Ongelmallinen TET harjoittelija
Toimin ensimmäistä kertaa TET-harjoittelijan ohjaajana, minulla on ongelma.
Omista TET-vuosistani on hyvin pitkä aika enkä muista saaneeni muuta palautetta kuin suullisesti, että hyvin meni. Nykyisin TET-ajasta täytyy täyttää lomake, jossa kerrotaan miten homma sujui.
Miten toimisitte tilanteessa, jossa TET-harjoittelija on ilmeisesti ujo, mutta tietyissä tilanteissa kuitenkin omaa aktiivisuutta.
Ongelmallisessa tilanteessa hän kysyy apua (lue: ilmestyy huoneeni ovelle kysyvän näköisenä).
Normaaleissa käytännön tilanteissa hän ei osoita kovin hyviä käytöstapoja. Hän ei esim. tervehdi töihin tullessa /lähtiessä edes kertoakseen että on tulossa /lähdössä. Isänsä, joka siis on työkaverini, käy huikkaamassa aina missä vaiheessa hommissa mennään, ja itse olen käynyt pari kertaa päivässä kyselemässä perään.
Olen lisäksi löytänyt koululaisen torkkumasta työpisteeltään vähän ennen lounasta, jolloin antoi selitykseksi sen, että "on vähän jo nälkä". Minä häkellyin vastauksesta, enkä saanut siinä tilanteessa sanotuksi yhtään mitään...
Itsellä ei ole kokemusta teini-ikäisistä joten onko ne kaikki tollaisia "lahnoja".
Minkälaista palautetta antaisitte tältä pohjalta?
Tekisi mieli suullisesti kertoa, että hyviin käytöstapoihin kuuluu tervehtiä aamulla ja kertoa poistuvansa iltapäivällä. Ja että työpaikalla ei nukuta.
Kirjallisessa palautteessa arvoseluasteikko on tyydyttävä, hyvä ja erinomainen.
Kyse on toimistotyöstä.
Kommentit (69)
Ja tettiläiselle hyvä.
Ei tettiläistä heitetä ilmaan, kuin palloa ja jätetä ottamatta koppia.
TET-läinen opastetaan alussa, sen jälkeen voi jo odottaa pientä oma-aloitteisuutta. TET-jakson tarkoitus ei ole päivähoidon kaltainen tilanne.
Ja tettiläiselle hyvä. Ei tettiläistä heitetä ilmaan, kuin palloa ja jätetä ottamatta koppia.
TET-läinen opastetaan alussa, sen jälkeen voi jo odottaa pientä oma-aloitteisuutta. TET-jakson tarkoitus ei ole päivähoidon kaltainen tilanne.
TET ei ole päivähoidon kaltaista aikuisten passiivista läsnäoloa vaan sitä, että aikuiset ohjaavat, opastavat ja esittelevät. Nuori on siellä tutustumassa, ei olemassa yksinään nurkassa huomaamattomana.
Meillä lapsi ilmoitti, että haluaa mainesanattoman todistuksen siitä, että on ollut yrityksessä TET-harjoittelussa. Ja esimies sellaisen kirjoitti. Ne arvioinnit voi jättää omaan arvoonsa.
Ja minua odotti huoneessani ekana aamuna harjoittelija! Olin itsekin pihalla kuin lumiukko enkä osannut ohjata harjoittelijaa yhtään. Mahtoi se saada mielenkiintoisen kuvan työelämästä. Kiitti vaan silloinen seko pomoni.
Ap:n käytöksessä oli paljon samaa kuin itselläni silloin. En tajunnut että oli inun tehtäväni opastaa nuorta ja antaa hänelle työteon malli. Lykkäsin hänelle muistaakseni postitettavaa ja hän kuoritti sitten pari päivää papereita jossain kopperossa. Ihme on jos ei välillä vetänyt unia silkasta tylsistymisestä.
Sittemmin kun olen itse kasvanut työelämään, olen osannut ohjata tettiläisiä ja muitakin harjoittelijoita ihan eri tavoin.
te ette hoksaa yhtä asiaa.
Itse ajan takaa sitä että OHJAAJAN TULEE OLLA AKTIIVINEN JA PITÄÄ TETIN AIKANA USEAMPI PALAUTE KESKUSTELU, ETENKI JOS NUOREN KÄYTÖS ON MOITITTAVAA!
Miksi ihmeessä sille ekas työpäikas, peruskoulusäänölliä toimivaa (siellä oma-aloitteisuus ei ole hyväksi vaan tehdään kun käsky käy) ja mahdollisesti ujouden ja ekan työpaikan tuomaa jännitystä jähmeyttämää teiniä pitää rangaista siten, että hän saa VASTA vikana päivänä tietää että käytös on ollu moitittavaa?
