En halua lapsiani samaan kouluun kaupungin vuokratalojen asukkien lasten kanssa!
Anteeksi nyt vain, mutta näin on. En käsitä, miksi emme tutkineet tätä aluetta paremmin ennen kuin muutimme, mutta valitettavasti oman asuinalueemme lähellä on kaupungin vuokrarivareita, ja meno niissä on ... surullista.
Ja nämä lapset, joita sitten täälläkin alueella ja leikkipuistoissa näkee, näiden kanssako minun lasteni pitäisi käydä samaa koulua kohta? Kiroillaan, kiusataan toisia, roskataan, rikotaan leluja, ollaan huonosti puettuja... ja vanhempia ei kiinnosta. Alle kouluikäisetkin vielä yhdeksän aikaan illalla ulkona eilen, ilman takkia, ilman pipoa.
Ei ole lasten vika ei, mutta tiedän ettei heidän vanhempien kanssa mistään tule mitään. En siis ota riskiä ja laita lapsiani noiden ongelmien kanssa saman katon alle.
Onko muita vastaavaa miettineitä?
Kommentit (77)
Eli asunnot jaetaan tarveharkinnan perusteella, ja koska niitä vapautuu vuosittain vain kolme tuhatta, ja aktiivisia hakemuksia on koko ajan 22 tuhatta, ei asuntoa ole mitään mahdollisuutta saada keskituloisena hakijana.
jo kommentoikin, niin todellakin kaupungin asunnoissa saa elää vaikka minkälaisena kroisoksena. Keskituloinen hakija voi saada asunnon, tavallisille perheillehän ne on suunnattu. Lisäksi aika monien perheiden taloudellinen tilanne on joskus aiemmin ollut huonompi, kuten ketjussa jo mainittiin. Ei ole kummoinen saavutus nostaa tulotasoaan opiskeluaikojen jälkeen keskiluokan tasolle.
http://www.helsinki.fi/fi/index/koulutusjaopiskelu/opiskelijana/opiskel…
Luulisi nyt tuon olevan kaikille tuttu asia...
Aika harva alkaa perhettä perustaa sinkkuna tai kahden aikuisen pariskuntana saamassaan kaksiossa.
Ihan turha nyt venkoilla, tulotaso on silti keskimäärin huonompi kunnallisissa vuokra-asunnoissa, niissä on tarveharkinta eli ei anneta keskituloisille, todellakaan.
Lisäksi tulotaso tarkistetaan, jos haet haluat vaihtaa uuteen kunnan vuokra-asuntoon.
Kun asunnon kerran saa, sen jälkeen voi alkaa tienata miten paljon tahansa. Onhan tästä jotkut puhettakin nostatelleet. <a href="http://uutisblogi.blogit.kauppalehti.fi/blog/28161" alt="http://uutisblogi.blogit.kauppalehti.fi/blog/28161">http://uutisblogi.blogit.kauppalehti.fi/blog/28161</a>
Ainoastaan, jos vaihtaa päikseen jonkun kaupungin vuokralaisen kanssa, sen voi välttää. Jos haet uutta asuntoa kaupungin järjestelmän kautta, joudut toimittamaan tietosi tuloja myöden.
Eli asunnot jaetaan tarveharkinnan perusteella, ja koska niitä vapautuu vuosittain vain kolme tuhatta, ja aktiivisia hakemuksia on koko ajan 22 tuhatta, ei asuntoa ole mitään mahdollisuutta saada keskituloisena hakijana.
jo kommentoikin, niin todellakin kaupungin asunnoissa saa elää vaikka minkälaisena kroisoksena. Keskituloinen hakija voi saada asunnon, tavallisille perheillehän ne on suunnattu. Lisäksi aika monien perheiden taloudellinen tilanne on joskus aiemmin ollut huonompi, kuten ketjussa jo mainittiin. Ei ole kummoinen saavutus nostaa tulotasoaan opiskeluaikojen jälkeen keskiluokan tasolle.
