Pitääkö ostaa passi voidakseen äänestää?
Kommentit (15)
jos asioit pankissa ta maksat ostoksia pankki- tai luottokortilla, ja kaupan korttipääte ei toimi. Miksi et hankkisi sellaista.
Anopillani ei olut mitään henkilökorttia ennen kuin täytti n 70, ja hän hankki sen sen jälkeen kun oli hänen miehelleen sattunut tapaturma heidän ollessaan lomamatkalla Suomessa. Onneksi silloin se tapaturma sattui hänen miehelleen, jos se olisi sattunut hänelle itselleen olisi ollut paljon hankalampaa selvittää asioita jos ei ole minkäänlaisia papereita.
Ota mukaasi äänestyspaikalle ehdottomasti henkilöllisyystodistus, joka voi olla ajokortti tai passi taikka vastaava kuvallinen asiakirja. Jos Sinulla ei ole tällaista asiakirjaa, voit saada lähimmältä poliisilaitokselta maksutta väliaikaisen, äänestämistä varten annettavan henkilökortin.
<a href="http://www.vaalit.fi/37054.htm" alt="http://www.vaalit.fi/37054.htm">http://www.vaalit.fi/37054.htm</a>
Mun mies sanoi, ettei ajokortti riitä. (olen ap.)
Siinä tapauksessa miehesi varmasti tietää parhaiten.
Mikäli miehesi ei ole oikeusministeriötä mahtavampi taho vaaliasioissa, mitä rohkenen kyllä epäillä, tällöin miehesi on yksiselitteisesti väärässä.
Mulla ei ole passia ja aina on äänestys onnistunut ihan ajokortti henkilöllisyystodistuksena.
Mun mies sanoi, ettei ajokortti riitä. (olen ap.)
Siinä tapauksessa miehesi varmasti tietää parhaiten.
mutta jos pyydetään henkilöllisyystodistusta niin silloin se on joko passi tai henkilökortti. Ajokortti EI OLE henkilöllisyystodistus, vieläKÄÄN!
koska niillä on lista siellä ketkä saa äänestää. Näinhän ei muualla ole. Eli vaikka miten olisi suomalainen ajokortti, mutta ei oikeutta äänestää, niin listasta ei nimeä löydy ja homma tyssää siihen.
Eikö ap ole aikaisemmin äänestänyt vai miksi kyselee?
Ja please, kun tulette vaalipäivänä äänestämään, jättäkää se ilmoituskortti kotiin/taskuun/laukkuun. Se vain hidastaan meidän vaalitoimitsijoiden työtä.
Mikä siinä on, ettei ymmärretä asioita?
Vaali.fi sanoo:
"Ota mukaasi äänestyspaikalle ehdottomasti henkilöllisyystodistus, joka voi olla ajokortti tai passi taikka vastaava kuvallinen asiakirja."
Poliisi sanoo:
"Ajokortti ei ole virallinen matkustusasiakirja
Ajokortti ei ole virallinen henkilötodistus"
Mutta silti ajokortti hyväksytään monessa paikkaa henkkarina, koska se nyt vain sattuu aika monella usein mukana olemaan.
Suomessa ainoa paikka missä ajokortti ei ole kelvannut on poliisilaitos. Mutta esimerkiksi Tanskassa ajokortti riittää lentokoneeseen pääsyyn...
ajokortin kelvollisuudesta. Ehkä se johtuu siitä että Poliisi itse myöntää noita kaikkia lupapapereita ja haluaisi myydä ts rahastaa niillä.
Selvennykseksi että ulkomaalainen ajokortti ei käy Suomessa heknkilökortista mutta suomalainen käy. Vastaaavasti suomalainen ajokortti ei kelpaa ulkomailla henkilökortina (paitsi Pohjoismaat) vaan pitää olla henkilökortti tai passi. Kela-kortti ei käy missään enää henkilökorttina missään muualla kuin apteekissa ja terveysasemalla
Sen tiedän että sotilaspassi käy henkilökortista kotimaassa, mutta henkilön pitä kuvan perusteella olla tunnistettavissa joten kuva niissä on usein vanhentunut.
Myös yliopistojen ja oppilaitosten opintokirjat, jos niissä on kuvat, ovat ainakin ennen vanhaan käyneet henkilökortista, en tiedä käykö enää.
Poliisi ei saa senttiäkään myymistään papereista(passi,ajokortti,aselupa yms...). Hinat menee valmistajan taksojen mukaan ja veloitettavat taksat ovat valmistuskulut. Poliisi myöntää hakemuksiin luvat,koska samalla on tarkastettava tietoja,jotka voivat estää luvan myöntämisen. Esim.voimassaolevat luvat ja nuhteeton tausta.
Poliisi ei saa senttiäkään myymistään papereista(passi,ajokortti,aselupa yms...). Hinat menee valmistajan taksojen mukaan ja veloitettavat taksat ovat valmistuskulut. Poliisi myöntää hakemuksiin luvat,koska samalla on tarkastettava tietoja,jotka voivat estää luvan myöntämisen. Esim.voimassaolevat luvat. Kaikissa luvissa ei saa olla tietynlaisia rikkomuksia.
Ota mukaasi äänestyspaikalle ehdottomasti henkilöllisyystodistus, joka voi olla ajokortti tai passi taikka vastaava kuvallinen asiakirja. Jos Sinulla ei ole tällaista asiakirjaa, voit saada lähimmältä poliisilaitokselta maksutta väliaikaisen, äänestämistä varten annettavan henkilökortin.
http://www.vaalit.fi/37054.htm