Sain äidiltäni 35 000e käteisenä?
Pankki varmaan kyselee mistä moinen raha jos yitän sen tilille laittaa??vai? mutta mietinkin että jos maksaisin sillä
moottorisängyn lopun lainan ja auton lopun lainan pois.. kait ne voi maksaa käteisellä.. Ja elelisin pari kuukautta käteisellä ja laittasin tilin säästöön, laskujen jälkeen..
Kommentit (31)
Ikäänkuin rahat olisi lainaa. Merkitkää siihen lainan takaisinmaksuaikataulu. Vaikka 5000,-/vuosi. Kukaan ei seuraa noita takaisinmaksuja ja niiden periminen on muutenkin lainanantajan asia. Näin voitte osoittaa rahan olleen laina, jos tulee verottajalta kyselyja. Ei mitään ongelmaa. Näin me olemme tehneet paljon isompienkin rahojen kanssa, tyyliin 200 000,-. Ei ikinä mitään ongelmaa. Tehkää siirrot suoraan tileille, ei pankit kysele mitään. Niille ei kuulu se mistä raha on peräisin.
Näin minäkin olen tehnyt isän kanssa ja onnistuu. Toinen vaihtoehto on avata pankkitili vaikka Viroon tai Ruotsiin mm. Virossa on Osuuspankki ja Nordea.
teette sen sitten, jos kysely pamahtaa. Ja kirjaatte sen sitten haluamallenne päivälle. Mitään korkoa ei saa lainalle laittaa, koska se pitäisi äitisi ilmoittaa tulona jne.
Ja maksuaika vaikka niin, että 10 vuoden päästä alat lyhentämään, niin ei tarvi todistaa, että sitä olisi lyhentänyt.
Mutta siis, jos tulee kyselyä. Muuten sanoisin, että suu kiinni ja maksat tiskiltä lainat pois.
Ikäänkuin rahat olisi lainaa. Merkitkää siihen lainan takaisinmaksuaikataulu. Vaikka 5000,-/vuosi. Kukaan ei seuraa noita takaisinmaksuja ja niiden periminen on muutenkin lainanantajan asia. Näin voitte osoittaa rahan olleen laina, jos tulee verottajalta kyselyja. Ei mitään ongelmaa. Näin me olemme tehneet paljon isompienkin rahojen kanssa, tyyliin 200 000,-. Ei ikinä mitään ongelmaa. Tehkää siirrot suoraan tileille, ei pankit kysele mitään. Niille ei kuulu se mistä raha on peräisin.
Verotukseen ei tarvitse merkitä yksityiseltä henkilöltä saatua lainaa. Tämä on tarkistettu.
Siis edes pankkilainoja. Usein kannattaa, koska niiden koroista voi saada vähennyksiä, mutta ei siihen mitään PAKKOA ole.
MUTTA jos menette tähän velkakirjapolitiikkaan, niin huomioikaa sitten, että siihen velkakirjaan pitää kirjoittaa, onko laina koroton vai korollinen ja jos se on korollinen niin velanantajan pitää maksaa koroista lähdevero.
Omalle lapselleen saa antaa rahaa ihan laillisesti. Pilko raha eriin ja laita pankkiin vähitellen. Kerrot että äiti antoi.
...lainakirja on hyvä. Ja äitisi saa myös maksaa laskujasi. Kukaan ei kysele esim. Lehtitilausten tai matkan laskusuoritusten perään. Kulutusluototkaan ei mun ymmärtääkseni verottajalle näy. Joten maksa luottokortilla ja luottokorttilaskun lyhennys pankin tiskillä. käteisellä voi hyvin käydä lyhentämässä lainaa muutaman satasen/ tuhannen euroa. Olethan voinut myydä huonekaluja, polkupyörän tms turhia esineitä.
ja maksat kaiken aina käteisellä. Itse en tilanteessasi uskaltaisi autolainaakaan maksaa pois, sen maksaisin palkastani verkkopankissa, samaten kaikki laskut.
Kaikki ruoka ja kulutustavarat käteisellä, ja tilille tulevalla palkalla ostaisin osakkeita/rahastoja. Tuo määrä käteistä riittäisi elämiseen tällä tapaa aika moneksi vuodeksi.
velkakirja tehty ja äiti sattuukin kuolemaan? Eikö silloin velka täydy maksaa perikunnalle?
mistä rahat on saatu. Pankit ilmoittavat lainat verottajalle vaikka niistä ei saisi verohyötyä. Katso näkyykö laina veroilmoituksessa.
Itse olen joutunut selvittämään mistä sain rahat ensiasuntoon kun ostin sen aikoinani käteisellä. Onneksi oli kuitit jäljellä että rahat oli säästetty monien vuosien aikana.
Se on täysin eri juttu koska 20teur saa periä verovapaasti. Lahjoittaa taas ei saa kuin alle 4teur joka kolmas vuosi...
perinnöstä ei ollut mitään puhetta.
Verotukseen ei tarvitse merkitä yksityiseltä henkilöltä saatua lainaa. Tämä on tarkistettu.