Selvennetään hieman kun et selvästi ymmärrä tätä: kun asuntoa hakee, on tulo- ja varallisuusrajat. Esimerkiksi monet (akateemiset) opiskelijat hakevat ja saavat näitä asuntoja. Asunnon saatuaan voi siinä asua ja sitä vaihtaa ihan kuten haluaa, mitään tuloja eikä varallisuutta ei enää tarkisteta. Joten ihan tavallista keskiluokkaa asuu näissä taloissa paljon. Toki paljon asuu myös ongelmatapauksia, mutta ne kertyvät tiettyihin taloihin ja tietyille alueille. Joka kuudes helsinkiläinen asuu kaupungin vuokra-asunnossa. Luuletko ihan toden totta, että jokainen heistä on pienituloinen ja moniongelmainen?
pienituloisuus keskittyy kaupungin vuokra-asuntoihin eli siellä asuu ENEMMÄN pienituloisia kuin omistus/vapaarahoitteisissa vuokra-asunnoissa.Lisäksi tulotaso tarkistetaan, jos haet haluat vaihtaa uuteen kunnan vuokra-asuntoon.
Mutta se sitten on ihan toinen asia, onko pienituloisuus joku synti.
"MIKÄ tietenkään EI tarkoita, etteikö kaupungin vuokra-asunnoissa asuisi myös paljon aivan tavallisia lapsiperheitä, joiden ainoa "puute" on pienituloisuus.", eli nimen omaan väitit, että kaupungin vuokrataloissa asuvat (lapsiperheet) ovat pienituloisia.
Toki heitä on enemmän kuin omistusasunnoissa elävissä, ainakin täällä missä asunnot ovat kalliita, mutta eivät suinkaan kaikki kaupungin asunoissa asuvat pienituloisia ole.
Sikälihän tässä ollaan nyt aivan sivuraiteilla, koska tuloilla ei ole juuri mitään tekemistä sen kanssa, miten perhe henkisesti pärjää ja miten lapset on kasvatettu. Toki köyhyys verottaa voimavaroja, mutta pienituloisuus (siis esimerkiksi hoitoalalla työskentely) ei välttämättä tarkoita elämänhallinnan tai kasvatustaitojen puutetta, päihteiden väärinkäytöstä ja vastaavasta puhumattakaan.
Aika harva alkaa perhettä perustaa sinkkuna tai kahden aikuisen pariskuntana saamassaan kaksiossa.
Ihan turha nyt venkoilla, tulotaso on silti keskimäärin huonompi kunnallisissa vuokra-asunnoissa, niissä on tarveharkinta eli ei anneta keskituloisille, todellakaan.
Ehkä tuttavapiirissänii oli jotenkin erityinen tuuri, tai sitten johtuu aikoinaan käytössä olleista helsinkiläispisteistä, mutta hyvin moni meistä muutti nimenomaan kaupungille opiskelut aloittaessaan. Sen jälkeen on asuntoa vaihdettu isompiin kun on tullut perhettä. Näin ovat tehneet esimerkiksi tuntemani tohtorikoulutettava-laborantti -pari, farmaseutti-tutkija -pari ja tiedottaja-kilpaurheiluvalmentaja -pari (moi vaan tutut!), jotka nyt lyhyellä miettimisellä tulivat mieleen. Eivät mitään huipputuloisia, mutta tavallista akateemisesti koulutettua keskiluokkaa, jotka eivät nykyisillä tuloillaan saisi asuntoa.Varmasti tulotaso on keskimäärin heikompi, eikä kukaan ole muuta väittänytkään. Siltikin kaupungin asunnoissa asuu ihan tavallista keskiluokkaa vaikka kuinka paljon. Ei tarvitse fakkiutua sinne ennakkoluuloihin...
mutta tulorajoja ei enää nykyään käytetä. Ennen oli toisin, mutta ei enää. En muista tarkalleen, koska muutos tuli, mutta se on ollut voimassa jo useamman vuoden. Sen jälkeen myös keskituloiset ovat päässeet kuntien vuokra-asuntoihin yms. vuokra-asuntoihin.
Itse olen yh ja nettotuloni ovat yli 4.000 €/kk. Koulutukseltani olen filosofian maisteri. Asumme kaupungin vuokra-asunnossa, koska en halua ottaa 300.000 €:n asuntolainaa, vaan haluan mieluummin asua tässä uudehkossa rivitalossa koulun ja päiväkodin lähellä ja maksaa 1000 €/kk vuokraa. Lapsia on 3 kpl ja jokaisella on oma huone. Kuin myös minulla. Esikoinen harrastaa ratsastusta ja keskimmäinen pelaa jääkiekkoa. Kuopus ei vielä harrasta mitään. Lapset eivät todellakaan liiku missään ryysyissä (eivät tosin ole merkkivaatepellejäkään) ja osaavat käyttäytyä hyvin. Huonosti käyttäytyviä lapsia olen nähnyt naapurissa, mutta niin olen nähnyt silloinkin, kun asuin kivilinnassa järven rannassa. Tosin mulle se oli enemmän vankila...
