalioon on ihan hyvä saada.

Vierailija
10/11 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietty perusvarasto kun on kotona just maidot kermat munat perunat jauhot pakasteet jne niin auttaa kovasti asiaa..näistä on netissä kaikenlaisia listoja. Antaa kovasti pelivaraa, voit poiketa suunnitelmasta jos vaikka alkaa tehdä mieli lettuja...

Mun suunnittelu on sellasta, että on iso perusvarasto, johon haen tai tilaan kerran viikossa ison täydennyksen , vihannekset kalat lihat maidot hedelmät.

Ruokalista rakentuu niin että ensin katotaan mitkä on kiireisiä iltoja, niille mietitään nopeet ruuat.

Sitten mietitään loput.

Palapelin lpputuloksena on viikossa ainakin kerran kalaruokaa, kerran jauhelihaa, kerran broileria, kerran kasviaruokaa, kerran keittoa, kerran pastaa.

Sit se yksi kerta voi olla mitä vaan. Vaikka kiireiltana saatan tehdä pyttipannua edellisen päivän perunoiden jämistä, tai munakasta.

Edellisenä päivänä on keitettävä paljon pottuja siis.

Myös pasta ja keitto aikataulutetaan usein kiireillalle.

Itselle vähintään yhtä tärkeää on ajan säästö, en oasu kaupan lähellä.

olen myös silloin tällöin tilannut isomman erän peruskamaa nettikaupasta (minä seulo.fi :stä, toimii hyvin ), ei mene kun yhdet kuljetuskustannukset 8 eur.

Monet käyttää paperia apuna itse suunnittelen kyllä aina mutten juuri koskaan kirjoita mitään ylös, olen niin kauan tätä rulettia veivannut.

Vierailija
11/11 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä missä muitakin raaka-aineita. Mielestäni esim. maitotuotteet ei edes sikäli kuulu tuohon kun se on tuoretuote, eli sitä ei oikein voi kaappeihin hamstrata. Pastaa, riisiä, jauhoja ja mausteita nyt tulee ostettu harvemmin, mutta eihän se perusvarasto tarkoita että niitä jotenkin vähemmin pitäisi kaupasta tuoda kun nitä myös kuluu.

Ehkä pitäisi panostaa perusraaka-aineisiin, niin voisi vähemmän raahata niitä ostoksia kaupasta. Sekin kun on aika työlästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme