Outoa lounaskäyttäytymistä töissä! Kommentteja! Ov.
Olen aloittanut nyt kesällä valtiolla korkeassa asiantuntijatehtävässä. Tätä aiemmin olen työskennellyt useissa erilaisissa vastaavissa tehtävissä. Tässä uudessa hommassa on pieni yksikkö, jossa päällikkötason tyyppejä ja oikeastaan ainoastaan minä asiantuntijana.
Olen pyöristynyt näiden (miesten) epäkohteliasuudesta ja tavattomuudesta! He eivät ole kertaakaan pyytäneet minua yhdessä lounaalle kanssaan. Olen ollut niin pöyristynyt, etten ole osannut tehdä asialle mitään. Aiemmin olen tottunut, että yksikön päällikkö tottakai, tulee hakemaan lounaalle, työkavereita kun ollaan tai ainakin muodollisuudesta, että voi välillä vaihtaa esimies-alainen kuulumisia.
He keräävät kamansa päivisin ja lähtevät porukalla lounaalle. Menen sitten yksin hakemaan jotain sämpylää.
Mikä ihme tähän oikein on syynä? Onko syynä se, että olen nainen ja haluavat mennä miesten kesken? Onko syynä se, että olen asiantuntija, ja he johtajia?
Periaatteessa en kehtaa tuppautua, ja kysyä voinko tulla mukaan. Periaatteessa taas suututtaa kyhjöttää raukkana, että minä se vain syön sitten yksin.
Huh! Kamalaa, tuntuu niin oudolta, en ole missään törmännyt tälläiseen! Vaihtoehtona on syödä yksin tai sihteerien kanssa, joissa ei kummassakaan sinänsä ole mitään vikaa.
Kysymys: MITEN toimia järkevästi?
Kommentit (9)
Siellä on oikeastaan eri porukkaa.
Syömään lähteminen on sellainen seremonia, että ensin joku yhdestä porukasta kysyy nimeltä kavereitaan syömään, sitten toinen ja lopuksi vielä kolmas.
Kahvitauolla ollaan usein yhdessä koko porukka, ja silloinkin suunnitellaan kovasti lounaan viettämistä. Aluksi olin hämilläni siitä että en mahdu mihinkään lounasseurueeseen.
Nykyisin en lähtisikään mukaan vaikka joku pyytäisi.
Itse asiassa olen alkanut toimimaan samoin, ja osoitan 'mennäänkö kahville/syömään' -kysymykset vain tietyille ihmisille.
Jos vastaus on "Joo tottakai" tms., niin menisin toistekin, jos taas jotain muminaa niin en menisi toiste.
Ehkä he ovat käyneet jo kauan tietyllä samalla porukalla syömässä. Tai onko kyse siitä että heitä on autolasti ja sitten pitäisi lähteä kahdella autolla ja eivät siksi huomaa kysyä sinua mukaan.
Tai sitten olettavat että sinä et halua lähteä mukaan koska haluat syödä sämpylän työpaikalla.
Kysäiseppä huomenna että missä aikovat käydä syömässä. Jatkokysymys paikan ruuasta. Jospa sitten hokasaisivat kysyä sinuakin mukaan ? Tai sitten kysyt itse sen jälkeen että mahtuuko mukaan syömään. Tietysti ei ole kohteliasta jokapäivä tunkea mukaan mutta jospa he sen jälkeen hoksaisivat välillä kysyä sinuaki mukaan.
Sano kaikille, että sämpylät tympii, kysy missä käyvät lounaalla. Sano että huikkaavat sulle kun menevät seuraavan kerran :-). Ole positiivinen.
Meilläkin on töissä omalla osastollamme 4 miestä ja 3 naista, kaikki saman tyyppisissä tehtävissä.
"Pojat" häipyi aina omia aikojaan syömään mitään kyselemättä. Aikansa v...limme ystävällismielisesti heille asiasta - ja nykyisin menemmekin kaikki porukalla syömään ja kyselemme jo hyvissä ajoin ennen ruokatuntia mihin tänään mentäisiin.
En tiedä missä olet töissä, mutta itse pitäisin outona ajatusta, että esimiehen tehtävänä on käydä pyytelemässä alaisia lounaalle. Miehet ovat todennäköisesti tottuneet käymään yhdessä lounaalla ja kyseessä on vakiintunut tapa eikä ketää erikseen "pyydetä" mukaan. Ovat ehkä ajatelleet, ettet halua mukaan, jos et ole kysynyt missä käyvät lounaalla. Useinhan ekoina päivinä uusi kyselee, että missä muut käyvät lounaalla, onko lähellä hyviä paikkoja jne., joten tuossa yhteydessä on helppo päästä mukaan lounasporukoihin. Tai sitten ajattelevat, että pidät enemmän niistä sämpylöistä..
Reippaasti vaan joku kerta tarjoudut mukaan, vedä johtopäätöksiä vasta sitten, jos suostuuvat pitkin hampain...
ihmettelin myös aluksi pitkään kun mua ei pyydetty mukaan lounaalle. Kun sitten eräänä päivänä kyselin saanko tulla mukaan, niin miehet ilahtuivat ja sanoivat "tottakai". Sanoivat sitten myöhemmin, että kukaan aiempi sihteeri ei ole koskaan heidän kanssaan halunnut tulla syömään, joten eivät osanneet minun kohdallanikaan sitä kysellä. Sen jälkeen ollaankin useimmiten käyty yhdessä syömässä.
Kun joku tekee lähtöä lounaalle, kysy vain minne ovat menossa ja että voitko tulla mukaan.
Eikä meillä töissäkään kysellä toisia mukaan lounaalle.