Okei, jos oletetaan, että koulut jaetaan ns. huonoihin ja parempiin, niin mitä sitten tapahtuu? Huonoissa kouluissa käytöshäiriöt ja levottomuus lisääntyy, mutta myös hyvissä kouluissa korostuu kilpailu, kiusaaminen ja syrjintä. Kun opintojen jälkeen heitetään nämä ryhmät samaan yhteiskuntaan tulemaan toimeen keskenään, niin varmasti tulee hyvä lopputulos (not). Luokkaerojen leventyminen tutkitusti lisää turvattomuutta, erilaisia häiriöitä ja syrjäytymisen riskiä myös ylemmissä yhteiskuntaluokissa.
Yksi tehokas tapa minimoida tätä onkin kaavoittaa samalle alueelle erihintaisia asuntoja. Näin kouluissa ja päiväkodeissa lapset saavat tasavertaisempaa kohtelua, mikä hillitsee yksittäisten ongelmien korostumista ja lisääntymistä. TällöinKIN on toki tärkeää, että enemmistö aikuisista on aktiivisia ja puuttuvat häiriöihin varhain.
Ei niitä huono-osaisia lapsia teidän naapuriin lykätä ihan Erkki-Aatoksenne kiusaksi, vaan kaikkien kasvattamiseksi. Mietipä asiaa niin päin.
kaupungin vuokra-asuntoa ei saa kahden keskituloisen palkansaajan perhe, ei ainakaan pk-seudulla. Niihin on tulokatto.
Hokee, hokee, hokee.. Etkö ymmärrä, että ei niitä tuloja katsota kuin kerran, ja silloin asukkaksi hakevat voivat olla hoitovapaalla, työuran alussa, opiskelijoita jne.? Ei mekään nykyisillä tuloilla päästäisi kaupungin asuntoon, mutta kun ei niitä tuloja enää kysytä! Eikä esim. meidän sijoitusasuntoa, tms. omaisuutta.
Olet myös jakanut väärää informaatiota.
Tässä nyt kuitenkin kertauksena:
Kyllä, kunnan vuokra-asunnon saanut saa siinä samassa asunnossa asua ilman, että tuloja tarkastetaan.
Mutta silti - koska asunnon jaetaan tarveharkinnan mukaan, vähävaraiset asuvat nimenomaan kuntien vuokra-asunnoissa, eivät omistusasunnoissa tai vapailta markkinoilta vuokratuissa.
Missään en ole väittänyt, että kaikki kunnan vuokratalojen asukkaat ovat vähävaraisia, vaan että heitä on niissä enemmän kuin muissa em. asunnoissa. Päivänselvä kaikille muille kuin kaltaisillesi, huonolla itsetunnolla varustetuille inttäjille. Ottaako koville myöntää tätä, koska itse asut kunnan vuokra-asunnossa, mitä?
Laitat yksityiskouluun tai hankit vaikka kotiopettajan. Ei pitäisi olla ongelmaa.
mutta tulorajoja ei enää nykyään käytetä. Ennen oli toisin, mutta ei enää. En muista tarkalleen, koska muutos tuli, mutta se on ollut voimassa jo useamman vuoden. Sen jälkeen myös keskituloiset ovat päässeet kuntien vuokra-asuntoihin yms. vuokra-asuntoihin. Itse olen yh ja nettotuloni ovat yli 4.000 €/kk. Koulutukseltani olen filosofian maisteri. Asumme kaupungin vuokra-asunnossa, koska en halua ottaa 300.000 €:n asuntolainaa, vaan haluan mieluummin asua tässä uudehkossa rivitalossa koulun ja päiväkodin lähellä ja maksaa 1000 €/kk vuokraa. Lapsia on 3 kpl ja jokaisella on oma huone. Kuin myös minulla. Esikoinen harrastaa ratsastusta ja keskimmäinen pelaa jääkiekkoa. Kuopus ei vielä harrasta mitään. Lapset eivät todellakaan liiku missään ryysyissä (eivät tosin ole merkkivaatepellejäkään) ja osaavat käyttäytyä hyvin. Huonosti käyttäytyviä lapsia olen nähnyt naapurissa, mutta niin olen nähnyt silloinkin, kun asuin kivilinnassa järven rannassa. Tosin mulle se oli enemmän vankila...
Tehän olette pienituloinen lapsiperhe. Neljä tonnia bruttona nelihenkiselle perheelle ON vähän.
