Psykologeja paikalla?
Itseäni kiinnostaa psykologin opinnot. Juttelin oponi kanssa ja hän kertoi, että psykologiaa voi opiskella muuallakin, kun vain yliopistossa. Yliopistoon minun on turha hakea ellen opi tässä kolmessa vuodessa ruotsin ja englannin kielen kunnolla. Koitin äsken katsoa missä voisi vielä opiskella psykologiksi, mutta mitään tietoa en vielä ole löytänyt. Ammattikorkeakoulussa ei taida olla pelkästään psykologiaa?
Kommentit (33)
Itse olen opiskellut psykat avoimessa yliopistossa. Ja ne eivät sinänsä valmenna lainkaan pääsykokeeseen (ainakaan Hki, Tampere jne.). Hyödyttävät hyväksilukuvaiheessa, kyllä.
Koska, Ap, sinulla on vielä lukio kesken neuvon sinua heti suuntaamaan opinnot matematiikkaan! Opiskele kunnolla ne matematiikan osa-alueet, joita psykologiassa tarvitaan. Muuten on pääsykoe liian haastava.
jos jotain vinkkejä ja neuvoja tulee vielä mieleen niin mielelläni otan vastaan :)
matematiikkaan kannattaa todella panostaa. Sen hyvä osaaminen auttaa pääsykokeissa konkreettisesti. Ja lisäksi matikan hyvistä yo-arvosanoista saa mukavasti pisteitä. Varsinkin pitkästä. Muistaakseni pitkän matikan ceestä saa yhtä paljon alkupojoja kuin lyhyen matikan ällästä.
Terveisin Tsempparisi :)
raha-asiat menisi. Olen siis 1,5v lapsen äiti ja mies ainoastaan töissä, palkka hänellä noin 2000€/kk. Haluttaisiin se omistusasunto ostaa, kun nyttenkin maksetaan vuokraa 1000€/kk, mutta kodin ostaminen siirtyisi opintojen myötä useammalla vuodella. Onko kukaan teistä tehnyt opiskelujen ohella vielä töitä? Psykologiksi kovasti tahtoisin ja jos vaan kouluun pääsen niin varmasti saa oma koti odottaa muutaman vuoden jos ei ole mahdollista tehdä töitä opiskelujenkin ohella ilman, että palaa loppuun.. Nämä on näitä "huonoja" puolia, kun on nuori äiti, eikä ole ehtinyt opiskella ammattia :-(
Kyllä ne raha-asiat suttaantuu. Saathan ilmaista opintorahaa ja asumistukeakin yhteensä n. 500e. Kuukaudessa saat tienata n. 600e menettämättä tukiasi.
T. Tsemppari
mutta miksi matematiikka on niin tärkeässä roolissa? vai onkohan mulla väärä käsitys psykologiasta/psykologeista...
mutta miksi matematiikka on niin tärkeässä roolissa? vai onkohan mulla väärä käsitys psykologiasta/psykologeista...
tilastotiedettä, siksi matikka on tärkeää. Tilastomatikka ei ole ihan helpointa. Ei ainakaan mulle :)
T.tsemppari
tilastotiedettä, siksi matikka on tärkeää. Tilastomatikka ei ole ihan helpointa. Ei ainakaan mulle :)
T.tsemppari
Ei se tilastomatikka niin vaikeaa ole. Ei siinä tarvitse säätää mitään derivointeja ja integrointeja ynnä muuta "vaikeaa". Tilastolaskuthan on ihan perusjuttuja. En ymmärrä, miksi sitä niin kauhistellaan.
t. pitkän matikan L
ihan perusmatematiikka auttaa siinä, että noiden tilastotieteen asioiden logiikkaa on helpompi ymmärtää ja sitten taas tilastotieteen sisäistäminen auttaa niissä itse opinnoissa. Pääsykokeissakin oli tilastotiedeosuus ja jos sen hallitsee, niin se auttaa jo todella paljon.
Esimerkiksi jos pystyt ottamaan tilastomatikkaa valinnaiskursseina, niin ota kaikki mahdolliset.
periaatteessa, mutta ainakin itselleni käytännössä oli paljon helpompi ymmärtää derivoinnit, integroinnut ja kaikki muu, jota pitkässä matikassa käytiin läpi. Tilasto alkoi avautua vasta siinä vaiheessa kun sai oman aineiston eteensä ja pääsi testaamaan kohta kohdalta alkeista eteenpäin, että miten se teoria käytännössä toimii.
Toinen syy pääsykokeen matemaattisuudelle ja haastavuudelle lienee se, että hakijoita on valtavasti ja sisään otetaan vain pieni osa, eli on saatava porukkaa karsiutumaan.
Psykologiaa voit pääaineenasi opiskella myös Jyväskylässä. :) Sinne on muuten vähemmän matemaattisesti painotettu pääsykoe kuin Turkuun, Tampereelle ja Helsinkiin. Joensuussa pääsykoekirjana on ollut filosofian kirja ja pääsykoe on esseekoe. Harkitse siis toki sitäkin vaihtoehtoa, jos matematiikka ei tunnu omalta jutulta. Aivan saman pätevyyden saat sieltäkin.
T.tsemppari
Ei se tilastomatikka niin vaikeaa ole. Ei siinä tarvitse säätää mitään derivointeja ja integrointeja ynnä muuta "vaikeaa". Tilastolaskuthan on ihan perusjuttuja. En ymmärrä, miksi sitä niin kauhistellaan.
t. pitkän matikan L
kummoisia matematiikassa.
Itsekin olen keskivertoa parempi ja mielestäni tilastomatematiikka on, no helppoa...
Mutta suuren osan mielestä näin ei näytä olevan.
Minä olen vaan tyytyväinen tuohon psykologian kehitykseen...jos näin on, että tuohon tilastomatiikkaan painottuu.
joten jokainen voi itse arvioida onko kuinka helppo :)
http://www.helsinki.fi/behav/valinnat/psykologia_kognitiotiede_valintak…
nyt kunnolla sitä matematiikkaa ja enkkua, niin saatan toivottavasti muutaman vuoden päästä opiskella psykologiaa :)
Kiitos vielä tuhannesti kaikista vastauksista!!
raha-asiat menisi. Olen siis 1,5v lapsen äiti ja mies ainoastaan töissä, palkka hänellä noin 2000€/kk. Haluttaisiin se omistusasunto ostaa, kun nyttenkin maksetaan vuokraa 1000€/kk, mutta kodin ostaminen siirtyisi opintojen myötä useammalla vuodella.
Onko kukaan teistä tehnyt opiskelujen ohella vielä töitä? Psykologiksi kovasti tahtoisin ja jos vaan kouluun pääsen niin varmasti saa oma koti odottaa muutaman vuoden jos ei ole mahdollista tehdä töitä opiskelujenkin ohella ilman, että palaa loppuun.. Nämä on näitä "huonoja" puolia, kun on nuori äiti, eikä ole ehtinyt opiskella ammattia :-(