Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uupunut kotiäiti kysyy: miten hemmetissä jaksan alkaa tekemään jouluvalmisteluja??

Vierailija
29.11.2005 |

Rakastan joulua ja sen alusaikaa yli kaiken, mutta miten jaksan...

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän mä jaksan? Viime vuonna tähän aikaan olin koulutuksestani työharjoittelussa (8h päiviä), vein kuopuksen hoitoon, sitten töihin ja esikoinen oli sairaalassa. Olen yh. Sitten oli mentävä kuopuksen kanssa sairaalaan, kotiin siivoamaan ja tekemään koulutehtäviä ja olemaan kuopuksen kanssa jne. Ja aamulla sama rumba alusta... Sitten esikoinen tuli sairaalasta kotiin ja oli herättävä (kuten yhä vieläkin) antamaan lääkettä keskellä yötä yms. hoitotoimia. Ja freessinä sitten päivän töihin.

Vierailija
2/17 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahtoo joulun, mutta ketä sen meille tulee laittamaan :(

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja projektit pitäisi olla valmiina ennen joulua. Vielä kun lapset kipeinä + itsekin kuumeessa.

Ja kunnon joulu pitäisi saada.

Huoh

Vierailija
4/17 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tiedän kyllä, että rankkaa se on työssäkäyvilläkin, koska myös sen kokenut äitinä. Että joulumieltä kaikille vaan...

ap

Vierailija
5/17 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokia ja joululeivonnaisia voit tehdä hyvissä ajoin pakkaseen valmiiksi, tai ostat valmiit laatikot ym. kaupasta.

Vierailija
6/17 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pikkuhiljaa... Ei se ikkunoiden pesu ole niin vaativaa edes. Sanomalehdellä peset ne. Ja sitten laitat koristeet ja leivot pikkaisen. Vaikka valmistaikinasta.

Vierailija
7/17 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että haloo... onko ketään kotona?

Vierailija
8/17 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistuuko miehesi mihinkään? Miettikää yhdessä, mitä te omalta joulultanne lastenne kanssa toivotte. Tehkää vain niitä ruokia, joista pidätte ja jotka ilman muuta teistä kuuluu jouluun. Tarviiko leipoa seitsemää sorttia vai riittäisikö pipareiden paistaminen pikkuapureiden kanssa? Voiko jotain ostaa valmiian kaupasta, torilta, myyjäisistä?

Onko pakko viettää sukujoulua (en tiedä vietättekö, mutta on yksi yleinen väsymyksen aihe) vai oma lämmin juhla kotona?

Itse olen pari joulua päässyt iloisesti läpi näitä miettien ja reilusti ylimääräistä karsien. Lasten kanssa on mukavaa tehdä jouluisia asioita, mutta sen enempää ei tarvikkaan.

Kaikkea hyvää teille! Ymmärrän huolesi hyvin, sillä olen joskus tuntenut kuin sinä nyt.

Vierailija
9/17 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta viikonloppuna teimme miehen kanssa mulle joulu fiilistä eli lauantaina siivosimme joulumusan tahdissa yhdessä ja hyvän tuulisina. Sunnuntaina mies lähti lasten kanssa anoppilaan ja mä sain siivoilla loppuja mm pestä ne kuolaiset ikkunat, ihan rauhassa ja yksin. Ihanaa... Illalla palasivat ja miehen kanssa laitettiin jouluvalot. Sunnuntaina ehdin piipahtamaan pariksi tunniksi ihan yksin jouluostoksillekin.

Miehiä pitää näissä jutuissa vaan patistaa aikalailla. Niillä ei ymmärrys riitä siihen että vaimo voi tulla maailman onnellisimmaksi kun koti on siisti. Heille kun riittää seksi ja kalja ;)

Vierailija
10/17 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en tee mitään erikoisia joulusiivouksia, normaalin viikkosiivouksen vaan.

Vierailija
11/17 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvita mitään ihmesiivousta. Normaali imurointi riittää + lisäksi kannattaa vähän raivata tavaroita niin, että ei näytä kauhean sekaiselta. Lapsiperheessä tuo kannattaa jättää kyllä aatonaattoon. Ota koko perhe mukaan siivoukseen. Ja ei kai kukaan ole niin hullu, että pesee ikkunat juuri ennen joulua.

