Miksi velliä?
Miksi annatte vauvoillenne velliä? Tiesittekö, että saman asian ajaa löysä puuro, joka on aina huomattavasti parempi vaihtoehto ravitsemuksen ja pullosta pois oppimisen kannalta.
Lisäksi puuro on edullisempaa ja tukee imetystä ja aiheuttaa vähemmän vatsavaivoja vauvalle.
Kommentit (26)
en tahdo niuhottaa, mutta on ihan pakko kysyä: missä ihmeessä suositellaan viljojen aloittamista 5 kk iässä? Mielestäni suosituksena on 6 kk täysimetys ja sitten hiljalleen kiinteät, viljat mukaan kuukauden kuluttua kiinteiden aloittamisesta. Meillä on 6 kk ja 2 viikkoa vanha poika eikä mitään kiirettä viljoilla, juurihan aloitettiin soseiden makuannokset pari viikkoa sitten...
Kai niillä velleillä tavoitellaan äideille ja vauvoillekin parempaa yöunta ja joillakin ne toimivat varmaan tosi hyvin juuri tässä tarkoituksessa. Toisaalta vauvojen KUULUU mielestäni syödä usein, öisinkin, eikä ole tullut mieleen omien yöunieni pidentämisen vuoksi tarjota vellejä/kiinteitä. Poika nukkuu täydet yöt sitten kun nukkuu. Nyt hän vielä murkinoi pari, kolmekin kertaa yössä, ei tosin itse herää syömään, ynisee vain unissaan ja minä nostan saman tien rinnalle, helppo homma perhepedissä. (En halua sanoa, että tämä on oikea tapa tai ylipäätään puuttua toisten ratkaisuihin -- lapset ovat erilaisia ja minulla on kokemusta vain aika helposta, pienehköstä ja hyväunisesta vauvasta ja runsaasta maidontulosta -- ymmärrän, että tilanteita on muitakin).
Itse ymmärrän vellit korvikkeella ruokituilla vauvoilla, mutta jos imetys onnistuu, en näe mitään syytä antaa lapselle vähän maustettua korviketta vaan nimenomaan puuroa ja äidinmaitoa... Puurossa on enemmän energiaa, enemmän kuituja ja työtä myös suun ja nielun lihaksille, siksi se on isommalle ja imetetylle parempi vaihtoehto.
Velli on tietysti helppoa ruokaa muotonsa vuoksi -- muistuttaa maitoa ja menee kaiketi alas pahimmallekin sihtikurkulle. Itsekin tein äsken pojalle bataattivelliä kun raasu sairastaa ensimmäistä flunssaansa eikä ottaisi kuin äidinmaitoa. Sekoitin sitten kukkurallisen ruokalusikallisen bataattisosetta desiin äidinmaitoa ja syötin " vellin" lusikalla. Hyvin upposi liemiruoka flunssaiseen miehenalkuun -- vellin " olomuodolle" tämmöisissä tapauksissa täysi kymppi! Viljojen aikainen aloittaminen on sitten asia erikseen...
Ruotsalaistutkimuksen luettuani ja muutenkin, ihan nykysuosituksia katsellen, olen itse tullut siihen tulokseen, että viljoilla ei ole mitään kiirettä. Ensin maitoa 6 kk (jäi kyllä meillä muutaman päivän vajaaksi...) ja sitten rauhassa uusia makuja yhden viikkovauhdilla. Kuukauden päästä viljat TAI liha ja tätä taas kuukausi ennen seuraavaan siirtymistä. Näin annetaan pienen suolen totutella lempeästi uudenlaiseen ravintoon...
Meidän neiti 6kk ei suostu syömään puuroa kovin montaa lusikallista, joten siksi annan hänelle iltaisin velliä. Muuten syöttäisin hänelle mielelläni puuroa yöunien parantamiseksi.
Minkä verran sinä annat lapsellesi puuroa kerralla? Ja syötätkö sen lusikalla?
Tämä nyt on vain minun mielipiteeni. Se on niin ihanan helppo tapa antaa lapselle massu täyteen ja nukahtaa tyytyväisenä!!
Oma esikoiseni oli huono syömään aina, ja iltavelli pullosta pinnikseen oli ihana tapa saada pikkuinen nukahtamaan NIIN tyytyväisenä!!
Meidän poika joi 2 vuotiaaksi asti pullosta aamu ja iltavellin enkä ole päivääkään katunut!!
Puuroista ei poika oikein välittänyt ja en niitä sitten edes yrittänyt tyrkyttää.
Odotan innolla että kuopus 2kk alkaa juoda vellejä ja oppii pitämään itse pulloa...
Tukevampaa kuin maito. Mikä ihmeen kirosana tuo velli on? Sitä on mun 3 isompaaki lasta saanu ja hyvin on kasvettu. En nää siinä mitään pahaa.
Samaa ainettahan se vellikin on :) Valmispuurot/valmisvellit, molemmat kalliita. Itse tehtynä molemmat halpoja.
Mikä kumma siinä on, että nykyään kaikki on myrkkyä: tutti, vellit, korvikkeet, vesi..
Herkkupupu: