Mistä minä tiedän, olenko tarpeeksi hvä äiti enkä esim.aiheuta lapselle mt-ongelmia? Raivoamisesta
En ole mikään luontainen äiti, en tunne lapsen kehitystä kovin hyvin, tai tunne paljon lapsia, jotta voisin verrata, mitä missäkin vaiheessa pitää tehdä jne. En kovin paljon tee lapsen kanssa mitään kehittävää, vaan ollaan vaan, leikitään ja lueskellaan, käydään ulkona, leivotaan ja ollaan. Lapsi on osan viikkoa hoidossa ja minä ja mies töissä. Lapsi siis n. 3 v. Välillä meillä riidellään rajustikin, huutamalla vain tosin, ei väkivaltaa ja riidat ovat lyhyitä mutta erittäin äänekkäitä. Olen hyvin räiskähtelevä ihminen. Toisaalta erittäin rakastava ja meillä on todella paljon hellyyttä. Mutta mitä jos raivoamiseni vaurioittaa lasta kuitenkin??? Jos olen haavoittanut hänen psyykettään jo peruuttomattomasti? Mistä voin tietää, olenko tarpeeksi hyvä vai ihan kauhea äiti??
Kommentit (27)
odotahan kun lapsesi varttuu aluksi esim. eskari-ikään. Sitten näet kenelle tekee mieli huutaa. En muutenkaan tajua miten aikuiselle ihmiselle tarvitsisi huutaa? Pitää olla aika debiili ettei puhetta ymmärrä. Lapset taas eivät ihan oikeasti aina tajua kauniita pyyntöjä.
Tsempit vaan aapeelle, ei hyvältä näytä.
Mielestäni riittävää hillintää osoittaa, ettei käy käsiksi eikä käytä kaikkein loukkavimpia ilmaisuja.
Tämä muuten pätee myös täällä av:lla. Moni mamma ei kykene itseään hillitsemään, heidän lapsiaan säälin.
Syystä raivostunut äiti ei ole mitenkään paha, kyllä tunteita saa näyttää. Huomattavasti vahingollisempaa on ilkeys, kauniisti hymyillen esitetty loukkaus, esimerkiksi lapsen ulkonäöstä tai tyhmyydestä tms.
Mitä puolisoihin tulee, niin kuinka moni pidättäytyy käyttämästä karkeita ja loukkavia ilmaisuja lastensa toisesta vanhemmasta?
Mitä puolisoihin tulee, niin kuinka moni pidättäytyy käyttämästä karkeita ja loukkavia ilmaisuja lastensa toisesta vanhemmasta?
Minusta ainakin on aivan helppoa pidättäytyä haukkumasta miestä, mutta lapset ovat yksi riesa aika useinkin. Miehen sain lisäksi valita, lasten raivostuttava käytös tulee ihan tilaamatta.
et jos ja kun lapsi näkee/kuulee, kun miehen kanssa riitelette, niin näkee myös kun sovitte.. oppii ainakin "riitelemisen taitoja" samalla. Parastahan se ois, jos osais rakentavasti riidellä, ei ääni pahemmin nousis ja just tuo sopiminen lastenkin nähden on tärkeää.
oma temperamentti kun välillä leiskuu niin siinä saa lapsetkin pidellä korviaan.
oma temperamentti kun välillä leiskuu niin siinä saa lapsetkin pidellä korviaan.
Nimittelet ihan ekana tässä ketjussa ihmisiä alaluokkaisiksi ja sitten apinoiksi, ihmisiä, joita et edes tunne. Jospa vaikka sinua ja minua puolueettomastivertailtaisiin, niin voisi olla etten sulle sivistyksessäkään kakkoseksi jäisi. Mutta ihan miten vaan (senkin veretön harppu).