Laatikot voit ostaa valmiina kaupasta tai jos haluat tehdä itse, niin esim. lanttua ja porkkanaa saa kaupasta valmiina soseena, jolloin laatikon valmistamiseen kuluvat tehollinen työaika on alle 15 minuuttia. Varmaan myös perunalaatikkoa voi tehdä valmiista soseesta, sitä en ole kokeillut.

Myös leivonnassa voi käyttää kaupan valmiita taikinoita.

Sillin ostan kaupasta valmiina, kinkku paistuu uunissa lähes itsestään mutta niitäkin saa valmiina. Rosollin teemme yhdessä aattona ja joulupuuron keitän aattona.

Vierailija
12/17 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy vaikka kampaajalla kesken kierroksen. Osta kevyitä lahjoja tai vie välillä säilöön asemalle. Käy hyvin syömässä. Älä yritä kaikkea kerralla. Kerää ostoslistaa pikkuhiljaa. Tee päivästäsi ihana! :)

Vierailija
13/17 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse viime vuonna aivan uupunut ja masentunut, joulun valmistelu oli tuskaisaa. Ja VAIKKA ei tarvitse " rehkiä, että joulu tulisi" , ei joulun tunnelma tunnu suoraan sanottuna yhtään miltään, jos on yhtä paskaista kuin arkena!

Viime vuonna tein näin:

Tein normaalin siivouksen. Putsasin pahimmat sormen jäljet ikkunoista (eikä yhtään häirinnyt jouluaattona, että ei oltu koko ikkunaa pesty).Luutusin ja pyyhin pölyt hiukan tavallista perusteellisemmin (ja matot tietty ulkona). Aivan suosiolla jätin kaapit ja vaatehuoneet kauheaan sekasortoon.

Puhtaseen kotiin on mukava laittaa koristeluita. Ei tarvitse muuta kuin kyntteliköt ikkunaan ja pari tonttua seinille. Jo tästä urakasta virkistyin niin paljon, että jo alkoi ilmestyä niitä lumihiutaleita ja muutakin koristetta ihan itsestään.

Kaikista vaikeinat on aloittaa. Kun pääset alkuun, kyllä se siitä rullaa.

Vierailija
14/17 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti. Itsekin olin vielä pari kk sitten tosi uupunut ja ajattelin, etten ikinä jaksa töissäkään mitään kun olen niin uupunut. Toisin kävi. Työhön paluu oli oikein piristävää! Nyt jaksan vaikka mitä. Pipareita ollaan leivottu, leivotaan vielä lisääkin lasten kanssa ja tehdään muumitalo. Joulukortit väsätään myös yhdessä lasten kanssa, siivouksiin saa luvan mieskin osallistua ja jouluruuatkin tehdään alusta asti itse. Joululahjojakin aion vielä tehdä sukulaisille (täältä saikin tosi hyviä vinkkejä, kiitos vaan!) ja viimeiset joululahjat ostaa lapsille. Kampaajallakin menen käymään ja kaiken tämän lomassa sitten käyn myös siellä töissä (3 vuorotyö) ja lapset hoidetaan kotona (miehellä onneksi joustava työaika).

Vierailija
15/17 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin vielä, että tee lista asioista, jotka on tehtävä ja kiinnitä lista jääkaapin oveen tai muualle näkyvälle paikalle. Kun olet tehnyt jotain listalta, vedä viiva yli.

Siitä näet konkreettisesti tekemättömät hommat, jotka yleensä tuntuu isotöisiltä, mutta paperille jäsenneltynä ne ovatkin ihan pikkujuttuja.

Vierailija:

normaali siivous

pahimmat sormen jäljet ikkunoista

Luuttuaminen ja pyyhi pölyt hiukan tavallista perusteellisemmin (ja matot tietty ulkona)

jätä kaapit ja vaatehuoneet kauheaan sekasortoon.

Vierailija
16/17 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

jouluruokia ja jos kynttilöitä on niin niillä saa jo tunnelmaa aikaiseksi. Älkää hyvät ihmiset vaatiko itseltänne niin paljon! Teette sitten sen KUNNON joulun kun jaksatte ja teette sen ilomielin, älkää pakottako itseänne!!!!

Vierailija
17/17 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

paniikki. Kyllä se siitä :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi