Tarttuiko teillä enterorokko aikuisiin?
Siinäpä se kysymys jo tulikin. Meillä 4 ja 5 vuotiaat ovat rokossa. Minulla kurkku kipeytyi nyt illalla ja pelkään rokon nyt tulevan minuun. Meillä on myös 1,5 viikon ikäinen vauva jossa rokko ei ole vielä ollut ja toivottavasti ei tulekaan.
Kommentit (32)
neljällä lapsella 2-8v. Tuolloin 3kk:n ikäiseen vauvaan ei tarttunut, eikä vanhempiin. Tai oli mulla vähän nuhaa, että jos se sitten oireili vaan sillä tavoin, niin kovin oli lievä..
sairastin yksin sen isosti, siis todella isosti. Ilmeisesti ainakin yksi lapsi sairastanut sen lievempänä aiemmin, ehkä toinenkin ja mulla ei ole hajuakaan mistä minä taudin sain. Mutta ap:lle toivon antajaksi niin mulla oli tuolloin 2kk ikäinen vauva, jota imetin niin hän ei tautia saanut vaikka todellakin oltiin tekemisissa. En pussaillut (en olisi kyennytkään, kun suu oli ihan auki), mutta hoidin ja imetin.
mutta mun oireet oli hyin vähäiset. Kipeä kurkku, väsynyt olo ja rakkuloita käsissä pari kolme päivää. Jos ei olisi ollut rakkuloita en olisi tajunnut että olen saanut sen lapselta. Ei muistaakseni ollut kuumetta, vähän vaan hömelö olo.
kuin lapsissa? Savossa nyt ainakin jyllää. Kun nyt vaan ei tulisi tuohon vauvaan :(
AP
Minuun tarttui, mutta olikin alle viikko synnytyksestä ja varmaan siitä syystä vastustuskyky alhaalla. Mieheen ei tarttunut, vain minä ja 1,5v esikoinen sairastettiin. Eli myös minä valan uskoa siihen että vauva teilläkin pysyy terveenä, varsinkin jos imetät (saa heti vasta-aineita). Minä ja esikoinen kummatkin sairastettiin lievänä, erittäin korkea kuume ja suu kipeä, muttei rakkuloita käsissä tai jaloissa.
Meillä siis sairasti enterorokon 3v poika.
Suussa muutama rakkula jotka ei edes lasta haitanneet ja kahtena päivänä pientä lämopöä.Odotin rakkuloita myös käsiin ja jalkoihin, mutta ei tullut.
Meillä vanhemmilla ja isommilla sisaruksilla ei mitään oireita.
Saako siihen elinikäisen immuniteetin jos sairastunut joskus? Ei kai sitä voi sairastaa useita kertoja, eihän??
En ole ap
ja ensimmäinen oire oli juuri kova kurkkukipu ja korkea kuume. Kuumeen laskettua nousi kämmeniin ja jalkapohjiin todella kutisevat paukamat. Lapset sairastivat taudin parilla paukamalla.
enterorokkokantoja kun on nimittäin useampia.
Lämpö 37,6°c. Kurkku kipee ja päätä sekä jäseniä koskee. Olo on ku hakatulla. Myös ripulilla kävin kahdesti yöllä.
Alkaako minun elimistö tuottamaan niitä vasta-aineita heti? Ajatellen että jos tuottaa niin vauvahan saa niitä maidosta itselleen.
Esikoisella oli eilen kova kuume ja kurkku kipeä sekä oksensi. Tänään ei mitään! Veljelleen nousi rakkulat vuorokauden päästä kuumeen noususta. Tytölle ei tosiaan ainakaan vielä ole noussut. Toivottavasti ei nousekaan.
Pahin se oli pojalla (pian 2v) jolla tuli jalkapohjat aivan kokonaan rakkulalle, siis rakkulatonta ihoa ei ollut. kädet olivat myös hurjat ja rakkuloita oli reisiin asti. Lopuksi häneltä noin 1kk jälkeen lähtivät kaikki kynnet irti, sitä ennen oli kesinyt iho.
Tytöllä 3v tuli vain kurkku kipeäksi ja muutama rakkula. Samoin minulla. Miehellä ja miehen äidillä tuli rakkuloita aika paljon jaloissa, miehellä myös käsissä. Heiltäkin kesi iho, muttei irronnut kynsiä. Minulta lähti yksi kynsi.
perheessä on enterorokko ollut jo kaksi kertaa, kun niitä virustyyppejä on kymmeniä. Ensimmäinen sairasteluaalto tarttui minuunkin ja sormista ja varpaista lähti kynnet ja iho kuoriutui. Voin kertoa, että olihan v..nen tauti ja aikuisella paljon pahempi kuin lapsilla! Sairaslomalla olin yli 2 viikkoa.
8v. isoveljeen tai vanhempiin ei tarttunut.