Miksei siitä voi pitää palaveria jo tetin puolivälissä ja ilmottaa teinille pelisäännöt ja kertoo et niitä noudattamalla hän saa kiitettävän, muuten tulee tyly arviointi?
t. se 28 tms joka sai vasta vikana päivänä tietää ettei koko ahkeroinnilla ollut mitään väliä, huonosti meni.
mun tet ohjaajalla ois ollu paljon tilaisuuksia ilmasta erilaisen käytöksen paikka -- liikkeeseen tuli harvoin asikkaita ja hän usein vain antoi mun istua janäytti kotisivuja tietokoneelta.
samalla ajalla hän olisi voinut yrittää kertoo että mikä mulla menee pieleen, eli että mun ei ole hyvä istua hänen vierellään reippaasti odottamassa seuraavaa tehtävää vaan että pitäisi kysyä siitä tai mennä itse toimimaan liikkeeseen...mä olin aina minuutin tarkasti paikalla enkä laiskotellut, istuin vaan ohjaajan vierellä kun tekeminen loppu ja katsoin ujosti häntä, odottaen tehtävän antoa. kuten koulussa tehdään - ollaan hiljaa ja odotetaan käskyjä.
on todella halpamaista nuorta kohtaan antaa vikapäivänä kaikki palaute. mun aikana (vain kuus vuotta sitten) tetti oli yks 2 viikon jakso ysillä, ei muuta. nykysin monel tetti on monta kertaa vuodessa - ainakin kaksi. eli ei haittaa vaik eka menis todistukseen asti paskaksi.
mulla tää huono työtodistus suretti sen verran että hain ekaan oikeaan työhön vasta melkein kolmen vuoden päästä - hävetti. kun teininä negatiivisia asioita tosi korostavassa mielessä liikkku vain se huono palaute, ja koulu-opojen tähdennyt et TET-todistus on se jonka avulla saadaan työtä. uskoin että tuon pieleen menneen jaksoni takia en kuitenkaan pääse töihin :(
Noh, aikuistuttuani ja fiksuunnuttuu plus amiksen työharjotteluissa paljon palautetta saatua hommat sujuu kuten pitää. mutta oikeasti,m olkaa rehellisiä niille tettiläisille, ja OHJATKAA niitä koko ajan. ne on työelämään tutumstumisjaksolla olevia murrosikäsiä. ei aikuisia joilla on pelisäännöt täysin selvät.
Ja tettiläiselle hyvä. Ei tettiläistä heitetä ilmaan, kuin palloa ja jätetä ottamatta koppia.
TETläinen ei myöskään ole ilmaista työvoimaa. Suomennetaan kirjain yhdistelmä, TYÖELÄMÄÄN TUTUSTUMINEN.
Nuori on tutustumassa työelämään, eikä se tarkoita sitä, että nuori koko viikon ajan tekee vain, jotakin yksipuolista tehtävää. Hänen tulisi jakson aikana saada seuratata mahdollisimman monipuolisesti sen paikan eri työtehtäviä.
Eikä kaikkii työtehtäviin, eikä aloihin voikkaan osallistua, mutta silloin nuori voi ihan vaan seurata ammattilaisen työskentelyä.
HÖHLÄ.
Entä mitä sinä sitten odotat hänen tekevän ongelmatilanteissa? Eikö ole turvallisempaa lähteä kysymään apua kokeneemmalta kuin alkaa improvisoimaan? Sietäisitkö pieleen mennyttä oma-aloitteisuuden tulosta? Kyllä sinulla on kokemusta teini-ikäisistä. Itsekin olit joskus sellainen. Lisäksi todennäköisesti kaverisikin olivat samanikäisiä itsesi kanssa. Ja mihin sitä moikkaamista tarvitaan jos työajat on sovittu. Pääasia että ei poistu paikalta ennenaikojaan. Minusta ivaaminen, pahantahtoinen velttoilu, tympääntymisen karkean sanallinen ilmaisu tai omien jälkien siivoamattajättäminen olisivat huonoja käytöstapoja, ei mikään moikkailun puute.
Totta helvetissä tuonikäinen kokee työn vankilana. Useimmat aikuisetkin kokevat työpaikan vankileirinä. Minä itse kavahtaisin sitä teiniä joka ensimmäisessä työharjoittelupaikassaan olisi iloisena ja pirteänä.
Eikö teille ole koskaan sattunut ns. työtapaturmaa, joksi voitaneet nukahtamista kutsua.
Nykyajan lapsia ei opeteta tervehtimään.
Nukkuminen ei tosiaankaan käy ja se kertoo siitä, että teini valvoo yömyöhäseen.