Ei siinä ole mitään kamalaa tai hävettävää, mutta kyllä, yhden ansaitsijan perheelle neljä tonnia/kolme lasta on vähän per nassu.
Tulokattoa ei ole kirjattu, mutta tarveharkinta on tosiasia, luepa tästä ketjuun pantu linkki stadin asuntojen sivuilta.
Koska alle kymmenesosa hakijoista saa asunnon, se tarkoittaa vähävaraisinta kymmenystä.
Ainakin oman kokemuksen mukaan nuo sossuperheiden lapset on pahimpia kiusaajiakin. Mitään sosiaalisuuden mallia ei kotoa tule, ei sen puoleen kasvatustakaan. Ne täällä pitää sitä "sä et voi olla meidän kaa..." -peliä ja vanhemmat ei puutu, koska niiden (lähinnä yh-äipät) oma elämä on sitä samaa peliä omassa ystäväpiirissä, jossa tapellaan, haukutaan ja välillä ollaan taas ystäviä. Sieltä nuo pikkupadat sen mallinsa saa. Tavallisten perheiden lasten vanhemmat sentään yrittää ohjata.
On aivan urbaaniledenda, että hyvät perheet ei kasvattaisi lapsiaan ja niistä tulisi "heinojen murhaajia". Kaikkea löytyy kaikista yhteiskuntakerroksista. Mutta kyllä ne ongelmat, päihteet, rikollisuus, kiusaaminen, murhaaminen jne. kasautuvat sinne sosiaalisesti alempiin kerroksiin. Ei ne hoida lapsiaan, kun ne ei jaksa.
Okei, jos oletetaan, että koulut jaetaan ns. huonoihin ja parempiin, niin mitä sitten tapahtuu? Huonoissa kouluissa käytöshäiriöt ja levottomuus lisääntyy, mutta myös hyvissä kouluissa korostuu kilpailu, kiusaaminen ja syrjintä. Kun opintojen jälkeen heitetään nämä ryhmät samaan yhteiskuntaan tulemaan toimeen keskenään, niin varmasti tulee hyvä lopputulos (not). Luokkaerojen leventyminen tutkitusti lisää turvattomuutta, erilaisia häiriöitä ja syrjäytymisen riskiä myös ylemmissä yhteiskuntaluokissa.
Yksi tehokas tapa minimoida tätä onkin kaavoittaa samalle alueelle erihintaisia asuntoja. Näin kouluissa ja päiväkodeissa lapset saavat tasavertaisempaa kohtelua, mikä hillitsee yksittäisten ongelmien korostumista ja lisääntymistä. TällöinKIN on toki tärkeää, että enemmistö aikuisista on aktiivisia ja puuttuvat häiriöihin varhain.
Ei niitä huono-osaisia lapsia teidän naapuriin lykätä ihan Erkki-Aatoksenne kiusaksi, vaan kaikkien kasvattamiseksi. Mietipä asiaa niin päin.
kun omaa pikkuruista statusta pönkittämällä. Ap, olet hieno ihminen. Kannattaa olla ylpeä.
Fakta on että kaupunkien ja kuntien vuokra-asuntoihin pääsevät myös pienituloiset. ja niin sen pitää ollakkin, kaikki tarvitsevat katon päälleen, eikä se tee heistä ihmisinä huonompia!
No ei ole... meillä vielä lapset kouluissa, joihin on keskitetty Espoon maahanmuuttajat ja ongelmalapset, mm. tämä erikoisluokka, jossa on 4 aikuista vahtimassa 6:tta 8 vuotiasta. Se on koulusta kiinni kuinka kuri pitää.
Myönnän että olen hyvin helpottunut: sain juuri tietää ns. sisäpiiritietona, että lapseni on hyväksytty eskariin kauemmas alueeltamme. Me siis asumme vuokrataloissa ja täällä on meininki sitä luokkaa, että muuttaisimme pois jos sopiva asunto löytyisi tarpeeksi edullisesti. Muuten paikka on aivan ihana, palvelut hyvät jne. mutta kun ainoat vuokrakohteet ovat kaupungin kerrostaloja, niin...
En. Minä asun kaupungin vuokra-asunnossa ja saatan olla koulusi johtokunnan puheenjohtaja ja vanhempainyhdistyksen aktiivi. Miksi oletat että kaikki vuokralla asujat ovat huonompia ihmisiä?
Kun asunnon kerran saa, sen jälkeen voi alkaa tienata miten paljon tahansa.
Onhan tästä jotkut puhettakin nostatelleet. http://uutisblogi.blogit.kauppalehti.fi/blog/28161